S obsahovým marketingem si v roce 2016 pohrává nejedna firma. Můžeme sledovat, jak vznikají firemní blogy a jak webové stránky tvoří magazíny, kde přibývají nové články.
Inzerce
Nicméně vytvářet obsah jen tak, abychom ho produkovali, protože je to trendy a protože by to mělo fungovat, je mrhání penězi i časem vašich zaměstnanců.
Pokud však děláte obsah skutečně kvalitně, výsledky se dříve či později dostaví.
A zde přichází otázka: „Jak vlastně takový kvalitní obsah vypadá?“
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Odpověď se hledá dost těžko, protože slovíčko „kvalitní“ je velmi subjektivní. To, co je kvalitní pro jednoho člověka, nemusí být hodnotné pro někoho jiného.
V tomto článku se s vámi podělím o to, jak já sama určuji kvalitu obsahu. Mám na to 3 základní principy. Pokud se podle nich budete řídit i vy, jsem přesvědčená o tom, že budete vytvářet skvělý obsah pro svůj blog či magazín.
Tyto 3 principy jsou následující:
Váš obsah je relevantní a užitečný pro své publikum
Obsah vám pomáhá dosáhnout vlasní stanovené cíle
Váš obsah je v souladu s pokyny pro webmastery
Pojďme se na jednotlivé body podívat blíž a říct si nejen to, jak hodnotit kvalitu obsahu, ale i to, jak požadovanou jakost prostřednictvím těchto principů dosáhnout.
1. Váš obsah je relevantní a užitečný pro své publikum
U slovíček “relevantní” a “užitečný” opět narážíme. Co těmito přívlastky vůbec myslíme? Pro každou firmu znamenají něco jiného, protože každý má vlastní cílovou skupinu zákazníků, která řeší jiný problém.
Pokud tedy chcete, aby byl váš obsah relevantní a pro vaše čtenáře užitečný, měli byste dodržovat následující zásady.
Poznejte své čtenáře
Pokud víte, pro koho píšete, a jaký typ lidí čte vaše články, máte z velké části vyhráno. Ideálním scénářem je situace, kdy se umíte do své cílové skupiny zcela vcítit. Nebo do ní dokonce sami patříte.
Osobně si myslím, že jedněmi z nejlepších tvůrců obsahu jsou novodobí bloggeři. Mnoho z nich nikdy nestudovalo marketing a možná o něm ani nepřečetli žádnou knihu. Jednoduše se řídí selským rozumem a píší texty pro svou cílovku. V zásadě do ní sami patří, takže píší o tom, o čem by si sami rádi přečetli. Jednoduché jako facka.
Vyřešte problém svého publika
Úlevou může být v podstatě cokoliv. Na první pohled se zdá, že to řeší články typu „Jak si postavit skříň“, „Jak správně udržovat nábytek“ nebo „Jak si vybrat počítač“. Ano, to také. Nicméně některé problémy se mohou na první pohled definovat trochu složitěji, proto se nejdříve pořádně zamyslete nad tím, co vaše zákazníky skutečně trápí.
Například portál MladyPodnikatel.cz dlouhodobě řeší problémy online podnikatelů. Pomáhá jim vzdělávat se, motivuje je a každým článkem či videem je posouvá dál. Můj problém je například to, že netuším, jak fungují a pracují ostatní podnikatelé a freelanceři. Na první pohled se to může zdát jako něco těžce definovatelného, ale portál MladyPodnikatel.cz mi to svým obsahem pomáhá rozluštit.
Pište k věci a vynechte omáčky
Myslete na to, že píšete článek na internetu. A nejste jediní, kdo takový text vytváří. Takže zde není prostor pro omáčky a básnické fráze. Jděte rovnou k věci.
Pište jazykem své cílové skupiny
Pokud potřebujete svému publiku vysvětlit něco zcela jednoduše a laicky, měli byste takovým stylem psát i své články.
Jsou-li ve vaší cílové skupině odborníci, použijte odborný styl.
Pokud jste mladý bloger, pište jazykem svých vrstevníků.
Jestliže do vaší cílovky patří nekoneční hejteři, tvořte uštipačné a ironické texty.
Pokud máte cílovku například mladých podnikatelů, které potřebujete motivovat, pište podnětně a pozitivně.
Dodržujte určitou textovou strukturu
Odrážky, číslování, podnadpisy, tučný text či bílý prostor.
Použijte v textu cokoliv, co jej více rozbije a udělá čitelnějším.
Pište kratší věty a zkracujte i odstavce.
Nechte uživateli prostor, aby mohl text skenovat a nemusel jej číst “na jeden nádech”.
Dejte svému obsahu přidanou hodnotu
Tento bod bývá často pro mnohé firmy kamenem úrazu. Většina chce při tvorbě obsahového marketingu co nejvíce ušetřit a neuvědomuje si přidanou hodnotu skutečně kvalitního obsahu.
Váš obsah nebude mít nikdy nic navíc, když ho slepíte z textů, které jste našli někde na internetu nebo v zahraničí. Není nic špatného na tom, když se inspirujete jinde. Ale obsah s přidanou hodnotou tímto způsobem skutečně nevytvoříte.
