Dva absolventi Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Jakub Zajíček a Zdeněk Loziáš se rozhodli podpořit vzájemné vzdělávání se mezi lidmi. Vytvořili aplikaci Mentee, do které můžete zadat dovednosti, které ovládáte a které se chcete naučit. Aplikace vás posléze spojí s lidmi, které můžete vaše dovednosti naučit vy, nebo mohou oni naučit ty své zase vás.
Inzerce
Aplikace je stále ve vývoji, nemá žádného investora a oba zakladatelé ji financují z vlastních zdrojů. Ke stažení by měla být už zanedlouho verze pro iOS a později i pro Android. Jak s ní chtějí její tvůrci prorazit svět? O tom jsem si povídal s Jakubem Zajíčkem.
Jak vznikl nápad
Jak vás napadlo založit Mentee?
Ona to není úplně typická story, jakou byste čekali u založení firmy. V září 2016 jsem odešel ze své předchozí firmy a začal jsem přemýšlet, kam budu směřovat své aktivity. No a jako obvykle jsem se Zdeňkem jel klasickou trasu z Břeclavi do Zlína a jen tak z hecu jsme si řekli, že než dorazíme, vymyslíme další podnikatelský záměr.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Popřemýšleli jsme nad současnými trendy, zamysleli jsme se, co by nás bavilo dělat, a než jsme urazili 20 km, Zdeněk položil zásadní otázku: „Jak můžou lidé sdílet dovednosti?“ Od té doby na projektu usilovně pracujeme.
Proč ale zrovna vzájemné vzdělávání?
Jsme přesvědčeni, že vzdělávání bude stále více atraktivní téma. No a když to spojíte se „sharing economy“, tak to tvoří dost zajímavý koktejl, který funguje.
Představa, že se dokážete spojit s kýmkoliv na světě jen na základě svých dovedností, nám přijde hrozně sexy a žene nás to denně dopředu.
Dneska skoro všichni žijeme na sociálních sítích, na kterých si není problém vyhledat jakkoliv zaměřené komunity a v nich se učit novým věcem, které potřebujeme. Proč je potřeba zakládat samostatnou aplikaci?
Zkuste si najít rodilého Japonce, který vás jen tak po Skypu naučí, jak se dělá sushi. S naší appkou ho v budoucnosti najdete jediným pohybem prstu. A co víc? Ještě poznáte jeho kulturu a uděláte si nového kámoše nebo kámošku na druhém konci světa.
Aplikace je navíc zábavnější a interaktivnější než zájmové skupiny na Facebooku.
Zdroj fotky: Archiv Mentee
Funguje už podobný koncept někde, nebo je to váš zcela unikátní nápad?
Podobné projekty existují, ale nefungují na stejném principu, jak to zamýšlíme my. A vlastně je dobře, že nejsme jediní. Konkurence nám ukazuje, že trh, do kterého se chystáme vstoupit, je atraktivní a svým způsobem již zvalidovaný.
Komunita
Úspěšné sociální sítě se staly úspěšnými mimo jiné proto, že je na nich dostatek lidí, kteří nás zajímají. To bude zásadní i pro Mentee, protože pokud v ní nenajdu lidi, které hledám, už se nejspíš nevrátím. Není to zásadní slabina vašeho byznysu?
Určité riziko to samozřejmě je. Nicméně aplikace bude vytvořena tak, aby těchto situací nastávalo co nejméně. Chystáme beta testování, které by tyto nedostatky mělo včas odhalit. V případě neuspokojivého výsledku upravíme algorytmus tak, aby vše šlapalo tak, jak má. Budeme moc rádi, když se do testování přihlásíte!
Ono bude spíše zásadní, aby si uživatelé tu aplikaci ihned neodinstalovali a byli trochu trpěliví. Jakmile si člověk zvolí své dovednosti, tak je pouze otázkou času, než najde parťáka nebo parťačku. Nehrajeme si na velký start-up a netajíme se tím, že uživatelů bude na začátku nejspíš méně, než měl Tinder nebo Facebook. O to je to větší výzva!
Navíc samotné učení dovedností je opravdu jen jednou z částí celého projektu. Dle výpovědí členů Skill Sharing skupin je také hrozně moc atraktivní to, že můžou poznat podobně smýšlejícího člověka na stejné vlně. To se už vlastně i několikrát stalo a máme řadu příběhů a děkovných zpráv.
Kolik si myslíte, že musí aplikace mít uživatelů, aby byla reálná šance, že skutečně najdu někoho, kdo mě naučí to, co potřebuji?
Překvapivě celkem málo. MVP testování nám ukázalo, že nebyl problém vzájemně propojit všech 14 lidí, s kterými jsme v rámci tohoto testování pracovali. To znamená, že už při 14 lidech měl každý alespoň 1 parťáka, se kterým si měl navzájem co říct.
Samozřejmě se to také odvíjí od počtu dovedností, které si člověk zvolí. Čím více dovedností se chci naučit nebo můžu předat někomu jinému, tím větší množství lidí se mi ukáže, a tím větší je šance, že se něco nového naučím a někoho nového poznám.
