Karla Janečka není nutno představovat. Populární český čtyřicetiletý miliardář z Plzně se proslavil nejen jako podnikatel, ale i jako geniální matematik, bojovník proti korupci a prosazovatel nového volebního systému. My jsme dostali možnost položit mu několik otázek, které by mohly nejen motivovat začínající podnikatele, ale třeba je i přivést na zajímavé myšlenky.
Inzerce
V kolika letech jste začal podnikat, v čem a co vás k tomu tehdy vedlo? Jak na vaše podnikatelské začátky reagovalo vaše okolí, rodina? V rámci studia MBA ve financích v roce 1995 jsem se během studijního pobytu v USA rozhodl napsat software pro Monte Carlo simulace hry blackjack, abych si ověřil informaci od kamaráda, že počítáním karet v blackjacku je možné systematicky vyhrávat v kasinech. S velkým překvapením jsem zjistil, že můj program je asi 9x rychlejší než software, který v té době používali profesionální hráči. Začal jsem tedy svůj program prodávat a byl jsem velmi úspěšný. Moji rodiče pro mé aktivity týkající se blackjacku neměli tehdy porozumění, což mě ovšem nijak neovlivnilo.
Společnost RSJ jsem založil v létě v roce 1995 ve 22 letech. Přiměl mě k tomu zájem o kapitálový trh. Usoudil jsem, že obchodník s cennými papíry může v budoucnu představovat velmi hodnotnou firmu.
Jaké byly vaše začátky? Mezi naše čtenáře patří podnikatelé, co teprve začínají. Co byste jim doporučil a kdybyste dnes mohl začít znovu, co byste udělal jinak? Své první významnější peníze jsem vydělal prodejem svého softwaru Statistical Blackjack Analyzer. Po ukončení studia na MFF UK v roce 1998 jsem do roku 2000 pracoval jako matematik pro úspěšný hedge fond a od roku 2000 jsem začal studovat PhD in Mathematical Finance na Carnegie Mellon University.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Firma RSJ začala být velmi zajímavá až od roku 2002, kdy jsme začali dělat tvůrce trhu na londýnské derivátové burze LIFFE. V srpnu 2004 jsme kvůli matematické chybě prodělali během jednoho odpoledne veškerý kapitál, tehdy cca 400 tisíc Euro. Naštěstí jsme měli důvěru investora a mohli jsme pokračovat. V srpnu 2007, rok před finanční krizí, jsme z důvodu extrémních pohybů na trzích úrokových měr (které byly předzvěstí vzniku finanční krize o rok později) měli extrémní ztrátu téměř 50 % kapitálu, což tehdy činilo cca 4 miliony Euro.
Obecně mohu doporučit, že je potřeba umět nést rizika a v případě ztrát vytrvat, sledovat svoji vizi a být psychicky odolný. Je asi trochu zavádějící říkat, co by „člověk udělal jinak“. Samozřejmě, když už známe chybu, tak bychom se jí zpětně vyvarovali, ale to se nemůže počítat. Dnes bych někdy jednal jinak, protože mám více zkušeností a znalostí. Určitě bych dnes v mnoha případech poslechl intuici, například právě v krizovém srpnu 2004, kdy držené pozice vypadaly hodně vysoké. V principu bych se nicméně jinak nechoval.
Zdroj fotografie: kareljanecek.com
Měl jste někdy obavy z neúspěchu? Jak se s ním lze v podnikání vyrovnat? Riziko k podnikání patří. Lokální neúspěch je realizace rizika, kterou by člověk měl umět překonat. Když přijde neúspěch, je důležité nezačít šílet a hazardovat, ale udržet emoce na uzdě. Myslím, že pro většinu mladých lidí má smysl jít do rizika. Je třeba mít odvahu a být psychicky připraven i na možnost krachu, tedy finálního neúspěchu. Uvažoval jsem vždy tak, že má smysl riziko podstoupit a v nejhorším případě, kdyby se to nepovedlo, tak prostě budu mít jiný styl života.
Co se vám v podnikání vyplatilo vůbec nejvíce a co jste naopak posléze vyhodnotil jako chybu? Nejdůležitější je si uvědomit, že nic není zadarmo. Aby někdo něčeho dosáhl, musí být ochoten podstoupit i nějakou oběť. Věřím, že to, co jsme jako firma vydělali, jsme si zasloužili – prací, úsilím, chytrostí. Pro úspěch byla klíčová kvalitní vize, naše schopnost nést rizika, osobní nasazení a zodpovědnost. Z dnešního pohledu velká chyba byla právě situace v srpnu 2004, kdy jsem neposlechl intuici a matematická chyba kolegy způsobila ztrátu celého bankrollu.
