Inzerce

Inzerce

Jak na legální používání písem? Kontrolujte licence a vyvarujte se chybám…

Fonty jsou sady písma, které používáme na svém počítači. Můžeme je získat společně s operačním systémem či některými programy, dají se ale instalovat i samostatně. Málokdo ale ví, že na fonty se také vztahují autorská práva a nemůžeme je používat mimo poskytnuté licence.

Inzerce

Jaké fonty mohu legálně použít a k čemu?

Společně s operačním systémem a zakoupenými programy se nainstalují i různé fonty. Obecně lze říci, že všechny tyto fonty smíte používat k běžné práci na počítači a k tisknutí, včetně vytváření PDF souborů. Při běžné práci tedy nemusíte mít z používání písem žádné obavy. Použít můžete i samostatně stažené či zakoupené fonty, ale předem si prostudujte licenci. Některé z těchto fontů jsou určeny pouze pro osobní potřebu.

Co je to nekomerční užití?

Většina uživatelů se domnívá, že komerční užití je čistě pro práci za peníze či pro podnikání. Komerční užití ale takto definováno není. Jedná se fakticky o cokoli, co přesahuje prostor užití pro osobní účely. Vystavování čehokoliv na internetu, byť by to bylo zadarmo, je již považováno za komerční užití.

Jak používat fonty pro webové stránky?

Pokud vytváříte webové stránky a prezentace na webu, musíte si licence k fontům hlídat. Obecně samozřejmě můžete nastavit jaký typ písma chcete, ale záleží, zdali ho má koncový uživatel nainstalovaný či nikoliv. Většina fontů totiž výslovně zakazuje další poskytování či sdílení včetně použití @font-face. Pokud tedy používáte jakýkoliv speciální font, předem se v licenci ujistěte, že ho můžete používat pro komerční účely a dále distribuovat

Použití fontů v obrázcích a grafických prvcích

Grafické programy, jako jsou například produkty Adobe, Corel, Inkscape a Gimp, obsahují v instalaci vlastní fonty. Ty můžete libovolně používat v rámci práce s programem, tedy můžete například použít písmo ve svých obrázcích a designu, nesmíte ale písmo dále distribuovat společně s vaším produktem. Pozor na licenci grafického programu, komerční užití není dovoleno pro studentské a výukové licence! Font může být například také součástí loga. Vytvoření díla, založeného čistě na určitém fontu, je ale sporné a raději se ho vyvarujte.

Fotobanky používání fontů netolerují

Pokud jako grafici a designéři prodáváte vlastní díla na fotobankách, tak se raději využití fontů vyvarujte. Fotobanky jsou velmi paranoidní a téměř ve všech případech obrázky s textem zamítají. Výjimkou jsou krátké nápisy, ale u vektorů nesmí být použito písmo, celý text se musí převést na vektor. V poslední době se také značně rozšířilo zakazování vkládání ukázkového textu do obrázku. Fráze jako „Váš text zde“ a podobné si raději odpusťte.

Kde získat fonty?

Kromě instalací s programy lze fonty instalovat i samostatně. Fonty můžete buď stáhnout zdarma, anebo je můžete zakoupit. Anglických fontů existuje obrovské množství, fonty zdarma můžete stáhnout například na 1001freefonts.com a Dafont.com. Pro správné zobrazení diakritiky potřebujete české fonty, které můžete zdarma stáhnout na ČeskéFonty.cz.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Mgr. Zbyněk Buřival

Nadšený fotograf a cestovatel specializovaný na prodej přes fotobanky. Příležitostný tvůrce webových projektů.

Nenechte si ujít

Premium
michal-krutis-web

Marketingová strategie středně velké firmy | Michal Krutiš

adam-neuberger-web

Nákup kryptoměn: Jak na něj? | Adam Neuberger (Probinex)

igor-strecko-web

Konsolidace na webhostingovém trhu | Igor Strečko (Webglobe)

Právě vyšlo

Premium
lukas-antos-web

Lukáš Antoš (Rohlík.cz): Zaměřte firmu na zákazníka

Premium
dominik-pichal-web

Privátní značky: Jak je vytvořit? | Dominik Píchal (Grizly.cz)

michal-vojak-web

Product Discovery: Neutrácejte peníze na nápady bez smyslu | Michal Voják (DesignDev)

Nejoblíbenější

Premium
petr-pouchly-web

Proč pro vás nechtějí pracovat špičkoví lidé? | Petr Pouchlý

Premium
jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Co brzdí růst firem v e-commerce?

Premium
jiri-janku-web

Poločas zakladatele eBRÁNY. Jiří Janků o přístupu k firmě

Komentáře

Leociree

Před 9 roky

ich fand den abend insgesamt sehr nice, adilrlengs gings irgendwann aufn sack, sich von jedem erstmal n ganzes set reinzuziehen bevor der schf6ne teil des battles mit dem sample losging.das ist eigentlich ein grandioses konzept, denn mit halbwegs bekannten tracks als sample-vorlagen kann man u.a. auch leute ansprechen, die vom samplen und beatbauen keine ahnung haben. und aus totgehf6rt-geglaubten samples kf6nnen dann doch noch bretter geschraubt werden.ich stimme zu, dass es beim ne4chsten mal dem unterhaltunsfaktor zu gute ke4me, wenn die producer sich wirklich mal battlen‘ wfcrden. ob mit live-mpc/whatever-actions, n paar disses in die gegnerische richtung.. auf jeden fall etwas mehr als dastehen wie ein baum umd auf play zu drfccken.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

carly-kirstenova-web

Carly Kirstenová aka Carrie Kirsten: Život úspěšné influencerky, cena za úspěch, přístup firem a fanoušků

petr-hudec-web

E-shopař youtuberem. Jak vytvořit nový byznys? | Petr Hudec (HuráMobil.cz)

miroslav-udan-web

Miroslav Uďan: Budování Shoptetu, z korporátu do firmy, přístup k podnikání

petr-borkovec-web

Vize a strategie firmy, práce s OKR | Petr Borkovec (Partners)