Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Komentáře na webu: Komu patří a kdo nese zodpovědnost za jejich obsah?

Získat premium obsah

Přidejte se
mezi předplatitele

Poslouchejte
neomezeně
Rozhovory
více do hloubky
Exkluzivní
hosté
Audio podcast
na cesty
VYBRAT TARIF

Weby, na které mohou lidé vkládat komentáře jsou často živější a navštěvovanější než statické prezentace. Komu však text komentáře po publikování patří? Autorovi, nebo provozovateli webu? A kdo za něj odpovídá a nese riziko za nepravdivou či urážející informaci?

Žijeme ve zemi, kde transparentní účet kandidáta na prezidenta republiky slouží jako platforma ke sžíravým komentářům, nabídkám či vyloženým urážkám. Klasický laskavý český humor:)

Kdo však na běžném webu obsah komentářů smí upravovat, kopírovat a kdo za něj odpovídá?

Základem jsou podmínky užívání daného webu. V nich doporučujeme jasně stanovit možnost provozovatele nevhodné příspěvky odstranit. O nevhodnosti by také měl rozhodovat zcela po své vůli. Není to rozhodně cenzura, neb je to jeho soukromý prostor. Podmínky by měly upravit i autorská práva a licence. Pokud tedy chybí, nemůže provozovatel jen tak do komentářů zasahovat a kopírovat je.

Inzerce

Podle zákona platí, že provozovatel webu odpovídá za obsah komentářů pokud mohl a měl vědět, že jejich obsah je protiprávní, nebo pokud se prokazatelně dozvěděl o protiprávní povaze takového obsahu a neučinil veškeré kroky k jeho odstranění nebo znepřístupnění.

V roce 2015 však byla v průlomovému rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva ve věci Delfi AS proti Estonsku dovozena odpovědnost společnosti Delfi za urážlivé komentáře zveřejněné na diskuzním fóru, i když je průběžně mazala a měla dobře nastavené podmínky daného fóra. Soud argumentoval tím, že na podobných diskuzích zpravodajské weby vlastně vydělávají a tak je potřeba, aby újmě předcházeli ještě více aktivně.

Toto však bylo částečně relativizováno v rozhodnutí stejného soudu z března 2017 ve věci Rolf Anders Daniel Pihl proti Švédsku. To nově vymezilo limity odpovědnosti provozovatelů webových stránek nebo online platforem obsahující urážlivý obsah vložený třetími osobami.

Na rozdíl od rozhodnutí Delfi proti Estonsku soud již nepožaduje, tedy alespoň ne po malých neziskových organizacích, aby monitorovaly veškerý obsah.

Níže pak uvádíme několik možností, jak odpovědnost provozovatele webu vyloučit, či alepoň omezit:

  • jasná pravidla diskuzního fóra;
  • automatické mazání klíčových slov (např. vulgarit);
  • moderovaná průběžně sledovaná promazávaná diskuze se hodí hlavně u větších společností a kontroverzích témat;
  • nutnost alespoň nějaké registrace, tak aby neodradila od diskuze, ale zároveň bránila “rychlé anonymitě”.

S podmínkami diskuzí na Dostupném advokátovi máme bohaté zkušenosti a rádi pomůžeme i vám.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Další videa:

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Vybraná témata

Nenechte si ujít

john-vanhara-web

John Vanhara a Jirka Rostecký: Vzdělávejte se a nebojte si říct o pomoc

Premium
marketa-jinochova-web

Budování malé značky, prodej po Instagramu, růst nákladů | Markéta Jinochová (MANKAI Paper)

Premium
jan-simkanic-web

Deník N: Cesta ze ztráty k provoznímu zisku | Ján Simkanič

Premium
jan-kvasnicka-web

Jan Kvasnička: Podrobný průvodce začátky podnikání na volné noze

Premium
michal-molcan-web

Řízení a byznys magazínu v 70 zemích světa | Michal Molčan

igor-kibrik-web

Jak se odlišit od konkurence? Strategie webu s recepty | Igor Kibrik

Premium
bronislav-soborka-web

Broňa Sobotka: Tvorba produktů a marketing na volné noze

Premium
rene-nekuda-web

Jak se naučit (dlouhodobě a konzistentně) psát? | René Nekuda