Čím se v podnikání řídíte? Máte nějaké zásady, pravidla, postupy? Klíčová zásada pro mě je, aby veškeré podnikatelské nebo investiční činnosti byly plně v souladu s etickými hodnotami a společensky prospěšné.
Je něco, co vás v podnikání nejvíce inspirovalo? Inspirovala mě vize úspěchu na finančních trzích, což pro mě znamenalo spojení možného finančního úspěchu s pro mě velmi zajímavou činností. Velkou výzvou pro mě byla úspěšná aplikace matematických algoritmů, vývoj velmi kvalitního softwaru, zkrátka systematický analytický přístup, který se ukázal být hodně úspěšný a efektivní.
Málokdo si dokáže představit, jaké to je vybudovat firmu od nuly až k miliardovým ziskům. Uměl jste si tehdy na začátku představit, jak úspěšný jednou budete? A jak se na to vše díváte dnes? Uměl jsem si představit, že budeme velmi úspěšní, a to až tak, že kolegové mou vizi stát se jedním z významných světových obchodníků považovali za nereálnou. Skutečnost naprosto předčila mé očekávání. Úspěchu si velmi vážím a získané prostředky a možnosti se snažím využít efektivně a prospěšně pro celou společnost. Je známým faktem, že pocit štěstí roste s množstvím peněz jen do určité míry. Klíčovým faktorem kvality života je nalezení osobního poslání, tedy činnosti, kterou člověk dělá s radostí a láskou a často se těší na pondělí do práce.
Jak vybudovat úspěšnou firmu? Asi neexistuje konkrétní návod, ale co byste na základě svých zkušeností mohl doporučit? Kromě doporučení výše bych zdůraznil, že klíčové je být obklopen lidmi, na které se může člověk spolehnout, což v RSJ bylo splněno snad perfektně.
Zdroj fotografie: kareljanecek.com
Můžete nám popsat svůj klasický den? V kolik vstáváte, kolik hodin denně pracujete, v kolik jdete spát… Vstávám obvykle v 6:40 až 8:20, spát chodím po půlnoci a někdy později.
Přes týden mám většinou několik schůzek a jednání, večer pak někdy přednáším a občas navštěvuji společenské akce. RSJ se ale věnuji už velmi málo. Většinu svého pracovního času nyní věnuji debatám s akademiky, politiky a odbornou veřejností o novém volebním systému Demokracie 2.1., který jsem vymyslel a který má – odvažuji se říct – fenomenální vlastnosti. Jeho klíčová vlastnost je tzv. efekt více hlasů. Princip spočívá v tom, že volič má více hlasů, než je mandátů. Navržené jsou dvoumandátové obvody, přičemž každý volič má ne dva, ale čtyři hlasy.
Dvoumandátové obvody implikují, že žádná politická strana nebude dávat na kandidátku více než dva kandidáty, jinak by si tito zbytečně konkurovali. Volič „nedemokratické“ části politického spektra, obvykle extremistické nebo populistické strany, ze svého pohledu efektivně využije pouze dva hlasy, kdežto volič demokratické části využije efektivně všechny čtyři. Fungování systému podrobně popisuji na www.demokracie21.cz.
Kromě práce hodně sportuji – skáču padákem nebo chodím po slacklině – a samozřejmě se věnuji rodině, svým dvěma dcerkám.
Řada podnikatelů přikládá velkou důležitost svým návykům, jako je třeba brzké vstávání, zvyšování své pracovní výkonnosti a podobně. Máte i vy nějaké vlastní návyky? Co vás motivuje k práci? Žádné vědomé návyky nemám. Pracovní výkonnost a celkovou životní energii se snažím racionálně optimalizovat. Velkou důležitost přikládám například sportu. K práci mě motivuje vědomí zodpovědnosti a radost z toho, co se daří a hlavně inspirace níže.
Jste fanouškem různých motivačních knih či knih o podnikání? Ne.
Existuje nějaká kniha, která vám do podnikání dala nejvíce? Ne.
Vedete obrovskou společnost. Jakým jste lídrem a jak by se správný vůdce měl chovat? Společnost RSJ již neřídím. Jaký jsem lídr, by asi měli posoudit jiní. Domnívám se, že klíčovou vlastností vůdce je umět inspirovat ostatní k tomu, aby byli schopni najít v sobě svůj talent, plně jej rozvinout a najít co nejlepší pracovní i životní naplnění.
Jaké máte plány, sny či vize do budoucna? Kde chcete být za 10 let? Mým snem je co nejvíce přispět k přechodu k pozitivně fungující společnosti a její dosažení v poměrně blízké budoucnosti, kdy lidé žijí v pravdě a vzájemné lásce, přátelství a respektu.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
David Krupička Sledovat @KrupickaDavid
Před 8 roky
Škoda že jste už v této době nedělali videorozhovory. Super článek!
Odpovědět »