Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Naivita a odhodlání stály za prvotním úspěchem. Jak hledat další motivaci a které hodinky by měl nosit mladý podnikatel?

AdRozhovor

Rozhovor se majitelem e-shopu s hodinkami Helveti.cz Jiřím Štenckem nejen o tom, jaké hodinky by měl nosit podnikatel.

Jste majitelem úspěšného e-shopu s hodinkami. Proč jste se rozhodl podnikat právě v hodinařině?

Pracoval jsem v marketingové agentuře a chtěl jsem nabyté vědomosti zkusit samostatně v praxi. Tak jsem začal podnikat. Výběr produktu byla čirá náhoda. Když jsem si tenkrát kupoval hodinky Wenger, začal jsem uvažovat, jestli i na zdánlivě obsazeném trhu přeci jen neexistuje skulina.

Zdroj fotky: Archiv Jiřího Štencka, Helveti

A existovala?

V hodinářském oboru je poměrně vysoká konkurence a prorazit není vůbec lehké. Pomohla mi výborná znalost online marketingu a úzká specializace na jednu značku. To v kombinaci s naivitou a odhodláním přineslo první úspěchy.

Na co jste vsadil?

Od začátku jsem se soustředil na perfektní znalost produktu, maximálně individuální přístup k zákazníkům a přidanou hodnotu. Začínal jsem s Wengerem, tam jsme třeba dávali zákazníkům švýcarské nože jako dárek. A fungovalo to perfektně.

Dneska prodáváte značek mnohem víc. Kolik jich je?

Postupně jsme přibírali další značky tak, aby stále platilo pravidlo, že si za nimi budeme „stát“. Jinými slovy – pokud nejsme přesvědčení o kvalitě a dobrém poměru k cena / výkon, nemá u nás značka šanci, takovou zákazníkovi nedoporučíme. Proto neprodáváme módní značky, které většinou kromě zajímavého vzhledu nemají co nabídnout. Pokud nepotřebujete například tričko nebo boty (smích).

Aktuálně nabízíme 25 značek. Nedávno jsme do stáje přivítali značky Tissot, Junghans, Alpina a Orient.

Máte osobně nějakého favorita?

Jsem hodinářský fanda, takže u jedné značky nezůstávám. V zásadě nosím střídavě hodinky téměř všech značek, které prodáváme. Abychom mohli zákazníkům dobře poradit, často hodinky testujeme. Přichází mi na mysl značka CITIZEN a jejich kolekce satelitem řízených hodinek, které jsem testoval vloni na cestě po USA. Ta, kromě jiných technologických vychytávek, osazuje stroje systémem pohonu Eco-Drive (pozn.: solární napájení hodinek s akumulátorem) a jsem přesvědčený, že zákazník s těmito hodinkami nebude mít sebemenší problémy a nemusí nás klidně 10 let navštívit. Nebude-li chtít další hodinky.

Citizen tedy patří k vaší vlajkové lodi?

Ano, jde o jednu z nejúspěšnějších značek a nejkvalitnější vůbec. Velmi rád ji doporučuji zákazníkům, kteří od hodinek očekávají maximální spolehlivost a mají rádi technologické vymoženosti. Jeden příklad za všechny – Citizen se aktuálně může pochlubit nejtenčími hodinkami na světě, které pohání solární zdroj energie – Citizen Eco Drive One. Je neuvěřitelné, že dokáží zkonstruovat stroj včetně pouzdra, který je zhruba stejně tenký jako pětikoruna. Tohle mě na jejich hodinkách fascinuje.

Zdroj fotky: Archiv Jiřího Štencka, Helveti

Takže tenhle ultratenký model byste mi doporučil?

Nejprve bych se vás zeptal, pro jakou příležitost je chcete. Jestli mají být společenské nebo sportovní, jaký styl hodinek se vám líbí a k čemu budete hodinky primárně používat. Vždycky si se zákazníkem chvíli povídáme, abychom mohli fundovaně poradit.

