Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Jak porazit konkurenci?

Začátky
rvacka-web

Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: Nomad_Soul

Důvodů, proč nezačít podnikat, si každý najde spoustu. Jedním z těch nejčastějších je konkurence. Podobný projekt už trh zná, naše služby už někdo nabízí, s naším nápadem už kdosi přišel. A všichni jsou úspěšní, mají spoustu klientů, prosperují a naše maličkost se jim vůbec nemůže rovnat. Jak to změnit a jak to dělají ostatní?

Konkurence je na každém kroku

Dnes žijeme v době, kdy je velmi složité přijít s něčím úplně novým. Nejspíš nikdo z nás nevymyslí nový Facebook a už vůbec ne kolo. Dosáhnout obrovského úspěchu je stále těžší a většina trhů už je přesycená. Přesto ale nebuďme pesimističtí. „Na první pohled se zdá, že na trhu už je úplně všechno. Ale není to pravda. Vždy se dají najít příležitosti – tržní niky, kam zatím nikdo nedodává,“ říká Jiří Herinek, ředitel VTP UP.

Uspět se dá v jakémkoliv oboru. Vždyť i ten Facebook nebyl první sociální sítí na světě (u kola si nejsem jistý) a znáte přece film The Social Network, kde Mark vyznívá takřka jako zloděj. Vraťme se ale na zem a bavme se o našich podmínkách. Co když chceme začít podnikat v něčem, co už někdo jiný dělá? Co když jsme dostali nápad, ale už ho někdo zrealizoval? Vyvíjíme systém, který už někdo prodává? A naši službu už zná celý svět?

Paradoxní na tom všem je, že většina oborů nemá jenom jednoho hráče. Má jich podstatně více. Můžeme diskutovat o tom, který z nich je nejlepší, ale úspěch nelze většinou upřít ani jednomu. Tak například, kolik firem dělá webové stránky? Kolik z nich nabízí e-shopová řešení? Kolik lidí se dnes věnuje marketingu?

Každý má nějakou konkurenci a pravděpodobně se ji snaží předběhnout. Nebo se snaží prostě jen být lepší, uspokojovat své zákazníky a stavět stále lepší produkty a služby. Co tedy dělají, když dokážou konkurenci snášet?

Dokonalé služby má i konkurence

Česká republika má ve světě největší poměr e-shopů na obyvatele. Zvládat konkurenci je pro mnohé velmi náročné. Podle ředitele společnosti Maternia, která provozuje e-shop VašeČočky.cz, Jiřího Urbana už nestačí jen nabízet kvalitní služby: „Je potřeba mít ty nejlepší služby a správně je komunikovat. V řadě oborů je ale i to málo. Dokonalé služby má totiž i konkurence. Je potřeba zaujmout, překvapit a potěšit. Dělat netradiční marketing, udělat víc, než se očekává, působit na emoce,“ popisuje a dodává, že je nutné důkladně poznat zákazníky, predikovat jejich potřeby a správně je uspokojovat.

Urban si na prozákaznickém přístupu velmi zakládá. Před několika týdny svým českým zákazníkům rozesílali dotazník s 10% slevou za vyplnění. Jeho součástí byla i možnost vepsání jakékoliv připomínky ke službám VašeČočky.cz či jejich webovým stránkám. Postěžovalo si přes 600 lidí a všichni také dostali odpověď. „Když někdo s nadsázkou napsal, že by si už snad jen přál, aby byla zdarma doprava, tak ji na další objednávku dostal. Když si přál akci na nějaký produkt, tak jsme jen pro něj akci udělali. Když chtěl otevřít výdejní místo tam, kde bydlí, napsali jsme mu o tipy na výdejní místa a nové výdejní místo se tam pokusíme otevřít,“ vzpomíná Urban.

