Důvodů, proč nezačít podnikat, si každý najde spoustu. Jedním z těch nejčastějších je konkurence. Podobný projekt už trh zná, naše služby už někdo nabízí, s naším nápadem už kdosi přišel. A všichni jsou úspěšní, mají spoustu klientů, prosperují a naše maličkost se jim vůbec nemůže rovnat. Jak to změnit a jak to dělají ostatní?
Inzerce
Konkurence je na každém kroku
Dnes žijeme v době, kdy je velmi složité přijít s něčím úplně novým. Nejspíš nikdo z nás nevymyslí nový Facebook a už vůbec ne kolo. Dosáhnout obrovského úspěchu je stále těžší a většina trhů už je přesycená. Přesto ale nebuďme pesimističtí. „Na první pohled se zdá, že na trhu už je úplně všechno. Ale není to pravda. Vždy se dají najít příležitosti – tržní niky, kam zatím nikdo nedodává,“ říká Jiří Herinek, ředitel VTP UP.
Uspět se dá v jakémkoliv oboru. Vždyť i ten Facebook nebyl první sociální sítí na světě (u kola si nejsem jistý) a znáte přece film The Social Network, kde Mark vyznívá takřka jako zloděj. Vraťme se ale na zem a bavme se o našich podmínkách. Co když chceme začít podnikat v něčem, co už někdo jiný dělá? Co když jsme dostali nápad, ale už ho někdo zrealizoval? Vyvíjíme systém, který už někdo prodává? A naši službu už zná celý svět?
Paradoxní na tom všem je, že většina oborů nemá jenom jednoho hráče. Má jich podstatně více. Můžeme diskutovat o tom, který z nich je nejlepší, ale úspěch nelze většinou upřít ani jednomu. Tak například, kolik firem dělá webové stránky? Kolik z nich nabízí e-shopová řešení? Kolik lidí se dnes věnuje marketingu?
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Každý má nějakou konkurenci a pravděpodobně se ji snaží předběhnout. Nebo se snaží prostě jen být lepší, uspokojovat své zákazníky a stavět stále lepší produkty a služby. Co tedy dělají, když dokážou konkurenci snášet?
Dokonalé služby má i konkurence
Česká republika má ve světě největší poměr e-shopů na obyvatele. Zvládat konkurenci je pro mnohé velmi náročné. Podle ředitele společnosti Maternia, která provozuje e-shop VašeČočky.cz, Jiřího Urbana už nestačí jen nabízet kvalitní služby: „Je potřeba mít ty nejlepší služby a správně je komunikovat. V řadě oborů je ale i to málo. Dokonalé služby má totiž i konkurence. Je potřeba zaujmout, překvapit a potěšit. Dělat netradiční marketing, udělat víc, než se očekává, působit na emoce,“ popisuje a dodává, že je nutné důkladně poznat zákazníky, predikovat jejich potřeby a správně je uspokojovat.
Urban si na prozákaznickém přístupu velmi zakládá. Před několika týdny svým českým zákazníkům rozesílali dotazník s 10% slevou za vyplnění. Jeho součástí byla i možnost vepsání jakékoliv připomínky ke službám VašeČočky.cz či jejich webovým stránkám. Postěžovalo si přes 600 lidí a všichni také dostali odpověď. „Když někdo s nadsázkou napsal, že by si už snad jen přál, aby byla zdarma doprava, tak ji na další objednávku dostal. Když si přál akci na nějaký produkt, tak jsme jen pro něj akci udělali. Když chtěl otevřít výdejní místo tam, kde bydlí, napsali jsme mu o tipy na výdejní místa a nové výdejní místo se tam pokusíme otevřít,“ vzpomíná Urban.
