Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jak pracovat s landing page v e-shopech a dokázat díky nim zvednout tržby?

Tomáš Zahálka
Před 6 roky

Umět vytvořit dobrou landing page, je jako umět zaparkovat mezi dvě auta. Pokud to neumíte, zbytečně darujete dobré místo někomu jinému.

Při parkování vás to stojí čas, ale u e-commerce vás to může stát pozice ve výsledcích vyhledávání, a tím i potenciální tržby. K čemu všemu používat landing page a kdo je ke své práci potřebuje, vám napoví SEO konzultant Tomáš Zahálka.

Co jsou vlastně ty přistávací stránky?

Pro slovo landing page existuje mnoho překladů, ať už jí budete říkat přistávací stránka, vstupní stránka, cílová stránka, tak se stále bavíme o tom samém. Jakákoliv stránka, která přesně odpovídá určitému dotazu nebo účelu, je landing page (zkráceně už jen LP).

Většina e-shopů považuje jako LP všechny svoje viditelné stránky, tedy domovskou stránku, kategorie, podkategorie, články a v lepším případě i parametry. Tedy vše, co vidí běžný uživatel a snadno se k tomu prokliká skrze menu a patičku.

Co když ale budete chtít vytvořit stránku, která nebude ve viditelné struktuře webu? Je několik důvodů, proč takové stránky pro marketingové účely potřebujete, a ty si rozebereme.

1. Pro SEO specialisty, konzultanty a copywritery

Nejčastěji asi narazíte na situaci, kdy vám SEO konzultant vytvoří analýzu klíčových slov a vysvětlí vám, že pro uvedené dotazy potřebujete vytvořit LP. Na řadu slov už budete mít kategorie, a tak je bude stačit pouze optimalizovat. Jenže pak objevíte i synonyma, která se vám nehodí do stromové struktury a ani jako parametr.

Podívejme se třeba na klienta, který prodává “pánské tašky přes rameno” a krátký výsek variant, jak tento produkt zákazníci mohou nazvat:

  • pánské tašky přes rameno
  • pánské taštičky přes rameno
  • pánské kabelky přes rameno
  • pánské kabely přes rameno
  • pánské brašny přes rameno
  • pánské batohy přes rameno
  • pánské dokladovky přes rameno
  • pánské aktovky přes ramen
  • … a pak jsou i další výrazy jako etue, messenger atd.

Určitě by bylo skvělé, kdyby na všechny tyto výrazy byla optimalizovaná jen jedna stránka, ale dosáhnout toho s konverzní pozicí je občas až nemožný úkol. Nastupují tedy LP, které “nebudou zobrazované” na webu, mají ve výpisu produktů stejný nebo obdobný obsah, ale speciálně na dané klíčové slovo upravený popis a on-page faktory.

2. Pro PPC specialisty (AdWords, Sklik atd.)

Je mnoho způsobů, jak dělat placené reklamy. Někdo všechno cílí jen na homepage, jiným stačí pouze základní kategorie, ale z mé zkušenosti se ti lepší snaží najít na každou reklamu co nejrelevantnější vstupní stránku.

Čím více bude vstupní stránka odpovídat dotazům např. u vyhledávací sítě, tím lepší bude skóre kvality, což může vést k nižším nákladům za proklik a lepším pozicím v PPC. Proto vytváříte-li nové LP, dejte jejich seznam i svým PPC specialistům či ještě lépe, pokud jsou políbení více obory, dejte jim práva je vytvářet.

3. Pro ostatní markeťáky a markeťačky

LP nemusí nutně sloužit jen pro výsledky vyhledávání, ale také pro další marketingové nástroje. Proč neumět na webu vytvořit vstupní stránku pro Saint Patrick’s Day a dát do ní všechno zelené zboží s hezkou slevou? Takovou stránku pak můžete promovat pomocí bannerů, newsletteru, sociálních sítí, remarketingu a třeba v rámci PPC i v obsahové síti. Získáte tak úžasný nástroj pro cílení na různé svátky, mezinárodní dny a akce, které vám správně uchopené mohou přinést velmi zajímavé tržby.

Na závěr, několik nejčastějších dotazů

Nedělají se vytvořením LP zakázané duplicity stránek?
Z mého pohledu je duplicita jakákoliv neošetřená stránka, která z více indexovaných URL nabízí stejný obsah. Pokud tedy upravíte on-page faktory a navíc třeba seřadíte jinak posloupnost produktů, nemusíte se ničeho bát.

Jak získám různá synonyma pro vytvoření LP?
Nechte si vypracovat od SEO konzultanta analýzu klíčových slov, ale pro začátek můžete sáhnout i do Skliku či AdWords, jenž vám přes návrhy klíčových slov napoví.

Když vytvořím LP, jak změřím její efektivitu a jestli funguje?
Vyzkoušejte dané klíčové slovo přes anonymní režim (Google Chrome = Ctrl+Shift+N), podívejte se do Search Console (Analýza vyhledávání), do Google Analytics (Vstupní stránky) nebo využijte nástroje pro měření pozic, jako je třeba Collabim.

Zaindexuje se každá takto “skrytá stránka”?
U Seznamu většinou stačí poslat stránku k zaindexování, ale u Googlu je to těžší a může je ignorovat. Aby se stránka dostala do Google výsledků vyhledávání, je dobré ji mít v sitemapě, pro jistotu ji ručně přidat (zadejte do vyhledávače “Google add to”) a mít dostatečný interní linkbuilding.

Landing page jsou velmi dobrým pomocníkem pro SEO, PPC, ale i další kanály. Vyberte si proto vždy takový redakční systém, který umí nejen editovat kategorie a produkty, ale zvládne i parametry a správné vytváření “skrytých stránek”. Pro SEO vždy nestačí jen stránku někde mít, ale je třeba pro první pozice zajistit správný interní a externí prolinkování. O tom, jak vylepšit pozice pomocí linkbuildingu, si povíme v dalším díle…

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Tomáš Zahálka

Tomáš pracuje jako SEO konzultant se zaměřením na e-commerce. E-shopům se věnuje od roku 2011 a svým klientům pomáhá s optimalizací pro vyhledávače, volbou správných požadavků na redakční systémy a SEO-UX poradenstvím při redesignech webů.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
marcel-klaus-web

1,5 miliardy ročně. Jak Marcel Klaus vybudoval největšího výrobce dřevěných palet v Česku?

kovar-gabco-web

Fulfillment: Je pro každého? A co firmy se specifickými produkty? | Max Kovář a Roman Gabčo (Skladon)