Potřebuji ideálně od všeho trochu, abych nemusel mít ke každé příležitosti jiný model. Převážně ale potřebuji hodinky do společnosti.

Je vždycky poměrně těžké najít hodinky, které budou vhodné ke všem příležitostem. Pak děláme vždy hodně kompromisů a výsledný dojem nemusí být ideální. Ale univerzálním modelem by mohly být právě ty, co se mnou projely západ USA. Citizen Satellite Wave CC9015-54E, které jen nosíte a o nic se nestaráte. Čas řídí GPS signál podle toho, kde se zrovna nacházíte, mají Eco-Drive (solární) napájení a jsou z titanu – váží pouhých 101 g. Navíc titan v podání Citizen znamená tzv. Supertitanium. To je patentovaná technologie, jejímž výsledkem je materiál pětkrát tvrdší a o 40% lehčí než ocel. Jsou to hodinky, které splní roli při společenských i každodenních povinnostech. A protože mají vodotěsnost 100 m, není problém se s nimi koupat, což v kombinaci se safírovým sklíčkem znamená super odolné hodinky. Mohl bych o nich povídat hodiny, ale koho by to zajímalo, může si o nich přečíst úplně všechno na našich stránkách www.helveti.cz po zadání modelového čísla. Je tam i zmiňovaný článek o testování na cestě po západní Americe.

Případně dostupnější alternativou může být model řízení rádiovým signálem – Citizen Radio Controlled AT9030-55L.

Obecně bych ale doporučil lidem kombinovat více hodinek. Jedny mít na sport, druhé do společnosti a třetí na běžné nošení. Vyvarujete se tak faux pas, když byste na schůzku do luxusní restaurace přišel s razivě červenými Casio G-Shock a na sobě měl dobře padnoucí oblek. Naopak na plávání do bazénu bych nebral elegantní automatické hodinky Junghans na koženém řemínku. Asi chápete, co tím chci říci ☺ Pro každou příležitost se hodí jiné hodinky.

Zdroj fotky: Archiv Jiřího Štencka, Helveti

A když bych chtěl ideální hodinky pro mladého podnikatele?

Tak bychom si nejdřív museli upřesnit, kdo je to mladý podnikatel (smích). Pokud budeme uvažovat o mladém člověku, který chodí převážně v kalhotách chinos, košili a lehkých kožených botách, určitě bych mu doporučil zvolit decentní hodinky na koženém řemínku a nejlépe v automatu (ale i quartz udělá svou práci). Myslet by měl i na vhodné sladění s barvou bot, pásku u kalhot a samotného řemínku hodinek. Abychom uvedli příklad, tak Tissot PR 100 by mohl sedět většině podnikatelů, z dostupnějších hodinek třeba Wenger Urban Classic a fajnšmekr by určitě ocenil lahůdku v podobě Junghans Meister Chronoscope.

Sám už jsem vybavil několik mých dobrých kamarádů podnikatelů hodinkami Certina, Seiko nebo třeba Tissot a je to vždycky stejný příběh – ihned si hodinky zamilují a uznávají, že jsou vhodným doplňkem nejenom na byznys jednání.

Zdroj fotek: Archiv Jiřího Štencka, Helveti

V čem se lišíte od své konkurence?

To bude dlouhý výčet (usmívá se). Jsme autorizovaný prodejce. To znamená, že naše hodinky pochází z ověřených zdrojů a zákazník má 100% jistotu původu (na rozdíl např. od tzv. šedých prodejců). S tím se pojí také jistota autorizovaného servisu.

Velká část konkurence hodinky „jen“ přeprodává bez potřebných informací a znalostí. U nás má každá značka svého garanta, který o ní ví úplně všechno. Zákazník si tak může být jistý, že dostane všechny informace a odpovědi na své dotazy. Navíc, jak jsem už zmiňoval, hodinky důkladně testujeme, píšeme recenze a tvoříme vlastní fotky a videa. Vysoká odbornost a maximum informací – to umíme nabídnout a lidé to u nás oceňují.

