Provozovatelé e-shopů již jistě zaregistrovali více než rok provozovanou službu Google Nákupy. Tato služba je zdarma a funguje prakticky stejně jako jiné vyhledávače zboží. Od 30. ledna 2013 je však v beta provozu i komerční verze, která dokáže integrovat relevantní reklamy přímo do výsledků vyhledávání (SERP).
Od 17. října 2012 byla v USA zprovozněna komerční verze Google Shopping a zaznamenala výrazný úspěch. Proto se nyní spouští i v České republice. Normálně Google na prvních 3 místech ve výsledcích vyhledávání zobrazuje placené odkazy z Google AdWords. Pokud bude uživatel hledat konkrétní produkt, mohou se nyní na tomto místě objevit konkrétní výrobky indexované v Google Nákupy. Tyto reklamní pozice se budou zaplňovat podle relevance a ceny za proklik.
Nový formát reklam propojených s Google Nákupy umožňuje uživateli rovnou vidět základní produktové informace – tedy obrázek zboží, popis, cenu a prodejce. Pokud uživatel na reklamu klikne, dostane se rovnou na stránku prodejce s daným zbožím. Velkou výhodou je propojení Google Nákupy s vyhledáváním – při každém dotazu na konkrétní produkt bude zobrazena reklama s nabídkou zboží. Prodejci tak mohou prakticky nabízené zboží exportovat do Google Nákupy a pomocí komerčního programu zobrazovat reklamní sdělení ke konkrétním produktům. Pokud by tak chtěli učinit přímo pomocí Google AdWords, museli by ručně vytvořit reklamu pro každý druh zboží. V současnosti navíc v AdWords neexistuje vhodný formát pro podobné nabídky. Správa reklamy se tak výrazně zjednoduší.
Mezi hlavní výhody programu patří vysoká přesnost reklamního sdělení. Proto přináší zpravidla mnohem lépe vytříděnou klientelu. Díky lepšímu zacílení je míra prokliku, dle údajů Google, oproti běžným reklamním textům 2-3x vyšší. Další výhodou je možnost zobrazení dvou reklam na jedné stránce vyhledávání – jednou bude konkrétní reklama k produktu a na druhé pozici (vedle výsledků vyhledávání) se může zobrazit textová reklama.
První místa ve výsledcích vyhledávání jsou samozřejmě velmi lukrativní a obchodníci to dobře vědí. Obsazení pozice určuje i cena za proklik, lze proto očekávat, že u konkurenčních výrobků bude cena prokliku poměrně vysoká. Na druhou stranu obsazení těchto pozic zaručuje nárůst návštěvnosti minimálně v desítkách procent. Komerční program je zatím v testovacím provozu. Plně zapojen bude zřejmě až na začátku června.
Google se sice také snaží do jisté míry vnutit uživateli placené výsledky, ale přijetí do služby Google Nákupy rozhodně není automatické. Google pečlivě kontroluje nabízené zboží a e-shopy, přičemž nabízené zboží musí splňovat řadu podmínek. Do programu smí být zařazeny pouze skutečné produkty. Není tedy určen pro služby a nelze tímto způsobem inzerovat dropshipping agregátory či affiliate a podobně. Odkaz musí vést na konkrétní stránku s daným produktem, kde musí být uveden jasný popis, koncová cena včetně DPH a cena za dopravu. Kontrolují se také duplicitní či zkopírované popisy, neúplné informace a další nedostatky. Podrobné informace o omezení některých typů zboží a podmínkách zařazení produktů najdete v zásadách Google.
Nahrávání zboží do Google Nákupy je poměrně bezproblémové a lze přitom postupovat podle podrobné nápovědy Google. Výstup lze zaslat buď v podobě XML, nebo přímo propojit e-shop s API Google. Nicméně měření návštěvnosti z Google Nákupy ve službě Google Analytics není úplně jednoduché. Celkem nelogicky se zobrazuje pod položkou „organic“, tedy jako výsledek přirozeného vyhledávání. Pro úpravu budete muset poupravit nastavení.
Google nabízí novou formu reklamy, na kterou uživatelé nejsou zvyklí, a navíc je nabídka vysoce relevantní. Díky oběma faktorům se zřejmě míra prokliku výrazně zvýší, na druhou stranu bude řadu uživatelů podobná reklama obtěžovat. Pokud například hledáte nezávislou recenzi k produktu, zcela jistě nechcete, aby na vás Google vychrlil nabídky zboží a přeoptimalizované stránky prodejců. Google se částečně dostává na tenký led, protože míra reklamy už je poměrně značná a začíná být čím dál víc maskovaná jako relevantní obsah. Mnoho uživatelů by zřejmě nesouhlasilo s názorem, že podsouvání tematické reklamy a nabídek zboží na začátek SERPu je to, co původně hledali.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Omlouváme se, ale z technických důvodů nejde na celém webu momentálně přidávat nové komentáře. Na chybě pracujeme a brzy ji opravíme. Děkujeme za trpělivost.
Před 4 dny
Před 4 dny
Před 1 týdnem
Před 1 týdnem
Před 2 týdny
Před 2 týdny
Před 3 týdny
Před 3 týdny