Inzerce

Inzerce

Jak porazit konkurenci?

rvacka-web
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: Nomad_Soul

Důvodů, proč nezačít podnikat, si každý najde spoustu. Jedním z těch nejčastějších je konkurence. Podobný projekt už trh zná, naše služby už někdo nabízí, s naším nápadem už kdosi přišel. A všichni jsou úspěšní, mají spoustu klientů, prosperují a naše maličkost se jim vůbec nemůže rovnat. Jak to změnit a jak to dělají ostatní?

Konkurence je na každém kroku

Dnes žijeme v době, kdy je velmi složité přijít s něčím úplně novým. Nejspíš nikdo z nás nevymyslí nový Facebook a už vůbec ne kolo. Dosáhnout obrovského úspěchu je stále těžší a většina trhů už je přesycená. Přesto ale nebuďme pesimističtí. „Na první pohled se zdá, že na trhu už je úplně všechno. Ale není to pravda. Vždy se dají najít příležitosti – tržní niky, kam zatím nikdo nedodává,“ říká Jiří Herinek, ředitel VTP UP.

Uspět se dá v jakémkoliv oboru. Vždyť i ten Facebook nebyl první sociální sítí na světě (u kola si nejsem jistý) a znáte přece film The Social Network, kde Mark vyznívá takřka jako zloděj. Vraťme se ale na zem a bavme se o našich podmínkách. Co když chceme začít podnikat v něčem, co už někdo jiný dělá? Co když jsme dostali nápad, ale už ho někdo zrealizoval? Vyvíjíme systém, který už někdo prodává? A naši službu už zná celý svět?

Paradoxní na tom všem je, že většina oborů nemá jenom jednoho hráče. Má jich podstatně více. Můžeme diskutovat o tom, který z nich je nejlepší, ale úspěch nelze většinou upřít ani jednomu. Tak například, kolik firem dělá webové stránky? Kolik z nich nabízí e-shopová řešení? Kolik lidí se dnes věnuje marketingu?

Každý má nějakou konkurenci a pravděpodobně se ji snaží předběhnout. Nebo se snaží prostě jen být lepší, uspokojovat své zákazníky a stavět stále lepší produkty a služby. Co tedy dělají, když dokážou konkurenci snášet?

Dokonalé služby má i konkurence

Česká republika má ve světě největší poměr e-shopů na obyvatele. Zvládat konkurenci je pro mnohé velmi náročné. Podle ředitele společnosti Maternia, která provozuje e-shop VašeČočky.cz, Jiřího Urbana už nestačí jen nabízet kvalitní služby: „Je potřeba mít ty nejlepší služby a správně je komunikovat. V řadě oborů je ale i to málo. Dokonalé služby má totiž i konkurence. Je potřeba zaujmout, překvapit a potěšit. Dělat netradiční marketing, udělat víc, než se očekává, působit na emoce,“ popisuje a dodává, že je nutné důkladně poznat zákazníky, predikovat jejich potřeby a správně je uspokojovat.

Urban si na prozákaznickém přístupu velmi zakládá. Před několika týdny svým českým zákazníkům rozesílali dotazník s 10% slevou za vyplnění. Jeho součástí byla i možnost vepsání jakékoliv připomínky ke službám VašeČočky.cz či jejich webovým stránkám. Postěžovalo si přes 600 lidí a všichni také dostali odpověď. „Když někdo s nadsázkou napsal, že by si už snad jen přál, aby byla zdarma doprava, tak ji na další objednávku dostal. Když si přál akci na nějaký produkt, tak jsme jen pro něj akci udělali. Když chtěl otevřít výdejní místo tam, kde bydlí, napsali jsme mu o tipy na výdejní místa a nové výdejní místo se tam pokusíme otevřít,“ vzpomíná Urban.

Vynikněte

Nezůstávejme ale jen u e-shopů. Jiří Komár, spoluzakladatel marketingové agentury AdVisio, si z konkurence moc velkou hlavu nedělá. „Lepší je se věnovat vlastní práci a nerozptylovat se. V dnešní době je velmi těžké se něčím odlišit, protože co řekneme nebo napíšeme klientovi my, zkusí konkurence také. Většina agentur a zejména obchodníků naslibuje klientovi vše, jen aby jej získali,“ tvrdí Komár s tím, že velký důraz klade na osobní přístup a samozřejmě pozitivní výsledky vlastní práce.

Jinak tomu není ani v případě freelancerů. V našem videorozhovoru copywriter Jan Ambrož mluvil o tom, jak se mohou odlišit začínající copywriteři a textaři. Doporučil jim udělat v podstatě cokoliv, díky čemu vyniknou. Mohou začít tvořit vlastní projekt, psát blog nebo prostě jen zapracovat na své vizitce či životopisu, který posílají do firem. Celý rozhovor najdete zde.

