Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Jak připravit rodinný byznys pro příští generaci?

Tradiční rodinné podniky mají v sobě kouzlo čehosi důvěrně známého, solidního. Obvykle tyto podniky již mají své zavedené jméno a vybudovaný okruh zákazníků a může se proto zdát, že vplout do rodinného podnikání je pro nejmladší generaci záležitostí snadnou a záviděníhodnou. Je to skutečně tak?

Přes veškeré výhody, které tradiční rodinné podniky mají díky vytrvalé práci předchozích generací, mnoho takových podniků krachuje a ukončuje svou činnost. Důvody jsou různé – podnik, který byl žádaný před dvaceti lety, nemusí odpovídat požadavkům dnešní společnosti a není schopen se jim přizpůsobit, na vině mohou být ekonomické krize, ale i neschopná nejmladší generace. Jak své potomky či vnuky připravit na dráhu mladého podnikatele v rodinném byznysu?

1. Trénujte své následovníky

Děti milénia (narozené obvykle mezi lety 1982-2004) jsou zvyklé na spoléhání se na ostatní – rodiče, učitele, mentory. Buďte tedy svým následovníkům dobrým mentorem, vzhledem ke své mentalitě to pravděpodobně ocení. Poskytněte jim také náhled na to, jak rodinný byznys funguje. S rozvojem technologií zákaznický servis sice vypadá úplně jinak než před dvaceti lety, princip je ale stejný – a právě tento princip svým následovníkům předejte a poučte je o něm.

2. Nechte své mladé následovníky neuspět

Pokud chcete, aby to mladá generace někam dotáhla a podnik nezbankrotoval, rozhodně ji nevoďte za ručičku. Rodiče současné generace dětí se často vyznačují přílišnou starostlivostí, vměšují se do problémů dětí a až příliš často je z nich tahají ven. Selhání a neúspěch je ale velkou životní zkušeností. Pokud lidé takzvaně „padají na hubu“ a jsou nuceni se s neúspěchem a jeho následky nějak vyrovnat, je to pro ně obrovská příležitost se něco naučit o životě.

Jako šéf podniku samozřejmě nenecháte své následovníky, aby z něj udělali kůlničku na dříví, ale nechejte je zpočátku třeba zkazit nějakou objednávku. Zeptejte se sami sebe, zda je lepší, když ji zkazí nyní v záběhu nebo později v plném provozu. Teď je můžete na chybu upozornit, vysvětlit ji a napomoci jejímu řešení. Později už tady třeba nebudete.

3. Až odejdete z firmy, opravdu odejděte

Až se rozhodnete, že je čas odejít z firmy a užívat si důchodu, skutečně rodinný byznys opusťte. To se zdá jako snadná věc – obzvláště pokud firmu vedete už několik desetiletí a na odpočinek se skutečně těšíte. Ve skutečnosti to je ale jeden z nejnáročnějších aspektů předávání rodinné firmy do rukou mladší generace.

Může se vám totiž snadno stát, že dopadnete jako jistý 84letý stařík, kterému jeho příbuzní přenechali kancelář v sídle rodinné firmy. Stařík co chvíli vyběhl ze své kanceláře a ječel na kohokoliv, kdo procházel kolem, že „On by to udělal lépe!“

Po opuštění firmy se často dostavuje pocit prázdnoty a nudy. Představa, že jste ve firmě nepostradatelní, vás stále drží v její blízkosti, ale není to tak správné. Důvěřujte svým následovníkům – sami jste je vybrali a vychovali. Nebojte se požádat mladší generaci, aby vám s náročnou změnou života nějakým způsobem pomohla.

4. Zavolejte na pomoc Generaci X

Jedná se o lidi narozené mezi lety 1965 a 1982. Tito lidé jsou ovlivněni technologickým pokrokem lidstva a z toho pramenícím optimismem a zvídavostí. Obvykle se vyznačují otevřeností novému a chutí experimentovat, zároveň ale mají cit pro tradiční způsob vedení byznysu. Jsou tedy skvělými kandidáty na prostředníky mezi starší generací svých otců a svými mladšími bratry či potomky.

5. Nemějte nerealistická očekávání

Nenastavuje svým následovníkům nesplnitelné cíle. Zároveň je ale potřeba, aby děti milénia věděly, že pouze snahou se ničeho nedosáhne – naučte je tedy i to, že snaha sama o sobě moc neznamená – důležité je něco udělat a něčeho dosáhnout.

6. Nenechávejte správu nových technologií a sociálních médií jen na vašich následovnících

Naučte se nejprve tyto technologie také perfektně ovládat. Mnoho příslušníků starší generace se před technologickými novinkami uzavírá a vyhýbá se jim, kde může. Správu těchto technologických novinek pak dostávají na starost jejich následovníci. Ačkoliv je jistě dobrý tah přenechat svým agilnějším potomkům péči právě o tuto část byznysu, měli byste být schopni používaným technologiím rozumět a ovládat je, abyste mohli sledovat, zda byznys běží, jak má, a tyto nové technologie jej nevykolejily.

7. Neočekávejte, že si vaši následovníci od vás podnik koupí

Je to čím dál častější problém: mladá generace má za to, že si vlastnictví byznysu odpracovala deseti či patnácti lety tvrdé dřiny a že podnik zkrátka zdědí. Pro odcházejícího majitele podniku je často skutečným oříškem najít způsob, jak získat svůj díl. Jedno řešení nabízí třeba Joel Freimuth, prezident Blue Pearl Consulting – předtím, než ze společnosti odejdete a její vlastnictví přepíšete na své následovníky, změňte příslušné právní dokumenty tak, abyste až do své smrti získávali určitá procenta z výnosu podniku. Tak budou spokojeni všichni.

V České republice, poznamenané desetiletími totalitních režimů, není rodinné podnikání tak rozvinuté jako v jiných státech s méně pohnutou historií. Přesto se zde rodinné podniky rodí a rozvíjí a odcházející generace také pomalu přemýšlí o předání podniku do rukou svých potomků. Jste následovníkem v rodinné firmě nebo byste rádi rodinný podnik založili a za pár desítek let jej s klidným srdcem předali do rukou svých dětí? Pak mohou být rady výše zmíněné užitečné i pro vás…

Zdroj: http://mashable.com/2013/07/24/family-business-prep/

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu