Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Analýza konkurence: Jak se připravit na konkurenci?

Markéta Jeníková
Před 11 roky

Před vlastním zahájením podnikání nebo na jeho úplném počátku je vhodné si udělat důkladnou analýzu konkurence –  jen tak vstoupíte na trh dobře připraveni a s nadějí na vítězství v konkurenčním zápase. Lépe poznáte své silné i slabé stránky a budete také schopni si uvědomit, jaká rizika či příležitosti vám trh nabízí.

Analýza konkurence musí být prováděna systematicky, jen tak budete moci dokonale využít slabých stránek konkurenta. Při analýze konkurence ale nezapomínejte na další zásadní faktor: potřeby a přání zákazníka – jen optikou zákazníka lze dokonale provést rozbor konkurence na trhu.

Jak získat potřebné informace o konkurenci?

Existuje celá řada způsobů, jak sehnat veškeré potřebné informace o konkurenci, které můžete využít pro analýzu. Sežeňte si prospekty a letáky, které vydává samotný podnik, jejich publikace a ceníky produktů nebo služeb. Můžete také učinit kontrolní objednávku jejich zboží a vše pečlivě prozkoumat – od přístupu firmy, přes samotnou kvalitu zboží až po jeho obal. Dalším způsobem je tzv. mystery shopping, tedy návštěva provozu či prodejny. Pokud dostanete příležitost si promluvit se zaměstnanci, dodavateli či zákazníky firmy, kterou máte v hledáčku, určitě ji nepromarněte.

Ze získaných informací můžete sestavit soubor silných a slabých stránek vašeho podniku vzhledem ke konkurenci a získáte tak podklady, ze kterých zjistíte řadu důležitých informací – co musí váš podnik zlepšit, kde jsou tzv. niky, tedy volná místa neobsazená konkurencí, kde se do boje s konkurencí vůbec nepouštět či na co klást důraz ve svých sděleních směrem k zákazníkům.

Inzerce

Na jaké otázky by vám měla analýza konkurence odpovědět?

Jedná se o celý systém otázek, jejichž odpovědi vám poskytnou informace o vás a vašem podniku, o podniku konkurence i o trhu samotném. Jedná se především o tyto poznatky:

  • Kdo je vaše konkurence, jaký má podíl na trhu a výsledky
  • Jaký se o sobě snaží vytvářet veřejný obraz
  • V čem si navzájem konkurujete
  • V čem se od vás konkurence liší
  • Kdo by mohl být novou konkurencí
  • Jaká je marketingová strategie: kolik peněz konkurence vyčleňuje na prezentaci v médiích, jak buduje svou značku, jakou má image
  • Jaká je obchodní a distribuční strategie konkurence
  • Jaké produkty a služby firma nabízí, zda nabízí nové produkty
  • Jaké technologie a postupy konkurence využívá
  • Na jaké zákazníky se zaměřuje, jakým způsobem s nimi komunikuje
  • Jaké jsou její slabé a silné stránky (v tomto pomůže například SWOT analýza).

V rámci analýzy konkurence je také vhodné se zamyslet nad konkurenčními výhodami, které můžete mít vy nebo právě váš konkurent vůči ostatním subjektům na trhu. Co je takovou konkurenční výhodou?

  • Unikátní produkt
  • Jedinečný název či logo
  • Příběh
  • Tradice na trhu
  • Kvalita výrobků či služeb, profesonalita, odbornost
  • Rychlost dodání
  • Individuální přístup
  • Cenová dostupnost
  • Šíře sortimentu
  • Reference od zákazníků
  • Věrnostní program
  • Dárky, pozornosti
  • Nadstandardní záruky
  • Estetické provedení a přehlednost webových stránek
  • Různorodé způsoby platby a další

Možnosti vašeho podnikání a vaší konkurenceschopnosti ovšem ovlivňují i faktory, které nesouvisí přímo s konkurenčním podnikem. Jedná se spíše o faktory celospolečenské – ekonomickou situaci státu a příznivé (či naopak nepříznivé) ekonomické prostředí, legislativní a vládní zásahy do oblasti podnikání, ochrana životního prostředí či technologické změny a produktové inovace. Také je dobré vědět, zda na trhu existují dostatečné bariéry, které by zabránily tomu, aby vedle vás doslova přes noc vyrostl silný konkurent.

V souvislosti se situací na trhu si můžete zodpovědět třeba tyto otázky:

  • Jak je trh veliký?
  • Jaká je míra jeho růstu?
  • Jak je trh atraktivní?
  • Jak je ziskový?
  • Jaký je vývoj a odhad poptávky?
  • Jaké jsou tržní trendy?

Na trhu existují firmy, které analýzu konkurence podceňují a nepovažují ji za potřebnou, stejně jako společnosti či jednotlivci, kteří analýze věnují až přehnané množství času a úsilí. Je tedy potřeba najít v této oblasti správnou míru zaujetí a angažovanosti, aby vám analýza konkurence přinášela správné výsledky a zbytečně vás nevyčerpávala – finančně, časově ani energeticky.

Jak jste na tom vy ohledně analýzy konkurence? Zpracováváte ji pravidelně, náhodně (tedy „když si zrovna vzpomenete“) nebo vůbec? Jsme zvědaví na vaše názory a poznatky.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Komentáře

Omlouváme se, ale z technických důvodů nejde na celém webu momentálně přidávat nové komentáře. Na chybě pracujeme a brzy ji opravíme. Děkujeme za trpělivost.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium Nyní zdarma
jiriho-klienti-klienty

Jiřího klienti #11: Jak získat nové klienty?

Premium
daibor-pulkert-web

Kdy zavřít firmu? Nejhorší scénář, který může být příležitostí pro něco nového | Dalibor Pulkert

Premium Nyní zdarma
jiriho-klienti-web

Jiřího klienti #10: Mindset v podnikání. Dá se změnit?

petr-macek-web

Největší chyby v projektovém řízení malých a středních firem | Petr Macek (Caflou)

Premium
marek-dobry-web

Ze zaměstnání na volnou nohu. Po necelém roce naplnil své cíle | Marek Dobrý

Premium Nyní zdarma
jiriho-klienti-9

Jiřího klienti #9: Proč neděláte vlastní reklamu?

martin-horsky-web

Když firma přeroste zakladatele. Příklad dvou firem, kterým se to stalo | Martin Horský (JPF)

Premium
petr-bena-web

Customer Experience: Jak Alza zlepšuje svoje služby pro zákazníky? | Petr Bena