Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Kdo v Česku provozuje e-shopy?

E-shopyRychlé čtení

muz-kafe-pocitac-webShoptet, který nabízí pronájem vlastního e-shopového řešení, jež je aktivní na skoro 8 tisícovkách e-shopů, vytvořil mezi svými klienty zajímavý průzkum o tom, kdo je vlastně český e-shopař.

Ženy dorovnávají muže

Typický český e-shopař už nemusí být nutně muž. Ačkoliv v roce 2013 vlastnily ženy jen 29,3 % českých e-shopů, letos je to již 36,7 %.

„Ženy se dříve více obávaly, že kvůli nedostatečným technickým znalostem nezvládnou e-shop založit, proto tuto fázi často svěřovaly mužům a posléze se věnovaly až řešení problémů týkajících se samotného podnikání. Je ale vidět, že tento strach pomalu opadá a čím dál více žen zkouší rozjet byznys samy,“ říká v tiskové zprávě CEO firmy Miroslav Uďan.

E-shopy nejsou pro studenty

Ačkoliv se i z našich rozhovorů může zdát, že na internetu podnikají především mladí lidé před třicítkou, není to tak úplně pravda. Podle průzkumu Shoptetu je 43,1 % e-shopařů ve věku 26-35 let. Hned po nich následuje druhá věková skupina – 36-45 let, kterých je 34,5 % e-shopařů.

Přesto ale počet e-shopů, které provozují ještě mladší podnikatelé, roste, a to o 11,6 %. „Od roku 2013 se jedná o nárůst v této věkové kategorii o dva procentní body, což se nemusí zdát jako zásadní rozdíl, ale i tak ukazuje, že se mladí lidé snaží stále více a více využít potenciální možnosti, které internetové připojení nabízí,“ doplňuje v tiskovce Miroslav Uďan. Příběhy některých mladých e-shopařů připravujeme.

Hlavní příjem pro necelou polovinu

Provozování e-shopu nutně neznamená, že pro svého majitele bude hlavním zdrojem příjmu. Dokonce se tak děje pouze ve 42,3 % případů. Mnoho provozovatelů si e-shopem pouze přivydělává nebo pro ně není primární činností.

Jak navíc Uďan v tiskové zprávě dodává, e-shop začne svému majiteli vydělávat v průměru po roce od spuštění. Co všechno e-shopaře čeká a co provozování e-shopu v praxi obnáší, jsme rozebírali s předsedou Asociace pro elektronickou komerci Janem Vetyškou.

Na celé video se můžete podívat zde.

Jednoduchý život ale nemají ani ti, jejichž e-shop dosahuje už větších čísel. Své o tom vyprávěl Martin Rozhoň, zakladatel sítě e-shopů Vivantis.

Rozhovor s Martinem již najdete na našich stránkách.

Pro více jak polovinu je to poprvé

Zajímavá je i statistika počtu e-shopařů, pro které je e-shop první zkušeností s podnikáním. Jejich počet dosahuje 63 %. 35 % dotázaných už v minulosti e-shop mělo a 28 % podnikalo v jiném oboru.

E-shopaři nejčastěji prodávají oblečení a módní doplňky (16 %), ostatní zboží (15 %), potřeby pro dům a zahradu (11 %), potraviny (6 %), elektro (6 %), sport a turistika (6 %) a auto-moto (6 %). 19,8 % e-shopů vzniklo jako podpora kamenné prodejny.

Na internetu i pro informace

Co udělalo radost nám, je statistika počtu e-shopařů, kteří informace o marketingu hledají na internetu. Až 95 % z nich. 30,8 % ke sebevzdělávání využívá i různé semináře a 28,3 % zase knihy.

Pouze 1000 Kč za online marketing každý měsíc zaplatí 24,3 % dotázaných. 34,5 % do 5000 Kč.

Zdroj: Tisková zpráva Shoptet

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 8

  1. Jan Kalianko - E-shop konzultant

    -

    Je super, že jsou prezentována nějaká data, ale nejsou to data celého trhu, jen jeho části na ShopTetu. Proto bych považoval nadpis za zcela zavádějící. Článek vůbec nemluví o stavu provozovatelů e-shopů v česku, nýbrž jen u jednoho poskytovatele.

    Odpovědět
    • Miloš

      -

      To spise to video… ale i tak ma nakonec pravdu s tim, ze nezakladat… Tedy urcite to jde, ale bez krabice, za jednotky statisicu (radeji desitky) a pak to bude fungovat, pokud vite, jak na to – segment je vicemene jedno, muze byt i konkurencni. Je spoustu zpusobu, jak to dokazat a i za kratky cas. Cim vetsi investice a vetsi zkusenosti tak je vysledek teoreticky zaruceny. Dle meho je nejvetsi problem v lidech a v jejich odbornosti. A prave proto je tady vice nez 30 tis. shopu. Jenom muj nazor.

      Odpovědět
    • Petr

      -

      Článek je označen jako inzerce tak se nedivte

      Odpovědět
      • Jiří Rostecký

        -

        Petře, článek označen jako inzerce není. Informuje o průzkumu společnosti Shoptet, který je maximálně relevantní k zaměření našeho webu. V zájmu objektivity je hned v prvním odstavci uvedeno, o jakou společnost se jedná a na jakém vzorku je průzkum realizován. A tedy, že jen mezi jejími zákazníky.

        Děkuji za komentáře.

        Odpovědět
      • Jan Kalianko - E-shop konzultant

        -

        Také jsem si označení jako komerční sdělení nevšiml nikde… Ale hold jsou tu asi tací, kteří automaticky každý textový obsah berou jako komerční a jen videa jako „nekomerční“ obsah. To je podle mě podnět pro tebe Jirko, zamyslet se nad tím a nějak to zkusit napravit možná…

        Odpovědět
        • Jiří Rostecký

          -

          Honzo, sám víš, že to bych musel jako komerční označit veškeré články a videa. I rozhovory s tebou ti dělaly reklamu, stejně jako rozhovory se všemi mými hosty.

          Dokonce se v minulosti, když jsem ještě dělal iParťáka, objevovali lidé, co zase říkali, že obsah tvořím jen jako reklamu pro sebe a pro svou firmu.

          Tohle nemá cenu řešit, netíží mě to a neřeším to, protože nevyjdu vstříc všem. Raději chci investovat energii do toho, aby ten obsah byl co nejkvalitnější.

          Odpovědět
          • Jan Kalianko - E-shop konzultant

            -

            Jirko, samozřejmě že v každém článku, kde je někdo zmíněn, se najdou tací, co si budou myslet, že je to reklama. Spíše jsem měl na mysli, že většina textových článků (mimo videí), které se zde objevují, jsou v poslední době komerční sdělení. Proto možné hodně lidí „každý text“ chápe jako komerční sdělení a ani neřeší, jestli to tak je nebo ne.. To jsem myslel tím podnětem pro tebe. Asi jsi mě nepochopil a zřejmě jsem to nenapsal dost jasně.

          • Jiří Rostecký

            -

            Pokud to tak je, asi to nedokáži vyřešit. Komerční sdělení poctivě označuji štítkem. Více se pro to udělat nedá.

Přidejte vlastní komentář

Skrýt reklamu