Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

3 chyby, kterých se dopouštíme při sebevzdělávání

Sebevzdělávání
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: Focus Pocus LTD

Zní to ze všech stran. Musíme se vzdělávat, protože je dneska rychlá doba a vyhrávají ti, co zkrátka vědí, umí a znají. A tak na sobě stále makáme, jenomže ne a ne se jim přiblížit. V čem děláme chybu?

Sebevzdělávání je mantra všeho. Pokud chcete podnikat, je pro vás bez ohledu na profesi důležité vědět a umět si poradit v různých situacích. Chcete-li se navíc živit jako konzultant, teoretický základ vám nesmí chybět.

A řada lidí se vzdělává. Snaží se číst různé články a knihy, dívat se na videa, poslouchat podcasty a jezdit po všemožných konferencích. To všechno podle mě ale nestačí a i ke sebevzdělávání je nutné uplatnit velmi strategický a kritický přístup.

Sepsal jsem proto 3 chyby, kterých jsem se dopouštěl (a občas ještě dopouštím) já sám. Třeba se v nich potkáme a zjistíte, že je děláte také.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Feedly – mantra všeho chytrého

Feedly, má ho snad každý. Kdo ne, využívá jinou RSS čtečku. Většina z nich v ní má uložené kanály různých českých blogů, sleduje nové články a říká tomu sebevzdělávání. Před nedávnem mi jeden můj kolega řekl, že k němu informace chodí tak nějak nahodile. Řekl jsem mu, že nevím, zda je nahodilé vzdělávání smysluplné, ale uvědomil jsem si, jak moc tím vystihl přínos všech RSS čteček.

Podle mě nestačí jen procházet RSS čtečku a číst si nové články. Mezi nimi najdete jen to, co koho právě napadlo ublognout nebo co který magazín právě vydal. Místo toho je daleko efektivnější jít za informacemi, které aktuálně potřebujete – vyhledávat si řešení svých problémů, cíleně se rozvíjet v oblastech, které právě teď zkoumáte, apod.

Zkuste místo čtení nových článků v RSS čtečce googlit. Najděte si články na témata, ve kterých se potřebujete zlepšit. Pokuste se hledat takový obsah, který řeší váš aktuální problém, a nenechávejte své vzdělávání na tom, co se vám ukáže ve Feedly.

Houba nasátá informacemi

O tom, co vás právě pálí, píšu schválně. Sám to tak totiž dělám skoro denně. Snažím se hledat odpovědi na své otázky a k Feedly se dostanu jen tehdy, když mám čas a náladu zjistit, co se právě děje a o čem píšou čeští blogeři. Hledáním řešení mých problémů se ale nutím i k jejich vyzkoušení v praxi.

Odpovězte si sami. Kolikrát jste náhodou narazili na nějaký článek v RSS čtečce a okamžitě jste v něm nalezené rady aplikovali do praxe? Možná ani jednou.

Pokud ale hledáte konkrétní věci (a čtete třeba i starší články), hledáte tím vlastně pomoc s tím, co právě děláte. Díky tomu to můžete snadno vyzkoušet v praxi na aktuálním problému a třeba jej tím i vyřešit. Já to tak dělám zcela běžně.

Sebevzdělávání
Nedělejte stejnou chybu jako většina. Netravte čas nad něčím, co vám nijak nepomáhá. Soustřeďte se a přehodnocujte. | Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: Focus Pocus LTD

Tento nikterak zvlášť objevný postup, který ale řada lidí vůbec neaplikuje, řeší ještě jeden problém – přijímáte méně irelevantních informací. Pokud jste jako většina, máte v RSS čtečce blogy na různá témata – od výlevů osobních strastí po firemní blogy. Procházením takové směsice článků se jednou dostanete ke čtení o copywritingu, jindy zase o SEO apod.

To vám sice pomáhá udržovat si aktuální rozhled, ale nemělo by to být to jediné, co pro sebe děláte. Soustřeďte se (klidně jen dočasně) na jednu oblast a v ní si dohledejte co nejvíce informací. Ty zkoumejte, zkoušejte a vyhodnocujte.

Bezmezná důvěra

V Česku i v zahraničí trpíme nekvalitou informací, ke kterým můžeme různými cestami dojít. Tu je neaktuální informace. Tu zase něco, co ve skutečnosti neplatí. Jinde zase potřeboval někdo jen napsat článek. A tak vůbec nemáme záruku, že to bude fungovat v praxi.

Je to mnohdy složité, ale naučil jsem se vyhledávat stejné informace na více nezávislých zdrojích. Snažím se předem zjistit, koho vlastně čtu a co má autor za sebou. Nejde mi jen o to, co daný člověk říká, ale i o to, kým je a co dokázal.

A samozřejmě se snažím v praxi informace ověřovat. V minulosti jsem přišel na spoustu obecných doporučení, která se mi povedla vyvrátit, protože v marketingu potvrzují výjimky pravidlo a každý případ je specifický.

Nedůvěřujte každému, kdo dokázal něco napsat na internet. Přemýšlejte nad informací v širším pohledu a snažte se nejdřív zjistit, zda je autor vůbec kvalifikovaný vám v této věci radit. A zkoušejte, hrajte si a vyhodnocujte. Tím se naučíte nejvíc.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 29 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Nabízí konzultace a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

Premium
vilem-minarik-web

Školil tisíce lidí na 5 kontinentech. Co se naučil? | Vilém Minařík

lukas-chadraba-web

Budoucnost internetu: Co Immersive tech, Metaverse a web3 znamenají pro firmy? | Lukáš Chadraba (DesignDev)

vit-endler-web

Investice přes crowdfunding pohledem investora. Jak nad nimi přemýšlet? | Vít Endler (finGOOD)

Právě vyšlo

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

juraj-harkabuzik-web

Zákaznická podpora: Jak na ni najít nejlepší lidi? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

Premium
jiri-hlavenka-web

Krize ve firmě nikoho nebaví. Jak z ní vzejít silnější? | Jiří Hlavenka

Nejoblíbenější

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
ruslan-skopal-web

Marketplaces. Jak na nich prodává Trenýrkárna? | Ruslan Skopal

Komentáře

Mário Roženský Sledovat @mariorozensky

Před 7 roky

Největší chybou je, že se lidé často vzdělávají místo toho, aby pracovali. Je to vlastně taková krásná prokrastinace, která tak nevypadá :D.

Odpovědět »

Ivo Sledovat @investomanie

Před 7 roky

V zásadě pravda, ale struktura článku by chtěla poladit. Nazvu-li to 3 chyby, líbilo by se mi mít to označené jako chyba 1 XXX atd. Takto se mi to celé slilo v to, že Feedly je příčina všeho zla :)
btw: kolik lidí použije na kontrolní otázku „Kontrolní otázka: 9 x 8 =“ kalkulačku? :)

Odpovědět »

Jarek Mikeš Sledovat @JarekMikes

Před 7 roky

Nebo se vzdělávají až moc. Pak jsou přeplnění informacemi a moudrami, které neumí využít. Pak jediný způsob jak je ze sebe užitečně dostat je učit další ty naučené moudra :-). A tak nám vzniká skupina lidí, na kterou narážíme čím dál častěji.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
karol-gulas-web

Marketing Astratexu | Karol Guláš

Premium
robert-stipek-web

Jak řídit kvalitu práce v digitální agentuře? | Robert Štípek (KOFEIN)

Premium
vladimir-slavik-web

Strategie pro e-shop, který chce růst | Vladimír Slavík

michal-koubek-web

Aktuální stav české ekonomiky a výhled do budoucna | Michal Koubek

Inzerce