Nemusíte být unikátní

Miroslav Uďan zase spoluvlastní firmu, která vyvíjí vlastní produkt. Shoptet klientům nabízí e-shopové řešení, kterých je jen na českém internetu několik. Podle něj každá začínající IT firma ze začátku řeší nedostatek zakázek, což je nutí dělat ústupky a vyhovět každému. „To je ale z dlouhodobého hlediska nereálné, není totiž možné uspokojit potřeby každého. My to ale dělali také, až jsme si uvědomili, jak nás to brzdí, a přestali s tím,“ popisuje Uďan nejtěžší rozhodnutí, jaké doposud v podnikání udělal a které popsal i ve svém článku.

Tento přístup ovšem neznamená přání a potřeby klientů ignorovat. V Shoptetu například mají Knihu přání, kam klienti píší své požadavky na různá rozšíření systému, díky čemuž může Shoptet i sledovat, jaké problémy klienti řeší. K tomu jim pomáhají i osobní schůzky s klienty, jelikož je pravidelně obcházejí a baví se s nimi o jejich práci. „Snažíme se ale přemýšlet i sami a hledat to, co zákazníci opravdu ocení. Do diskuzí o dalším směřování firmy přibírám i své kolegy ze všech oddělení, aby každý mohl říct svůj názor a přidat případně důraz na určitou část vývoje,“ dodává Uďan.

Už z jeho slov je patrné, že se od konkurence příliš neinspiruje. „Vždy hrozí to, že nebudeme vědět, co ji přimělo tu konkrétní věc udělat. Pokud bychom tedy jen okopírovali finální produkt, ale existovala by zde šance, že nám něco uniklo, mohla by naše snaha přijít vniveč.“

Shoptet
Takhle vypadá standup meetingu Shoptetu.

Uďan sám přiznává, že jeho produkt obsahuje funkce, které zná i řada jiných řešení. Odlišit se snaží zejména jednoduchým ovládáním, jež však nelimituje počet funkcí, které Shoptet ve svém systému nabízí. Důležitá je pro ně i kvalitní a rychlá zákaznická podpora, aktivní péče o klienty a maximální odstranění bariér pro vyzkoušení jejich služeb.

Nenechte se zastavit

Chcete nabídnout služby nebo produkty, které už někdo nabízí? Buďte pozitivní a nenechte se zabrzdit. Místo toho se zamyslete nad následujícími otázkami:

  • V čem se můžete odlišit?
  • Co můžete dělat lépe?
  • Co jste schopni nabídnout navíc?
  • Jaké má konkurence hodnoty a jaké budete mít vy?
  • Dokážete jejich myšlenku posunout ještě dál?
  • Co je to, díky čemu budete jiní? Je to váš produkt, nebo to všechno kolem něj?

Zároveň se ale nenechte konkurencí strhnout. Jak jsme se dozvěděli v tomto videorozhovoru, může vás dostat někam, kde ve skutečnosti nechcete být. Jaké to může mít důsledky, sledujte zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 27 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku.

Nenechte si ujít

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

jindrich-jira-web

Jindřich Jíra (SmartEmailing.cz): Jak přemýšlet při hledání práce v marketingu?

diana-zadakova-web

Diana Zadáková: Jak se i v karanténě mohou sebevzdělávat (nejen) studenti?

Právě vyšlo

vit-endler-web

Financování e-shopu: Crowdfunding jako nedoceněná možnost | Vít Endler (finGOOD.cz)

cerny-prokes-web

Výroba hmotného produktu, tvorba e-shopu a práce s invalidy | Jan Prokeš a Jiří Černý

martin-mates-web

Růst firmy a budování managementu | Martin Mates (Econea.cz)

Nejoblíbenější

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz

margareta-krizova-web

Margareta Křížová: Rozjezd podnikání, ženy a kariéra, podnikání ve vyšším věku

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

jan-hummel-web

Jan Hummel (Fruitisimo): Začali jsme se zmrzlinovým stánkem. Letos plánujeme obrat 300 miliónů

jiri-rostecky-tomas-krydl

VIDEO: Tomáš Krýdl: Jak vytvořit e-shop bez zkušeností v online prostředí?

ondrej-preuss-vymahani-web

Nezaplatil vám fakturu? Zjistěte, jak můžete svoje peníze vymáhat

jan-hermanek-web

Jan Heřmánek: Jak se vyrábí džemy Mlsný Filip, podniká pro radost a vyhrává ve světových soutěžích

Inzerce