Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Konkrétní a praktické tipy pro řízení malé i velké firmy.
TOP podnikatelé, manažeři a další specialisté na byznys.
Témata, o kterých se jinde nemluví. Důležité pro každého podnikatele.
Zjistit více

Inzerce

Jaké znalosti potřebuji pro investování na burze?

Základní znalosti potřebné pro investování jsou na jedné straně vcelku jednoduché, ale ve své podstatě nikdy nekončící proces, který vás bude provázet celý váš investorský život. Jde totiž o to, že začít investovat může prakticky každý. Bez jakýchkoliv znalostí a vědomostí. Stačí si zřídit brokerský účet u nějakého zprostředkovatele, mít počítač a můžete začít. Koupení akcie není žádná raketová věda. Stačí několikrát kliknout a je to. Funguje to prakticky stejně jako příkaz v internetovém bankovnictví. Snadno, rychle a efektivně. Další práce s akcií je ale už otázkou zkušeností, vědomostí a plánu.

První kroky

První kroky pro získání potřebných informací by určitě měly směřovat na stránky pražské burzy. Tady se dozvíte celou řadu důležitých informací, systém fungování burzy a možnosti, které na pražské burze máte.

Jde také o to, porozumět nejrůznějším výrazům a běžně používané terminologii. K tomu jsou vhodné zpravodajské servery, které informují a komentují dění na burze. Právě takové servery také obvykle nabízejí brokerský účet, který si u nich můžete otevřít. Samozřejmě nejde o klasické zpravodajské mainstreamové servery, ale o servery bank a investičních společností, které na svých stránkách zveřejňují zprávy z burzy a komentují je.

Pro své registrované klienty v systému pak dodávají další informace a třeba i investiční doporučení.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Jak získávat informace o investování

Základní informace o investování obecně se točí okolo takzvaného investičního trojúhelníku. Jde totiž vždy o to, skloubit dohromady tři víceméně protichůdné vlastnosti aktiva, do kterého chcete investovat. Jde o výnos, likviditu a riziko.

Ideálním investičním nástrojem by samozřejmě bylo aktivum, které by mělo velký výnos, malé riziko a bylo okamžitě přeměnitelné na peníze (vysoká likvidita). Tyto vlastnosti jdou však spíše proti sobě. Především výnos je přímo úměrný velikosti rizika. Likvidita pak stojí nepatrně vedle těchto dvou základních vlastností, ale při řešení svého investičního portfolia ji musí každý investor zohlednit.

Není totiž možné mít všechny své peníze například na termínovaném vkladu s nízkou likviditou, jelikož peníze můžete vybrat až v nějakém datu v budoucnosti. A aktuálně tak nemáte vlastně vůbec nic. Proto i likvidita hraje důležitou roli při rozhodování. Akcie obchodované na burze jsou relativně likvidní aktivum, jelikož je můžete kdykoliv prodat a dostat své peníze zpět.

Zásady pro investování

Znalosti jsou alfou a omegou celého systému investování. Musíte vědět, do čeho chcete investovat, jakým způsobem a kdy. Pokud se bavíme o akciích, je potřeba mít informace o dané společnosti, o jejích plánech a podobně, i když všechny tyto informace už jsou promítnuty v současné ceně akcie. Je dobré ale vědět, o jakou jde společnost a zda třeba vyplácí dividendu a kdy. I to jsou zcela zásadní informace, po kterých je třeba se pídit.

U znalostí ohledně akcie to samozřejmě nekončí. Stežejním pilířem celého systému daného brokera je také to, aby člověk věděl, jaké pokyny zadávat, jak pracovat s inteligentními pokyny, když není u počítače, a jak nastavit hlídání akcií v období, kdy není možné se připojit.

Dnešní moderní doba a propracované technologie dávají každému z nás šanci investovat na burze pohodlně a nechat užitečné automatické nástroje vyhodnocovat naši zvolenou strategii a podle toho obchodovat. Prvotní ale vždy musí být znalost svých přání a připravená strategie, pomocí níž se k daným cílům dostanete.

Nejprve se učte a poté riskujte

Žádné znalosti ani knihy vám však nedají kuráž a sílu při skutečném investování. První nákup první akcie bude určitě nevšední zážitek, který si budete navždy pamatovat. Ale určitě byste neměli prvním nákupem utratit své celoživotní úspory. Vždy mějte dostatečnou rezervu a na jeden obchod využívejte třeba jenom 1/10 nebo 1/20 zůstatku na svém účtu. Budete sice vydělávat pomaleji, ale pomaleji také prodělávat.

Investování do akcií není krátkodobá záležitost, ale běh na dlouhou trať. Neměli byste tak všechno sázet na jednu kartu, ale postupně se do obchodování dostávat a obzvláště z počátku investovat spíše konzervativněji a za menší peníze.

Otestujte svou strategii, otestujte své emoce a vyzkoušejte si, jaké to skutečně je. A až potom začněte investovat rizikově a aktivně, ale pořád v duchu své strategii. To je totiž jediná správná cesta, jak se nedostat hned na začátku své investorské kariéry do problémů, které vás pak mohou trápit ještě řadu let a od investování vás spíše odradí než aby vás motivovaly.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Pavel Krejsa

Vystudoval jsem Podnikovou ekonomiku a management. Zajímám se o internetové podnikání, investování a finanční trhy.

Nenechte si ujít

Premium
jakub-tizek-web

Začátky podnikání: Největší výzvy, které musíte překonat | Jakub Tížek (Podnikni.to)

Premium
michal-vratny-web

Železná koule: Jak se buduje komunita? | Michal Vrátný

adam-neuberger-web

Kryptoměny a regulace | Adam Neuberger (Probinex)

Právě vyšlo

ondrej-pavelek-web

Expanze do zahraničí a sociální sítě. Co vás překvapí? | Ondřej Pavelek (Httpool)

Premium
vojtech-boril-web

SaaS byznys: Jak s ním růst? | Vojtěch Bořil (Kentico)

jakub-kaderavek-web

WordPress: Vyplatí se na něm vytvářet e-shop? | Jakub Kadeřávek

Nejoblíbenější

Premium
lenka-oneill-web

Pietro Filipi: Příčiny pádu módní značky | Lenka O’Neill

Premium
pavel-hrstka-web

Jak si spočítat investice do firmy? | Pavel Hrstka (CityZen)

Premium
martina-horka-web

dm drogerie: Jak se řídí 4 tisíce zaměstnanců? | Martina Horká

Komentáře

David Petr

Před 9 roky

Pěkný článek! Moc informací mi sice nepřinesl, ale dobře mě namotivoval. Přeci jen bych měl zkusit alespoň tu „demo“ verzi…

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
dominik-pichal-web

Privátní značky: Jak je vytvořit? | Dominik Píchal (Grizly.cz)

radkin-honzak-web

Radkin Honzák: Vysoké pracovní nasazení, skutečné vyhoření, vnitřní napětí

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

petr-borkovec-web

Vize a strategie firmy, práce s OKR | Petr Borkovec (Partners)

Inzerce