Inzerce

Negativní recenze: Jak s nimi naložit a kdo zodpovídá za jejich obsah?

Často se říká, že negativní reklama je také reklama. Pokud však jde o malou společnost či freelancera, nemusí to vůbec platit. Ba naopak, negativní reference, recenze či hodnocení jsou často smrtící.

Jak se ale nepravdivým recenzím bránit? Co když není recenze nepravdivá a jen hodně přehnaná? Stane se malá chyba a zákazník to popíše tak, že u mě už snad nemůže nikdo zdravý nakoupit. Musím se s tím smířit.

Nejprve bychom uvedli neprávní, čistě praktickou radu. Nezáleží na tom, zda je negativní reference opodstatněná či nikoli. V obou případech je nutné příjemně a aktivně reagovat a snažit se vše uvést na pravou míru.

Pokud však jde o recenzi na cizím webu, např. na tripadviseru či jiném doporučujícímu portálu, nezbývá často než zvažovat právní postup. Prvním krokem je výzva ke stažení nepravdivého či urážlivého sdělení. Provozovatel webu má totiž povinnost odstranit sdělní, o kterém se dozví, že je protiprávní. Více o tom zde.

Pokud toto nepomůže, nezbývá než se obrátit na soud. Ten může nařídit stažení nepravdivé či zavádějící recenze a také přiznat odškodnění, ušlý zisk i nemajetkovou újmu. Tak si pomůžeme i proti anonymním přispěvovatelům, protože odpovídá provozovatel webu.

Co když se však ukáže, že recenzi nepsal nespokojený klient, ale “agent” konkurence? Takové praktiky je možné považovat za nekalou soutěž, a to v podobě zlehčování nebo parazitování na cizí pověsti nebo i jiných skutkových podstat. Např. zlehčováním je jednání, jímž soutěžitel uvede nebo rozšiřuje o poměrech, výkonech nebo výrobku jiného soutěžitele nepravdivý údaj způsobilý tomuto soutěžiteli přivodit újmu. Zlehčováním je i uvedení a rozšiřování pravdivého údaje, pokud je způsobilý tomuto soutěžiteli přivodit újmu. Můžeme zde požadovat zdržení se jednání, přiměřené zadostiučinění, náhradu škody nebo vydání bezdůvodného obohacení.

Často však nastává i opačná varianta. Zejména začínající weby si své recenze vymýšlejí samy a předhánějí se v přiklašování skutečnosti. I oni však riskují a to dokonce až pokutu 5 000 000,- Kč. Jde totiž o klamání spotřebitele. Obchodní praktika se považuje za klamavou, pokud obsahuje věcně nesprávnou informaci a je tedy nepravdivá, což vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil. Za klamavou se považuje také obchodní praktika obsahující pravdivou informaci, jestliže vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil, pokud jakýmkoli způsobem uvádí nebo je schopna uvést spotřebitele v omyl ohledně, existence a podstaty výrobku nebo služby, hlavních znaků výrobku nebo služby, jako jsou údaje o jejich dostupnosti, výhodách, rizicích, provedení, složení, příslušenství atd.

Zjistěte také, komu patří komentáře na vašem webu a kdy za jejich obsah nesete zodpovědnost.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

max-kovar-web

Jak se staví sklad? | Max Kovář (Skladon)

vit-endler-web

Aktuálně v e-commerce: Na čem teď pracovat? | Vít Endler (finGOOD.cz)

andrea-tesakova-web

Překlady a lokalizace webu. Jak to procesně zvládnout? | Andrea Tesáková (Expandeco)

Právě vyšlo

marketa-danisova-web

Nejčastější chyby v e-mail marketingu | Markéta Danišová (SmartEmailing.cz)

pavla-arnoldova-web

Hledání nových zaměstnanců do digitální agentury | Pavla Arnoldová (Fragile)

adam-neuberger-web

Kryptoměny: Aktuální situace na trhu, regulace a postoj miliardářů | Adam Neuberger

Nejoblíbenější

zdenek-jahoda-web

30 let v byznysu, budování značky Emco, řízení lidí | Zdeněk Jahoda

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

michal-koubek-web

Jak získat bankovní úvěr pro váš e-shop? | Michal Koubek

Komentáře

PB

Před 4 roky

„Zlehčováním je i uvedení a rozšiřování pravdivého údaje, pokud je způsobilý tomuto soutěžiteli přivodit újmu.“ … tohle by mne zajímalo na nějakých praktických příkladech.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

jan-rezac-web

Jan Řezáč: Založení agentury, finanční řízení firmy, růst v podnikání

oliver-dlouhy-web

Oliver Dlouhý (Kiwi.com): Rychlý růst firmy, budování managementu, spolupráce s investory

michal-koubek-web

Jak spočítat náklady na vytvoření managementu firmy? | Michal Koubek

martin-rozhon-1-web

Transakční ekonomika e-shopu: Jak na ni podle Martina Rozhoně?