Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Internetové obchodování: Zlatý důl, nebo boj o přežití?

V České republice se více než kde jinde během několika málo let rozrostlo internetové obchodování, a to do gigantických rozměrů. V loňském roce bylo v ČR provozováno cca 37 000 eshopů, což je nejvíce v celé střední Evropě, a internetové obchodování u nás jen vzkvétá. Nebo ne?

Z historie internetového obchodování

Lidé v České republice se naučili na internetu nakupovat velice rychle a stejně rychle se také začaly množit internetové obchody. Kde kdo viděl příležitost a kdo se v internetu uměl alespoň trochu pohybovat, chtěl využít vzkvétajícího businessu. Tento boom dal logicky prostor pro vznik dalšího zajímavého odvětví – porovnávače zboží. Těch se během několika málo let také vyrojila celá řada a začal boj o pozici na trhu.

Má-li být porovnávač zboží plnohodnotný, musí se na něm soustředit většina uživatelů, která dá samotnému porovnávači duši a hodnotu. Proto je logické, že z boje o postavení na trhu porovnávačů musel vyjít vítěz. U nás jsou to vítězové dva. Podle mého názoru Heuréka.cz díky své kvalitě, Zboží.cz díky Seznamu. Důležitý je fakt, že eshop, který dnes není na Heuréce a na Zboží, jako by nebyl.

Udělej si sám – továrny na internetové obchody

Všeobecné přesycení internetu IT službami a nechuť podnikatelů k nabízeným službám dala prostor vzniku nového businessu – udělej si sám. Proč by měl kdokoliv vůbec platit za tvorbu internetového obchodu? Vytvořit eshop zvládne přeci každý. Na naší platformě si vyberete z 10 000 šablon, zajistíme provoz a technickou správu, export do porovnávačů, a to vše za pouhých 1 499 Kč bez DPH.

Kdo se předtím internetového obchodování bál, teď si může na platformě s průvodcem vytvořit eshop během několika hodin. V nápovědě najdete seriál o SEO, to zvládne také každý, stačí znát těchto 5 zaručených rad. Díky exportu na porovnávače je eshop v centru dění a než se dotyčný naděje, začnou se rojit první objednávky.

Devalvace internetového trhu

Konkurenční prostředí je zdravé, takový extrémní nárůst internetových maloobchodníků ale dlouhodobě celý trh devalvuje. Internetový obchod vytvořený doma „na koleni“ s balírnou balíků v garáži jako druhořadý přivýdělek s minimálními náklady se srovná během minuty na Heuréce s ostatními eshopy. Může jít ale o 2 % níž tak, aby bylo jeho zboží zajímavější.

Takový internetový obchod nemůže většinou nabídnout sofistikovaný věrnostní program, dárek k objednávce, nebo poradenství 24 hodin denně 7 dní v týdnu, takže jediná konkurenční výhoda jsou nízké náklady, tedy možnost nižší marže a tím pádem nižší ceny. Porovnávače zboží to samozřejmě ihned prezentují zákazníkům, takže jedinou cestou pro ostatní je být přibližně na stejných cenách.

Takto se celý systém opakuje a dlouhodobě je destruktivní pro všechny strany. Malý eshop stáhne své ceny na minimum a žije z minimální marže, v nejhorším případě platí pouze náklady. Velký eshop žije na minimální marži a těží z větších objemů a nižších cen u dodavatelů.

Vyplatí se to?

Pokud se podíváme na statistiku, na tři vzniklé eshopy připadá jeden zaniklý. Životnost zmiňovaných internetových obchodů „udělej si sám“ je zhruba rok až dva. Potom provozovatelé zjistí, že čas strávený tím, aby platili provoz, se jim zkrátka nevyplatí. Celé jejich obchodování tedy nijak neposiluje trh a dva roky skomírání na nule jen snižují hodnotu konkurence.

Vytvořit funkční a prosperující internetový obchod není v této spleti vůbec jednoduchý úkol. Zvlášť, když se na internetu vytrácí veškeré vedlejší vlivy a základním měřítkem jsou právě zmiňované porovnávače zboží. Přitáhnout zákazníky jinými cestami dá tedy hromadu práce a především to také stojí hromadu peněz.

Z mého pohledu může být internetové obchodování pro člověka zajímavé jen ve dvou případech. V prvním má dotyčná osoba dostatek financí na to, aby postihla celou ČR masivní kampaní, vytvořila si jméno, část věrných zákazníků a nevadí jí, že se takový internetový obchod začne rentovat až po několika letech.

V druhém případě jsou to malé internetové obchody, které netvoří primární příjem, ale dotyčná osoba má čas na správu eshopu, využívá např. dropshipping a žije ze zákazníků, kteří přijdou přes porovnávače zboží. Být někde na půl cesty je dle mého názoru destruktivní.

Mé myšlence nasvědčuje fakt, že trendem posledního roku a vyhlídkou do budoucna je vznik menších, specializovaných internetových obchodů. Nákupní galerie, ve kterých seženete všechno, začínají být pasé. Lidé chtějí nakupovat u odborníků, kteří danému sortimentu rozumí a poskytnou maximální podporu a servis.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: jan-kodl

Jako soukromý marketingový konzultant pomáhá především středně velkým společnostem vydělávat peníze, optimalizovat náklady a budovat zdravé PR. Jeho filozofie marketingu vychází z učení Sergia Zymana. Více o marketingu a reklamě najdete na jeho webu www.jankodl.cz.

Komentáře čtenářů: 1

  1. Rachel

    -

    Ověřený přivýdělek. Cca 1000 korun / měsíc. Velmi seriózní. Skutečně výplácejí.
    Odměna ihned za zaregistrování se.
    Není třeba tomu věnovat příliš času – stačí si vytořit k tomuto účelu email, samotné reklamy potom můžete vždy jednorázově odklikat na jejich stránkách. Nadprůměrně placené dotazníky !
    http://www.ermail.cz/link/m2lTVTXCcAVmX7TmcXC2cY2AeYNJAele

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Skrýt reklamu