Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Konkrétní a praktické tipy pro řízení malé i velké firmy.
TOP podnikatelé, manažeři a další specialisté na byznys.
Témata, o kterých se jinde nemluví. Důležité pro každého podnikatele.
Zjistit více

Inzerce

Náš zákazník, náš pán: Jak jste na tom s přístupem ke klientovi?

Vhodný přístup ke klientovi je dalším ze zásadních bodů podnikání. Dobrý zákazník není ten, který nakoupí, ale ten, který se vrátí – a právě váš přístup k němu do velké míry ovlivní jeho chuť mít s vámi ještě někdy co do činění.

V řadě zemí si tento fakt uvědomili již dávno, a dokonce i čeští živnostníci tohle pravidlo znali, jak dokládá rčení v našem nadpisu. Bohužel, éra socialismu situaci zásadně změnila – zákazník se z pána změnil na ustrašeného prosebníčka, žebrajícíhog o základní potraviny a potřeby. Řada lidí si s sebou nese tento přístup k zákazníkům a klientům dodnes. Mezi mladou generací již tento postoj ustupuje, často jej ale nahrazuje jistá arogance a nedostatečně diplomatické jednání i s problémovými klienty.

Usmívejte se

Kolikrát jste vešli třeba do obchodu nebo na jednání a lidé vás přivítali s upřímným úsměvem? Častěji jsou vidět zakaboněné tváře, které zákazníkovi dávají pocit, že není příliš vítán – a ať se opováží na něco zeptat! Úsměv je ale základním předpokladem příjemného mezilidského kontaktu – lidé raději komunikují s přátelsky vyhlížejícím, usmívajícím se protějškem. Nemusíte se nutit do tymolínového „amerického úsměvu“, ale zvednuté koutky a přátelský výraz v obličeji udělá mnohé. A nic nestojí.

Podívejte se do zrcadla

Neverbální komunikace tvoří více než polovinu mezilidského kontaktu – daleko více na nás působí vzhled, gesta nebo mimika druhého člověka než to, co nám svými slovy skutečně sděluje. Proto poslechněte naši radu a pořádně se podívejte do zrcadla, zda na sobě neodhalíte nějaké nedostatky právě v této oblasti. S přirozenou mimikou nebo gesty toho moc neuděláte – někdo tyto prostředky využívá úsporně, temperamentnější lidé naopak mají rejstřík gest a výrazů bohatší. Snaha tyto projevy přeučovat je zdlouhavá a navíc hrozí, že na klienty budete působit neautenticky a nebudou vám důvěřovat.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Na co byste se ovšem měli rozhodně zaměřit, je oblečení. Upravený vzhled na přiměřené formální úrovni vašim klientům říká, že si jich vážíte a nejsou vám lhostejní. Naprostým základem pak je dostatečná hygiena – osobní čistota, používání deodorantů a případně parfému, čisté a ostříhané nehty. Také vaše oblečení musí být vždy čisté a nezanedbané.

Buďte empatičtí a zdvořilí

Empatie je základním předpokladem každého kontaktu s lidmi. Buďte příjemní a slušní, zdvořile pozdravte (pozdravy typu „dobrej“ nebo „nashle“ jsou vhodnější pro neformální kontakty). Při setkání je prakticky nutností si s druhým člověkem potřást rukou – stisk by měl být pevný a jistý, zároveň ale nesmíme klientovi drtit kosti. Oslovte klienta vhodným titulem (pane, paní, slečno), zeptejte se, co si přeje. Vyslechněte jej klidně, vnímavě, neskákejte mu do řeči – na domlouvání detailů bude čas, až vám klient sdělí své přání. Buďte ochotní, vlídní, zapřeďte s klientem nezávazný rozhovor, tzv. small talk, pokud máte pocit, že si to klient přeje – zde je právě nezbytná jistá míra empatie a sociální inteligence. Chovejte se při jednání vstřícně a klidně a na závěr se opět zdvořile rozlučte.

Jak jsou na tom Češi?

Jak už jsme zmínili, česká mentalita je poněkud poznamenána minulým režimem, zároveň si však s sebou neseme dědictví Bati a jiných podnikatelských velikánů předešlé doby. Možná i díky odkazu na naši podnikatelskou minulost se situace v Čechách pozvolna zlepšuje.

V čem máme jako Češi největší mezery? Podle odborníků i zahraničních návštěvníků se Češi neusmívají, vůči zákazníkům mívají přezíravý postoj, prokazují malou míru respektu – nepodají ruku, nepovstanou. Český obchodník jako by si jen potřeboval odkroutit svou povinnost, ale nepřináší do obchodu nic navíc, tu jiskru, která by z obchodního setkání udělala zajímavý zážitek. Dobrá zpráva je, že se více než polovina podnikatelů přiznává, že pro vylepšení svého přístupu k zákazníkům již brousí do zahraničních vod a hledá tak inspiraci i osvědčené postupy. Snad se tedy i v této oblasti u nás blýská na lepší časy…

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Nenechte si ujít

Premium
jakub-tizek-web

Začátky podnikání: Největší výzvy, které musíte překonat | Jakub Tížek (Podnikni.to)

Premium
michal-vratny-web

Železná koule: Jak se buduje komunita? | Michal Vrátný

adam-neuberger-web

Kryptoměny a regulace | Adam Neuberger (Probinex)

Právě vyšlo

ondrej-pavelek-web

Expanze do zahraničí a sociální sítě. Co vás překvapí? | Ondřej Pavelek (Httpool)

Premium
vojtech-boril-web

SaaS byznys: Jak s ním růst? | Vojtěch Bořil (Kentico)

jakub-kaderavek-web

WordPress: Vyplatí se na něm vytvářet e-shop? | Jakub Kadeřávek

Nejoblíbenější

Premium
lenka-oneill-web

Pietro Filipi: Příčiny pádu módní značky | Lenka O’Neill

Premium
pavel-hrstka-web

Jak si spočítat investice do firmy? | Pavel Hrstka (CityZen)

Premium
martina-horka-web

dm drogerie: Jak se řídí 4 tisíce zaměstnanců? | Martina Horká

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
karel-novotny-web

Marketing ve firmě: Jak ho nastavit a řídit efektivně? | Karel Novotný

Premium
petr-kasa-web

Petr Kasa: Jak budujeme hodnotu Pilulka.cz?

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

Premium
dominik-pichal-web

Privátní značky: Jak je vytvořit? | Dominik Píchal (Grizly.cz)

Inzerce