Inzerce

Komentáře na webu: Komu patří a kdo nese zodpovědnost za jejich obsah?

Weby, na které mohou lidé vkládat komentáře jsou často živější a navštěvovanější než statické prezentace. Komu však text komentáře po publikování patří? Autorovi, nebo provozovateli webu? A kdo za něj odpovídá a nese riziko za nepravdivou či urážející informaci?

Inzerce

Žijeme ve zemi, kde transparentní účet kandidáta na prezidenta republiky slouží jako platforma ke sžíravým komentářům, nabídkám či vyloženým urážkám. Klasický laskavý český humor:)

Kdo však na běžném webu obsah komentářů smí upravovat, kopírovat a kdo za něj odpovídá?

Základem jsou podmínky užívání daného webu. V nich doporučujeme jasně stanovit možnost provozovatele nevhodné příspěvky odstranit. O nevhodnosti by také měl rozhodovat zcela po své vůli. Není to rozhodně cenzura, neb je to jeho soukromý prostor. Podmínky by měly upravit i autorská práva a licence. Pokud tedy chybí, nemůže provozovatel jen tak do komentářů zasahovat a kopírovat je.

Podle zákona platí, že provozovatel webu odpovídá za obsah komentářů pokud mohl a měl vědět, že jejich obsah je protiprávní, nebo pokud se prokazatelně dozvěděl o protiprávní povaze takového obsahu a neučinil veškeré kroky k jeho odstranění nebo znepřístupnění.

V roce 2015 však byla v průlomovému rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva ve věci Delfi AS proti Estonsku dovozena odpovědnost společnosti Delfi za urážlivé komentáře zveřejněné na diskuzním fóru, i když je průběžně mazala a měla dobře nastavené podmínky daného fóra. Soud argumentoval tím, že na podobných diskuzích zpravodajské weby vlastně vydělávají a tak je potřeba, aby újmě předcházeli ještě více aktivně.

Toto však bylo částečně relativizováno v rozhodnutí stejného soudu z března 2017 ve věci Rolf Anders Daniel Pihl proti Švédsku. To nově vymezilo limity odpovědnosti provozovatelů webových stránek nebo online platforem obsahující urážlivý obsah vložený třetími osobami.

Na rozdíl od rozhodnutí Delfi proti Estonsku soud již nepožaduje, tedy alespoň ne po malých neziskových organizacích, aby monitorovaly veškerý obsah.

Níže pak uvádíme několik možností, jak odpovědnost provozovatele webu vyloučit, či alepoň omezit:

  • jasná pravidla diskuzního fóra;
  • automatické mazání klíčových slov (např. vulgarit);
  • moderovaná průběžně sledovaná promazávaná diskuze se hodí hlavně u větších společností a kontroverzích témat;
  • nutnost alespoň nějaké registrace, tak aby neodradila od diskuze, ale zároveň bránila “rychlé anonymitě”.

S podmínkami diskuzí na Dostupném advokátovi máme bohaté zkušenosti a rádi pomůžeme i vám.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Další videa:

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

ondrej-ratajsky-web

Vzdělávání klientů v B2B: Proč a jak na něj? | Ondřej Ratajský (SmartEmailing.cz)

pavel-fara-web

Jak vytvořit vlastní on-line kurz? | Pavel Fara (KurzyProRadost.cz)

vojta-bulir-web

Vojta Bulíř (SmartEmailing.cz): E-mail marketing pro obsahové weby, případová studie Czech News Center

Právě vyšlo

marketa-danisova-web

Nejčastější chyby v e-mail marketingu | Markéta Danišová (SmartEmailing.cz)

max-kovar-web

Jak se staví sklad? | Max Kovář (Skladon)

pavla-arnoldova-web

Hledání nových zaměstnanců do digitální agentury | Pavla Arnoldová (Fragile)

Nejoblíbenější

zdenek-jahoda-web

30 let v byznysu, budování značky Emco, řízení lidí | Zdeněk Jahoda

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

michal-koubek-web

Jak získat bankovní úvěr pro váš e-shop? | Michal Koubek

Komentáře

TOP obsah

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

michal-koubek-web

Aktuální stav české ekonomiky a výhled do budoucna | Michal Koubek

jiri-hlavenka-web

Jiří Hlavenka: Začátky podnikání na českém internetu, (ne)úspěch inovací, nápady na podnikání

frantisek-suchan-web

Bez frází: Rozjezd úspěšného projektu, tvorba a monetizace obsahu | František Suchan