Někteří prodejci zase neposkytují pozáruční servis – náhradní řemínek, osičku nebo sklíčko u nich prostě neobjednáte. I na to se zaměřujeme, nechceme nechat zákazníka ve štychu, když se cokoliv stane.

Zakládáme si na tom, že naprostou většinu modelů každé značky máme skladem a zákazník si ji u nás může prohlédnout. Doručení je pak otázkou 24 hodin – dneska objednáte a zítra nosíte na ruce.

A protože našim značkám maximálně důvěřujeme, tak máme prodlouženou tříletou záruku na všechny hodinky (u Citizenu dokonce pětiletou) a k tomu navíc pojištění pro případ poškození hodinek.

Všechno, co jsem zmínil, je ona přidaná hodnota. V tom vynikáme. A umíme přidanou hodnotu i tu skutečnou. Po rozbalení balíku s hodinkami čeká na zákazníka i malý dárek.

Kolik lidí vůbec stojí za Helveti.cz?

Dneska se nás ve firmě střídá celkem deset. Většinu tvoří garanti, kteří předávají zákazníkům informace o hodinkách.

Jak poznám kvalitní hodinky?

Velmi jednoduše. Přijďte se podívat k nám (směje se). Teď vážně. Podle detailu zpracování, například. U těch kvalitnějších je radost sledovat propracovaný ciferník, zpracování pouzdra a náramku, nebo detaily na samotném dýnku hodinek. Rozhodně neplatí, že kvalitní hodinky jsou pouze ty s označením „Swiss made“. Japonští nebo němečtí hodináři umí vyrobit velmi kvalitní hodinky. Pokud vás zaujmou hodinky, které neznáte, doporučuji nastudovat historii značky – to může hodně napovědět. Zároveň pozor na čínské padělky – ty se často umí tvářit velmi přesvědčivě.

Co je pro vás další motivací v podnikání?

Jak řekl Nelson Mandela: „Po zdolání jedné hory většinou zjistíte, že máte před sebou ještě mnoho takových kopců“. Když jsme se stali největšími prodejci hodinek Wenger, následně Traser a Victorinox, vytyčili jsme si podobný cíl u ostatních značek.

Dalším velikým kopcem, který chceme v blízké budoucnosti zdolat, je otevření nové kamenné prodejny, která zvýší našim zákazníkům komfort při nákupu.

Mou motivací jednoduše je, abychom byli stále lepší. Nespíme, pořád se učíme.

A vůbec nejsilnější motivace je radost zákazníků. Občas nám chodí fotky s poděkováním a to je pak v Helveti velká radost!

Mohlo by se zdát, že v prodeji hodinek už nejde nic inovovat…

Opak je pravdou. Je zřejmé, že Internet s tradičními hodinářskými obchody silně zahýbal. I když si myslím, že e-shopy nikdy zcela nenahradí klasickou kamennou prodejnu ve vašem městě. Pokud se ale takový prodejce digitálnímu trendu nepřizpůsobí, bude mít dlouhodobě slabší pozici.

My naopak počítáme s možnostmi, jak nákup zákazníkovi na Internetu více zpříjemnit. Nejčastější problém online nákupu je, že si člověk nemůže zboží přímo vyzkoušet. To by měla do budoucna řešit tzv. rozšířená realita, která nám to za pomoci mobilního telefonu a aplikace dovolí. S tou už začínáme pracovat a snad brzy podobnou možnost přivedeme k životu. Prozatím to řešíme možností vrátit nevyhovující hodinky až do 90 dní od nákupu.

Zdroj fotky: Archiv Jiřího Štencka, Helveti

Kolik máte vy osobně hodinek?

Snažím se ten počet korigovat, takže jednou za čas pošlu některé kusy dál do světa. Pravidelně střídám asi patero hodinek, ale v hledáčku jich mám dalších deset. Zkrátka profesní deformace..

Jirko, děkuju za váš čas a přeji hodně zdarů.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!



Skrýt reklamu