Inzerce

Odstranění pravého reklamního sloupce ve vyhledávání Google je špatná zpráva pro malé inzerenty

David PohorskýSvětem PPC reklamy jako kulový blesk proběhla zpráva o tom, že Google oficiálně potvrdil zrušení pravého sloupce reklamy ve výsledcích vyhledávání. Co to v praxi znamená a jak to ovlivní váš rozpočet na PPC reklamu?

Inzerce

Na moje otázky odpovídal David Pohorský, senior PPC specialista igloonetu.

Davide, co vám proběhlo hlavou, když jste se dozvěděl o tom, že z výsledků vyhledávání zmizí pravý sloupec s reklamou?
O tom, že Google testuje 4 reklam na topu bez reklam napravo se vědělo, ale nasazení nového zobrazování mě překvapilo. První dojem byl rozpačitý, nečekal jsem, že to zavedou bez ohlášení předem. Na druhý dojem mi to přišlo jako od Googlu dobře vypočítaný krok.

Je to podle vás krok správným směrem?
Správný krok to musí být především pro Google a uživatele. Google na novém zobrazování reklam chce určitě vydělat více a zároveň potřebuje spokojené uživatele. Tím, že se sníží počet inzerentů, se zesílí konkurenční prostředí. To může mít za následek růst cen prokliků a zvýší se tlak na kvalitu inzerce a cílových webů. Uživatelé budou sice ochuzeni o reklamy z pravé strany, ale nutno podotknout, že napravo se až tolik nekliká.

O kvalitě inzerce napravo si také žádné iluze nedělám (viz například zapmeta). Takže bych v tom zásadní problém neviděl. Také si myslím, že uživatelé ocení menší počet kvalitnějších reklam. Suma sumárum z pohledu Googlu i uživatelů to je správný krok.

PPC reklama
Takto vypadá nový SERP v praxi. 4 reklamní pozice (top) nad výsledky vyhledávání.

Pro řadu lidí je to ale na první pohled děsivé sdělení. Jaká v něm vidíte negativa?
Pro inzerenty, kteří jsou zvyklí na inzerování na pravé straně to bude určitě negativní. Pro uživatele to může být negativní v užším výběru reklamních odkazů. Kvůli zvýšení počtu reklamních pozic vlevo se ještě více posunou dolů organické výsledky (na toto téma také připravujeme rozhovor – pozn. redakce). To nepotěší asi všechny majitele webových stránek.

Koho se to dotkne nejvíce?
Myslím, že to budou právě inzerenti z pravé strany. Pozice pod organickým vyhledáváním budou mít určitě ještě nižší míru prokliku než pozice napravo.

Mělo doposud vůbec smysl inzerovat v pravém sloupci?
Pro některé inzerenty určitě ano. Osobně jsem spravoval hodně kampaní klientů, kterým jsem cílil inzeráty právě do pravého sloupce. Tito klienti měli omezený rozpočet, nevýkonný web, nízké marže apod. Na top pozice prostě neměli, takže pro ně byla pravá strana znouzecnost.

Jak se lišila míra prokliků reklam v pravém sloupci a na top pozicích u vašich klientů?
Rozdíly byly opravdu velké. Poměr míry prokliku na top pozicích oproti pozicím napravo je u našich klientů více než desetinásobný.

Co tedy teď mají dělat inzerenti, kteří měli své reklamy v pravém sloupci, protože neměli na top pozice?
Obávám se, že je to pro ně špatná zpráva. Tito inzerenti se budou muset rozmyslet, zda pro ně dává smysl cílit reklamy alespoň na pozice pod organikem, ale musí se smířit s ještě nižším počtem prokliků než z pravé strany. Nebo se pokusit dostat na top pozice.

Jak by měla vypadat dobrá/kvalitní reklama?
Kvalitní reklama = relevantní reklama. To platí pro uživatele i pro Google. V souladu by měl být vyhledávací dotaz, reklama a cílová stránka. Reklama by měla být zajímavá, aktuální, měla by obsahovat výzvu k akci nebo USP. Určitě by se měla být jedinečná, to znamená odlišovat se od konkurenčních reklam.

