Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Výsledovka – co to je, k čemu je dobrá a jak na ni?

Výsledovka je jen jiným, praktickým názvem pro výkaz zisku a ztráty. Zachycuje výsledek hospodaření společnosti. Výsledovka poskytuje informaci o hospodaření společnosti za dané účetní období včetně období minulého.

Inzerce

Výsledovka prozradí, zda je společnost v zisku nebo ztrátě. Tedy v červených nebo černých číslech. Je povinnou součástí účetní závěrky.

Jak výsledovka vypadá?

Výsledovka je tvořena pouze nákladovými a výnosovými účty. Na jedné straně figurují náklady provozní, finanční a mimořádné. Na straně druhé jsou výnosy provozní, finanční a mimořádné.

Po odečtení výnosů od nákladů lze snadno zjistit, zda společnost dosáhla zisku nebo ztráty.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Co je výsledovka?

Existují rozvahové účty: tedy účty, které jsou v rozvaze a zachycují aktiva a pasiva společnosti. Rozvaha oproti výsledovce nezobrazuje výsledek hospodaření, ale bilanci majetku společnosti. Tedy aktiva a pasiva, která se musí rovnat.

Dále existují závěrkové účty, kterými se uzavírá účetní období.

Výsledovka obsahuje výsledkové účty nákladů a výnosů společnosti. Náklady se účtují ve třídě 5 a výnosy ve třídě 6. Výsledovka může mít druhové nebo účelové členění, a horizontální nebo vertikální členění. Nejznámější je výsledovka vertikální s druhovým členěním.

Vypadá takto:

  1. Provozní výsledek
  2. Finanční výsledek
  3. Výsledek hospodaření za běžnou činnost (součet provozního a finančního výsledku)
  4. Mimořádný hospodářský výsledek
  5. Výsledek hospodaření za účetní období (součet výsledku hospodaření za běžnou činnost a mimořádného výsledku)

Jak na výsledovku?

Jak je právně ošetřena a jaké jsou relevantní předpisy?

  • Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen „ZU“):
  • § 24 až § 28 ZU – oceňování, kursové rozdíly, opravné položky
  • Vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen „VPU“):
  • § 20 až § 38 VPU – obsahové vymezení některých položek výkazu zisku a ztráty
  • § 55 VPU – postup tvorby a použití opravných položek
  • § 56 VPU – odpisování majetku
  • § 57 VPU – postup tvorby a použití rezerv
  • § 59 VPU – metoda odložené daně

České účetní standardy pro účetní jednotky, které účtují podle vyhlášky č. 500/2002 Sb., tj. pro podnikatele (dále jen „ČÚS“): č. 019 Náklady a výnosy

Účtování v účtové třídě 5 a 6 je upraveno především v ČÚS č. 019 Náklady a výnosy. V jednotlivých účtových skupinách účtové třídy 5 se účtují mimo jiné následující účetní operace:

Náklady:

  • 50 – Spotřebované nákupy
  • 51 – Služby
  • 52 – Osobní náklady
  • 53 – Daně a poplatky
  • 54 – Jiné provozní náklady
  • 55 – Odpisy, rezervy, komplexní náklady příštích období a opravné položky provozních nákladů
  • 56 – Finanční náklady
  • 57 – Rezervy a opravné položky finančních nákladů
  • 58 – Mimořádné náklady
  • 59 – Daně z příjmů, převodové účty a rezerva na daň z příjmů

Výnosy:

  • 60 – Tržby za vlastní výkony a zboží
  • 61 – Změny stavu zásob vlastní činnosti
  • 62 – Aktivace
  • 64 – Jiné provozní výnosy
  • 66 – Finanční výnosy
  • 68 – Mimořádné výnosy
  • 69 – Převodové účty

Jak si poradit s výsledovkou?

Pro podnikatele je sestavení výsledovky obtížné a může v ní učinit řadu chyb. Měl by ale znát uvedené účty a principy, aby se ve výsledovce orientoval. Výsledovka pomáhá stanovit pro podnikatele, nebo vedení společnosti základní údaje o ztrátě nebo zisku, určit jak dále hospodařit a z jakých důvodů ztráta či zisk vznikly. Tedy které položky jsou v minusu nebo plusu a z toho dovodit změnu vedení a strategie podnikání.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Ing. Jiří Knop

Jeden z hlavních redaktorů našeho magazínu, který nepíše jen o podnikání, ale také o právu a informačních technologiích.

Nenechte si ujít

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
tomas-matejcek-web

Systém odměňování zaměstnanců: Jak funguje v Megapixelu? | Tomáš Matějček

Premium
adam-kolesa-web

Jak hledat prostor pro další růst? Takhle to dělá Dáme jídlo | Adam Kolesa

Právě vyšlo

tomas-mitana-web

Největší technologické překážky v růstu e-shopů | Tomáš Mitana (Shoptet)

jiri-kawulok-web

E-commerce v Česku: Co ji čeká a jak se připravit? | Jiří Kawulok (Lemonero)

Premium
petr-cernansky-web

Má prý zákaznickou podporu lepší než většina e-shopů. Jak ji Rybízák dělá? | Petr Čerňanský

Nejoblíbenější

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Komentáře

Jhonadine

Před 11 roky

Tak lehce bych to nevzdal. Kdyby pocenhe1ned současne9ho stavu nešlo podobre9m, tak bych proti zvfdšened spotřebned daně šel po zle9m. Třeba zablokove1nedm všech důležitfdch tahů na Jižned moravě ne1jezdy D1, D2, I/52, I/55, hraničned přechody atd. Je ne1s na to DOST!

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
ondrej-kratky-web

Strategie modrého oceánu v praxi. Takhle se řídí Liftago | Ondřej Krátký

Premium
petr-borkovec-web

Petr Borkovec: Jak se tvoří byznys modely?

Premium
gabriel-simco-web

Strategie pro úspěšný e-shop krok za krokem | Gabriel Šimčo

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Inzerce