Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Negativní recenze: Jak s nimi naložit a kdo zodpovídá za jejich obsah?

Získat premium obsah

Přidejte se
mezi předplatitele

Poslouchejte
neomezeně
Rozhovory
více do hloubky
Exkluzivní
hosté
Audio podcast
na cesty
VYBRAT TARIF

Často se říká, že negativní reklama je také reklama. Pokud však jde o malou společnost či freelancera, nemusí to vůbec platit. Ba naopak, negativní reference, recenze či hodnocení jsou často smrtící.

Jak se ale nepravdivým recenzím bránit? Co když není recenze nepravdivá a jen hodně přehnaná? Stane se malá chyba a zákazník to popíše tak, že u mě už snad nemůže nikdo zdravý nakoupit. Musím se s tím smířit.

Nejprve bychom uvedli neprávní, čistě praktickou radu. Nezáleží na tom, zda je negativní reference opodstatněná či nikoli. V obou případech je nutné příjemně a aktivně reagovat a snažit se vše uvést na pravou míru.

Pokud však jde o recenzi na cizím webu, např. na tripadviseru či jiném doporučujícímu portálu, nezbývá často než zvažovat právní postup. Prvním krokem je výzva ke stažení nepravdivého či urážlivého sdělení. Provozovatel webu má totiž povinnost odstranit sdělní, o kterém se dozví, že je protiprávní. Více o tom zde.

Pokud toto nepomůže, nezbývá než se obrátit na soud. Ten může nařídit stažení nepravdivé či zavádějící recenze a také přiznat odškodnění, ušlý zisk i nemajetkovou újmu. Tak si pomůžeme i proti anonymním přispěvovatelům, protože odpovídá provozovatel webu.

Co když se však ukáže, že recenzi nepsal nespokojený klient, ale “agent” konkurence? Takové praktiky je možné považovat za nekalou soutěž, a to v podobě zlehčování nebo parazitování na cizí pověsti nebo i jiných skutkových podstat. Např. zlehčováním je jednání, jímž soutěžitel uvede nebo rozšiřuje o poměrech, výkonech nebo výrobku jiného soutěžitele nepravdivý údaj způsobilý tomuto soutěžiteli přivodit újmu. Zlehčováním je i uvedení a rozšiřování pravdivého údaje, pokud je způsobilý tomuto soutěžiteli přivodit újmu. Můžeme zde požadovat zdržení se jednání, přiměřené zadostiučinění, náhradu škody nebo vydání bezdůvodného obohacení.

Často však nastává i opačná varianta. Zejména začínající weby si své recenze vymýšlejí samy a předhánějí se v přiklašování skutečnosti. I oni však riskují a to dokonce až pokutu 5 000 000,- Kč. Jde totiž o klamání spotřebitele. Obchodní praktika se považuje za klamavou, pokud obsahuje věcně nesprávnou informaci a je tedy nepravdivá, což vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil. Za klamavou se považuje také obchodní praktika obsahující pravdivou informaci, jestliže vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil, pokud jakýmkoli způsobem uvádí nebo je schopna uvést spotřebitele v omyl ohledně, existence a podstaty výrobku nebo služby, hlavních znaků výrobku nebo služby, jako jsou údaje o jejich dostupnosti, výhodách, rizicích, provedení, složení, příslušenství atd.

Zjistěte také, komu patří komentáře na vašem webu a kdy za jejich obsah nesete zodpovědnost.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

PB

Před 7 roky

„Zlehčováním je i uvedení a rozšiřování pravdivého údaje, pokud je způsobilý tomuto soutěžiteli přivodit újmu.“ … tohle by mne zajímalo na nějakých praktických příkladech.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

marek-odehnal-web

Dědictví: Co se stane s vaším majetkem, pokud nečekaně zemřete? | Marek Odehnal

petr-macek-web

Jaká čísla sledovat ve firmě? Důležitá KPIs napříč oblastmi | Petr Macek (Caflou)

jiri-jemelka-web

Řídit e-shop jako firmu. Jak se to dělá? | Jiří Jemelka (JPF)

petr-macek-web

Buduje vlastní nástroj pro podnikatele. Co měl udělat jinak? | Petr Macek (Caflou)

matous-syrovy-web

I kamenné prodejny jde dělat jinak. Jak díky nim rostou Koupelny Syrový? | Matouš Syrový

Premium
alex-ilyash-web

Přežili, protože to nezavřeli. Jak Alex Ilyash poráží konkurenci a řídí dvě firmy najednou

tomas-kohut-web

Otestovali přes 200 e-shopů. Co zjistili o jejich logistice? | Tomáš Kohút (Skladon)

jemelka-pokorny-web

Vstup investora do firmy: Jak může probíhat spolupráce? | Jiří Jemelka a Jaroslav Pokorný