Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Inzerce

Úleva pro všechny podnikatele? Od ledna se ruší povinné plátcovství DPH a mnohým se otevře cesta nejen ke Google Adsense!

Novela zákona o DPH, která je v současnosti opět projednávána v poslanecké sněmovně, ruší povinnost stát se plátcem DPH při přijetí či poskytnutí služby v rámci EU mimo ČR. Nově se zavádí „identifikované osoby“, přečtěte si přehled dalších změn.

Inzerce

Od roku 2010 musíte být plátce

Od 1. ledna 2010 platí velmi kontroverzní a kritizovaná novela zákona o DPH. Česká republika opět musela celé EU ukázat, že její nařízení pojímá ještě přísněji než všichni ostatní. V ostatních evropských zemích platí, že pro obchod v rámci EU se živnostník či drobný podnikatel musí registrovat, nestává se však plnohodnotným plátcem DPH. Pouze v ČR se podnikatel stává plnohodnotným plátcem DPH dnem  přijetí či poskytnutí služby v rámci EU bez ohledu na obrat!

Povinné plátcovství poškozuje podnikání

Povinné plátcovství se může jevit jako pouhá hloupost, jeho dopady jsou však obrovské. Drtivá většina podnikatelů si za těchto okolností rozmyslí příležitostné obchody se zahraničím, protože to pro ně znamená neúnosné navýšení nákladů i byrokracie.

Nejvíce toto nařízení postihlo živnostníky, zejména však online podnikatele, kteří často využívají zahraničních služeb či naopak poskytují služby i do zahraničí. Při vlastní tvůrčí činnosti a malém obratu je plátcovství DPH jednoznačně velmi nevýhodné. V mnoha případech jsou navýšení nákladů a vynucená byrokracie natolik velký problém, že podobné podnikání činí ekonomicky neúnosným.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Příklady z praxe

Pokud jako živnostník používáte reklamu Google AdWords, prodáváte reklamu přes Google AdSense a využíváte různé reklamní, prodejní či affiliate sítě v rámci EU, automaticky se stáváte plátci.

Totéž platí, pokud prodáváte své produkty online, například programy, zdrojové kódy, texty, fotografie, ilustrace, textury, 3D modely a řadu dalších služeb. Právně neřešitelná situace nastává zejména u fakturování prodejů přes různé provizní sítě či zprostředkovatelské agentury.

Často ani nelze vyhovět všem zákonným požadavkům, protože v zahraničí podobný předpis neexistuje a situaci nelze rozumně vyřešit, popřípadě je s tím spojena taková míra byrokracie, že spolehlivě zlikviduje veškerý zisk.

Od ledna 2013 se plátcovství zřejmě zruší

Trvalo téměř dva roky, než se konečně tento nepodařený paskvil začal řešit. Od ledna 2013 by mělo být povinné plátcovství zrušeno. Úprava stávajícího systému je bohužel přilepena k balíku novel zákona o DPH, který byl senátem vrácen do sněmovny. Změna režimu plátcovství by měla začít platit i v případě odmítnutí zvýšení DPH, nicméně se začátek platnosti může kvůli problematickému schvalování protáhnout.

Nově bude „identifikovaná osoba“

Podle nových předpisů se přijetím či poskytnutím služby nestáváte plnohodnotným plátcem, ale pouze tzv. „identifikovanou osobou“. Identifikovaná osoba není totožná s „osobou identifikovanou k dani“, tj. s plátcem DPH, ale je jakousi nadřazenou skupinou. Identifikovanou osobou se může stát i právnická osoba nepovinná k dani.

Povinnosti a práva identifikované osoby

Identifikovaná osoba bude moci obchodovat s dalšími subjekty v rámci EU mimo svůj domovský stát, aniž by byla nucena stát se plátcem DPH. Nově budou daňové evidenci podléhat pouze obchody se zahraničím, ale nebude to mít vliv na účtování DPH v tuzemsku.

Mezi povinnosti patří povinnost přiznat DPH při přijetí služby od osoby neusazené v tuzemsku a dále povinnost podat souhrnné hlášení podle § 9 odst. 1. zákona o DPH při poskytnutí služby plátci v jiné členské zemi EU.

Předpisy o DPH jsou příliš komplikované

Pro mnohé podnikatele jsou již současné předpisy natolik komplikované, že nemají šanci sami řešit účetnictví a v podstatě jsou nuceni využívat služeb účetních a daňových poradců. Nejhorší však je, že často už ani sami úředníci FÚ nedokáží problémy při obchodování se zahraničím vyřešit a jednoznačně odpovědět, co se jak má zaúčtovat a hlásit. Podnikatelé se tak ocitají ve velmi nepříjemné situaci.

Novela DPH na 2013 má i další novinky

Kromě avizovaného zvýšení DPH o 1 % a omezení výdajových paušálů přináší novela zákona o DPH celou paletu dalších novinek. Noví plátci DPH budou mít povinně nastaveno zúčtovací období na měsíc a teprve po určité zkušební době budou moci přejít na čtvrtletní režim. To samozřejmě bude zvyšovat náklady na administrativu. Protože jsou s výběrem DPH problémy, zavádí stát pochybné praktiky jako je černá listina neplatičů DPH či způsoby ručení za DPH.

Mezi další novinky patří také povinné nahlašování účtů využívaných k podnikání a podávání elektronických přiznání.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Mgr. Zbyněk Buřival

Nadšený fotograf a cestovatel specializovaný na prodej přes fotobanky. Příležitostný tvůrce webových projektů.

Nenechte si ujít

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

petr-macek-web

Průzkum: Jak vidí české firmy svou budoucnost? | Petr Macek (Caflou)

Premium
jan-moravcik-web

Jak zvýšit ziskovost e-shopu? Příklad GentlemanStore.cz | Jan Moravčík

Právě vyšlo

jiri-rostecky-jiri-jemelka-web

Jirka Rostecký o řízení firem: Vytvořte si dobré majitelské zadání | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
ondrej-vanek-web

Proč jsou malé firmy tak křehké? A jak to změnit? | Ondřej Vaněk (Blindspot)

gabriela-mrkvicova-web

Zkušená networkerka: Jak v byznysu budovat kvalitní vztahy? | Gabriela Mrkvicová (Smart Network)

Nejoblíbenější

jakub-oska-web

Jirka Rostecký o rozjezdu podnikání: Pokud opravdu chcete, cestu si najdete | Jakub Oška (BYMFIT.cz)

Premium
daniel-kmoch-web

Finanční ředitel Bonami: Na záchranu firmy jsme měli 6 měsíců | Daniel Kmoch

Premium
dominik-stroukal

Byznys pohledem ekonoma. Na co se teď zaměřit a je správný čas na prodej firmy? | Dominik Stroukal

Komentáře

Lukáš

Před 11 roky

Tak doufám že tato změna dopadne a začnu zase využívat Google AdSense, kdy jsem z důvodu DPH ho musel zrušit. Také se včera objevil nový systém možná konkurent této službě, který přináší i novinku z výdělku za partery. http://webitech.cz/alternativa-ppc-kampanim-mlick-je-tu/

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

Premium
petr-kasa-web

Petr Kasa: Jak budujeme hodnotu Pilulka.cz?

Premium
filip-drimalka-web

AI mění řízení firem. Co můžete vyzkoušet už nyní? | Filip Dřímalka

Premium
karel-novotny-web

Marketing ve firmě: Jak ho nastavit a řídit efektivně? | Karel Novotný

Inzerce