Jak chcete uživatele získávat?
Máme vytvořenou poměrně aktivní komunitu na Facebooku v našich Skill Sharing skupinách. Ta hlavní vznikla v České republice a posléze jsme s naším ambasadorem našli způsob, jak zaujmout i trh UK. Takže chceme čerpat z velké části i z tohoto kanálu.
Dále samozřejmě využijeme našich marketingových dovedností. Ať už se jedná o marketing na sociálních sítích (velký potenciál při globální expanzi vidíme především na Instagramu), PPC reklamu, kvalitní PR, motivační refferal systém uvnitř aplikace atd. Jakmile aplikace vyjde, budeme o ní říkat úplně všude, všem a pořád. Možná zaklepeme na dveře i vám!
No a v září plánujeme cestu do Anglie, kde se několik dní zdržíme a budeme aplikaci rozšiřovat mezi studenty v Liverpoolu a Manchesteru v rámci Fresher’s week. Pro prváky je Mentee super nástroj, jak najít nové kámoše a vytvořit si svůj první social circle. S tímto nápadem přišel Vašek Tomanec, který nám pomáhá poznat tamnější trh a prosadit Mentee na Ostrovech.
Takže, pokud plánujete dlouhodobější pobyt v zahraničí a zajímá vás možnost být ambasadorem, rozhodně se nám ozvěte.
Takže chcete do aplikace zapojit uživatele, co umí konkrétní dovednosti, nějak svépomocí… Třeba najmout učitele angličtiny, protože se dá očekávat, že zrovna angličtinu se bude chtít učit hodně lidí?
Aplikace je přístupná úplně všem, kdo se chce vzdělávat a růst. V rámci Skill Sharing skupin se našli i profesionálové, kteří nechtěli, aby jim ostatní členové za jejich služby platili, nýbrž je naučili nějakou jinou dovednost. Může to být dost zajímavý nástroj na akvizici nových klientů. Nevíme úplně přesně, kam se všechno vyvine a co na to řeknou uživatelé. To je na tom to největší vzrušení a jízda!
V budoucích verzích ale pracujeme i s myšlenkou profesionálních účtů pro odborné lektory.
Zdroj fotky: Archiv Mentee
Najít někoho ještě neznamená, že ke společnému vzdělávání skutečně dojde. Bude fungovat i nějaké hodnocení či nějaká jiná zpětná vazba?
Ano, toto je riziko, které může nastat. Z našeho předběžného šetření přesně tato situace dokonce ve Skill Sharingu několikrát nastala. V první verzi Mentee zatím hodnocení nebude, ale hned v té následující ho plánujeme.
Skutečnou motivací „výuku“ provést by tak mělo být pozitivní hodnocení od uživatelé, se kterým se setkám. Podobně, jako tomu bylo na začátku Airbnb. V dalších verzích pak chceme přidávat další „motivátory“.
Každopádně verze 1.0 bude bez těchto featur a bez hodnocení. Už teď je appka poměrně dost technicky náročná a kdybychom ji stále nafukovali, tak ji nevydáme nikdy.
Byznys
Jak na tom všem chcete vydělávat?
Vydělávat na tom samozřejmě musíme. Jinak by to byla jen hodně drahá hračka. Monetizačních modelů máme připravených hodně, ale mluvit chceme zatím pouze o jednom, a to o prémiových účtech.
Za velmi přijatelné měsíční feečko uživatel získá přístup ke skvělým funkcím uvnitř aplikace, přístup k materiálům a celkově bude zážitek z celého používání Mentee mnohem příjemnější.
Jak velký finanční potenciál v Mentee vidíte?
Vzhledem ke globálnímu zaměření aplikace vidíme finanční potenciál obrovský. Bohužel Česká republika je poměrně specifická v tom, jak jsou lidi zvyklí utrácet za aplikace. Dlouho jsme se na všechno dívali českou optikou a až hlubší výzkum ve Velké Británii nám ukázal, že procento platících uživatelů a částka nemusí být rozhodně tak konzervativní, jak jsme původně zamýšleli.
Dosud nemáte investora. Proč ne?
A proč jo? V týmu máme lidi znalé managementu a rozjezdu firem, skvělé vývojáře a lidi, kteří rozumí financím, právu, obchodu a marketingu. V současné chvíli nevidíme u investora výraznější přínos.
To, že nám dá někdo peníze nebo know-how neznamená, že bude méně práce. Ano, celý proces to urychlí, ale stejně to budeme muset odmakat my. Nechceme se vzdávat kousku firmy a svobody za to, že budeme někde o půl roku dříve. Chceme si celý start-up příběh zažít se vším všudy a klidně budeme další 2 roky bydlet na bytě v 6 lidech (jako nyní), jíst těstoviny s kečupem a chodit pěšky.
Ale jinak jsme navázali spolupráci s výborným, podobně zaměřeným, webem! Takže jestli nás chcete podpořit, aktivujte si free trial a my získáme 10 dolarů pro rozvoj aplikace. Moc děkujeme.
