Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Komentáře na webu: Komu patří a kdo nese zodpovědnost za jejich obsah?

Nenech si ujít další videa:

Jejich smyslem je předat ti inspiraci a know-how od zkušených lidí a podpořit tě tak v podnikání či kariéře. Využij toho a dej lajk:

Komerční sděleníVideo

Weby, na které mohou lidé vkládat komentáře jsou často živější a navštěvovanější než statické prezentace. Komu však text komentáře po publikování patří? Autorovi, nebo provozovateli webu? A kdo za něj odpovídá a nese riziko za nepravdivou či urážející informaci?

Žijeme ve zemi, kde transparentní účet kandidáta na prezidenta republiky slouží jako platforma ke sžíravým komentářům, nabídkám či vyloženým urážkám. Klasický laskavý český humor:)

Kdo však na běžném webu obsah komentářů smí upravovat, kopírovat a kdo za něj odpovídá?

Základem jsou podmínky užívání daného webu. V nich doporučujeme jasně stanovit možnost provozovatele nevhodné příspěvky odstranit. O nevhodnosti by také měl rozhodovat zcela po své vůli. Není to rozhodně cenzura, neb je to jeho soukromý prostor. Podmínky by měly upravit i autorská práva a licence. Pokud tedy chybí, nemůže provozovatel jen tak do komentářů zasahovat a kopírovat je.

Podle zákona platí, že provozovatel webu odpovídá za obsah komentářů pokud mohl a měl vědět, že jejich obsah je protiprávní, nebo pokud se prokazatelně dozvěděl o protiprávní povaze takového obsahu a neučinil veškeré kroky k jeho odstranění nebo znepřístupnění.

V roce 2015 však byla v průlomovému rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva ve věci Delfi AS proti Estonsku dovozena odpovědnost společnosti Delfi za urážlivé komentáře zveřejněné na diskuzním fóru, i když je průběžně mazala a měla dobře nastavené podmínky daného fóra. Soud argumentoval tím, že na podobných diskuzích zpravodajské weby vlastně vydělávají a tak je potřeba, aby újmě předcházeli ještě více aktivně.

Toto však bylo částečně relativizováno v rozhodnutí stejného soudu z března 2017 ve věci Rolf Anders Daniel Pihl proti Švédsku. To nově vymezilo limity odpovědnosti provozovatelů webových stránek nebo online platforem obsahující urážlivý obsah vložený třetími osobami.

Na rozdíl od rozhodnutí Delfi proti Estonsku soud již nepožaduje, tedy alespoň ne po malých neziskových organizacích, aby monitorovaly veškerý obsah.

Níže pak uvádíme několik možností, jak odpovědnost provozovatele webu vyloučit, či alepoň omezit:

  • jasná pravidla diskuzního fóra;
  • automatické mazání klíčových slov (např. vulgarit);
  • moderovaná průběžně sledovaná promazávaná diskuze se hodí hlavně u větších společností a kontroverzích témat;
  • nutnost alespoň nějaké registrace, tak aby neodradila od diskuze, ale zároveň bránila “rychlé anonymitě”.

S podmínkami diskuzí na Dostupném advokátovi máme bohaté zkušenosti a rádi pomůžeme i vám.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Další videa:

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Skrýt reklamu