Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Roman Sterly: Pokud řešíte něco pro sebe, budete se moci lépe vcítit do kůže vašich zákazníků

roman-sterly-velkyZa Romanem Sterlym stojí několik zajímavých projektů. Prostřednictvím portálu StartupHelp.cz pomáhá začátečníkům s jejich podnikáním, účastníkům soutěže Global Management Challenge zase usnadňuje práci s GMCHelper.com a konečně všem sportovcům poskytuje pomoc s hledáním zajímavých sportovišť a kamarádů díky sociální síti SportCentral.cz.  Zeptal jsem se ho, jak se taková síť zakládá a co všechno to obnáší…

Romane, začnu trochu negativně. Nemyslíte si, že je těch sociálních sítí už poměrně hodně? Je zde ještě prostor pro nové?
Jirko, po pravdě nevím. Ono asi záleží, jak se na to podíváte a čemu budete říkat sociální síť. My sice označujeme SportCentral jako sociální síť pro sportovce, ale možná jen kvůli tomu, že lepší označení jsme nenašli.

SportCentral je takový mix 3 věcí – spojení mezi lidmi (což se asi nejčastěji bere za sociální síť, nejblíž je např. Facebook), obsahu (např. YouTube) a nástrojů (většinou samostatné aplikace). I Facebook a YouTube mají všechny tyto 3 složky.

V minulosti jsem viděl sociální síť pro fanoušky knih, fanoušky čokolády a mnoho dalších. Většina z nich neuspěla a časem skončila. Co děláte pro to, aby to nebyl i váš osud?
Sociální síť pro fanoušky knih docela funguje –
Goodreads19 milionů uživatelů. Stejně tak skvěle funguje sociální síť pro cestovatele – TripAdvisor. Souhlasím, že spousta pokusů o vytvoření sociální sítě ztroskotá, ale stejně tak ztroskotávají i jiné aplikace.

My chceme být něco jako Goodreads nebo TripAdvisor, ale pro sport. Řešíme jiné problémy a máme na ně jiné recepty, ale chci, aby tady jednou byla globální aplikace, která se bude točit kolem sportování.

Myslel jsem spíše sociální sítě na českém trhu, ne Goodreads, které má více uživatelů než Česko a Slovensko obyvatel dohromady. Dokážete ale dlouhodobého úspěchu dosáhnout i na tuzemském trhu?
Nevím, jestli dokážeme, ale šli jsme do toho s tím, že český trh má být jen testovací. Už od začátku to zamýšlíme jako globální aplikaci.

Proč vás napadlo vytvořit vlastní sociální síť?
Předně jsem chtěl pomoci vyřešit pár věcí – sportovním zařízením zvýšit tržby a zaplněnost kapacit, sportovcům najít parťáky na sportování nebo pomoci s výběrem sportoviště, týmům pomoci s organizací členů. To, že to bude obsahovat prvky sociální sítě, bylo až druhotné.

A proč vás zajímaly tržby sportovních zařízení?
Protože u něčeho jako peníze se může jasně ukázat přínos, za který nám bude sportoviště ochotné zaplatit. Ze začátku to ale nebylo tak, že bychom si řekli: „Sportoviště vydělávají málo a my je máme rádi, pojďme jim pomoci.“ Spíše to bylo tak, že nás štvalo pár věcí kolem sportování z pohledu sportovců a pak jsme hledali, jak je vyřešit a zároveň to z něčeho financovat.

Původní plán tedy byl nechat si platit od sportovišť, nyní už ale přemýšlíme i nad možnostmi, za co by byly ochotny platit všechny naše cílové skupiny.

sportcentral-tym-2

Sportovní tým SportCentral.cz Foto: Archiv Romana Sterlyho

Vybral jste si sportovce, což je rozhodně obrovská cílová skupina, cílíte vlastně skoro na všechny. Jak je ale oslovujete?
Cílíme na několik částečně odlišných skupin, sport je takový společný jmenovatel. Největší skupinou jsou samotní sportovci, kterých je opravdu hodně. V tuto chvíli jsou pro nás důležití ti aktivní a ti, kteří z nějakého důvodu nesportují tolik, kolik by chtěli.

Pak jsou pro nás důležité sportovní týmy – ať už parta kamarádů, co si občas zahraje volejbal, nebo poloprofesionální fotbalový tým, který hraje nějakou velmi nízkou soutěž či ligu. A poslední skupinou, se kterou nyní aktivně pracujeme, jsou sportovní zařízení (např. fitness, tenisové kurty, studio s lekcemi jógy apod.).

Která z těchto skupin je u vás nejaktivnější?
Zatím jsou u nás nejaktivnější sportoviště a sportovci. Tento týden ale spouštíme hodně novinek pro sportovní týmy a pro ty, kteří organizují sportovní akce. Od toho si slibujeme, že zvýšíme počet týmů, které budou SportCentral aktivně používat.

A proč jste si vlastně sportovce vybral?
Kdysi jsem chtěl udělat rezervační systém pro zubaře, protože jsem k němu nerad telefonoval a složitě domlouval, kdy přijdu. Nakonec jsem se do toho nepustil, ale měl jsem sepsáno asi 50 různých dalších nápadů. Chtěl jsem se prostě do něčeho pustit, všechno to byly více méně věci, které bych si sám přál používat. Tohle mi z nich přišlo nejlepší.

Takže ke svému byznysu přistupujete tak, že chcete vyřešit vlastní problém, který může trápit i jiné lidi? Je to podle vás správný přístup při budování nových projektů?
Myslím, že pokud řešíte něco pro sebe, leccos půjde lépe. Budete o tom vědět více, budete mít větší chuť a motivaci to udělat dobře, budete se moci lépe vcítit do kůže vašich zákazníků či uživatelů.

Dá se na sportovcích vydělat? Jak projekt monetizujete?
Určitě ano, je to obrovský trh. Lidé jen v ČR za sportování utratí každý rok miliardy korun.

Aktuálně máme 3 zdroje příjmů – placené nástroje pro sportoviště, reklama a zakázkové služby pro sportoviště. Se zakázkovými službami do budoucna příliš nepočítáme, teď je děláme, abychom byli v těsnějším kontaktu se zákazníky.

sportcentral-tym-1

Tým SportCentral.cz Foto: Archiv Romana Sterlyho

Registrovat se k vám ale mohou i sportovci. Je nijak nemonetizujete?
Zatím nijak přímo ne. Na webu však běží reklama, a tak máme příjmy i díky sportovcům. Dále pak přispívají k tomu, že s růstem sportovců roste i zájem sportovišť. Do budoucna bychom tady však také rádi našli nějaký prostor pro monetizaci.

Zkoušeli jsme v tomto ohledu například prodej tréninkových plánů na míru, ale tam se třeba nevyplatilo je inzerovat interně, protože více jsme dokázali vydělat na reklamě. Navíc do budoucna nechceme dělat služby. Byl to takový pokus.

Co síť sportovcům vlastně nabízí?
Sportovci si mohou pomocí SportCentralu najít kamarády na sportování, vybrat sportoviště a na některých získat různé výhody nebo si koupit jejich služby online, či se dozvědět o sportovních akcích ve svém okolí. Členové sportovních týmů na něm mohou společně komunikovat, uspořádat si tréninky nebo turnaj, vést si týmové statistiky nebo najít soupeře na přátelský zápas.

To všechno určitě stojí na velké komunitě, která kolem projektu musí vzniknout. Jak ji budujete, jak oslovujete nové uživatele?
To je pravda. Zatím máme dobrý zdroj uživatelů z vyhledávačů. Jinak jsme marketingové aktivity trochu utlumili, abychom mohli více zdokonalit samotný produkt a získaní uživatelé jej pak používali aktivněji.

