Inzerce

Máte rozběhnutý projekt, ale spolupráce vázne, co teď? Jaké jsou možnosti dalšího postupu?

Možná se někteří z vás dostali do podobné situace: máte fungující výdělečný projekt a spolupracujete na něm s více lidmi. Nastane problém ve spolupráci, komunikaci, plnění povinností a vám je již jasné, že takto to dále nepůjde. Jak takovou situaci vyřešit? Co když jste na řešení tohoto problému nemysleli v začátcích?

Inzerce

Dá se říci, že do této situace se dostane většina kolektivů, kteří spolupracují na projektu. Každý člen se během spolupráce vyvíjí, získává zkušenosti a především rozhled. Nemůžeme tedy doufat, že pokud začneme spolupracovat s klukem, který je tichý, málomluvný a pracovitý, že takový zůstane po celou dobu spolupráce. Čím více je projekt úspěšnější, tím rychleji se jeho členové vyvíjejí. Proto může dojít postupem času ke střetu zájmů, jelikož názory, které měli členové ze začátku spolupráce, se mohly změnit. Jak takovou situaci řešit?

Myslete na všechny možné problémy již při začátku spolupráce

Pokud chcete pracovat v kolektivu, nebo s kolegou, vždy se řiďte heslem: „Kdo je připraven, není překvapen“. Proto je už na začátku spolupráce důležité stanovit:

  • průběh spolupráce,
  • neplnění povinností a následky,
  • podmínky odstoupení,
  • jak bude naloženo s náklady a ziskem,
  • poskytování jakýchkoli důležitých informací mezi sebou,
  • kdo může vyřizovat jaké záležitosti (přistoupení nového člena, přijetí nebo poskytnutí úvěru nebo půjčky, přijetí nebo propouštění zaměstnanců, nákupy a prodeje, uzavírání obchodních smluv atd.),
  • konkurenční doložka (zákaz konkurence),
  • účetnictví a přístup k financím (musíte myslet také na to, že se jednomu z členů může něco přihodit, tak ať má přístup k účtu více členů).

Veškerá tato a další ustanovení byste měli zakomponovat do smlouvy o spolupráci, nebo do smlouvy spoluautorské. Takto budete po celou dobu spolupráce chráněni nejen vy, ale celý kolektiv.

Jak postupovat v případě, že jste nemysleli na problémy a nemáte spolupráci smluvně podchycenou?

Nepříjemný scénář, leč častý, bohužel. Po počátečním nadšení ze spolupráce může kolektiv dojít do stádia, kdy zjistí, že spolupráce již nefunguje, ale jejich projekt funguje perfektně a vydělává. Jak z toho ven?

Nejčastější možností je odchod jednoho nebo více členů, kteří jsou z projektu vyplaceni. Jak ale stanovit výši odchodného, jelikož nikde není přesně definováno, kolik má daný člen dostat? Tato situace se většinou řeší ústupkem jedné ze stran, nebo až u soudu. Případy, kdy se strany bezproblémově dohodly na výši odstupného, jsou velice ojedinělé.

Další možností je úplné „rozkmotření“ spolupracovníků na dva tábory, kdy každý z nich si chce projekt nechat. Tato situace končí špatně především pro samotný projekt, jelikož je mu věnováno méně času. Řešení tohoto sporu většinou řeší až soud, protože žádná ze stran nechce ustoupit. Celý spor o projekt se takto hodně prodraží.

Již jsem také zažil, kdy jeden z členů odešel bez jakéhokoliv vyrovnání, jelikož byl spoluprací zklamán a chtěl tuto etapu života co nejrychleji uzavřít. Proč by ale někdo něco takového dělal? Jeho vysvětlení bylo jednoduché: čas, který by věnoval řešení sporu, raději využije pro jinou aktivitu, při které nepřijde o nervy a klidné spaní.

Je opravdu nutné myslet na problémy, když spolupracuji s profesionálem nebo kamarádem?

Velice častý názor lidí, kteří si myslí: když spolupracuji s kamarádem, rodinou nebo profesionálem, tak se přece nic nemůže stát. Opak je bohužel pravdou. Nikdy nevíte, kdy daný člověk změní názor, ať je to rodina, známý, profesionál, laik, prostě kdokoliv. Snažte se chránit vždy, ať spolupracujete s kýmkoliv.

Přeji všem, aby nikdy nemuseli podobné spory řešit, není to nic příjemného.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Ing. Jan Kvasnička

Svou pracovní činnost soustředí na UX, použitelnost, zvyšování konverzních poměrů, návrh, tvorbu a testování webových aplikací. Spolupracuje s předními společnostmi především v oblasti ecommerce. Je zastánce a propagátor myšlenky „Nenuťte uživatele přemýšlet“. Aktivní blogger, blázen do sportu a stálého vzdělávání.

Nenechte si ujít

Pro předplatitele
milan-duda-web

Kampaň Dvojky v CZC.cz: Jak dělat brandové kampaně? | Milan Duda

adam-neuberger-web

Jak začít s investováním? | Adam Neuberger

Pro předplatitele
lenka-ondruchova-web

Jak prodat firmu? Příběh Queens | Lenka Ondruchová

Právě vyšlo

max-kovar-web

Logistika: V čem se liší výrobní od té v e-commerce? | Max Kovář (Skladon)

Pro předplatitele
michal-illich-web

Michal Illich: E-shopy prodejte. Nečeká je velký růst. Mnoho oborů ztratí svou hodnotu

Pro předplatitele
jonas-cumrik-web

Jak do firmy přivést ty nejlepší mladé talenty? | Jonáš Čumrik

Nejoblíbenější

Pro předplatitele
martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas: Jak předat firmu nástupci a posunout se do role majitele?

Pro předplatitele
radovan-vavra-web

Radovan Vávra: Jak přemýšlet nad budoucností firmy?

Pro předplatitele
martin-rozhon-web

Zkušení zaměstnanci. Jak je najít a jak s nimi pracovat? | Martin Rozhoň

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Pro předplatitele
ladislav-vesely-web

Strategie Slevomatu: Jak firma připravuje nový produkt? | Ladislav Veselý

janka-chudlikova-web

Janka Chudlíková: Byznys lektorky na volné noze, tvorba on-line produktů, dva neúspěšné starty podnikání

Pro předplatitele
piero-sestak-web

Strategie a řízení agentury: Jak firmu nastavit, aby rostla? | Piero Sestak

andrej-kiska-ml-web

Andrej Kiska ml.: Osobnost podnikatelů, získávání investora, úspěch startupů