Známe to všichni – „Když nejsi na Facebooku, neexistuješ.“, „Když nemáš LinkedIn, nikdo tě nezaměstná.“, „Když nejsi online, nemůžeš mít úspěšný business.“. Tyhle tyto marketingové hlášky nás bombardují ze všech stran. Jsou ale opravdu pravdivé? Jsou ovšem pravdivé? Musíme se takhle takto ptát, protože neboť člověk, co nám je říká, má obvykle hned připravenou nějakou službu, kterou bychom měli od něj koupit nám chce prodat.
Online prostředí vytvořilo dojem, že marketing je snadný a prodávat může každý. Ano, začít online podnikání je opravdu jednoduché. Hosting, internetový obchod, domény, webové stránky; to všechno vše je mimořádně levné. Technické pozadí podnikání lze zařídit za pár tisíc korun a firma je na světě. Je to ale dostačující?
Podnikání musí být postaveno na vztazích, důvěře a hlavně na emocích. Lidé se vždy rozhodují podle emocí. Mnoho podnikatelů to nechce akceptovat a pořád si myslí, že nejdůležitější je kvalita a cena. Ano, jsou to důležité faktory, ale k uskutečnění prodeje nestačí. Zkuste nabídnout kvalitní produkt zdarma. Bude překvapeni, kolik lidí jej odmítne.
Jako zákazníky nás nezajímá produkt samotný. Zajímá nás jenom to, co daný produkt, nebo služba, udělá pro nás. Jak nám vyřeší konkrétní problém. Abychom byli v prodeji úspěšní, musíme rozumět svému trhu. Hodně produktů vyšlo z bezvadné myšlenky a byly technologicky skvěle zpracovány. Pak se ukázal absolutní nezájem trhu a tvůrci nechápali co se děje, když produkt je tak skvělý. Oslovujeme-li nesprávný trh, nebo naše komunikace není jasná, na kvalitě a ceně produktu vůbec nezáleží.
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Prodejce: Babičko, tento smartphone je úžasný. 16GB RAM, 10Mpx foťák, internet, diář, stovky uložených kontaktů a tisíce skvělých aplikací.
Babička: Já na to nevidím, kde to má tlačítka?
Prodejce: Tohle je „touchscreen“, nepotřebujete tlačítka. Je to 15″ obrazovka.
Babička: Touch..co ??
Prodejce: Ťukáte přímo na obrazovku, nepotřebujete tlačítka.
Babička: Jeežiš, vždyť já bych to za chvíli rozbila. A tých 16 giga bajkov je co? Že můžu volat jenom na 16 čísel?
Prodejce: Ne, babi. To je velikost paměti. Můžete si do telefonu nahrát co budete chtít.
Babička: Já nechci nic nahrávat, chci tlačítka a telefonovat. A ať to má velký písmena, abych na to viděla. A kolik, že to stojí?
Prodejce: Je to nejnovější model a jen za 9 990kč.
Babička: No tak to jste se zbláznil. Tolik peněz? Vždyť to neumí pořádně telefonovat.
Prodejce: Samozřejmě, že to umí telefonovat, koukněte…
Babička: Ale to jste neřekl, že to umí, mluvil jste o gigo bajkoch, to nevím na co je. A můžu zavolat dceři?
Prodejce: Samozřejmě, že můžete. Můžete uložit její číslo do paměti.
Babička: Já to nepotřebuji, čísla mám tady v sešitu …
Podobné zkušenosti má hodně prodejců, když se snaží oslovit neperspektivní klienty. Bez ohledu na kvalitu a funkce produktu, oslovený člověk o ně vůbec nestojí, protože neřeší jeho potřeby.
Před třiceti lety se téměř každý prodej uskutečnil osobně. Výjimkou byly snad jen různé katalogy a prodej v malém – po telefonu. Když prodejce chtěl zvýšit své zisky, musel chodit od dveří ke dveřím, nebo získat různá doporučení a potkávat se s lidmi. Prodej byl výsadou osobních vztahů.
S nástupem internetu se postupně začaly měnit i naše nákupní zvyky. Na začátku byl nákup přes internet doslova terno. Mnoho internetových obchodů vytěžilo úspěch právě z prvenství. Být online byla obrovská výhoda a mnohdy stačila na k vytvoření skvělé firmy. Nakupující přehlíželi mnoho nedostatků a téměř neviditelná omezení, která by u prodejců v kamenných obchodech netolerovali.
Online jsou skoro všichni, konkurence je obrovská a zákazníci čím dál náročnější. Prostředí přeje velkým a zavedeným firmám.
Nejtěžší součástí podnikání je schopnost prodat svůj produkt nebo službu. Jen velmi málo firem má luxus monopolu. My ostatní zápasíme s konkurencí, která se ze všech sil snaží ukrojit část trhu a zvítězit.
Online podnikání vypadá hrozně jednoduše a tento dojem podporují i nízké ceny nutných technických prostředků.
Počátky online nakupování nám na několik let daly prostor zaměřit se na novou technologii, nové sociální sítě, nové formy komunikace. Všechno vše nové je lákavé a máme přirozeně tendenci tyto věci vyzkoušet. Dnes už ovšem samotná technologie nestačí. Musíme se opět vrátit k tomu, co je podstatné pro obchod – lidské potřeby a lidská povaha.
V letech 2005 – 2008 nahrávaly online podnikání i nízké ceny za reklamu a rychle rostoucí trh.
V dnešní době je online trh v mnohých směrech přesycený a saturovaný. Mít reklamu online, Facebokovou stránku, Twitterový profil už najednou nestačí. Vracíme se zpátky k otázkám „Jak se odlišit?„, „Jak být jiný a lepší?„, „Jak udržet úspěšnou firmu?„, „Co udělat, aby firma prosperovala i za rok?“
Jaké jsou základní složky marketingového myšlení?
Víc o marketingovém myšlení se dozvíte na semináři, na který vás srdečně zveme. Pokud máte otázky z marketingu, využijte naší otevřenou poradnu. Odpovídáme během několika dnů.
Autor: Peter Matisko
Peter Matisko je konzultantem pro oblast marketingu, budování firmy a managementu lidských zdrojů. Zaměřuje se jak na budování pro-klientského přístupu a zlepšení marketingové komunikace, tak i na vytváření příjemného pracovního prostředí. Peter vidí jednotlivé aspekty podnikání v širších souvislostech a jeho cílem je spojení částí do efektivního celku. Navštivte web, twitter nebo linkedin.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 22 hodinami
Před 22 hodinami
Před 3 dny
Před 3 dny
Před 4 týdny
Před 4 týdny
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 11 měsíců
Před 11 měsíců
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce