Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Jak připravit rodinný byznys pro příští generaci?

Tradiční rodinné podniky mají v sobě kouzlo čehosi důvěrně známého, solidního. Obvykle tyto podniky již mají své zavedené jméno a vybudovaný okruh zákazníků a může se proto zdát, že vplout do rodinného podnikání je pro nejmladší generaci záležitostí snadnou a záviděníhodnou. Je to skutečně tak?

Inzerce

Přes veškeré výhody, které tradiční rodinné podniky mají díky vytrvalé práci předchozích generací, mnoho takových podniků krachuje a ukončuje svou činnost. Důvody jsou různé – podnik, který byl žádaný před dvaceti lety, nemusí odpovídat požadavkům dnešní společnosti a není schopen se jim přizpůsobit, na vině mohou být ekonomické krize, ale i neschopná nejmladší generace. Jak své potomky či vnuky připravit na dráhu mladého podnikatele v rodinném byznysu?

1. Trénujte své následovníky

Děti milénia (narozené obvykle mezi lety 1982-2004) jsou zvyklé na spoléhání se na ostatní – rodiče, učitele, mentory. Buďte tedy svým následovníkům dobrým mentorem, vzhledem ke své mentalitě to pravděpodobně ocení. Poskytněte jim také náhled na to, jak rodinný byznys funguje. S rozvojem technologií zákaznický servis sice vypadá úplně jinak než před dvaceti lety, princip je ale stejný – a právě tento princip svým následovníkům předejte a poučte je o něm.

2. Nechte své mladé následovníky neuspět

Pokud chcete, aby to mladá generace někam dotáhla a podnik nezbankrotoval, rozhodně ji nevoďte za ručičku. Rodiče současné generace dětí se často vyznačují přílišnou starostlivostí, vměšují se do problémů dětí a až příliš často je z nich tahají ven. Selhání a neúspěch je ale velkou životní zkušeností. Pokud lidé takzvaně „padají na hubu“ a jsou nuceni se s neúspěchem a jeho následky nějak vyrovnat, je to pro ně obrovská příležitost se něco naučit o životě.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Jako šéf podniku samozřejmě nenecháte své následovníky, aby z něj udělali kůlničku na dříví, ale nechejte je zpočátku třeba zkazit nějakou objednávku. Zeptejte se sami sebe, zda je lepší, když ji zkazí nyní v záběhu nebo později v plném provozu. Teď je můžete na chybu upozornit, vysvětlit ji a napomoci jejímu řešení. Později už tady třeba nebudete.

3. Až odejdete z firmy, opravdu odejděte

Až se rozhodnete, že je čas odejít z firmy a užívat si důchodu, skutečně rodinný byznys opusťte. To se zdá jako snadná věc – obzvláště pokud firmu vedete už několik desetiletí a na odpočinek se skutečně těšíte. Ve skutečnosti to je ale jeden z nejnáročnějších aspektů předávání rodinné firmy do rukou mladší generace.

Může se vám totiž snadno stát, že dopadnete jako jistý 84letý stařík, kterému jeho příbuzní přenechali kancelář v sídle rodinné firmy. Stařík co chvíli vyběhl ze své kanceláře a ječel na kohokoliv, kdo procházel kolem, že „On by to udělal lépe!“

Po opuštění firmy se často dostavuje pocit prázdnoty a nudy. Představa, že jste ve firmě nepostradatelní, vás stále drží v její blízkosti, ale není to tak správné. Důvěřujte svým následovníkům – sami jste je vybrali a vychovali. Nebojte se požádat mladší generaci, aby vám s náročnou změnou života nějakým způsobem pomohla.

4. Zavolejte na pomoc Generaci X

Jedná se o lidi narozené mezi lety 1965 a 1982. Tito lidé jsou ovlivněni technologickým pokrokem lidstva a z toho pramenícím optimismem a zvídavostí. Obvykle se vyznačují otevřeností novému a chutí experimentovat, zároveň ale mají cit pro tradiční způsob vedení byznysu. Jsou tedy skvělými kandidáty na prostředníky mezi starší generací svých otců a svými mladšími bratry či potomky.

5. Nemějte nerealistická očekávání

Nenastavuje svým následovníkům nesplnitelné cíle. Zároveň je ale potřeba, aby děti milénia věděly, že pouze snahou se ničeho nedosáhne – naučte je tedy i to, že snaha sama o sobě moc neznamená – důležité je něco udělat a něčeho dosáhnout.

6. Nenechávejte správu nových technologií a sociálních médií jen na vašich následovnících

Naučte se nejprve tyto technologie také perfektně ovládat. Mnoho příslušníků starší generace se před technologickými novinkami uzavírá a vyhýbá se jim, kde může. Správu těchto technologických novinek pak dostávají na starost jejich následovníci. Ačkoliv je jistě dobrý tah přenechat svým agilnějším potomkům péči právě o tuto část byznysu, měli byste být schopni používaným technologiím rozumět a ovládat je, abyste mohli sledovat, zda byznys běží, jak má, a tyto nové technologie jej nevykolejily.

7. Neočekávejte, že si vaši následovníci od vás podnik koupí

Je to čím dál častější problém: mladá generace má za to, že si vlastnictví byznysu odpracovala deseti či patnácti lety tvrdé dřiny a že podnik zkrátka zdědí. Pro odcházejícího majitele podniku je často skutečným oříškem najít způsob, jak získat svůj díl. Jedno řešení nabízí třeba Joel Freimuth, prezident Blue Pearl Consulting – předtím, než ze společnosti odejdete a její vlastnictví přepíšete na své následovníky, změňte příslušné právní dokumenty tak, abyste až do své smrti získávali určitá procenta z výnosu podniku. Tak budou spokojeni všichni.

V České republice, poznamenané desetiletími totalitních režimů, není rodinné podnikání tak rozvinuté jako v jiných státech s méně pohnutou historií. Přesto se zde rodinné podniky rodí a rozvíjí a odcházející generace také pomalu přemýšlí o předání podniku do rukou svých potomků. Jste následovníkem v rodinné firmě nebo byste rádi rodinný podnik založili a za pár desítek let jej s klidným srdcem předali do rukou svých dětí? Pak mohou být rady výše zmíněné užitečné i pro vás…

Zdroj: http://mashable.com/2013/07/24/family-business-prep/

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Nenechte si ujít

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

jiri-peslar-web

Jak dosáhnout svých snů? | Jiří Peslar

petr-macek-web

Řízení firem: Jak se mění a co byste měli vědět? | Petr Macek (Caflou)

Právě vyšlo

jiri-jemelka-web

Růst vs. ziskovost. Na co se zaměřit? | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
petr-miklik-web

Ziskovost e-shopu: Jak zvyšovat marže a snižovat PNO? Příklad Grizly.cz | Petr Miklík

adamcak-endler-web

Jak předat firmu novému CEO? Příklad 2 firem | Pavol Adamčák a Vít Endler

Nejoblíbenější

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
martina-svadbikova-web

Firma nezávislá na zakladateli. Jak to udělat? | Martina Svadbíková (Bella Rose)

Premium
tomas-budnik-web

Udělejte z nuly jedničku. Bývalý ředitel O2 Tomáš Budník o řízení firem

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
jan-simkanic-web

Deník N: Cesta ze ztráty k provoznímu zisku | Ján Simkanič

Inzerce