Vynikněte

Nezůstávejme ale jen u e-shopů. Jiří Komár, spoluzakladatel marketingové agentury AdVisio, si z konkurence moc velkou hlavu nedělá. „Lepší je se věnovat vlastní práci a nerozptylovat se. V dnešní době je velmi těžké se něčím odlišit, protože co řekneme nebo napíšeme klientovi my, zkusí konkurence také. Většina agentur a zejména obchodníků naslibuje klientovi vše, jen aby jej získali,“ tvrdí Komár s tím, že velký důraz klade na osobní přístup a samozřejmě pozitivní výsledky vlastní práce.

Jinak tomu není ani v případě freelancerů. V našem videorozhovoru copywriter Jan Ambrož mluvil o tom, jak se mohou odlišit začínající copywriteři a textaři. Doporučil jim udělat v podstatě cokoliv, díky čemu vyniknou. Mohou začít tvořit vlastní projekt, psát blog nebo prostě jen zapracovat na své vizitce či životopisu, který posílají do firem. Celý rozhovor najdete zde.

Nemusíte být unikátní

Miroslav Uďan zase spoluvlastní firmu, která vyvíjí vlastní produkt. Shoptet klientům nabízí e-shopové řešení, kterých je jen na českém internetu několik. Podle něj každá začínající IT firma ze začátku řeší nedostatek zakázek, což je nutí dělat ústupky a vyhovět každému. „To je ale z dlouhodobého hlediska nereálné, není totiž možné uspokojit potřeby každého. My to ale dělali také, až jsme si uvědomili, jak nás to brzdí, a přestali s tím,“ popisuje Uďan nejtěžší rozhodnutí, jaké doposud v podnikání udělal a které popsal i ve svém článku.

Tento přístup ovšem neznamená přání a potřeby klientů ignorovat. V Shoptetu například mají Knihu přání, kam klienti píší své požadavky na různá rozšíření systému, díky čemuž může Shoptet i sledovat, jaké problémy klienti řeší. K tomu jim pomáhají i osobní schůzky s klienty, jelikož je pravidelně obcházejí a baví se s nimi o jejich práci. „Snažíme se ale přemýšlet i sami a hledat to, co zákazníci opravdu ocení. Do diskuzí o dalším směřování firmy přibírám i své kolegy ze všech oddělení, aby každý mohl říct svůj názor a přidat případně důraz na určitou část vývoje,“ dodává Uďan.

Už z jeho slov je patrné, že se od konkurence příliš neinspiruje. „Vždy hrozí to, že nebudeme vědět, co ji přimělo tu konkrétní věc udělat. Pokud bychom tedy jen okopírovali finální produkt, ale existovala by zde šance, že nám něco uniklo, mohla by naše snaha přijít vniveč.“

Shoptet

Takhle vypadá standup meetingu Shoptetu.

Uďan sám přiznává, že jeho produkt obsahuje funkce, které zná i řada jiných řešení. Odlišit se snaží zejména jednoduchým ovládáním, jež však nelimituje počet funkcí, které Shoptet ve svém systému nabízí. Důležitá je pro ně i kvalitní a rychlá zákaznická podpora, aktivní péče o klienty a maximální odstranění bariér pro vyzkoušení jejich služeb.

Nenechte se zastavit

Chcete nabídnout služby nebo produkty, které už někdo nabízí? Buďte pozitivní a nenechte se zabrzdit. Místo toho se zamyslete nad následujícími otázkami:

  • V čem se můžete odlišit?
  • Co můžete dělat lépe?
  • Co jste schopni nabídnout navíc?
  • Jaké má konkurence hodnoty a jaké budete mít vy?
  • Dokážete jejich myšlenku posunout ještě dál?
  • Co je to, díky čemu budete jiní? Je to váš produkt, nebo to všechno kolem něj?

Zároveň se ale nenechte konkurencí strhnout. Jak jsme se dozvěděli v tomto videorozhovoru, může vás dostat někam, kde ve skutečnosti nechcete být. Jaké to může mít důsledky, sledujte zde.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu