Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Petra Brandejská: V affiliate mohou uspět i menší hráči z jakéhokoliv oboru

petra-brandejskaAffiliate programů se v posledních letech vyrojilo nepřeberné množství. Rozhodli jsme se věnovat prostor nejen jim v našem seznamu programů, ale i jejich provozovatelům. Petry Brandejské, affiliate manažerky Exiteria, jsme se zeptali, jak ke svému programu přistupuje, co vlastně partnerům nabízí a jak hodnotí rozmach affiliate na českém trhu.

Jak dlouho se affiliate věnujete? Je Exiteria vaším jediným klientem?
V affiliate se aktivně pohybuji už delší dobu. Společnost Exiteria je jediná, koho v affiliate zastupuji.

Proč se vůbec Exiteria rozhodla affiliate program spustit? Co ji k tomu vedlo?
Jedná se o společnost, která má díky vlajkové lodi MT-nábytek již své místo mezi předními internetovými prodejci nábytku. Exiteria se neustále snaží zlepšovat své služby, s čímž souvisí i vznik nových partnerství. Náš sortiment je kvalitní, velmi široký a podpořený povedeným doplňkovým servisem, tudíž bychom rádi oslovili potenciální zákazníky i novými cestami. Z toho důvodu jsme se s vedením rozhodli pustit (kromě jiného) i do affiliate programu.

Myslíte si, že podobnou motivaci mají i jiné eshopy?
Dívala jsem se samozřejmě okolo. I přesto, že se do affiliate pustili i někteří konkurenti z oblasti online prodeje nábytku, stále na trhu moc affiliate programů zaměřených právě na nábytek není, takže se domnívám, že díky této mezeře tu určitá motivace pro vstup určitě je.

Můžete nám váš program představit? Co partnerům nabízí?
Náš provizní systém odměňuje registrované partnery (provozovatele webových stránek) za přivedené zákazníky, kteří u nás nakoupí. Provize je stanovena na 5 – 8 % z ceny objednávky bez DPH, doba platnosti cookies pak na 60 dní. Provize vyplácíme již od 1 000 Kč, což je suma, na kterou lze snadno dosáhnout, protože průměrná hodnota jedné objednávky v našem eshopu je 9 000 Kč.  

Je něco, v čem je váš program originální, výjimečný?
Takovým malým počátečním plusem je bonus 100 Kč při registraci. Kromě toho bych jako velkou výhodu zmínila naše vlastní grafiky i programátory, díky kterým jsme schopni vycházet vstříc svým partnerům, přizpůsobovat reklamní prvky aktuálním potřebám, rychle řešit jakékoliv problémy a rozšiřovat přídavné služby, jako bylo v současné době například poskytnutí XML feedu partnerům.

Velké plus určitě představuje i moje osoba, protože se na mě jako na manažerku programu, která se věnuje pouze jednomu klientovi, partneři mohou obracet přímo a osobně se mnou řešit své nápady, připomínky nebo problémy.

V oblasti prodeje nábytku příliš affiliate programů není. Možná se zeptám nevhodně, ale není to důsledkem toho, že málokdo dokáže nábytek prodávat tak, jako třeba elektroniku a další, kde těch možností je více?
Nábytek nekupujeme každý den. Většinou se rozhodujeme, co koupit, a poté věříme, že jsme vybrali to správné, co nám vydrží dalších několik let. Nicméně v posledních letech neustále přibývá lidí, kteří chtějí ušetřit nejen čas, ale i peníze, a proto raději nakupují nábytek přes internet. Pro affiliate vidím opravdu výhodu v tom, že se nejedná o malé částky, které lidé za nábytek utrácí, a od toho se přeci odvíjí i provize. Pokud má někdo stránky s kvalitně zacílenou návštěvností, může v kombinaci s dvouměsíční platností cookies, které se starají o přiřazení provize partnerovi, dosáhnout zajímavých výsledků.

Lze podle vás affiliate program spustit v každém oboru?
Domnívám se, že ano. Určitě se najdou obory, kde je to snazší, kde partnerům přibývají provize každý den, ale často jen po pár korunách. Prodat například právě nábytek je určitě náročnější než prodat oblečení nebo elektroniku, ale když je vše správně koncipováno, provize se přičítají sice méně často, ale zase po větších částkách.

Vím, že existuje řada webů zaměřených na nábytek a bydlení obecně. Jakým způsobem se chystáte svůj program propagovat a rozšiřovat právě mezi podobné portály?
Protože právě na nábytek, jak jste sám řekl, neexistuje příliš affiliate programů, máme jistou šanci uspět snáze než v oboru, kde affiliate provozuje každý prodejce. Ze zkušeností našeho obchodu víme, že lidé slyší na nábytek v akci, na dopravu zdarma i na dárky k určitým nákupům. Proto bychom upřednostňovali bannery s tímto zaměřením. Představte si ale, že se například zajímáte o koupi pohovky a pak procházíte různé webové stránky, abyste zjistili informace o materiálu, z něhož je vyrobena, nebo zkušenosti jiných zákazníků. V takovém případě má největší cenu například článek s dobře provedeným, kvalitním a poctivým obsahem s vloženými odkazy nebo různé recenze. Když čtenáře dokážete uspokojit, je šance, že využije vašich odkazů nebo call-to-action prvků, protože vám už věří.

Pro určité weby by zase mohlo být zajímavé zveřejňování našich produktů pomocí XML feedu, kde je možné reagovat dynamičtěji. A nemělo by se zapomínat ani na e-mailing, který také může přinést zajímavé výsledky.

Je pro partnery lepší odkazovat na konkrétní produkty nebo na sekce v eshopech?
To záleží na typu obsahu, který chcete pro affil využít. Pokud představujete například trendy v obývacím pokoji obecně, pak je pochopitelně lepší odkazovat například k nám do sekce Obývací stěny. Pokud ale píšete recenzi konkrétního produktu nebo doporučení na konkrétnější typ výrobků, je vhodnější odkazovat přímo na konkrétní výrobek, protože to návštěvník přeci jen očekává. V případě konkrétních produktů si ale musíte hlídat jejich životní cyklus, protože i nábytek podléhá trendům. Ale i takovouto situaci se budeme snažit do budoucna vyřešit, aby našim partnerům neunikaly příležitosti.

V posledních letech se zde affiliate velmi rozmohlo. Co za tím podle vás stojí?
Je to něco, co má budoucnost. Jedná se o formu spolupráce na principu „win-win“ – partner přivede zákazníka, který nakoupí, a tím získá provizi  což znamená spokojenost na straně obchodníka i partnera. Ne každý druh propagace vám tohle může zaručit. Jinak vidím internet jako neomezenou studnici informací a výdělků a dnes chce vydělávat přeci každý.

Co mají dělat provozovatelé affiliate programů, kteří mají velkou konkurenci a denně s ní zápasí? Je něco, co byste jim poradila?
Konkurence je v každém oboru. Proto pro všechny a pro všechno platí se něčím odlišit, být výjimeční a mít zvučné jméno. Určitě je třeba na všem každý den pracovat a vylepšovat, nikdo nesmí usnout na vavřínech, jinak ho konkurence převálcuje. Je dobré se věnovat affiliate v oboru, který je vám nějak blízký nebo se v něm na začátku intenzivněji vzděláte.

Co je podle vás pro vytvoření affiliate programu nejdůležitější? Na co by ti, co se ho chystají založit, měli myslet?
Určitě by nejprve měli zvážit, jak moc se do affilu chtějí pustit a podle toho vyčlenit jednoho zaměstnance nebo najmout externího affiliate manažera. Dále vyřešit otázku, jak program spravovat – zda vlastními silami, pronájmem licence nebo prostřednictvím affiliate sítě. Pak už je jen na nich, pro jaké reklamní prvky se rozhodnou, co vše partnerům nabídnou. Velmi důležité je zaměřit se na správnou cílovou skupinu pro získávání potenciálních partnerů a následná komunikace s nimi.

Exiteria je velká společnost, mohou se ale ve světě affiliate uplatnit i menší hráči?
Pokud přijdou se zajímavým produktem nebo službou, nebo u standardního produktu nabídnou něco navíc, pak může uspět každý – to podle mě neplatí jen pro affiliate, ale pro podnikání obecně.

Doporučíte nějaké české nebo zahraniční nástroje, které lze při budování affiliate využít?
Naše společnost se rozhodla pro zakoupení platformy Affilboxu, se kterou jsme spokojeni. Vždy nám vyšli vstříc. Dále bych doporučila i literaturu, názory a rady zkušených manažerů z oblasti affiliate, které lze najít na internetu v rozhovorech a na YouTube. Zkrátka jakákoliv informace, zkušenost někoho jiného vám může pomoci při budování vašeho affiliate programu a při vyhýbání se případným chybám.

Jak se do budoucna chystáte s programem Exiteria pracovat, rozvíjet ho a rozšiřovat?
V současné době spolupracujeme s řadou partnerů a do budoucna ji hodláme samozřejmě rozšiřovat. Připravujeme neustále nové propagační prvky a v plánu je také spuštění motivačních akcí pro partnery. Pracuji také na svém vzdělávání, abych včas zachytila nové trendy v oboru a mohla je využít jak ve prospěch Exiterie, tak i našich partnerů.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu