Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Konkrétní a praktické tipy pro řízení malé i velké firmy.
TOP podnikatelé, manažeři a další specialisté na byznys.
Témata, o kterých se jinde nemluví. Důležité pro každého podnikatele.
Zjistit více

Inzerce

Henry Ford, průkopník automobilového průmyslu, který vytvořil zcela novou lidskou potřebu

Kdo by dnes neznal tohoto průkopníka automobilového průmyslu? Vždyť díky jemu se stalo auto dostupné pro všechny společenské vrstvy a vytvořil tak v podstatě novou lidskou potřebu. Pojďme se nyní na jeho život podívat blíže.

Buď a nebo

Henry Ford se narodil 30. července 1863 ve státě Michigan v USA. Díky náročné práci na otcově farmě si začal uvědomovat, že se dá spoustu věcí udělat rychleji a lépe s pomocí strojů.

Ve svých devětadvaceti letech pracoval jako inženýr ve společnosti Detroit Edison Company a po večerech sestavoval svůj první benzínový motor. Tento motor pak umístil do jednoduchého auta. Tato „buggy“, jak se jí přezdívalo, budila značný rozruch. Pokaždé se okolo něho shromáždil veliký dav zvědavých lidí. Dokonce se traduje, že když stroj nechal bez dozoru, našel se nějaký člověk, který ho chtěl sám uvést do chodu, proto Ford začal s sebou vozit řetěz, kterým auto připoutal k pouliční lampě. Za tento úspěch mu v Edison Company nabídli povýšení s jednou podmínkou – přestane se věnovat benzínovým motorům a začne pracovat na vývoji elektrického motoru, který byl tehdy vnímám jako jediný možný zdroj energie.

Henry Ford však tuto nabídku odmítnul a v roce 1899 dal výpověď. Věřil, že jeho benzínové motory budou jednou hlavní pohonnou jednotkou a že auto nebude jen výsadou vyvolených. Založil vlastní společnost Detroit Automobile Company a podařilo se mu přesvědčit několik investorů, aby mu pomohli. Mezi nimi však nastal rozkol, protože investoři chtěli vyrábět auta na zakázku, kdežto Ford měl zájem vytvořit automobil pro širokou veřejnost. Proto ze společnosti vystoupil.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Založil Ford Motor Company a s úspěchem konstruoval vlastní automobily. Jeho auta vyhrála několik závodů a zajistila mu tak publicitu. Produkce začala rapidně vzrůstat a od té doby se prakticky nezastavila. Největší úspěch mu přinesl jeho model T.

Nikdy nepřijímat rozkazy

Henryho Forda vždy zajímalo konstruování strojů. Vždy říkal: „Zajímavá práce je snadná a jsem si vždy jist jejím výsledkem.“

Když odcházel z Detroit Automobile Company kvůli neshodám se společníky, vyjádřil se: „Odstupuji, jsem odhodlán už nikdy více nepřijímat rozkazy.“

Později řekl: „Je hezké plánovat, že budete dělat práci jen v úředních hodinách, začnete pracovat ráno a přestanete večer a do příštího rána se nebudete o nic starat. Tak se to dá praktikovat, je-li člověk stavěn na celoživotní přijímání rozkazů, na to být zaměstnancem, možná zodpovědným zaměstnancem, ne však ředitelem nebo vedoucím.“

Ford sám cítil, že patří do té druhé kategorie. Proto si vždy tvrdě šel za svým, i když všem v jeho okolí připadaly jeho rozhodnutí jako čiré bláznovství. Vždy se ptal: „Proč tu věc nedělat lépe?“

Když dosáhl velkého úspěchu a výroba aut se rozjela ve velkém, mnozí lidé mu říkali, ať odejde na odpočinek. Co na to odvětil? „Zcela chápu přání skončit s aktivním životem a odejít na odpočinek. Sám jsem nikdy takové nutkání nepocítil, ale respektuji ho. Myslím si však, že ten, kdo odejde do důchodu, by měl skončit s podnikatelskou činností vůbec… Díval jsem se na náš úspěch pouze jako na výzvu udělat víc…“

Slovo „nemožné“ pro něj neexistovalo. „Odmítám připustit, že je něco nemožné. Nemohu přijmout názor, že by někdo věděl dost o všem na světě, aby mohl s jistotou říct, co je a co není možné… Jestliže někdo, kdo se sám považuje za autoritu, prohlásí, že se to nebo ono nedá udělat, pak začne horda nemyslících následovníků sborově přitakávat: Nedá se to udělat.“

Zdroj portrétu: Wikipedia

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Petr Christov

Odjakživa vášnivý čtenář a pisatel prozaických textů, v poslední době také tvoří marketingové texty pro internetové projekty.

Nenechte si ujít

jiri-jemelka-web

Firma neroste. Co s tím? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Mladí podnikatelé. Tvoří vlastní svět a dávají šanci nápadům

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

Právě vyšlo

adam-neuberger-web

Začátek recese kryptoměn? | Adam Neuberger (Probinex)

jiri-peslar-web

Podnikatel na cestách. Proč myslet na pojištění? | Jiří Peslar

Premium
jan-karel-web

Výkon obchodníků: Jak ho zvýšit? | Jan Karel

Nejoblíbenější

Premium
dalibor-dedek-web

Dalibor Dědek: Jak vybudoval Jablotron?

Premium
karol-gulas-web

Marketing Astratexu | Karol Guláš

Premium
vojtech-boril-web

SaaS byznys: Jak s ním růst? | Vojtěch Bořil (Kentico)

Komentáře

marta

Před 7 roky

Bu bu bu

Odpovědět »

Pavel Rybák

Před 4 roky

Hodně dobrý text, chtěl bych poděkovat panovi autorovi

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
radovan-vavra-web

Radovan Vávra: Jak přemýšlet nad budoucností firmy?

jakub-unger-web

Jakub Unger (Seznam Zprávy): Tvoříme médium budoucnosti. Sleduje nás 3,5 milionu lidí měsíčně

Premium
martina-horka-web

dm drogerie: Jak se řídí 4 tisíce zaměstnanců? | Martina Horká

jiri-hlavenka-web

Jiří Hlavenka: Začátky podnikání na českém internetu, (ne)úspěch inovací, nápady na podnikání

Inzerce