Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Trojice z Pardubic konkuruje Basecampu

Komerční sděleníRozhovor

freeloHonza Kulda (JK), Karel Borkovec (KB) a Karel Dytrych (KD). Tři kamarádi z Pardubic vytvořili Freelo – aplikaci na řízení projektů, která řeší celý koloběh práce od zadávání úkolů přes kontrolu až po fakturaci například pomocí Fakturoidu. V rozhovoru se dozvíte, jak aplikace vznikala a co pro to museli kluci všechno udělat.

Kluci, popište mi, co vlastně Freelo je?

KD: Představ si, že máš e-shop, o který se staráš se třemi dalšími lidmi. Jedna kolegyně píše články, druhý kolega řeší komunikaci se zákazníky a třetí je externí grafik. Potřebuješ mít přehled nad tím, co tvůj malý tým dělá.

Řešit to po mailech je porod pro všechny zúčastněné, a tak si zaregistruješ Freelo. Rozdáš všem úkoly, které bude tvůj tým řešit a postupně nad nimi vykazovat odpracovaný čas. Všichni ví, co mají dělat, a žádný úkol nezapadne. Ty máš přehled o aktivitách svých kolegů a taky vidíš, kolik tě jejich práce stojí peněz.

Což je ale něco, co řeší už spousta aplikací, ne?

JK: Samozřejmě, aplikací na řízení projektů je hodně. Ale těch opravdu dobře použitelných a navíc českých, je velmi málo. Freelo řeší i finanční stránku projektu. Vykazuješ čas a peníze u jednotlivých úkolů, a částky se ukrajují z celkového rozpočtu. Potom si můžeš odpracované úkoly a peníze rovnou odeslat na fakturu díky napojenému Fakturoidu (brzy přibude iDoklad). Navíc jako šéf projektu vidíš, jestli se ještě vyplácí a kolik tě reálně stojí peněz. Podobné řešení jako máme my, jsem u jiných aplikací zatím neviděl.

clip-1456849554u25

Kdy a jak vznikl nápad aplikaci vytvořit?

JK: Byli jsme čerstvě po failu s iOS aplikací Promishare.com (více v článku) a řešili jsme, co budeme dělat dál. Měli jsme jasno v tom, že to musí být užitečné i pro nás. V době, kdy jsme o tom všem přemýšleli, nám chyběl jednoduchý český nástroj na správu projektů, do kterého bychom se nebáli přizvat své klienty a kolegy. Někde v tomhle bodě se zrodila myšlenka na Freelo.

Proč jste se rozhodli Freelo vytvořit?

KB: Promishare nás stálo hodně času i peněz, ale podvědomě cítíte, že to po jedné chybě nemůžete zabalit. Nejsem nastavený tak, že bych něco vzdával. Každou chybu beru jako zkušenost a poučení pro příště. Freelo bylo to příště, kde už stejné chyby nechci opakovat.

JK: Baví mě, když moje grafika pomůže klientovy lépe vypadat a více prodávat – mám z toho vždy upřímnou radost. Když to ale člověk dělá 8 let, vyprchají z toho ty momenty překvapení a objevování. Jsem tvor zvídavý a lákalo mě vyzkoušet, jaké to je, stát na té druhé straně. Opřít se o svoje zkušenosti, dát vlastní peníze do banku a hrát o něco velkého.

Jak jste se dali dohromady?

JK: Já, Karel Borkovec a František Szabó jsme společně studovali na pardubické univerzitě obor IT, takže jsme věděli, co od sebe můžeme očekávat. Naše hodnoty se prolínaly, proto jsme se dali dohromady pod dnes už neexistující LemonyApps.

Já jsem například nikdy nebyl zaměstnaný a asi ani nikdy nebudu – nějak mi to k sobě nepasuje. Živnosťák mám od prváku na vejšce a po dokončení školy jsem byl šťastný, že se už konečně můžu soustředit jen na podnikání.

Karel Dytrych je můj kolega z Webového servisu, se kterým spolupracuji už sedmý rok. Když nám Franta Szabó oznámil, že se hodlá naplno věnovat projektu Pestrýjídelníček.cz, Karel ho vlastně synergicky nahradil a jeli jsme s Freelem plynule dál.

KD: V létě na Kanárech jsme s Honzou o Freelu hodně debatovali. Už tehdy mi bylo jasné, že vyřešit serverovou část, škálovatelnost nebo i účetnictví nebude jednoduché. Když za mnou pak kluci přišli, jestli se chci na Freelu podílet, nebylo o čem přemýšlet. Ihned po mém příchodu se ukázalo, jak moc se nám zkušenosti se správou stovek serverů, které naše firma vlastní, budou hodit.

freelo-tym-sedacka

Proč?
KD: Když jsem se do projektu vložil, tak měli kluci hotovu většinu aplikace. To ale zdaleka nestačí. Pro dlouhodobý vývoj to chtělo udělat dost podstatných věcí. Oddělit vývojové a produkční prostředí. Vytvořit deploy mechanismus, který bude bez výpadku aktualizovat aplikaci, dělat automatické testy kódu atd. Dalším krokem bylo rozdělení aplikace na aplikační a databázové servery pro budoucí škálovatelnost. Dost času jsme věnovali i zabezpečení – např. šifrování záloh databází, šifrování uživatelských souborů, VPN, atd.

