Inzerce

Inzerce

Byznys je o tom, kdo vydrží

Jiří Rostecký
Autor fotky: Jirka Chomát

Slyšel jsem už spoustu příběhů podnikatelů, které jsou sice poměrně dramatické, ale nakonec nejsou v ničem originální.

Inzerce

Jsou to příběhy těch, co opravdu hodně dřeli. Dělali vše, co bylo v jejich silách, aby podnikání rostlo a prosperovalo. Aby jejich zaměstnanci byli šťastní a produktivní. Aby zákazníci milovali jejich produkty a služby. Aby vydělávali peníze, plnili si sny a zanechali za sebou něco hmotného. Pro sebe, pro své děti, pro svět.

A pak přišel sešup dolů.

Rakovina. Infarkt. Vyhoření a neschopnost vstát z postele. Problémy se žaludkem. Nespavost. Neustálý stres. Deprese a úzkosti. Nebo cokoliv podobného.

Podobných příběhů jsem slyšel už tolik, že mi začínají splývat.

Vždy mi je vypráví lidé, kteří jsou neskutečně chytří, talentovaní a většinou to nejsou žádní střelci. Často mají i poměrně malé skromné firmy, ale u toho si vždy vzpomenu na slova Michaela Rostocka – Poplara, podle kterého nezáleží na velikosti firmy, jakou budujete. Ať už je malá nebo velká, věnujete jí stejné úsilí a stejný čas.

Ty příběhy se většinou shodují v tom samém. Shrnul bych to takto:

  • Vnímejte svoje tělo. Vysílá vám signály. To, že vás někde bolí, jste unaveni, nemůžete spát nebo se vám děje něco, co nechcete, je jediný možný způsob, jak vám to tělo dokáže říct.
  • Poslouchejte okolí. Nespokojená manželka? Děti, které vás skoro nevidí? Kolegové s bolehlavem jen, jak přijdete do práce? Jo, tohle všechno je těžké si přiznat, ale i to vám něco říká.
  • Dělejte to, co vám jde. Mnohem psychicky i fyzicky náročnější je dělat věci, které tlačíte na sílu. Pokud vám něco nejde, pokuste se to nedělat a například to delegujte. Je to náročné, ale cena za přemáhání může být mnohem vyšší.
  • Vypněte. Opravdu odpočívejte. Jít se projít s podcastem o byznysu, ležet na pláži s diářem, před spaním odpovídat na e-maily… Nic z toho není skutečný odpočinek. Vy to víte. Dopřejte si opravdový relax.
  • Mějte někoho, s kým budete mluvit. Terapie není sprosté slovo. Znám fakt úspěšné lidi, co na ni chodí ne proto, že mají problém, ale proto, aby se stali lepšími, efektivnější, produktivnějšími, odolnějšími… Pokud to jde proti vám, dosaďte si místo toho slovo koučink. Od terapie se liší, ale může pro vás být dobrým začátkem.

Dneska jsem natáčel rozhovor s Jiřím Janků – pardubickým podnikatelem, který vybudoval firmu s ročním obratem 120 milionů korun. Jmenuje se eBrána a už skoro 5 let ji neřídí. Jednou si tak zašel vyřídit pojistku a na rentgenu mu našli nádor. Krátce poté, co se dozvěděl, že s manželkou čeká druhé dítě.

Sportovec. Zdravě jedl. Byl zdravý a v rodině to neměl. Cítil se skvěle a vůbec to nečekal. Rozumný dospělý člověk, jako jsme vy a já.

A bum.

Jiřímu se rakovinu nakonec povedlo zvládnout, ale mnoho dalších takové štěstí nemělo.

V rozhovoru, který vyjde v následujících dnech pro předplatitele, radí jednu zásadní věc. Dělejte to, co vás baví. Jakkoliv lacině to může znít, nutit se do věcí, které dělat nechceme, je podle něj rakovinotvorné.

A tak se dřív, než jeho radu odsoudíme nebo na ni zapomeneme, pojďme zamyslet.

Co děláme fakt neradi?

Do čeho se musíme nutit?

Jak se toho můžeme zbavit?

Co místo toho milujeme?

A jakých výsledků bychom nejspíš dosáhli, kdybychom se tomu věnovali fakt naplno, a to, co je pro nás nucené zlo, předali někomu, kdo to dělá s láskou a nadšením?

Nemusíme dělat všechno. Nemusíme využít každé příležitosti. Nemusíme růst tak rychle, jak bychom mohli. Ale můžeme přežít. Protože Jiří mi v tom rozhovoru řekl ještě jednu skvělou myšlenku, a totiž, že byznys je o tom, kdo vydrží.

Dodal bych snad jen tolik, že to neplatí pouze o firmách, které musí vydržet na svém trhu. Vydržet totiž musíme i my, co je tvoříme.

Takže, co musíte udělat, abyste vydrželi co nejdéle vy?

Podívejte se na rozhovor s Jiřím Janků.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

jiri-rostecky

Jak přistupujete sami k sobě?

marek-odehnal-web

2022: Rok inflace a zvyšování úrokových sazeb

andrea-grigerova-web

Psychologie fontů: Na fontu záleží, jestli u vás lidé nakoupí

Právě vyšlo

Premium
jan-vlachynsky-web

Jan Vlachynský: Jak být dobrým šéfem?

Premium
michal-krutis-web

Marketingová strategie středně velké firmy | Michal Krutiš

adam-neuberger-web

Nákup kryptoměn: Jak na něj? | Adam Neuberger (Probinex)

Nejoblíbenější

Premium
lukas-antos-web

Lukáš Antoš (Rohlík.cz): Zaměřte firmu na zákazníka

Premium
dominik-pichal-web

Privátní značky: Jak je vytvořit? | Dominik Píchal (Grizly.cz)

Premium
petr-pouchly-web

Proč pro vás nechtějí pracovat špičkoví lidé? | Petr Pouchlý

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc (Reflex Capital): Odvrácená strana spolupráce startupů a investorů

Premium
diana-radl-rogerova-web

Jak vybírat nejlepší zaměstnance do firmy? | Diana Rádl Rogerová (Deloitte)

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

Premium
eduard-mika-web

Seniorní management. Jak ho přivést a motivovat? | Eduard Míka (Reflex Capital, ex-MALL.cz)