Určitě vám někdy hlavou proletěl nápad na projekt, ale po zjištění rozsahu práce jste stanovili, že na něj sami nestačíte, nebo že na něj nemáte finance. Takové nápady často končí v zapomnění. Jednou z možností realizace je spojit síly s někým dalším a projekt realizovat společně. Jak ale takového člověka vybrat, jak s ním spolupracovat, jak dále projekt rozvíjet?
Inzerce
Tato situace není jednoduchá a lidé nejčastěji dají na prvotní nadšení, podle kterého si společníka vyberou. A právě tento fakt je většinou ten klíčový pro budoucí směr projektu i spolupráci. Nebudeme zde probírat kvality daného člověka, se kterým má být spolupráce navázána, jelikož každý z nás by volil vždy kvalitu před začátečníkem, pokud má projekt fungovat.
Vybrat kamaráda, nebo cizího člověka?
Z vlastní zkušenosti vím, že člověk nejprve zjistí, kdo z kamarádů by se mohl do projektu zapojit. Volba pro kamaráda se zdá být logická, jelikož jej známe a víme, co od něj můžeme očekávat. Opak je ale pravdou. Kamarád může být perfektní kamarád, dobrý rádce a člověk opravdu zručný, ale když spolu dva začnou pracovat, tak se jejich vztah okamžitě mění. Celý vztah projde obrovskou zkouškou trpělivosti, souhry a především důvěry.
Ve většině případů to dopadá tak, že se kamarádi rozkmotří, jejich spolupráce je ukončena a provázená rozbroji. Skončí nejen část života projektu, ale především kamarádství. Abych ale nebyl jen negativní, tak můžu potvrdit, že existují lidé, kteří umí pracovat na daném projektu, a přitom jim zůstane vše z kamarádského vztahu. Je ale otázkou, zda podstupovat to riziko zničení kamarádství, nebo si raději vybrat člověka neznámého.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Jak ale máme věřit někomu, koho neznáme? Jak vědět, že daný člověk nápad neukradne a zda jej to po týdnu práce nepřestane bavit. Jak jej kontrolovat, zda plní svou práci? Je zde mnoho otázek a na většinu z nich je především tato odpověď: informace, zapálení a čas. Pokud chceme pracovat s někým, koho doopravdy neznáme, tak si o tomto člověku musíme nejprve zjistit všechna důležitá fakta, která zjistit jdou. Zde pomohou především reference, klienti a známí. Daný člověk musí být pro projekt zapálen a nebrat jej jen jako jednorázovou zakázku, jelikož on bude stát za jeho neustálým vývojem. Čas vždy ukáže, zda volba byla tou správnou, nebo nikoli.
Společníka ze své blízkosti, nebo bez rozdílu vzdálenosti?
Další důležitý faktor je vzdálenost. Zda si vybrat někoho, s kým se mohu setkat osobně a často, nebo zda někoho, s kým se pravděpodobně nikdy nesetkám? Již jsem měl tu možnost spolupracovat s člověkem, kterého jsem nikdy neviděl, a spolupráce přesto fungovala přímo ukázkově. Jak je to možné? Na začátku jsme si stanovili přesná pravidla spolupráce, která jsme doložili smlouvou. Každý tedy věděl svou úlohu a co se od něj očekává. Smlouva byla napsána na míru právníkem tak, aby zde bylo myšleno na veškerá úskalí spolupráce (např. neplní svou práci, nekomunikuje, nastala chyba, omezení pravomocí pro jednotlivce atd.). Musím říci, že přístup obou je přesně ten, který projekt potřebuje, a to proces neustálého vývoje, důvěry a komunikace.
Výše uvedený případ není pouze výjimkou, ale podobné spolupráce mohou fungovat a fungují. Není tedy pravidlem, že společník musí být nutně člověk, se kterým se setkáváte osobně. Opět je to založeno na informacích a především na důvěře. V případě, že spolupráce nevyjde, je mnohem snadnější ji ukončit než v případě, že by dotyčný byl váš kamarád.
Velké dilema: Méně zkušený, ale dychtivý, kamarád nebo profesionál?
Těžké rozhodnutí mezi kamarádem, jehož zkušenosti jsou malé, nebo mezi profesionálem z oboru, od kterého přesně víte, co můžete očekávat. Kterého z nich zvolit?
Jelikož jsem zastáncem nejlepší cesty pro projekt, vybral bych si pro spolupráci profesionála. Problematika kamarádství při podnikání tady již byla nakousnuta. V zájmu autora projektu by měl být především samotný projekt. I když už jsem se setkal i s takovými případy, kdy dychtivý a nezkušený kamarád dokázal na sobě zapracovat a byl pro projekt jasným tahounem.
Co z toho plyne?
Především, každý autor projektu má jinou představu o tom, s kým chce spolupracovat. Nelze to tedy přesně „škatulkovat“. Hlavním a zásadním pravidlem by mělo být především bezpečí projektu a definování dané spolupráce smluvně. Dobré slovo a slib bohužel nestačí.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Svou pracovní činnost soustředí na UX, použitelnost, zvyšování konverzních poměrů, návrh, tvorbu a testování webových aplikací. Spolupracuje s předními společnostmi především v oblasti ecommerce. Je zastánce a propagátor myšlenky „Nenuťte uživatele přemýšlet“. Aktivní blogger, blázen do sportu a stálého vzdělávání.
Moje zkušenost je nikdy nepracovat s nikým známým nebo dobrým kamarádem, protože to nekončí jinak než ukončením přátelství. Může to skončit za měsíc za 10 let, ale jednou to vždycky skončí. Vždycky jak v projektu se začnou točit velké prachy, tak ten druhý bude dělat vše proto, aby získal co nejvíce. Takže vždycky dělat projekt jenom sám.
Zdravím,
tento článek mi přesně umožnil pár věcí, jelikož také s jedním kamarádem na něčem spolupracuji a nemám z toho dobrý pocit. Nějakou dobu to fláká a mě už to věčné vymlouvání nebaví.
Nemáte někdo vzor nějaké té smlouvy:
– s úkoly
– s vymezením „úskalí spolupráce (např. neplní svou práci, nekomunikuje, nastala chyba, omezení pravomocí pro jednotlivce atd)“ – jak jste psal
– odměnou??? :)
PS: trochu mi vadí, že textarea, do které píši je malá a ani nejde roztáhnout (dolů nebo do strany nebo oboje)
Já bych také rád viděl alespoň nějakou takovou vzorovou smlouvu. Klidně bych za ni i zaplatil menší částku, pořád lepší, než rovnou platit právníka pro základní informace. Nepodělíte se někdo?
V ČR je výhodou, že jako smlouva může v dnešní době fungovat vlastně cokoliv, pokud to splňuje základní náležitosti. Smlouva je velmi dispozitivní a může tedy obsahovat v podstatě vše, co potřebujete (upravíte si ji přesně na míru svému podnikání) (může obsahovat vše, pokud to není zákonem zakázané). Ve smlouvě (a mluvíme o písemné formě, ale smlouvou je i ústní dohoda) musí být přesně vymezeny obě strany, o co se jedná, za kolik, jak dlouho, pokuty… (čím je to určitější, tak je to lepší) (pokud bude smlouva obsahovat jakýkoliv vágní výraz, tak je to na škodu). A dispozitivita se ještě navyšuje s novým občanským zákoníkem, který bude v platnosti ani ne za rok.
Co jsem tím chtěl říci. Nemusíte si platit právníka, pokud si chcete se svým obchodním partnerem rozdělit povinnosti. Ale nezapomínejte, že logicky má na vrh ten, kdo smlouvu sepisuje (nebo to tak bývá ve většině případů) a u této smlouvy by měla být rovnost stran (hypoteticky). Zároveň je chráněna slabší strana, takže ten kdo danému oboru méně rozumí.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Kalos
Před 12 roky
Moje zkušenost je nikdy nepracovat s nikým známým nebo dobrým kamarádem, protože to nekončí jinak než ukončením přátelství. Může to skončit za měsíc za 10 let, ale jednou to vždycky skončí. Vždycky jak v projektu se začnou točit velké prachy, tak ten druhý bude dělat vše proto, aby získal co nejvíce. Takže vždycky dělat projekt jenom sám.
Odpovědět »
Jiří Rostecký
Před 12 roky
To máte pravdu. Pro mě také dělalo pár známých a dokonce největší kamarád, nedopadlo to dobře a už bych se tomu příště raději vyhnul…
Odpovědět »
Ing. Jan Kvasnička
Před 12 roky
Právě tohle jsou nejlepší zkušenosti do života pro podnikání (snad nebyly drahé). Spousta lidí tomu nevěří, dokud si to na vlastní kůži nevyzkouší.
Odpovědět »
Karlíto
Před 11 roky
Zdravím,
tento článek mi přesně umožnil pár věcí, jelikož také s jedním kamarádem na něčem spolupracuji a nemám z toho dobrý pocit. Nějakou dobu to fláká a mě už to věčné vymlouvání nebaví.
Nemáte někdo vzor nějaké té smlouvy:
– s úkoly
– s vymezením „úskalí spolupráce (např. neplní svou práci, nekomunikuje, nastala chyba, omezení pravomocí pro jednotlivce atd)“ – jak jste psal
– odměnou??? :)
PS: trochu mi vadí, že textarea, do které píši je malá a ani nejde roztáhnout (dolů nebo do strany nebo oboje)
Odpovědět »
Petr
Před 10 roky
Já bych také rád viděl alespoň nějakou takovou vzorovou smlouvu. Klidně bych za ni i zaplatil menší částku, pořád lepší, než rovnou platit právníka pro základní informace. Nepodělíte se někdo?
Odpovědět »
Adam Pýcha
Před 10 roky
V ČR je výhodou, že jako smlouva může v dnešní době fungovat vlastně cokoliv, pokud to splňuje základní náležitosti. Smlouva je velmi dispozitivní a může tedy obsahovat v podstatě vše, co potřebujete (upravíte si ji přesně na míru svému podnikání) (může obsahovat vše, pokud to není zákonem zakázané). Ve smlouvě (a mluvíme o písemné formě, ale smlouvou je i ústní dohoda) musí být přesně vymezeny obě strany, o co se jedná, za kolik, jak dlouho, pokuty… (čím je to určitější, tak je to lepší) (pokud bude smlouva obsahovat jakýkoliv vágní výraz, tak je to na škodu). A dispozitivita se ještě navyšuje s novým občanským zákoníkem, který bude v platnosti ani ne za rok.
Co jsem tím chtěl říci. Nemusíte si platit právníka, pokud si chcete se svým obchodním partnerem rozdělit povinnosti. Ale nezapomínejte, že logicky má na vrh ten, kdo smlouvu sepisuje (nebo to tak bývá ve většině případů) a u této smlouvy by měla být rovnost stran (hypoteticky). Zároveň je chráněna slabší strana, takže ten kdo danému oboru méně rozumí.
Odpovědět »
Pepan Mencl
Před 10 roky
Toto je snad jediný článek na toto téma, který jsem na netu našel ;-)
Odpovědět »