Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Máte rozběhnutý projekt, ale spolupráce vázne, co teď? Jaké jsou možnosti dalšího postupu?

Možná se někteří z vás dostali do podobné situace: máte fungující výdělečný projekt a spolupracujete na něm s více lidmi. Nastane problém ve spolupráci, komunikaci, plnění povinností a vám je již jasné, že takto to dále nepůjde. Jak takovou situaci vyřešit? Co když jste na řešení tohoto problému nemysleli v začátcích?

Dá se říci, že do této situace se dostane většina kolektivů, kteří spolupracují na projektu. Každý člen se během spolupráce vyvíjí, získává zkušenosti a především rozhled. Nemůžeme tedy doufat, že pokud začneme spolupracovat s klukem, který je tichý, málomluvný a pracovitý, že takový zůstane po celou dobu spolupráce. Čím více je projekt úspěšnější, tím rychleji se jeho členové vyvíjejí. Proto může dojít postupem času ke střetu zájmů, jelikož názory, které měli členové ze začátku spolupráce, se mohly změnit. Jak takovou situaci řešit?

Myslete na všechny možné problémy již při začátku spolupráce

Pokud chcete pracovat v kolektivu, nebo s kolegou, vždy se řiďte heslem: „Kdo je připraven, není překvapen“. Proto je už na začátku spolupráce důležité stanovit:

  • průběh spolupráce,
  • neplnění povinností a následky,
  • podmínky odstoupení,
  • jak bude naloženo s náklady a ziskem,
  • poskytování jakýchkoli důležitých informací mezi sebou,
  • kdo může vyřizovat jaké záležitosti (přistoupení nového člena, přijetí nebo poskytnutí úvěru nebo půjčky, přijetí nebo propouštění zaměstnanců, nákupy a prodeje, uzavírání obchodních smluv atd.),
  • konkurenční doložka (zákaz konkurence),
  • účetnictví a přístup k financím (musíte myslet také na to, že se jednomu z členů může něco přihodit, tak ať má přístup k účtu více členů).

Veškerá tato a další ustanovení byste měli zakomponovat do smlouvy o spolupráci, nebo do smlouvy spoluautorské. Takto budete po celou dobu spolupráce chráněni nejen vy, ale celý kolektiv.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Jak postupovat v případě, že jste nemysleli na problémy a nemáte spolupráci smluvně podchycenou?

Nepříjemný scénář, leč častý, bohužel. Po počátečním nadšení ze spolupráce může kolektiv dojít do stádia, kdy zjistí, že spolupráce již nefunguje, ale jejich projekt funguje perfektně a vydělává. Jak z toho ven?

Nejčastější možností je odchod jednoho nebo více členů, kteří jsou z projektu vyplaceni. Jak ale stanovit výši odchodného, jelikož nikde není přesně definováno, kolik má daný člen dostat? Tato situace se většinou řeší ústupkem jedné ze stran, nebo až u soudu. Případy, kdy se strany bezproblémově dohodly na výši odstupného, jsou velice ojedinělé.

Další možností je úplné „rozkmotření“ spolupracovníků na dva tábory, kdy každý z nich si chce projekt nechat. Tato situace končí špatně především pro samotný projekt, jelikož je mu věnováno méně času. Řešení tohoto sporu většinou řeší až soud, protože žádná ze stran nechce ustoupit. Celý spor o projekt se takto hodně prodraží.

Již jsem také zažil, kdy jeden z členů odešel bez jakéhokoliv vyrovnání, jelikož byl spoluprací zklamán a chtěl tuto etapu života co nejrychleji uzavřít. Proč by ale někdo něco takového dělal? Jeho vysvětlení bylo jednoduché: čas, který by věnoval řešení sporu, raději využije pro jinou aktivitu, při které nepřijde o nervy a klidné spaní.

Je opravdu nutné myslet na problémy, když spolupracuji s profesionálem nebo kamarádem?

Velice častý názor lidí, kteří si myslí: když spolupracuji s kamarádem, rodinou nebo profesionálem, tak se přece nic nemůže stát. Opak je bohužel pravdou. Nikdy nevíte, kdy daný člověk změní názor, ať je to rodina, známý, profesionál, laik, prostě kdokoliv. Snažte se chránit vždy, ať spolupracujete s kýmkoliv.

Přeji všem, aby nikdy nemuseli podobné spory řešit, není to nic příjemného.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Ing. Jan Kvasnička

Svou pracovní činnost soustředí na UX, použitelnost, zvyšování konverzních poměrů, návrh, tvorbu a testování webových aplikací. Spolupracuje s předními společnostmi především v oblasti ecommerce. Je zastánce a propagátor myšlenky „Nenuťte uživatele přemýšlet“. Aktivní blogger, blázen do sportu a stálého vzdělávání.

Nenechte si ujít

Premium
jiri-hlavenka-web

Krize ve firmě nikoho nebaví. Jak z ní vzejít silnější? | Jiří Hlavenka

marco-marinucci-web

Udržitelnost v byznysu v praxi | Marco Marinucci (Generali Investments CEE)

marek-marusinec-web

Jak rozvíjet zaměstnance ve vaší firmě? | Marek Marušinec

Právě vyšlo

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
petr-rokyta-web

18 let budování firmy. V Česku, Rusku a dalších zemích | Petr Rokyta (Automator)

marek-odehnal-web

Investování pro freelancery | Marek Odehnal

Nejoblíbenější

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
ruslan-skopal-web

Marketplaces. Jak na nich prodává Trenýrkárna? | Ruslan Skopal

Premium
martin-stibor-web

Rebranding e-shopu Korálky.cz na Manumi | Martin Stibor

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
vladimir-slavik-web

Strategie pro e-shop, který chce růst | Vladimír Slavík

Premium
zdenek-mihalco-web

25 let Nadace Via. Jak se řídí a buduje svůj majetek? | Zdeněk Mihalco

Premium
petr-janosik-web

SaaS byznys: Jak se buduje Smartlook? | Petr Jánošík

Premium
radovan-vavra-web

Radovan Vávra: Jak přemýšlet nad budoucností firmy?

Inzerce