Dále by měla být využita všechna dostupná rozšíření, která by se měla vztahovat k reklamě.

Takto vypadající reklama by měla mít dobrou míru prokliku, která je pro zobrazení na top pozicích nutná. Stačí už jen dobrá aukční nabídka a reklama na top pozice je na světě.

Co podle vás bylo pro Google motivací pravý sloupec odstranit?
O peníze jde vždy až v první řadě. (smích) Určitě za tím vidím motivaci vyšších tržeb. Ale to není jediným motivem nové zobrazení zavádět. Zároveň se tím zvýší kvalita inzerce a webů inzerentů, což bude mít za následek spokojenější uživatele. Protože spokojený uživatel = vracející se uživatel.

A bude podle vás do budoucna reklamy v SERPu přibývat?
Google teď udělal revoluční změnu, takže bych si tipnul, že v dohledné době se navyšování počtu reklam ve výsledcích vyhledávání nedočkáme.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

lukas-havlasek-web

Lukáš Havlásek (Shopsys): Řízení firmy, tvorba strategie, finanční plány

daniel-gamrot-web

Daniel Gamrot: Co udělat, když jste zavaleni prací a nestíháte?

martin-matejka-web

Martin Matějka: Začátky podnikání na volné noze, vlastní ego, pracovní návyky

Právě vyšlo

max-kovar-web

Jak se staví sklad? | Max Kovář (Skladon)

pavla-arnoldova-web

Hledání nových zaměstnanců do digitální agentury | Pavla Arnoldová (Fragile)

vit-endler-web

Aktuálně v e-commerce: Na čem teď pracovat? | Vít Endler (finGOOD.cz)

Nejoblíbenější

zdenek-jahoda-web

30 let v byznysu, budování značky Emco, řízení lidí | Zdeněk Jahoda

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

michal-koubek-web

Jak získat bankovní úvěr pro váš e-shop? | Michal Koubek

Komentáře

Miroslav Hora

Před 5 roky

Pár inzerentních políček, která stejně velmi často nebyla vidět a taková panika :). A co když zmizí reklamy i z levého sloupce a Google bude plnit své poslání na 100% jen čistá relevance (ehm, v mezích algoritmu a indexu)? Možná je za tím více než zisk snaha donutit inzerenty myslet, kde budou inzerovat, aby byli nuceni objevit obsahovou síť, kde je prostoru o dost víc než na SERPu a zároveň je to blíže cílové skupině – tématické, komunitní weby. Ale možná Google chystá něco úplně jiného, nekonečnou verzi SERPu proloženou reklamou co 2 výsledky, to bude krása :)). A nebo Googlu po všech penalizačních snahách začali chybět SEO mágové, kteří by hledali díry ve vyhledávacím algoritmu pro své inzerenty, aby to měli levnější než PPC, ale pokud je SEO mág dražší než laciné PPC vpravo, proč by ho inzerent poptával… Docela by mě zajímalo, zda stoupne poptávka po technikách Black (Gray) hat SEO? Čisté spekulace, spekuluje se i na MOZu, searchengine[něco].com-ech a také nic kloudného…

Odpovědět »

ASH

Před 4 roky

No ja nevim, ale mozna chteji jednoduse sjednotit vzhled vyhledavani, pac na mobilu neni prostor na pravej sloupec..kazdopadne na 10″ tabletu bez skrolovani jen jeden organicky vysledek..bych se nedivil kdyby jim to adblock utnul:)

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

max-kovar-web

Jak řídit sklad a vést skladníky? | Max Kovář (Skladon)

jaroslav-kaucky-web

Úspěchy a pády e-shopů s módou | Jaroslav Kaucký (Bibloo, UrbanStore.cz)

margareta-krizova-web

Margareta Křížová: Rozjezd podnikání, ženy a kariéra, podnikání ve vyšším věku

karel-novotny-web

Karel Novotný: Podnikání na volné noze, naceňování práce klientům, popularita v komunitě