Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Podnikání v sukni: V čem to mají ženy odlišné od mužů

Na našich stránkách se můžete setkat s příběhy úspěšných žen, které se vlastními silami dostaly mezi podnikatelské špičky. Je podnikání žen v něčem odlišné od podnikání mužů? Mají ženy světu podnikání vůbec co dát?

Faktem je, že mezi českými podnikateli jsou muži stále ve většině: tvoří 70 % podnikatelské obce proti 30 % žen-podnikatelek. To ale zdaleka neznamená, že by snad ženy měly pro podnikání menší předpoklady! Dusí je jiné věci…

Ach, ty předsudky

Společnost má jasno: žena je ta skromnější, dost možná hloupější a jejím úkolem je pečovat o muže a domácnost. Má rodit děti a vařit teplé večeře manželovi, který celou rodinu živí. A běda, když je to jinak! Podnikavá žena je okamžitě zařazena mezi kariéristky, bájné nestvůry na úrovni Skylly a Charybdy, které pokojný domácí život vyměnily za svět peněz a tvrdých loktů.

Právě takové nazírání na ženy (smutným faktem zůstává, že z velké míry tyto postoje určují právě ženy samotné) často brání těm aktivnějším, aby se odhodlaly do světa podnikání vstoupit. Předsudky a strach z opovržení máme zakořeněny hluboko v podvědomí a jen velmi těžce se jim čelí.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Ženy navíc často ani neoplývají přiměřeným sebevědomím a jejich strach ze selhání je dále blokuje. Způsob myšlení, nastavený na hlubší zkoumání problému a předvídání vzdálenějších důsledků, vyvolává neopodstatněné obavy typu „co by, kdyby“ a ztrátu veškeré odvahy. Žena se tak raději svého snu vzdá, jen aby nešlápla vedle, nebo (kdyby se jí nedejbože podařilo uspět) aby nebyla za tu hyenu kariéristku.

Mají ženy co nabídnout?

Svět podnikání je převážně mužským světem, a tak sdílí většinu „mužských“ vlastností: jistou dravost, přímočarost, zaměření na zisk. Ženské myšlení je evolučně odlišné, ženy jsou zaměřeny spíše intuitivně, emocionálně, prakticky. Zisk nebývá hlavní motivací jejich konání.

Takovýto „ženský přístup“ může najít uplatnění v celé řadě oblastí, kde „mužský přístup“ nemůže z podstaty slavit takové úspěchy. Zaměření na mezilidské vztahy a citlivost k náladě druhých lidí dává ženě výhodu při osobním jednání s klienty či partnery. Praktičnost a schopnost stát nohama na zemi dovolí vzniknout stabilním projektům.

Žena asi výjimečně rozjede druhou Škodovku, zato však může podniku dodat jistou atmosféru sdílení, která je v dnešní době, tak posedlé „příběhy“ a exkluzivními zkušenostmi, tolik žádaná. Možná také právě kvůli tomuto osobnějšímu kontaktu pracuje stále téměř 90 % žen-podnikatelek v mikrofirmách do devíti zaměstnanců. Žena se ale rozhodně nemusí bát ani větších podniků! Na pomoc jí přispěchá přirozená odolnost, skromnost a zodpovědnost.

Proč ženy začínají podnikat?

Jak už bylo zmíněno, zisk bývá hlavním impulsem jen výjimečně. Nejčastěji se ženy stávají podnikatelkami tak, že je do podniku „naláká“ jejich partner a ony se tak stávají jeho pravou rukou, která má na starosti administrativní a organizační záležitosti. Celá řada žen také začíná podnikat na rodičovské dovolené, což je dáno existenčními obavami. Ženy se obávají nástupu do zaměstnání, vědí, že jejich možnosti při hledání nového zaměstnání jsou kvůli dětem velmi omezené. Celá řada žen si ale také na rodičovské dovolené zkrátka přivydělává tím, co je baví (ručními pracemi, pečením, psaním) a v průběhu let se z přivýdělku a koníčku stane plnohodnotný podnik.

A co rodina?

Předsudky ohledně ženy jako pečovatelky jsme již zmínili. Realitou ovšem zůstává, že žena-podnikatelka nějakým způsobem musí tyto oblasti svého života skloubit, ačkoliv se to patrně neobejde bez drobných či větších šrámů na obou stranách.

Velkou výhodou podnikání je fakt, že si žena sama určuje množství práce i její časový rozvrh a může obojí upravit podle potřeb svého dítěte či dětí. Rozhodně není ostuda využít služeb profesionálů! Mateřské školy, chůva či uklízečka paradoxně svou pomocí umožní matce-podnikatelce, aby s dětmi strávila více kvalitního času. Žena musí být ovšem schopná svůj čas organizovat a dostát svým závazkům.

Kde hledat pomoc a inspiraci

Ženy-podnikatelky mají řadu možností, kde hledat radu a podporu. Pod záštitou Evropského sociálního fondu běží až do listopadu 2014 v České republice projekt Inspirujme ženy k podnikání, do něhož se mohou zapojit začínající podnikatelky a ženy vykazující samostatnou výdělečnou činnost. Projekt cílí zejména na nezaměstnané a matky na rodičovské dovolené. Jeho cílem je poskytnout ženám přístup k inovacím, podnikatelským idejím a dalším informacím, důležitým pro rozjezd podnikání.

Asociace podnikatelek a manažerek láká začínající i pokročilé podnikatelky na projekt Život nápadům. Podnikatelkám-začátečnicím projekt poskytne důležité know-how, kontakty a zdroje. Pokročilé podnikatelky se mohou hlásit na workshopy a semináře.

Zajímavým a mladým projektem jsou pak ŽENY s.r.o. Projekt vznikl v květnu tohoto roku a jedná se o uskupení zainteresovaných lidí, kteří prostřednictvím přednášek, soutěží či setkání s mentory předávají důležité rady a zkušenosti, které souvisí s podnikáním v sukni. ŽENY s.r.o. provozují vlastní coworkingové centrum, kde probíhají semináře a přednášky a které si ženy zároveň mohou pronajmout pro vlastní obchodní schůzky či jiné podnikatelské aktivity.

Jak vidíte, podnikání žen má řadu specifik. Nedá se hovořit o tom, že by bylo výrazně náročnější či naopak snadnější než podnikání mužů: je zkrátka trochu odlišné. Výsledek podnikatelského úspěchu ale nakonec vždy záleží na osobnosti a píli jednotlivce mnohem více, než na jednom páru genů…

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Nenechte si ujít

samuel-ondrisak-web

Jak připravit e-shop na rok 2023? | Samuel Ondrišák (Dexfinity)

huba-babinec-web

Česká e-commerce v roce 2023. Jaká bude? Duel Shoptetu a Skladonu

Premium
martin-mates-web

Rozpad managementu firmy a špatný výběr manažerů | Martin Mates (Econea)

Právě vyšlo

jan-kodytek-web

Jak zanalyzovat stav jakékoliv firmy? Zkuste metodu 3S | Jan Kodytek (JPF)

Premium
vilem-minarik-web

Školil tisíce lidí na 5 kontinentech. Co se naučil? | Vilém Minařík

lukas-chadraba-web

Budoucnost internetu: Co Immersive tech, Metaverse a web3 znamenají pro firmy? | Lukáš Chadraba (DesignDev)

Nejoblíbenější

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

Premium
robert-stipek-web

Jak řídit kvalitu práce v digitální agentuře? | Robert Štípek (KOFEIN)

Premium
piero-sestak-web

Strategie a řízení agentury: Jak firmu nastavit, aby rostla? | Piero Sestak

radkin-honzak-web

Radkin Honzák: Vysoké pracovní nasazení, skutečné vyhoření, vnitřní napětí

Inzerce