Uvažujete tedy o investorovi vůbec?
Jeho přínos by musel být opravdu velký. Zatím nedokážeme přesně pojmenovat to, co (nebo kolik) by musel do Mentee přinést, abychom o něm začali uvažovat.
Možná jsme naivní, ale pokud budeme držet rostoucí trend, tak investora nepotřebujeme.
Ale samozřejmě – jestli za námi příjde investor, z jehož skillů si sedneme na p*del, tak jsme setkání a dialogu otevřeni.
Kdo by jím ideálně mohl být?
Někdo, kdo by nám sedl lidsky a nezkazil úžasnou atmosféru, jakou v týmu máme. Někdo, kdo do Mentee přinese strategický „násobič“ toho, co všechno může naše appka způsobit. Bude sdílet naše vize a hodnoty a nedá „do hry“ jen trochu peněz a nesvobody.
Rozjezd něčeho nového
Je Mentee vaše první podnikatelská zkušenost?
Já se kolem podnikání motám zhruba od 18 let, ale první skutečné výsledky se dostavily až zhruba ve 20 nebo 21. S bývalým kolegou jsme prodávali movitý a nemovitý majetek našich klientů. Začali jsme na mobilech a po roce a půl jsme prodávali drahá auta a nemovitosti. Naší prací jsme takto klientům vydělali více než 10 milionů korun.
Zdeněk se okolo podnikání pohybuje zhruba stejně, od svých 18 let, má za sebou několik projektů, které ač neměly větší úspěch a publicitu, tak mu přinesly spoustu zkušeností. Jeho poslední projekt se věnoval zpřehlednění nabídky vysokých škol v České republice a urychlení a zjednodušení podávání přihlášek.
Jaký to je pocit, rozjíždět něco nového?
Úžasný. Mentee je v tuto chvíli náš život a ani si vlastně nepřipouštíme, že by v nějaké formě náš projekt neuspěl. Milujeme celý ten proces, kdy se něco tvoří a vymýšlí.
Mentee nás naučilo žít také hodně low-cost. Když se nás někdo zeptá, jestli půjdeme na pivo, tak si útratu přepočítáme třeba na PPC a na množství lajků / e-mailů, které nám tento obnos peněz přinese. Jestli je výsledek větší než 0, zůstáváme v kanceláři.
No a samozřejmě to jsou stovky hodin tvrdé práce od rána do rána, včetně víkendů a svátků.
Zdroj fotky: Archiv Mentee
Co vás zatím potrápilo nejvíce?
Udržet směr a kurz. Na začátku cesty se často střídaly pocity toho, že je Mentee nápad století s pocity, že to nebude fungovat. V jednu chvíli jsme dokonce Mentee dali „do šuplíku“ a začali pracovat na něčem jiném. Nebýt našich týmových kolegů Petra a Lukáše, tak možná tento článek nepíšeme.
Nyní už Mentee ale věříme 100% a jsme přesvědčeni, že děláme super věc.
Vím, že na začátku všichni dělají všechno, ale už víte, na co byste se v budoucnu chtěli v rámci firmy soustředit? Kdo třeba povede obchod, kdo vývoj apod.?
Je to tak, opravdu pracujeme všichni na všem podle toho, na co máme talent. Nehrajeme si na funkce a preferujeme spíš talenty jednotlivců v týmu a to, co jde komu nejlépe. Snažíme se udržet plochou flexibilní strukturu. Teprve až budoucí měsíce a rozvoj v jednotlivých teritoriích ukážou, kde bude potřeba náš tým posílit a kde už si sami nevystačíme.
Zatím to vypadá ale tak, že já a Zdeněk se budeme věnovat rozvoji marketingu a obchodu v jednotlivých teritoriích, Petr zajistí strategický rozvoj a provoz společnosti, Dana má na starost backoffice a vše okolo účetnictví, Marek má na starost finanční řízení a rizika, Lukáš technologický vývoj aplikací a souvisejících softwarových řešení nejen v cloudu a Vašek je ambasadorem pro trh Velké Británie a managerem nových ambasadorů.
Máte někoho, kdo vás hodně inspiruje?
Nejvíce se inspirujeme v týmu navzájem. Ale jinak máme hrozně rádi Garyho Vaynerchuka, se kterým sdílíme zdravý pohled na podnikání a byznys celkově. Dále nás baví Richard Branson kvůli jeho odhodlání, odvaze, vitalitě a vytrvalosti najít vždy nejlepší řešení a lepší službu lidem.
Kde se vidíte za 2 roky?
Za dva roky bychom byli rádi, kdybychom dokázali Mentee prosadit ve všech evropských státech. V tu dobu budeme mít nejspíš mnohem širší tým plný odhodlaných lidí změnit svět k lepšímu. Snad.
No a pak Amerika. Ale to je úplně jiná písnička. Díky za rozhovor!
Každopádně jdeme vytvářet dovednostního pomocníka – globální systém sdílení dovedností, a to nám dává smysl. Může to pomoci vám všem.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.