Přidanou hodnotu obsahu dávají vaše vlastní zkušenosti, nebo zkušenosti vašich zaměstnanců.
Pokud bych například psala tento článek pouze na základě toho, co jsem našla v zahraničí, nedával by vám vůbec smysl. Ale tím, že do článku vkládám vlastní myšlenky a píšu ho na základě vlastních zkušeností, tak by se měl (doufám) číst pohodlně a měli byste si z něj něco odnést.
V první řadě pište pro lidi a až potom pro vyhledávače
Pokud tvoříte obsah, protože chcete nakopnout návštěvnost z vyhledávačů, je to naprosto v pořádku. Ale nebude tomu tak ve chvíli, kdy ho budete psát jen a pouze pro vyhledávače.
Při psaní jakéhokoli textu se samozřejmě nejdříve inspirujte klíčovými slovy, abyste věděli, co lidi nejvíce zajímá a co vyhledávají.
Pak napište obsah tak, jako kdyby vyhledávače neexistovaly. A až budete se svým textem dostatečně spokojeni, doplňte přirozeným způsobem několik klíčových slov nebo lehce slova a slovní spojení upravte tak, aby je vyhledávač pochopil.
Odkazujte interně i externě
Své zákazníky (ale i vyhledávače) potěšíte ve chvíli, kdy budete odkazovat. Ať už interně nebo externě. Interní odkazování znamená to, že k dané tématice máte ještě co říct a čtenáře odkážete na příslušné články. Externí odkazování vypovídá o tom, že jste si udělali svůj domácí úkol a texty, které píšete, jste si nevycucali z palce, ale máte je něčím podložené. To je znakem kvalitního obsahu.
Nepoužívejte tvrdé prodejní techniky
Netlačte v článku na pilu. Pokud to není na místě, nepoužívejte zbytečně odkazy a bannery.
Pořádně se zamyslete nad tím, v jaké fázi nákupního procesu se nachází člověk, který si právě čte váš článek.
Dobře. Ale pokud tohle všechno dodržuji, jak si mohu být jistý, že je můj obsah relevantní a užitečný pro mé publikum?
Návštěvnost článku -> Návštěvnost sama o sobě nemusí až tak moc říci o kvalitě obsahu. Můžete ho totiž psát pro velmi úzkou nebo naopak velmi širokou cílovou skupinu. Každopádně už určitě máte přibližnou představu, jaká návštěvnost vám chodí na web a na vaše články. To může být něco, od čeho se odrazíte.
Doba strávená na stránce -> Tato metrika má již trošku vyšší vypovídací hodnotu než samotná návštěvnost. Pokud se návštěvník na konkrétní stránce zdržel několik minut, evidentně jste ho svým textem zaujali. Výjimkou může být samozřejmě krátký obsah, který řeší problém zákaznika během několika sekund. Musíte si tedy sami umět určit, jak dlouhá doba na stránce znamená určitou kvalitu textu.
Komentáře pod článkem -> Pokud pod vaším článkem lidé nechávají komentáře, evidentně si článek přečetli až do konce. A nějakým způsobem je zaujal na tolik, aby na něj zareagovali. Může se ale stát, že máte pod článkem samé negativní reakce. Pokud to jsou komentáře, které svědčí o tom, že si člověk článek přečetl, ale nesouhlasí s ním, nevadí. Také to vypovídá o určité kvalitě obsahu.
E-maily ve vaší schránce -> Ne každý vystupuje rád veřejně. Někteří lidé vám raději napíší email místo toho, aby zanechali komentář pod článkem. Buď se zeptají na nějaké další otázky, které mají na základě přečtení článku, nebo projeví zájem o vaše služby či produkty. Někteří vás jednoduše “jen” pochválí.
Počet sdílení na sociálních sítích -> Když se o vašem článku mluví a vaši návštěvníci jej sdílejí na sociálních sítích, máte vyhráno. Je to jasný náznak toho, že článek měl dostatečnou hodnotu na to, aby se o něj vaši uživatelé podělili i na svých sociálních sítích.
Nové lajky na Facebooku nebo přihlášení do newsletteru -> Pokud někoho váš obsah zaujal natolik, že vás začal sledovat na Facebooku nebo se přihlásil do odběru newsletteru, evidentně podáváte slušný výkon. Svým čtenářům nabízíte kvalitní obsah, který si chtějí číst i nadále.
2. Obsah vám pomáha dosáhnout vlastní stanovené cíle
K tomu, abyste mohli tento princip dodržet a vyhodnotit, je na začátek potřeba si vůbec nějaké cíle stanovit.
Ve chvíli, kdy se rozhodnete začít s obsahovým marketingem, k tomu máte určitě nějaký důvod. Tento důvod by měl být v souladu s vašimi dlouhodobými cíli.
Pokud máte více záměrů, je dobré určit si jeden, který pro vás bude primární. A pak cíle, které budou až sekundární.
Cíle obsahového marketingu by se měly také určitým způsobem překrývat s vaším marketingovým a podnikatelským směřováním.
