Inzerce

Inzerce

Výsledovka – co to je, k čemu je dobrá a jak na ni?

Výsledovka je jen jiným, praktickým názvem pro výkaz zisku a ztráty. Zachycuje výsledek hospodaření společnosti. Výsledovka poskytuje informaci o hospodaření společnosti za dané účetní období včetně období minulého.

Inzerce

Výsledovka prozradí, zda je společnost v zisku nebo ztrátě. Tedy v červených nebo černých číslech. Je povinnou součástí účetní závěrky.

Jak výsledovka vypadá?

Výsledovka je tvořena pouze nákladovými a výnosovými účty. Na jedné straně figurují náklady provozní, finanční a mimořádné. Na straně druhé jsou výnosy provozní, finanční a mimořádné.

Po odečtení výnosů od nákladů lze snadno zjistit, zda společnost dosáhla zisku nebo ztráty.

Co je výsledovka?

Existují rozvahové účty: tedy účty, které jsou v rozvaze a zachycují aktiva a pasiva společnosti. Rozvaha oproti výsledovce nezobrazuje výsledek hospodaření, ale bilanci majetku společnosti. Tedy aktiva a pasiva, která se musí rovnat.

Dále existují závěrkové účty, kterými se uzavírá účetní období.

Výsledovka obsahuje výsledkové účty nákladů a výnosů společnosti. Náklady se účtují ve třídě 5 a výnosy ve třídě 6. Výsledovka může mít druhové nebo účelové členění, a horizontální nebo vertikální členění. Nejznámější je výsledovka vertikální s druhovým členěním.

Vypadá takto:

  1. Provozní výsledek
  2. Finanční výsledek
  3. Výsledek hospodaření za běžnou činnost (součet provozního a finančního výsledku)
  4. Mimořádný hospodářský výsledek
  5. Výsledek hospodaření za účetní období (součet výsledku hospodaření za běžnou činnost a mimořádného výsledku)

Jak na výsledovku?

Jak je právně ošetřena a jaké jsou relevantní předpisy?

  • Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen „ZU“):
  • § 24 až § 28 ZU – oceňování, kursové rozdíly, opravné položky
  • Vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen „VPU“):
  • § 20 až § 38 VPU – obsahové vymezení některých položek výkazu zisku a ztráty
  • § 55 VPU – postup tvorby a použití opravných položek
  • § 56 VPU – odpisování majetku
  • § 57 VPU – postup tvorby a použití rezerv
  • § 59 VPU – metoda odložené daně

České účetní standardy pro účetní jednotky, které účtují podle vyhlášky č. 500/2002 Sb., tj. pro podnikatele (dále jen „ČÚS“): č. 019 Náklady a výnosy

Účtování v účtové třídě 5 a 6 je upraveno především v ČÚS č. 019 Náklady a výnosy. V jednotlivých účtových skupinách účtové třídy 5 se účtují mimo jiné následující účetní operace:

Náklady:

  • 50 – Spotřebované nákupy
  • 51 – Služby
  • 52 – Osobní náklady
  • 53 – Daně a poplatky
  • 54 – Jiné provozní náklady
  • 55 – Odpisy, rezervy, komplexní náklady příštích období a opravné položky provozních nákladů
  • 56 – Finanční náklady
  • 57 – Rezervy a opravné položky finančních nákladů
  • 58 – Mimořádné náklady
  • 59 – Daně z příjmů, převodové účty a rezerva na daň z příjmů

Výnosy:

  • 60 – Tržby za vlastní výkony a zboží
  • 61 – Změny stavu zásob vlastní činnosti
  • 62 – Aktivace
  • 64 – Jiné provozní výnosy
  • 66 – Finanční výnosy
  • 68 – Mimořádné výnosy
  • 69 – Převodové účty

Jak si poradit s výsledovkou?

Pro podnikatele je sestavení výsledovky obtížné a může v ní učinit řadu chyb. Měl by ale znát uvedené účty a principy, aby se ve výsledovce orientoval. Výsledovka pomáhá stanovit pro podnikatele, nebo vedení společnosti základní údaje o ztrátě nebo zisku, určit jak dále hospodařit a z jakých důvodů ztráta či zisk vznikly. Tedy které položky jsou v minusu nebo plusu a z toho dovodit změnu vedení a strategie podnikání.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Ing. Jiří Knop

Jeden z hlavních redaktorů našeho magazínu, který nepíše jen o podnikání, ale také o právu a informačních technologiích.

Nenechte si ujít

igor-strecko-web

Konsolidace na webhostingovém trhu | Igor Strečko (Webglobe)

Premium
lukas-antos-web

Lukáš Antoš (Rohlík.cz): Zaměřte firmu na zákazníka

andrea-grigerova-web

Psychologie fontů: Na fontu záleží, jestli u vás lidé nakoupí

Právě vyšlo

Premium
dominik-pichal-web

Privátní značky: Jak je vytvořit? | Dominik Píchal (Grizly.cz)

michal-vojak-web

Product Discovery: Neutrácejte peníze na nápady bez smyslu | Michal Voják (DesignDev)

tomas-pajonk-web

Logistika ve velkých městech, B2B marketing, vývoj aplikace | Tomáš Pajonk (SolverTech)

Nejoblíbenější

Premium
petr-pouchly-web

Proč pro vás nechtějí pracovat špičkoví lidé? | Petr Pouchlý

Premium
jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Co brzdí růst firem v e-commerce?

Premium
jiri-janku-web

Poločas zakladatele eBRÁNY. Jiří Janků o přístupu k firmě

Komentáře

Jhonadine

Před 10 roky

Tak lehce bych to nevzdal. Kdyby pocenhe1ned současne9ho stavu nešlo podobre9m, tak bych proti zvfdšened spotřebned daně šel po zle9m. Třeba zablokove1nedm všech důležitfdch tahů na Jižned moravě ne1jezdy D1, D2, I/52, I/55, hraničned přechody atd. Je ne1s na to DOST!

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

oliver-dlouhy-web

Oliver Dlouhý (Kiwi.com): Rychlý růst firmy, budování managementu, spolupráce s investory

jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Finanční řízení CZC.cz, zdroje růstu do budoucna, manažerské myšlení

miroslav-udan-web

Miroslav Uďan: Budování Shoptetu, z korporátu do firmy, přístup k podnikání

ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc (Reflex Capital): Odvrácená strana spolupráce startupů a investorů