Vybudoval jste síť zcela sám, nebo máte nějaké spolupracovníky, případně i investora?
SportCentral jsem začal dělat se dvěma kamarády, ale neměli na to moc času. Tak jsme to stopli a já si našel na začátku roku 2012 investora – ředitele firmy vyvíjející software, ve které jsem dříve pracoval. K tomu jsem měl ještě spoluzakladatele, který se stará o design a další grafiku okolo. Z investice platíme zejména vlastní programátory a další spolupracovníky.

roman-sterly-3

Foto: Archiv Romana Sterlyho

Přinesl do projektu investor kromě peněz i něco dalšího?
Přinesl ještě to, že jsme se nemuseli starat o kanceláře, účetnictví, zakládání firmy (až do ledna 2014 jsme působili pod jeho firmou, nyní už pod SportCentral s.r.o.). Dále jsme mohli využít i některé jeho zaměstnance.

Kolik programátorů a spolupracovníků se dnes na síti podílí?
Aktuálně máme 2 lidi na vývoj, grafika, testera a mě. Externě pak ještě kluka, který nám dělá překlady do angličtiny.

Síť je plná dat. Jak jste je všechna získali?
Část dat jsme si na začátku doplnili sami, protože bez dat by SportCentral nikdo nepoužíval. Jak se o webu začali lidé postupně dovídat, vytváří další obsah oni sami.

Takže dnes všechen obsah vytváří sami uživatelé? Jak je k tomu motivujete?
Zkoušeli jsme gamifikaci, ale tu jsme nedotáhli do nějaké smysluplné podoby a příliš tedy nefungovala. Místo dávání dalších peněz do ní jsme ji stopnuli a možná se k ní časem vrátíme.

Co je pro budování sociální sítě nejspecifičtější, na rozdíl třeba od magazínu?
Vybudovat dobrý web s články je o vytváření dobrého obsahu a o tom, aby se dostal ke svým čtenářům. U nás je to mnohem komplexnější a složitější, protože jsme rozkročeni hodně zeširoka. Různí uživatelé u nás mají různou motivaci, proč aplikaci používat.

Zároveň ta aplikace řeší potřeby, na které mnozí nějaké internetové řešení ani aktivně nehledají, přesto takovou potřebu skutečně mají. Tady hned vyvstává otázka, jak je na web přivést. Dále je to pak o tom převést návštěvníky na registrované uživatele a udělat vše pro to, aby aplikaci aktivně používali.

Jak jim tedy dáte vědět, že existuje nějaká aplikace, která jim může pomoci?
Na každou cílovou skupinu jde jít trochu jinak, ale vezmu to na příkladu sportovce. Poprvé přijde na web, protože hledá sportoviště na Googlu. Najde, vybere si a během návštěvy zjistí, že tam je i něco kolem týmů, ve kterém zrovna hraje. Když se mu to bude líbit, přivede tam i svůj tým. Aby se mohli zorganizovat, pozvou do týmu všechny jeho členy. Tím se to dozvědí další lidé zase jiným způsobem.

Máte v Česku nějakou konkurenci?
Máme konkurenci na jednotlivé věci, kterými se zabýváme. Např. na výběr sportoviště jsou tady vyhledávače, katalogy firem nebo sportovišť. Na domlouvání členů týmů se často používá Facebook nebo si 10 lidí píše každý týden hromadné e-maily. Není ale nikdo, kdo by tuto problematiku řešil komplexně.

Přemýšlíte do budoucna například o zpoplatnění hlavních funkcí webu pro sportovce? Nemůže být zrovna to, co jste právě vyjmenoval, možnou překážkou?
Zpoplatnění hlavních funkcí pro uživatele (sportovci, týmy) neplánujeme, protože by to právě znamenalo velkou překážku v používání.

roman-sterly-2

Roman Sterly na jedné ze soutěží. Foto: Archiv Romana Sterlyho

Zúčastnil jste se mnoha soutěží. Jak vám ve vašem podnikání pomohly?
Soutěže mi pomohly s prezentací startupu a jeho propagací. Kromě toho jsem v nich získal kontakty na spoustu lidí, někteří z nich mi už s lecčíms pomohli. Hodně lidí se na soutěže startupů dívá jako na ztrátu času nebo říkají, že podnikání není o soutěžích.

