Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Komentáře na webu: Komu patří a kdo nese zodpovědnost za jejich obsah?

Vezmi si to s sebou. Rozhovor najdeš i jako podcast: Spotify iTunes Google Podcasty MP3
Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Poslechněte si 159 rozhovorů s exkluzivními hosty. Ještě více do hloubky a plné know-how pro vaše podnikání.

Zjistit více

Weby, na které mohou lidé vkládat komentáře jsou často živější a navštěvovanější než statické prezentace. Komu však text komentáře po publikování patří? Autorovi, nebo provozovateli webu? A kdo za něj odpovídá a nese riziko za nepravdivou či urážející informaci?

Inzerce

Žijeme ve zemi, kde transparentní účet kandidáta na prezidenta republiky slouží jako platforma ke sžíravým komentářům, nabídkám či vyloženým urážkám. Klasický laskavý český humor:)

Kdo však na běžném webu obsah komentářů smí upravovat, kopírovat a kdo za něj odpovídá?

Základem jsou podmínky užívání daného webu. V nich doporučujeme jasně stanovit možnost provozovatele nevhodné příspěvky odstranit. O nevhodnosti by také měl rozhodovat zcela po své vůli. Není to rozhodně cenzura, neb je to jeho soukromý prostor. Podmínky by měly upravit i autorská práva a licence. Pokud tedy chybí, nemůže provozovatel jen tak do komentářů zasahovat a kopírovat je.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Podle zákona platí, že provozovatel webu odpovídá za obsah komentářů pokud mohl a měl vědět, že jejich obsah je protiprávní, nebo pokud se prokazatelně dozvěděl o protiprávní povaze takového obsahu a neučinil veškeré kroky k jeho odstranění nebo znepřístupnění.

V roce 2015 však byla v průlomovému rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva ve věci Delfi AS proti Estonsku dovozena odpovědnost společnosti Delfi za urážlivé komentáře zveřejněné na diskuzním fóru, i když je průběžně mazala a měla dobře nastavené podmínky daného fóra. Soud argumentoval tím, že na podobných diskuzích zpravodajské weby vlastně vydělávají a tak je potřeba, aby újmě předcházeli ještě více aktivně.

Toto však bylo částečně relativizováno v rozhodnutí stejného soudu z března 2017 ve věci Rolf Anders Daniel Pihl proti Švédsku. To nově vymezilo limity odpovědnosti provozovatelů webových stránek nebo online platforem obsahující urážlivý obsah vložený třetími osobami.

Na rozdíl od rozhodnutí Delfi proti Estonsku soud již nepožaduje, tedy alespoň ne po malých neziskových organizacích, aby monitorovaly veškerý obsah.

Níže pak uvádíme několik možností, jak odpovědnost provozovatele webu vyloučit, či alepoň omezit:

  • jasná pravidla diskuzního fóra;
  • automatické mazání klíčových slov (např. vulgarit);
  • moderovaná průběžně sledovaná promazávaná diskuze se hodí hlavně u větších společností a kontroverzích témat;
  • nutnost alespoň nějaké registrace, tak aby neodradila od diskuze, ale zároveň bránila “rychlé anonymitě”.

S podmínkami diskuzí na Dostupném advokátovi máme bohaté zkušenosti a rádi pomůžeme i vám.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Další videa:

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Nenechte si ujít

ondrej-ratajsky-web

Vzdělávání klientů v B2B: Proč a jak na něj? | Ondřej Ratajský (SmartEmailing.cz)

pavel-fara-web

Jak vytvořit vlastní on-line kurz? | Pavel Fara (KurzyProRadost.cz)

vojta-bulir-web

Vojta Bulíř (SmartEmailing.cz): E-mail marketing pro obsahové weby, případová studie Czech News Center

Právě vyšlo

lukas-hejtmanek-web

200 farmářů v Kambodži. Jak funguje byznys pepře pepperfield? | Lukáš Hejtmánek

Premium
milan-petr-web

Finanční zdraví firmy, potenciál růstu a kamenné prodejny | Milan Petr (McPen)

martin-jares-web

Ponákupní marketing e-shopu. Jak se dělá? | Martin Jareš (Foxdeli)

Nejoblíbenější

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Premium
petr-ludwig-web

Petr Ludwig: 18 let v byznysu a kampaň s dosahem 1,3 miliardy lidí

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Komentáře

TOP header

Premium
michal-mesko-web

Strategie knihkupectví Martinus | Michal Meško

Premium
matejka-kasa-web

Josef Matějka (CZC.cz) a Petr Kasa (Pilulka.cz): Jak se zbavit operativy?

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
dalibor-dedek-web

Dalibor Dědek: Jak vybudoval Jablotron?

Inzerce