Zní to ze všech stran. Musíme se vzdělávat, protože je dneska rychlá doba a vyhrávají ti, co zkrátka vědí, umí a znají. A tak na sobě stále makáme, jenomže ne a ne se jim přiblížit. V čem děláme chybu?
Inzerce
Sebevzdělávání je mantra všeho. Pokud chcete podnikat, je pro vás bez ohledu na profesi důležité vědět a umět si poradit v různých situacích. Chcete-li se navíc živit jako konzultant, teoretický základ vám nesmí chybět.
A řada lidí se vzdělává. Snaží se číst různé články a knihy, dívat se na videa, poslouchat podcasty a jezdit po všemožných konferencích. To všechno podle mě ale nestačí a i ke sebevzdělávání je nutné uplatnit velmi strategický a kritický přístup.
Sepsal jsem proto 3 chyby, kterých jsem se dopouštěl (a občas ještě dopouštím) já sám. Třeba se v nich potkáme a zjistíte, že je děláte také.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Feedly, má ho snad každý. Kdo ne, využívá jinou RSS čtečku. Většina z nich v ní má uložené kanály různých českých blogů, sleduje nové články a říká tomu sebevzdělávání. Před nedávnem mi jeden můj kolega řekl, že k němu informace chodí tak nějak nahodile. Řekl jsem mu, že nevím, zda je nahodilé vzdělávání smysluplné, ale uvědomil jsem si, jak moc tím vystihl přínos všech RSS čteček.
Podle mě nestačí jen procházet RSS čtečku a číst si nové články. Mezi nimi najdete jen to, co koho právě napadlo ublognout nebo co který magazín právě vydal. Místo toho je daleko efektivnější jít za informacemi, které aktuálně potřebujete – vyhledávat si řešení svých problémů, cíleně se rozvíjet v oblastech, které právě teď zkoumáte, apod.
Zkuste místo čtení nových článků v RSS čtečce googlit. Najděte si články na témata, ve kterých se potřebujete zlepšit. Pokuste se hledat takový obsah, který řeší váš aktuální problém, a nenechávejte své vzdělávání na tom, co se vám ukáže ve Feedly.
O tom, co vás právě pálí, píšu schválně. Sám to tak totiž dělám skoro denně. Snažím se hledat odpovědi na své otázky a k Feedly se dostanu jen tehdy, když mám čas a náladu zjistit, co se právě děje a o čem píšou čeští blogeři. Hledáním řešení mých problémů se ale nutím i k jejich vyzkoušení v praxi.
Odpovězte si sami. Kolikrát jste náhodou narazili na nějaký článek v RSS čtečce a okamžitě jste v něm nalezené rady aplikovali do praxe? Možná ani jednou.
Pokud ale hledáte konkrétní věci (a čtete třeba i starší články), hledáte tím vlastně pomoc s tím, co právě děláte. Díky tomu to můžete snadno vyzkoušet v praxi na aktuálním problému a třeba jej tím i vyřešit. Já to tak dělám zcela běžně.
Nedělejte stejnou chybu jako většina. Netravte čas nad něčím, co vám nijak nepomáhá. Soustřeďte se a přehodnocujte. | Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: Focus Pocus LTD
Tento nikterak zvlášť objevný postup, který ale řada lidí vůbec neaplikuje, řeší ještě jeden problém – přijímáte méně irelevantních informací. Pokud jste jako většina, máte v RSS čtečce blogy na různá témata – od výlevů osobních strastí po firemní blogy. Procházením takové směsice článků se jednou dostanete ke čtení o copywritingu, jindy zase o SEO apod.
To vám sice pomáhá udržovat si aktuální rozhled, ale nemělo by to být to jediné, co pro sebe děláte. Soustřeďte se (klidně jen dočasně) na jednu oblast a v ní si dohledejte co nejvíce informací. Ty zkoumejte, zkoušejte a vyhodnocujte.
Bezmezná důvěra
V Česku i v zahraničí trpíme nekvalitou informací, ke kterým můžeme různými cestami dojít. Tu je neaktuální informace. Tu zase něco, co ve skutečnosti neplatí. Jinde zase potřeboval někdo jen napsat článek. A tak vůbec nemáme záruku, že to bude fungovat v praxi.
Je to mnohdy složité, ale naučil jsem se vyhledávat stejné informace na více nezávislých zdrojích. Snažím se předem zjistit, koho vlastně čtu a co má autor za sebou. Nejde mi jen o to, co daný člověk říká, ale i o to, kým je a co dokázal.
A samozřejmě se snažím v praxi informace ověřovat. V minulosti jsem přišel na spoustu obecných doporučení, která se mi povedla vyvrátit, protože v marketingu potvrzují výjimky pravidlo a každý případ je specifický.
Nedůvěřujte každému, kdo dokázal něco napsat na internet. Přemýšlejte nad informací v širším pohledu a snažte se nejdřív zjistit, zda je autor vůbec kvalifikovaný vám v této věci radit. A zkoušejte, hrajte si a vyhodnocujte. Tím se naučíte nejvíc.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
V zásadě pravda, ale struktura článku by chtěla poladit. Nazvu-li to 3 chyby, líbilo by se mi mít to označené jako chyba 1 XXX atd. Takto se mi to celé slilo v to, že Feedly je příčina všeho zla :)
btw: kolik lidí použije na kontrolní otázku „Kontrolní otázka: 9 x 8 =“ kalkulačku? :)
Nebo se vzdělávají až moc. Pak jsou přeplnění informacemi a moudrami, které neumí využít. Pak jediný způsob jak je ze sebe užitečně dostat je učit další ty naučené moudra :-). A tak nám vzniká skupina lidí, na kterou narážíme čím dál častěji.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Mário Roženský Sledovat @mariorozensky
Před 8 roky
Největší chybou je, že se lidé často vzdělávají místo toho, aby pracovali. Je to vlastně taková krásná prokrastinace, která tak nevypadá :D.
Odpovědět »
Ivo Sledovat @investomanie
Před 8 roky
V zásadě pravda, ale struktura článku by chtěla poladit. Nazvu-li to 3 chyby, líbilo by se mi mít to označené jako chyba 1 XXX atd. Takto se mi to celé slilo v to, že Feedly je příčina všeho zla :)
btw: kolik lidí použije na kontrolní otázku „Kontrolní otázka: 9 x 8 =“ kalkulačku? :)
Odpovědět »
Jarek Mikeš Sledovat @JarekMikes
Před 8 roky
Nebo se vzdělávají až moc. Pak jsou přeplnění informacemi a moudrami, které neumí využít. Pak jediný způsob jak je ze sebe užitečně dostat je učit další ty naučené moudra :-). A tak nám vzniká skupina lidí, na kterou narážíme čím dál častěji.
Odpovědět »