Vynikněte
Nezůstávejme ale jen u e-shopů. Jiří Komár, spoluzakladatel marketingové agentury AdVisio, si z konkurence moc velkou hlavu nedělá. „Lepší je se věnovat vlastní práci a nerozptylovat se. V dnešní době je velmi těžké se něčím odlišit, protože co řekneme nebo napíšeme klientovi my, zkusí konkurence také. Většina agentur a zejména obchodníků naslibuje klientovi vše, jen aby jej získali,“ tvrdí Komár s tím, že velký důraz klade na osobní přístup a samozřejmě pozitivní výsledky vlastní práce.
Jinak tomu není ani v případě freelancerů. V našem videorozhovoru copywriter Jan Ambrož mluvil o tom, jak se mohou odlišit začínající copywriteři a textaři. Doporučil jim udělat v podstatě cokoliv, díky čemu vyniknou. Mohou začít tvořit vlastní projekt, psát blog nebo prostě jen zapracovat na své vizitce či životopisu, který posílají do firem. Celý rozhovor najdete zde.
Nemusíte být unikátní
Miroslav Uďan zase spoluvlastní firmu, která vyvíjí vlastní produkt. Shoptet klientům nabízí e-shopové řešení, kterých je jen na českém internetu několik. Podle něj každá začínající IT firma ze začátku řeší nedostatek zakázek, což je nutí dělat ústupky a vyhovět každému. „To je ale z dlouhodobého hlediska nereálné, není totiž možné uspokojit potřeby každého. My to ale dělali také, až jsme si uvědomili, jak nás to brzdí, a přestali s tím,“ popisuje Uďan nejtěžší rozhodnutí, jaké doposud v podnikání udělal a které popsal i ve svém článku.
Tento přístup ovšem neznamená přání a potřeby klientů ignorovat. V Shoptetu například mají Knihu přání, kam klienti píší své požadavky na různá rozšíření systému, díky čemuž může Shoptet i sledovat, jaké problémy klienti řeší. K tomu jim pomáhají i osobní schůzky s klienty, jelikož je pravidelně obcházejí a baví se s nimi o jejich práci. „Snažíme se ale přemýšlet i sami a hledat to, co zákazníci opravdu ocení. Do diskuzí o dalším směřování firmy přibírám i své kolegy ze všech oddělení, aby každý mohl říct svůj názor a přidat případně důraz na určitou část vývoje,“ dodává Uďan.
Už z jeho slov je patrné, že se od konkurence příliš neinspiruje. „Vždy hrozí to, že nebudeme vědět, co ji přimělo tu konkrétní věc udělat. Pokud bychom tedy jen okopírovali finální produkt, ale existovala by zde šance, že nám něco uniklo, mohla by naše snaha přijít vniveč.“
Takhle vypadá standup meetingu Shoptetu.
Uďan sám přiznává, že jeho produkt obsahuje funkce, které zná i řada jiných řešení. Odlišit se snaží zejména jednoduchým ovládáním, jež však nelimituje počet funkcí, které Shoptet ve svém systému nabízí. Důležitá je pro ně i kvalitní a rychlá zákaznická podpora, aktivní péče o klienty a maximální odstranění bariér pro vyzkoušení jejich služeb.
Nenechte se zastavit
Chcete nabídnout služby nebo produkty, které už někdo nabízí? Buďte pozitivní a nenechte se zabrzdit. Místo toho se zamyslete nad následujícími otázkami:
V čem se můžete odlišit?
Co můžete dělat lépe?
Co jste schopni nabídnout navíc?
Jaké má konkurence hodnoty a jaké budete mít vy?
Dokážete jejich myšlenku posunout ještě dál?
Co je to, díky čemu budete jiní? Je to váš produkt, nebo to všechno kolem něj?
Zároveň se ale nenechte konkurencí strhnout. Jak jsme se dozvěděli v tomto videorozhovoru, může vás dostat někam, kde ve skutečnosti nechcete být. Jaké to může mít důsledky, sledujte zde.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
Průzkum: Jak vidí české firmy svou budoucnost? | Petr Macek (Caflou)
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.