Jaké mohou být vaše cíle a jak je vyhodnocovat?
Zvýšit návštěvnost z přirozeného vyhledávání.
Rozšířit povědomí o své firmě na sociálních sítích.
Zvětšit počet emailů ve svém e-mail listu a e-mailové publikum si udržet.
Vybudovat komunitu kolem své značky/osoby.
Zvýšit prodeje svých produktů a služeb.
Poznámka: Na českém a slovenském trhu je nejčastějším primárním cílem a důvodem, proč firmy začínají s obsahovým marketingem, právě zvýšení návštěvnosti z přirozeného vyhledávání.
Hned poté, co si určíte svůj primární a sekundární cíl, je dobře vybrat si i metriky, na základě kterých budete vyhodnocovat, zda své cíle plníte.
Mohlo by to vypadat například takhle:
Cíl
Metrika
Q1
Q2
Q3
Q4
Zvýšení návštěvnosti z přirozeného vyhledávaní
Návštěvnost z přirozeného vyhledávaní
100 000
130 000
150 000
Doplnit na konci 4. kvartálu.
Nárůst povědomí na sociálních sítích
Návštěnost ze sociálních sítí.
50 000
60 000
70 000
Doplnit na konci 4. kvartálu.
Počet fanoušků na FB.
5 600
8 200
10 100
Doplnit na konci 4. kvartálu.
Vybudovat důvěryhodnost značky
Podíl direct návštěvnosti na celkové návštěvnosti
15 %
25 %
30 %
Doplnit na konci 4. kvartálu.
Je jen na vás, jaké metriky si ke každému cíli zvolíte. Výsledky je pak dobré vyhodnocovat například jednou za kvartál, jelikož se tvorba obsahu neprojevuje okamžitě. Samozřejmě své výsledky můžete sledovat i každý měsíc. Je to jen na vás.
Pokud čísla v tabulce rostou, můžete být spokojení. Pravděpodobně něco děláte dobře.
V případě, vaše čísla v tabulce klesají nebo stagnují, zkuste přehodnotit obsah, který tvoříte. Možná, že není až tak kvalitní, jako se může na první pohled zdát.
Stanovte si cíl i pro konkrétní článek
Vyhodnocování cílů kvartálně vám dá široké povědomí o vlastním obsahu a jeho kvalitě.
Pokud si stanovíte cíl také pro jednotlivé texty, umíte si jednoduše určit kvalitu vašich článků a do budoucna lépe vyřadíte ty, které ji nesplňují.
Obecně ale platí, že každý text píšete trošku s jiným záměrem a každý článek má jiný primární cíl:
Můžete udělat obsah, který bude pokrývat různá klíčová slova a jehož primárním cílem bude získat návštěvnost z vyhledávání.
Můžete napsat peckový článek, od kterého očekáváte, že se bude sdílet na sociálních sítích.
Můžete vytvořit text, který vám přitáhne zajímavé odkazy.
Určete si cíl pro každý článek, který tvoříte, a vyhodnoťte si, zda své cíle plníte.
Pokud ano, tvoříte kvalitní obsah.
3. Váš obsah je v souladu s pokyny pro webmastery
Pravděpodobně jste už postřehli, že se v tomto článku bavíme především o článcích a tedy o textovém obsahu.
Důvod je jednoduchý. Drtivá většina firem začíná s obsahovým marketingem kvůli SEO. Není se co divit. Je to nejsnáze uchopitelný a nejlépe měřitelný primární cíl, jaký si firma může stanovit.
Pokud tedy tvoříte textový obsah, musíte si dát zatraceně pozor na to, abyste také splňovali pravidla pro webmastery. Nikdo z nás si totiž nechce rozzlobit vyhledávače. Mám pravdu?
Jak tedy zajistit, aby byl váš obsah v souladu s pokyny pro webmastery?
V krátkosti si pojďme ještě shrnout několik pravidel, které osobně považuji za nejdůležitější, jestliže si chcete zachovat kvalitu obsahu v souladu s vyhledávači:
Vyvarujte se metodě „keyword stuffing“, tedy přeoptimalizovanému textu, kdy do článku napíšete několikrát klíčové slovo, na které se chcete zobrazovat.
Vyvarujte se metodě „cloaking“, čili vytváření různého textu pro vyhledávače a ne pro lidi.
Dělejte stránky pro uživatele a ne pro vyhledávače. Zeptejte se sami sebe „Dělal bych to takhle, pokud by vyhledávače neexistovaly?“
Nepoužívejte automaticky vytvořený obsah, který byl vygenerován například nějakým programem.
Nevytvářejte vstupní stránky, které nemají žádný nebo minimální obsah.
Nekraďte texty z jiných stránek.
Tak a to je vše. Myslím, že už jste dostatečně připraveni na to, abyste začali vytvářet kvalitní obsah. Tak šup do toho.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Gabka je freelancerka ze Slovenska a momentálně se nachází v Berlíně. Věnuje se content marketingu a všechno co s ním souvisí. Baví ji marketing, startupy a blogování.
Nenechte si ujít
E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.