Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Jak na legální používání písem? Kontrolujte licence a vyvarujte se chybám…

Fonty jsou sady písma, které používáme na svém počítači. Můžeme je získat společně s operačním systémem či některými programy, dají se ale instalovat i samostatně. Málokdo ale ví, že na fonty se také vztahují autorská práva a nemůžeme je používat mimo poskytnuté licence.

Jaké fonty mohu legálně použít a k čemu?

Společně s operačním systémem a zakoupenými programy se nainstalují i různé fonty. Obecně lze říci, že všechny tyto fonty smíte používat k běžné práci na počítači a k tisknutí, včetně vytváření PDF souborů. Při běžné práci tedy nemusíte mít z používání písem žádné obavy. Použít můžete i samostatně stažené či zakoupené fonty, ale předem si prostudujte licenci. Některé z těchto fontů jsou určeny pouze pro osobní potřebu.

Co je to nekomerční užití?

Většina uživatelů se domnívá, že komerční užití je čistě pro práci za peníze či pro podnikání. Komerční užití ale takto definováno není. Jedná se fakticky o cokoli, co přesahuje prostor užití pro osobní účely. Vystavování čehokoliv na internetu, byť by to bylo zadarmo, je již považováno za komerční užití.

Jak používat fonty pro webové stránky?

Pokud vytváříte webové stránky a prezentace na webu, musíte si licence k fontům hlídat. Obecně samozřejmě můžete nastavit jaký typ písma chcete, ale záleží, zdali ho má koncový uživatel nainstalovaný či nikoliv. Většina fontů totiž výslovně zakazuje další poskytování či sdílení včetně použití @font-face. Pokud tedy používáte jakýkoliv speciální font, předem se v licenci ujistěte, že ho můžete používat pro komerční účely a dále distribuovat

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Použití fontů v obrázcích a grafických prvcích

Grafické programy, jako jsou například produkty Adobe, Corel, Inkscape a Gimp, obsahují v instalaci vlastní fonty. Ty můžete libovolně používat v rámci práce s programem, tedy můžete například použít písmo ve svých obrázcích a designu, nesmíte ale písmo dále distribuovat společně s vaším produktem. Pozor na licenci grafického programu, komerční užití není dovoleno pro studentské a výukové licence! Font může být například také součástí loga. Vytvoření díla, založeného čistě na určitém fontu, je ale sporné a raději se ho vyvarujte.

Fotobanky používání fontů netolerují

Pokud jako grafici a designéři prodáváte vlastní díla na fotobankách, tak se raději využití fontů vyvarujte. Fotobanky jsou velmi paranoidní a téměř ve všech případech obrázky s textem zamítají. Výjimkou jsou krátké nápisy, ale u vektorů nesmí být použito písmo, celý text se musí převést na vektor. V poslední době se také značně rozšířilo zakazování vkládání ukázkového textu do obrázku. Fráze jako „Váš text zde“ a podobné si raději odpusťte.

Kde získat fonty?

Kromě instalací s programy lze fonty instalovat i samostatně. Fonty můžete buď stáhnout zdarma, anebo je můžete zakoupit. Anglických fontů existuje obrovské množství, fonty zdarma můžete stáhnout například na 1001freefonts.com a Dafont.com. Pro správné zobrazení diakritiky potřebujete české fonty, které můžete zdarma stáhnout na ČeskéFonty.cz.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Mgr. Zbyněk Buřival

Nadšený fotograf a cestovatel specializovaný na prodej přes fotobanky. Příležitostný tvůrce webových projektů.

Nenechte si ujít

vit-endler-web

Investice přes crowdfunding pohledem investora. Jak nad nimi přemýšlet? | Vít Endler (finGOOD)

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

juraj-harkabuzik-web

Zákaznická podpora: Jak na ni najít nejlepší lidi? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

Právě vyšlo

Premium
jiri-hlavenka-web

Krize ve firmě nikoho nebaví. Jak z ní vzejít silnější? | Jiří Hlavenka

marco-marinucci-web

Udržitelnost v byznysu v praxi | Marco Marinucci (Generali Investments CEE)

marek-marusinec-web

Jak rozvíjet zaměstnance ve vaší firmě? | Marek Marušinec

Nejoblíbenější

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
ruslan-skopal-web

Marketplaces. Jak na nich prodává Trenýrkárna? | Ruslan Skopal

Komentáře

Leociree

Před 10 roky

ich fand den abend insgesamt sehr nice, adilrlengs gings irgendwann aufn sack, sich von jedem erstmal n ganzes set reinzuziehen bevor der schf6ne teil des battles mit dem sample losging.das ist eigentlich ein grandioses konzept, denn mit halbwegs bekannten tracks als sample-vorlagen kann man u.a. auch leute ansprechen, die vom samplen und beatbauen keine ahnung haben. und aus totgehf6rt-geglaubten samples kf6nnen dann doch noch bretter geschraubt werden.ich stimme zu, dass es beim ne4chsten mal dem unterhaltunsfaktor zu gute ke4me, wenn die producer sich wirklich mal battlen‘ wfcrden. ob mit live-mpc/whatever-actions, n paar disses in die gegnerische richtung.. auf jeden fall etwas mehr als dastehen wie ein baum umd auf play zu drfccken.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

daniel-kafka-web

Daniel Kafka (Fragile): 10 let budování agentury, vytváření firemní kultury, hledání odborníků na trhu práce

radkin-honzak-web

Radkin Honzák: Vysoké pracovní nasazení, skutečné vyhoření, vnitřní napětí

Premium
ladislav-vesely-web

Strategie Slevomatu: Jak firma připravuje nový produkt? | Ladislav Veselý

Premium
jakub-vejmola-web

Jakub Vejmola alias Kicom: Byznys Bitcoinového Kanálu

Inzerce