Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jak se stát copywriterem na volné noze

inzerce
Před 7 roky

Pro mnoho mladých lidí je s rozvojem internetu freelancing velmi příjemným zdrojem obživy. Na druhou stranu, kdo neovládá nějaký programovací jazyk nebo neoplývá nějakým jiným skillem, se bude těžko prosazovat. Jedním ze způsobů, jak dosáhnout na benefit nezávislosti a práce z domu, je stát se pisálkem, neboli copywriterem.

Proč je taková práce výhodná a jaké výhody přináší? Prvním pozitivním faktorem je, že jediné, co potřebujete, je počítač s internetem a nějakým textovým editorem a telefon. V podstatě nemusíte mít žádnou speciální kvalifikaci, stačí umět jazyk a umět ho používat. Druhou nespornou výhodou je flexibilita. Pracovat můžete z kavárny nebo své zahrady a jediným, co vás omezuje, je termín odevzdání práce klientovi. Díky tomu si copywriter může zorganizovat svůj čas podle sebe. Když na to přijde, můžete pracovat třeba z thajské pláže a stejně budete díky spojení před e-mail nebo skype ve spojení se svými klienty. Protože texty jsou potřeba skutečně ve všech odvětvích, dostanete se k různorodým tématům a rozšíříte si obzory. A konečně, šestým důvodem, proč je práce copywritera skvělá, je, že tato činnost je skutečně kreativní.

Na čem vlastně takový copywriter pracuje? V podstatě ne čemkoliv, kde je potřeba nějaký text. Můžete se tak dostat k textacím inzerátů a reklam, brožurám a katalogům, letákům, produktovým manuálů, tiskovým zprávám, obalům, produktovým popiskům, textům na weby a sociální sítě, textům pro maily a dalším zajímavým záležitostem. V podstatě se můžete soustředit na jednu nebo více z následujících oblastí: První z nich je vytváření kreativních konceptů, tedy zajímavých nápadů pro například reklamní kampaně. Taková činnost mnohdy vyžaduje spolupráci s výtvarníkem nebo art directorem. Druhou oblastí je B2C , tedy business-to-consumer, psaní, tedy psaní textů, které pomáhají prodávat produkty firmy běžným zákazníkům. Zde je velmi důležité dbát na tonalitu textu. Určitě chápete, že text propagující čokoládovou tyčinku bude odlišný od reklamy na vysavač. Třetím okruhem je psaní textů pro B2B (business-to-business), které mají pomáhat firmě prodávat své produkty a služby jiným firmám.

Čtvrtou možností je pak psaní textů určených pro on-line média. To má svoje specifika, protože text pro weby musí být mimo jiné kratší a údernější než ten, který je určení pro tištěná média. Podobná specifika má i pátá oblast, psaní pro sociální sítě, jako je Twitter nebo Facebook. Vytvořit text, který na sebe strhává pozornost, je čtivý a snadno zapamatovatelný a lidé jej sdílí, není nic snadného. Na druhou stranu, rozhodně to není nemožné. K psaní pro on-line média neodmyslitelně patří SEO copywriting, tedy psaní takových textů, které se ve vyhledávačích umístí na předních pozicích. Charakteristické pro tuto oblast je to, že podmínky se neustále mění, protože Google neustále vylepšuje algoritmus svého vyhledávače. Další možností psaní je tzv. obsahový marketing, což vytváření obsahu, který nic přímo neprodává, ale snaží se na danou platformu přilákat co nejvíce návštěvníků a pobavit je. Posledními dvěma oblastmi je technické psaní, například uživatelských manuálů, které vyžaduje i speciální vědecké nebo technické znalosti; a akademické psaní, které je předchozímu okruhu velmi podobné. Zpravidla se jedná o zpracovávání studií nebo článků pro vědecké časopisy.

Inzerce

Ať už se budete specializovat na jednu nebo všechny z uvedených oblastí, měli byste vědět, že copywriting není jen o psaní. Téměř vždy je potřeba se „nachytřit“, tedy zjistit si o daném tématu co nejvíce informací. Dobrý copywriter skutečně dovede vytvořit text na jakékoliv téma, protože ví, jak hledat informace. Ostatně, ve světě internetu to není nic složitého, ale určitě se vyplatí umět nějaký cizí jazyk, protože drtivá většina obsahu na síti je v angličtině. Odměnou za získávání informací vám bude nejen rozšíření obzorů, ale také získání znalostí, které vám mohou být užitečné. Krásným příkladem je třeba André Akkari, který se sice neživil jako copywriter, ale vytvářel flashové animace pro různé klienty. Jednou dostal zakázku s pokerovou tematikou a protože o této hře nic nevěděl, stáhl si inzerovaný program, aby měl lepší představu o tom, jaký má být jeho návrh. Tak objevil svůj nový koníček, díky kterému se během několika let stal jedním ze nejlepších a nejlépe vydělávajících profesionálních hráčů na světě. Pokud se tedy rozhodnete pro různorodou a flexibilní práci na volné noze, nemusíte tak úplně dopředu vědět, kam vás náhoda či osud dotlačí.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Komentáře

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
tomas-mikolov-web

Tomáš Mikolov: Jak AI změní byznys a řízení firem?

Premium
pavel-hadrbolec-web

Finanční ředitel T-Mobilu: Jak se buduje zdravá firma? | Pavel Hadrbolec

pravdik-hlisnikovska-web

Jak se zachránila firma se ztrátou 37 milionů korun? | Elena Hlisnikovská a Michal Pravdík

petr-macek-web

Průzkum: Jak vidí české firmy svou budoucnost? | Petr Macek (Caflou)

Premium
david-grudl-web

David Grudl: Umělá inteligence je v plenkách a firmy mají nereálné představy

jiri-peslar-web

Jak dosáhnout svých snů? | Jiří Peslar

petr-macek-web

Řízení firem: Jak se mění a co byste měli vědět? | Petr Macek (Caflou)

Premium
lucie-harnosova-web

Ženy v byznysu. Jak dosáhnout úspěchu a být šťastná? | Lucie Harnošová