Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Výsledovka – co to je, k čemu je dobrá a jak na ni?

Výsledovka je jen jiným, praktickým názvem pro výkaz zisku a ztráty. Zachycuje výsledek hospodaření společnosti. Výsledovka poskytuje informaci o hospodaření společnosti za dané účetní období včetně období minulého.

Výsledovka prozradí, zda je společnost v zisku nebo ztrátě. Tedy v červených nebo černých číslech. Je povinnou součástí účetní závěrky.

Jak výsledovka vypadá?

Výsledovka je tvořena pouze nákladovými a výnosovými účty. Na jedné straně figurují náklady provozní, finanční a mimořádné. Na straně druhé jsou výnosy provozní, finanční a mimořádné.

Po odečtení výnosů od nákladů lze snadno zjistit, zda společnost dosáhla zisku nebo ztráty.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Co je výsledovka?

Existují rozvahové účty: tedy účty, které jsou v rozvaze a zachycují aktiva a pasiva společnosti. Rozvaha oproti výsledovce nezobrazuje výsledek hospodaření, ale bilanci majetku společnosti. Tedy aktiva a pasiva, která se musí rovnat.

Dále existují závěrkové účty, kterými se uzavírá účetní období.

Výsledovka obsahuje výsledkové účty nákladů a výnosů společnosti. Náklady se účtují ve třídě 5 a výnosy ve třídě 6. Výsledovka může mít druhové nebo účelové členění, a horizontální nebo vertikální členění. Nejznámější je výsledovka vertikální s druhovým členěním.

Vypadá takto:

  1. Provozní výsledek
  2. Finanční výsledek
  3. Výsledek hospodaření za běžnou činnost (součet provozního a finančního výsledku)
  4. Mimořádný hospodářský výsledek
  5. Výsledek hospodaření za účetní období (součet výsledku hospodaření za běžnou činnost a mimořádného výsledku)

Jak na výsledovku?

Jak je právně ošetřena a jaké jsou relevantní předpisy?

  • Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen „ZU“):
  • § 24 až § 28 ZU – oceňování, kursové rozdíly, opravné položky
  • Vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen „VPU“):
  • § 20 až § 38 VPU – obsahové vymezení některých položek výkazu zisku a ztráty
  • § 55 VPU – postup tvorby a použití opravných položek
  • § 56 VPU – odpisování majetku
  • § 57 VPU – postup tvorby a použití rezerv
  • § 59 VPU – metoda odložené daně

České účetní standardy pro účetní jednotky, které účtují podle vyhlášky č. 500/2002 Sb., tj. pro podnikatele (dále jen „ČÚS“): č. 019 Náklady a výnosy

Účtování v účtové třídě 5 a 6 je upraveno především v ČÚS č. 019 Náklady a výnosy. V jednotlivých účtových skupinách účtové třídy 5 se účtují mimo jiné následující účetní operace:

Náklady:

  • 50 – Spotřebované nákupy
  • 51 – Služby
  • 52 – Osobní náklady
  • 53 – Daně a poplatky
  • 54 – Jiné provozní náklady
  • 55 – Odpisy, rezervy, komplexní náklady příštích období a opravné položky provozních nákladů
  • 56 – Finanční náklady
  • 57 – Rezervy a opravné položky finančních nákladů
  • 58 – Mimořádné náklady
  • 59 – Daně z příjmů, převodové účty a rezerva na daň z příjmů

Výnosy:

  • 60 – Tržby za vlastní výkony a zboží
  • 61 – Změny stavu zásob vlastní činnosti
  • 62 – Aktivace
  • 64 – Jiné provozní výnosy
  • 66 – Finanční výnosy
  • 68 – Mimořádné výnosy
  • 69 – Převodové účty

Jak si poradit s výsledovkou?

Pro podnikatele je sestavení výsledovky obtížné a může v ní učinit řadu chyb. Měl by ale znát uvedené účty a principy, aby se ve výsledovce orientoval. Výsledovka pomáhá stanovit pro podnikatele, nebo vedení společnosti základní údaje o ztrátě nebo zisku, určit jak dále hospodařit a z jakých důvodů ztráta či zisk vznikly. Tedy které položky jsou v minusu nebo plusu a z toho dovodit změnu vedení a strategie podnikání.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Ing. Jiří Knop

Jeden z hlavních redaktorů našeho magazínu, který nepíše jen o podnikání, ale také o právu a informačních technologiích.

Nenechte si ujít

Premium
jiri-hlavenka-web

Krize ve firmě nikoho nebaví. Jak z ní vzejít silnější? | Jiří Hlavenka

marco-marinucci-web

Udržitelnost v byznysu v praxi | Marco Marinucci (Generali Investments CEE)

marek-marusinec-web

Jak rozvíjet zaměstnance ve vaší firmě? | Marek Marušinec

Právě vyšlo

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
petr-rokyta-web

18 let budování firmy. V Česku, Rusku a dalších zemích | Petr Rokyta (Automator)

marek-odehnal-web

Investování pro freelancery | Marek Odehnal

Nejoblíbenější

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
ruslan-skopal-web

Marketplaces. Jak na nich prodává Trenýrkárna? | Ruslan Skopal

Premium
martin-stibor-web

Rebranding e-shopu Korálky.cz na Manumi | Martin Stibor

Komentáře

Jhonadine

Před 10 roky

Tak lehce bych to nevzdal. Kdyby pocenhe1ned současne9ho stavu nešlo podobre9m, tak bych proti zvfdšened spotřebned daně šel po zle9m. Třeba zablokove1nedm všech důležitfdch tahů na Jižned moravě ne1jezdy D1, D2, I/52, I/55, hraničned přechody atd. Je ne1s na to DOST!

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
petr-janosik-web

SaaS byznys: Jak se buduje Smartlook? | Petr Jánošík

Premium
karel-novotny-web

Marketing ve firmě: Jak ho nastavit a řídit efektivně? | Karel Novotný

Premium
ondrej-kratky-web

Strategie modrého oceánu v praxi. Takhle se řídí Liftago | Ondřej Krátký

Premium
david-spinar-web

David Špinar (Miton): Jak řídit firmu přes čísla a dělat lepší rozhodnutí?

Inzerce