Inspirace pro vaše podnikání a marketing

E-mail jako důkaz. Uzná ho soud?

Nenech si ujít další videa:

Jejich smyslem je předat ti inspiraci a know-how od zkušených lidí a podpořit tě tak v podnikání či kariéře. Využij toho a dej lajk:

AdVideo

Poměrně často se setkáváme s dotazem, zda lze použít e-mail jako důkaz u soudu. Jednoduchá a zároveň jednoznačná odpověď je, že ano. Pojďme ji však přeci jen rozvést.

V prvé řadě je nutné uvést, že platí tzv. zásada volného hodnocení důkazů. To znamená, že nejsou žádná formální pravidla pro to, jak má soud jednotlivé důkazy hodnotit. Soudce vychází jen ze svého vnitřního přesvědčení a z toho, co mu strany předloží. Jako důkaz může tedy sloužit prakticky cokoliv. Nejen e-mail, ale i konverzace v chatu, v Messengeru na Facebooku, Whatsappu, SMS, záznam v Basecampu či jiném sdíleném prostředí či dokonce v ICQ (pokud tedy máte stroj času) atd.

Tato zásada je moderní, ještě na počátku 19. století platilo, že svědectví určitého počtu hodnověrných svědků znamená, že dosvědčovaná skutečnost je prokázána. Např. v některých kulturách je dodnes svědectví muže bráno vážněji než svědectví ženy a i konkrétní předkládané důkazy mohly být omezeny z hlediska jejich formy.

Tato zásada, tedy zásada zákonného hodnocení důkazů, se uplatňuje jen u veřejných listin (např. rozsudek či notářský zápis), které automaticky dosvědčují, co uvádějí bez dalšího.

Samozřejmě však platí, že předložený důkaz (e-mail, výpis z chatu) lze vždy zpochybnit, a to jiným důkazem. Tím může být znalecký posudek, výpověď svědka, prakticky cokoliv. Je na soudci, aby se rozhodl, co je pro něj důvěryhodnější. Nejlepší je však mít místo emailu uzavřenou písemnou smlouvu, ta se zpochybní mnohem hůře. U emailu je pak vhodné uchovávat i metadata, aby byl průkaznější. Také doporučujme používat email jako potvrzení dohody v telefonu, tedy jen ex post napsat o čem hovor byl a na čem jste se dohodli.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 25 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    

    Skrýt reklamu