Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Negativní recenze: Jak s nimi naložit a kdo zodpovídá za jejich obsah?

Nenech si ujít další videa:

Jejich smyslem je předat ti inspiraci a know-how od zkušených lidí a podpořit tě tak v podnikání či kariéře. Využij toho a dej lajk:

E-shopyKomerční sděleníVideo

Často se říká, že negativní reklama je také reklama. Pokud však jde o malou společnost či freelancera, nemusí to vůbec platit. Ba naopak, negativní reference, recenze či hodnocení jsou často smrtící.

Jak se ale nepravdivým recenzím bránit? Co když není recenze nepravdivá a jen hodně přehnaná? Stane se malá chyba a zákazník to popíše tak, že u mě už snad nemůže nikdo zdravý nakoupit. Musím se s tím smířit.

Nejprve bychom uvedli neprávní, čistě praktickou radu. Nezáleží na tom, zda je negativní reference opodstatněná či nikoli. V obou případech je nutné příjemně a aktivně reagovat a snažit se vše uvést na pravou míru.

Pokud však jde o recenzi na cizím webu, např. na tripadviseru či jiném doporučujícímu portálu, nezbývá často než zvažovat právní postup. Prvním krokem je výzva ke stažení nepravdivého či urážlivého sdělení. Provozovatel webu má totiž povinnost odstranit sdělní, o kterém se dozví, že je protiprávní. Více o tom zde.

Pokud toto nepomůže, nezbývá než se obrátit na soud. Ten může nařídit stažení nepravdivé či zavádějící recenze a také přiznat odškodnění, ušlý zisk i nemajetkovou újmu. Tak si pomůžeme i proti anonymním přispěvovatelům, protože odpovídá provozovatel webu.

Co když se však ukáže, že recenzi nepsal nespokojený klient, ale “agent” konkurence? Takové praktiky je možné považovat za nekalou soutěž, a to v podobě zlehčování nebo parazitování na cizí pověsti nebo i jiných skutkových podstat. Např. zlehčováním je jednání, jímž soutěžitel uvede nebo rozšiřuje o poměrech, výkonech nebo výrobku jiného soutěžitele nepravdivý údaj způsobilý tomuto soutěžiteli přivodit újmu. Zlehčováním je i uvedení a rozšiřování pravdivého údaje, pokud je způsobilý tomuto soutěžiteli přivodit újmu. Můžeme zde požadovat zdržení se jednání, přiměřené zadostiučinění, náhradu škody nebo vydání bezdůvodného obohacení.

Často však nastává i opačná varianta. Zejména začínající weby si své recenze vymýšlejí samy a předhánějí se v přiklašování skutečnosti. I oni však riskují a to dokonce až pokutu 5 000 000,- Kč. Jde totiž o klamání spotřebitele. Obchodní praktika se považuje za klamavou, pokud obsahuje věcně nesprávnou informaci a je tedy nepravdivá, což vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil. Za klamavou se považuje také obchodní praktika obsahující pravdivou informaci, jestliže vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil, pokud jakýmkoli způsobem uvádí nebo je schopna uvést spotřebitele v omyl ohledně, existence a podstaty výrobku nebo služby, hlavních znaků výrobku nebo služby, jako jsou údaje o jejich dostupnosti, výhodách, rizicích, provedení, složení, příslušenství atd.

Zjistěte také, komu patří komentáře na vašem webu a kdy za jejich obsah nesete zodpovědnost.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 1

  1. PB

    -

    „Zlehčováním je i uvedení a rozšiřování pravdivého údaje, pokud je způsobilý tomuto soutěžiteli přivodit újmu.“ … tohle by mne zajímalo na nějakých praktických příkladech.

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Křišťálová Lupa 2017

Skrýt reklamu