Tradiční rodinné podniky mají v sobě kouzlo čehosi důvěrně známého, solidního. Obvykle tyto podniky již mají své zavedené jméno a vybudovaný okruh zákazníků a může se proto zdát, že vplout do rodinného podnikání je pro nejmladší generaci záležitostí snadnou a záviděníhodnou. Je to skutečně tak?
Inzerce
Přes veškeré výhody, které tradiční rodinné podniky mají díky vytrvalé práci předchozích generací, mnoho takových podniků krachuje a ukončuje svou činnost. Důvody jsou různé – podnik, který byl žádaný před dvaceti lety, nemusí odpovídat požadavkům dnešní společnosti a není schopen se jim přizpůsobit, na vině mohou být ekonomické krize, ale i neschopná nejmladší generace. Jak své potomky či vnuky připravit na dráhu mladého podnikatele v rodinném byznysu?
1. Trénujte své následovníky
Děti milénia (narozené obvykle mezi lety 1982-2004) jsou zvyklé na spoléhání se na ostatní – rodiče, učitele, mentory. Buďte tedy svým následovníkům dobrým mentorem, vzhledem ke své mentalitě to pravděpodobně ocení. Poskytněte jim také náhled na to, jak rodinný byznys funguje. S rozvojem technologií zákaznický servis sice vypadá úplně jinak než před dvaceti lety, princip je ale stejný – a právě tento princip svým následovníkům předejte a poučte je o něm.
2. Nechte své mladé následovníky neuspět
Pokud chcete, aby to mladá generace někam dotáhla a podnik nezbankrotoval, rozhodně ji nevoďte za ručičku. Rodiče současné generace dětí se často vyznačují přílišnou starostlivostí, vměšují se do problémů dětí a až příliš často je z nich tahají ven. Selhání a neúspěch je ale velkou životní zkušeností. Pokud lidé takzvaně „padají na hubu“ a jsou nuceni se s neúspěchem a jeho následky nějak vyrovnat, je to pro ně obrovská příležitost se něco naučit o životě.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Jako šéf podniku samozřejmě nenecháte své následovníky, aby z něj udělali kůlničku na dříví, ale nechejte je zpočátku třeba zkazit nějakou objednávku. Zeptejte se sami sebe, zda je lepší, když ji zkazí nyní v záběhu nebo později v plném provozu. Teď je můžete na chybu upozornit, vysvětlit ji a napomoci jejímu řešení. Později už tady třeba nebudete.
3. Až odejdete z firmy, opravdu odejděte
Až se rozhodnete, že je čas odejít z firmy a užívat si důchodu, skutečně rodinný byznys opusťte. To se zdá jako snadná věc – obzvláště pokud firmu vedete už několik desetiletí a na odpočinek se skutečně těšíte. Ve skutečnosti to je ale jeden z nejnáročnějších aspektů předávání rodinné firmy do rukou mladší generace.
Může se vám totiž snadno stát, že dopadnete jako jistý 84letý stařík, kterému jeho příbuzní přenechali kancelář v sídle rodinné firmy. Stařík co chvíli vyběhl ze své kanceláře a ječel na kohokoliv, kdo procházel kolem, že „On by to udělal lépe!“
Po opuštění firmy se často dostavuje pocit prázdnoty a nudy. Představa, že jste ve firmě nepostradatelní, vás stále drží v její blízkosti, ale není to tak správné. Důvěřujte svým následovníkům – sami jste je vybrali a vychovali. Nebojte se požádat mladší generaci, aby vám s náročnou změnou života nějakým způsobem pomohla.
4. Zavolejte na pomoc Generaci X
Jedná se o lidi narozené mezi lety 1965 a 1982. Tito lidé jsou ovlivněni technologickým pokrokem lidstva a z toho pramenícím optimismem a zvídavostí. Obvykle se vyznačují otevřeností novému a chutí experimentovat, zároveň ale mají cit pro tradiční způsob vedení byznysu. Jsou tedy skvělými kandidáty na prostředníky mezi starší generací svých otců a svými mladšími bratry či potomky.
5. Nemějte nerealistická očekávání
Nenastavuje svým následovníkům nesplnitelné cíle. Zároveň je ale potřeba, aby děti milénia věděly, že pouze snahou se ničeho nedosáhne – naučte je tedy i to, že snaha sama o sobě moc neznamená – důležité je něco udělat a něčeho dosáhnout.
6. Nenechávejte správu nových technologií a sociálních médií jen na vašich následovnících
Naučte se nejprve tyto technologie také perfektně ovládat. Mnoho příslušníků starší generace se před technologickými novinkami uzavírá a vyhýbá se jim, kde může. Správu těchto technologických novinek pak dostávají na starost jejich následovníci. Ačkoliv je jistě dobrý tah přenechat svým agilnějším potomkům péči právě o tuto část byznysu, měli byste být schopni používaným technologiím rozumět a ovládat je, abyste mohli sledovat, zda byznys běží, jak má, a tyto nové technologie jej nevykolejily.
7. Neočekávejte, že si vaši následovníci od vás podnik koupí
Je to čím dál častější problém: mladá generace má za to, že si vlastnictví byznysu odpracovala deseti či patnácti lety tvrdé dřiny a že podnik zkrátka zdědí. Pro odcházejícího majitele podniku je často skutečným oříškem najít způsob, jak získat svůj díl. Jedno řešení nabízí třeba Joel Freimuth, prezident Blue Pearl Consulting – předtím, než ze společnosti odejdete a její vlastnictví přepíšete na své následovníky, změňte příslušné právní dokumenty tak, abyste až do své smrti získávali určitá procenta z výnosu podniku. Tak budou spokojeni všichni.
V České republice, poznamenané desetiletími totalitních režimů, není rodinné podnikání tak rozvinuté jako v jiných státech s méně pohnutou historií. Přesto se zde rodinné podniky rodí a rozvíjí a odcházející generace také pomalu přemýšlí o předání podniku do rukou svých potomků. Jste následovníkem v rodinné firmě nebo byste rádi rodinný podnik založili a za pár desítek let jej s klidným srdcem předali do rukou svých dětí? Pak mohou být rady výše zmíněné užitečné i pro vás…
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.