Já se na ně dívám tak, že s velmi malými náklady (pár hodin času) můžete získat docela zajímavý přínos pro své podnikání. Zvláště, pokud uspějete. Když vezmu poslední vyhranou soutěž (Rozjezdy roku), získali jsme třeba publicitu, za kterou bychom jinak dali desetitisíce. Dříve jsem zase vyhrál 3. místo na světě v největší soutěži ve strategickém řízení firem a díky ní udělal svůj první podnikatelský projekt, o který se dnes už nestarám, a stále vydělává.

Chystáte se do budoucna oslovit i sportovce v zahraničí?
Chceme SportCentral rozšířit do zahraničí a výhledově na to budeme hledat investora. Pár zájemců nabízejících investici se nám už ozvalo, ale zatím jsme chtěli pokračovat z peněz, které máme. Během pár měsíců ale předpokládáme, že začneme být v tomto ohledu aktivní.

Jaké země přijdou jako první?
To ještě není úplně vyřešené. Zajímavé se mi v tuhle chvíli zdají USA nebo Brazílie. Bude ale záležet i na názoru investora, rádi to v tomhle ohledu s někým probereme, co by bylo nejlepší jako první. Otestovat to lze každopádně i v rámci 1 většího města v jakékoli zemi, protože spousta věcí funguje na lokální úrovni.

A jak se chystáte oslovovat zahraniční sportoviště? Určitě to musí být běh na dlouhou trať…
Bude záležet na finančních prostředcích, které budeme mít k dispozici. Variant je několik, záleží, co si budeme moci dovolit. Určitě se však nebude jednat o plošný osobní prodej. Docela dobře nám funguje kombinace e-mail + telefon + oslovování tažené samotnými sportovci (pokud v aplikaci vyvinou nějakou aktivitu ve spojení se sportovištěm, to se o této aktivitě dozví a tím se mu připomínáme).

Je něco, co byste doporučil čtenářům, co by svou sociální síť rádi spustili?
Doporučil bych, aby se na začátku pustili do něčeho jednoduššího. Zejména bych se zabýval tím, jaký problém chtějí řešit a pro koho. Jestli to pak udělají sociální sítí nebo něčím jiným, to je na začátku jedno.

Často se setkávám s tím, že za mnou lidé chodí pro radu, že si vymysleli nějakou aplikaci nebo mají nápad na super věc a vše, o čem přemýšlí, jsou funkce nebo zajímavé technologie, které použijí. Zamilovali se do svého řešení, ale pak při diskusi o řešeném problému zjistí, že by to celé šlo udělat jinak – lépe, levněji, nebo obojí.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 3

  1. JIndřich Radič

    -

    My jsme měli http://www.CeskePosilovny.cz se sociální sítí, blogem a galerií pro uživatele už v roce 2009. Jenomže jsme nepřidávali fitness centra bez vědomí majitelů, takže dnes máme počet fitek na serveru takový, jaký je. Po té jsme spustili globální projekt http://www.GymTarget.com, ale například v U.S.A. (a nejenom tam) jsou majitelé velmi opatrní přidat jejich fitko na jakýkoliv web, protože v minulosti se jim stalo, že je někdo drze přidal někam na web do „katalogu“ a poté po nich chtěl za to peníze. Čili dnes je to spousta práce dostat fitka na naše weby.
    Přibližně před rokem jsme spustili http://www.FitPalist.com, který je ve třech jazykových mutacích a to konkrétně v češtině, němčině a angličtině. Na FitPalist.com si můžete najít nové přátele pro sportovní aktivity, fitka a sportovní kluby mohou nabízet lekce Zumby atd. atp. A navíc všechny naše projekty jsou zadarmo, protože pomáhat ostatním je nám vlastní.

    Odpovědět
    • Roman Sterly - SportCentral

      -

      FitPalist se mi líbí tím, co chce řešit. Kolik lidí jej používá? Máte s ním nějaké další plány?

      Odpovědět
      • Jindřich Radič

        -

        Jelikož na něj nemám čas, tak jej buď nechám žít vlastním životem a nebo jej prodám.

        Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Skrýt reklamu