Ve finále dala zabrat i fakturace, která se propisuje automaticky až na server naší účetní firmy. Domluvit platební bránu, která povolí opakované platby, trvalo měsíc a půl a několik osobních schůzek. Když už jsme měli skoro hotovo, tak se ještě vyklubal problém s transakčními emaily, které nám především na gmailu padali neustále do spamu. To jsou prostě věci, které si dopředu představujete jako jednoduché a na pár kliknutí :-)

Jak složité bylo Freelo uvést v život?

JK: Z mého pohledu bylo nejtěžší vymyslet způsob, jak to celé financovat. Přeci jen Karel Borkovec má už prcka a na startupu se těžko dělá bez minimální investice. Věděli jsme ale, že do toho nechceme tahat někoho, kdo dá jen peníze – všechno by bylo asi komplikovanější. Vzali jsme proto vlastní úspory, stovky hodin vlastního času a po 10 měsících Freelo uvítalo první uživatele.

Prozradíte, jak vysoká nakonec investice byla?

JK: Odhadujeme to k dnešnímu dni kolem 1,5 milionu Kč. Nedá se to říct úplně přesně. Člověk v tom má svůj vlastní čas, víkendy, večery a pak samozřejmě to, co se reálně musí zaplatit.

A vrátila se?
JK: Nevrátila, ale do půlnoci měla být doma :-D Samozřejmě jsme zatím na začátku a máme na tohle střízlivý pohled. Učíme naše klienty používat Freelo a když vidíme, jak to usnadňuje celý proces komunikace, žene nás to dopředu. Nečekáme v dohledné době pohádkové zbohatnutí. Spíš chceme poskytovat kvalitní službu a zajistit její rozvoj do budoucna.

clip-1456856986u25

Kdo je vlastně vaším typickým uživatelem?

JK: Je to volnonožec / podnikatel, který chce mít přehled nad svými projekty a chce svého klienta nebo své kolegy opravdu zapojit do procesu tvorby. Zjišťujeme, že to vůbec nemusí být jen sorta IT lidí. Freelo používají finanční poradci, organizátoři svateb nebo třeba majitel autoservisu :-).

KD: Osobně si myslím, že to vlastně vůbec nemusí být nutně o klasických projektech. Takovým „projektem“ může být klidně pořádání konference nebo přestavba bytového jádra. Freelo se hodí všude tam, kde je potřeba komunikovat nad více úkoly, dodržovat termíny a priority.

Proč chcete změnit způsob práce podnikatelů?

JK: Nedá se říct, že ho chceme úplně změnit. Potřeba komunikovat nad úkoly tady byla už dávno před internetem. Jenom se to řešilo jinak – e-maily, telefony, papírky. Dnešní možnosti jsou jiné. Každý je online. Všichni máme málo času. Podobných nástrojů je hodně, ale ty jednoduché, chytré a navíc české, by se daly spočítat na prstech jedné ruky.

KB: Určitě každý zná takové to: „Tohle mi kolega posílal mailem, ale kde ten mail může být… Nemůžu ho najít… A kde je ta příloha“. Tohle je častý problém a rozhodli jsme se ho řešit.

Jaký má Freelo pricing?

Chceme, aby bylo Freelo dostupné pro každého volnonožce. Cena 399 Kč / měsíc je zhruba průměrná hodinovka českého freelancera. To se nám zdá jako férová cena. Máme tarif zdarma, ve kterém může pracovat tříčlenný tým na dvou projektech. Skoro každý nástroj chce peníze za počet uživatelů nebo projektů. V tomhle ohledu jdeme jinou cestou. Nechceme naše uživatele omezovat. Dělejte si tolik projektů, kolik potřebujete, a spolupracujte s kým chcete.

V čem se nejčastěji chybuje při organizaci práce?

JK: Podle mě je častou chybou nezapojení všech stran do procesu tvorby. Jako grafik jsem postupem času zjistil, že klíčem k úspěchu je komunikace. Pokud na začátku spolupráce nastavím správně očekávání a průběžně s klientem nad grafikou diskutujeme, projekt se dokončí překvapivě hladce a ke spokojenosti všech.

KD: I proto jsme třeba u nás ve firmě opustili Trello – nedá se v něm rozumně a přehledně diskutovat nad úkoly. Už jsem viděl i pár týmů, které všechno řeší jen tím, že si věci přepošlou, řeknou, a dá-li bůh, tak i nezapomenou. Přitom je to škoda. Obírají se následně sami o čas zjišťováním, jestli je to či ono hotové.

Jak se Freelo liší od ostatních nástrojů pro organizaci práce a v čem je lepší?

JK: Freelo působí jednoduše, ale umí toho hodně. Řeší úkoly, vykazování práce i následnou fakturaci. Dost jsme propracovali fulltextové hledání, nahrávání souborů, přehledy s exportem dat, možnosti notifikací a řadu dalších vychytávek. Freelo funguje bez instalace v prohlížeči, v mobilu i na tabletu.

KD: Ještě doplním, že budeme chtít udržet Freelo i dál maximálně jednoduché. Většina nástrojů na organizaci práce se bez manuálu skoro nedá používat.

KB: A hlavně Freelo je a vždycky bude česky!

Máte plány na expanzi do zahraničí?

JK: Plány do budoucna jsou velké, ale v současné době chceme všechny síly napnout na český trh a vylepšit všem podnikatelům jejich komunikaci nad projekty a úkoly. Freelo je ale připravené na další jazyky a jsme schopní ho přeložit poměrně rychle.

freelo-tym-balkon2

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Skrýt reklamu