Všude okolo nás se to začíná hemžit termíny, jako je krize, recese, ekonomické zpomalení apod. Téměř na každé schůzce se mě klienti ptají: „Přijde krize? A pokud ano, tak kdy nastane?“ Kdekdo by mohl začít být nervózní – ať už jste podnikatel na volné noze, startup, středně velká firma či velká korporace.
Inzerce
Současný stav
Zatím není třeba panikařit (pokud tedy zrovna nejste výrobce plastových autodílů s vysokým podílem manuální práce – tam je nervozita zcela jistě na místě). Česká ekonomika si v roce 2019 nadále vedla velmi dobře – vykázala solidní růst, máme nejnižší nezaměstnanost v celé Evropské unii, v porovnání s ostatními zeměmi i relativně nízký veřejný dluh (i když by to mohlo být lepší).
Daří se firmám i podnikatelům, řada z nich vykázala lepší výsledky než sama očekávala, pro nemalou část to dokonce byl rekordní rok. S tím jde ruku v ruce i růst mezd zaměstnanců (a tedy i jejich spotřeba).
Shrnuto podtrženo, máme se velmi dobře.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Faktem zároveň je, ze nejlepší časy máme pro tento ekonomický cyklus zřejmě již za sebou. První trhliny se už objevují – nedostatek pracovní síly (a tím pádem růst mzdových nákladů), útlum automobilového průmyslu či nejistota ohledně vývoje ekonomiky Německa (které je na hraně recese).
Navíc není možné do nekonečna jen růst. A je proto přirozené, že nás pravděpodobně čeká „konec zlatých časů“. Zajímavý článek o budoucnosti ekonomik zemí střední Evropy vyšel zde (paywall).
Bude krize?
To, jestli dojde pouze ke zpomalení růstu, nebo ekonomika spadne do recese (což by jí jedině prospělo), či dokonce nastane krize podobná té v roce 2009, to se neodvažuji odhadovat. Ono to totiž dopředu předpovědět ani moc nejde. Záleží na celé řadě faktorů, z nichž minimálně dva jsou extrémně nepředvídatelné – a sice psychologický faktor (myšleno obecně nálada na trzích) a chování politiků. Ani jeden z nich se nedá dost dobře předpovědět, a přitom mají velký dopad.
Faktem je, že potenciálních problémů je v globální ekonomice spousta – namátkou Brexit (který je po nedávných volbách v Británii potvrzený), geopolitická rizika (např. situace v Turecku, Hongkongu), obchodní spory nejen mezi USA a Čínou, ale i mezi USA a EU (riziko uvalení cel na dovoz aut) atd.
Nehledě na to, že centrální banky nemají tak velký prostor na podporu ekonomik, jako měly například v roce 2009 (sazby jsou na historických minimech).
Těch nejistot je celá řada, a přestože bych si osobně tipnul, že to vypadá spíše na zpomalení a následnou recesi, dopředu nelze vyloučit prakticky nic.
Co s tím?
Z toho všeho vyplývá, že v nejbližší době mohou podnikatelé a firmy čelit nejrůznějším výzvám. Můj názor je, že nemá příliš velký smysl hluboce analyzovat a bádat nad tím, kdy a co nastane (jestli přijde jen recese, nebo rovnou krize, a kdy se tak stane). Stejně to nikdo z nás nemůže ovlivnit.
Daleko lepší a smysluplnější je věnovat se tomu, co ovlivnit mohu, a sice se koncepčně připravovat na to, že se mému podnikání nemusí v budoucnosti dařit tak, jako v uplynulých letech – bez ohledu na to, jestli jsem velká korporace, střední firma, e-shop či freelancer.
Kdo je nejohroženější?
Většina středních a velkých firem v rámci finančního řízení více či méně sleduje vývoj svého hospodaření a v případě negativního vývoje mají určité možnosti, jak na nastalou situaci reagovat (např. snížit náklady propuštěním zaměstnanců, diskutovat změnu platebních podmínek s dodavateli apod.).
Naopak tomu může být mezi podnikateli na volné noze. Jednak jejich finanční (sebe)řízení nebývá nejsilnější stránkou – především v oblasti (ne)řízení cash-flow a finančního plánování.
Řada z nich také nemusí mít zkušenosti s vývojem svého podnikání během ekonomického ochlazení. Když k tomu připočtu fakt, že zcela určitě nemají tak široké možnosti, jak se vyrovnat s případným negativním vývojem jako větší firmy, pak mohou být právě freelanceři obecně „nejohroženější“ skupinou. A o to větší důraz by měli klást na přípravu.
Teprve se ukáže, jak jsou podnikatelé připraveni na ekonomické ochlazení, nicméně správná příprava pomůže celou řadu potenciálních problémů zmenšit či zcela eliminovat. A pokud už nějaký nastane, bude daleko větší šance, že se ho podaří vyřešit za kratší dobu a s výrazně menšími náklady.
Byť jsou období recese či krize obecně vnímány negativně, přesto přináší i nové příležitosti – např. spustit nový produkt (třeba technologická společnost Uber byla založena během poslední krize v roce 2008-2009), posílit tým o nové zaměstnance, navázat nové formy spolupráce apod.
Tak jako v jiných oblastech života, i tady platí jednoduché pořekadlo – štěstí přeje připraveným.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
David Žvak se od roku 2006 věnuje financím, finančnímu řízení a krizovým situacím se zaměřením na restrukturalizace firem. V současné době působí ve finančním sektoru, kde se zabývá restrukturalizacemi firemních klientů banky. Ve volném čase rád cestuje se svojí rodinou za dobrým jídlem.
Nenechte si ujít
Petr Macek: Jak na finanční řízení digitální agentury?
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Rollerová
Před 3 roky
Existují firmy, které pomohou s krizí a dostanou společnost do plusových položek. Osobně takové znám.
Odpovědět »