Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Byznys je o tom, kdo vydrží

Jiří Rostecký
Autor fotky: Jirka Chomát

Slyšel jsem už spoustu příběhů podnikatelů, které jsou sice poměrně dramatické, ale nakonec nejsou v ničem originální.

Inzerce

Jsou to příběhy těch, co opravdu hodně dřeli. Dělali vše, co bylo v jejich silách, aby podnikání rostlo a prosperovalo. Aby jejich zaměstnanci byli šťastní a produktivní. Aby zákazníci milovali jejich produkty a služby. Aby vydělávali peníze, plnili si sny a zanechali za sebou něco hmotného. Pro sebe, pro své děti, pro svět.

A pak přišel sešup dolů.

Rakovina. Infarkt. Vyhoření a neschopnost vstát z postele. Problémy se žaludkem. Nespavost. Neustálý stres. Deprese a úzkosti. Nebo cokoliv podobného.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Podobných příběhů jsem slyšel už tolik, že mi začínají splývat.

Vždy mi je vypráví lidé, kteří jsou neskutečně chytří, talentovaní a většinou to nejsou žádní střelci. Často mají i poměrně malé skromné firmy, ale u toho si vždy vzpomenu na slova Michaela Rostocka – Poplara, podle kterého nezáleží na velikosti firmy, jakou budujete. Ať už je malá nebo velká, věnujete jí stejné úsilí a stejný čas.

Ty příběhy se většinou shodují v tom samém. Shrnul bych to takto:

  • Vnímejte svoje tělo. Vysílá vám signály. To, že vás někde bolí, jste unaveni, nemůžete spát nebo se vám děje něco, co nechcete, je jediný možný způsob, jak vám to tělo dokáže říct.
  • Poslouchejte okolí. Nespokojená manželka? Děti, které vás skoro nevidí? Kolegové s bolehlavem jen, jak přijdete do práce? Jo, tohle všechno je těžké si přiznat, ale i to vám něco říká.
  • Dělejte to, co vám jde. Mnohem psychicky i fyzicky náročnější je dělat věci, které tlačíte na sílu. Pokud vám něco nejde, pokuste se to nedělat a například to delegujte. Je to náročné, ale cena za přemáhání může být mnohem vyšší.
  • Vypněte. Opravdu odpočívejte. Jít se projít s podcastem o byznysu, ležet na pláži s diářem, před spaním odpovídat na e-maily… Nic z toho není skutečný odpočinek. Vy to víte. Dopřejte si opravdový relax.
  • Mějte někoho, s kým budete mluvit. Terapie není sprosté slovo. Znám fakt úspěšné lidi, co na ni chodí ne proto, že mají problém, ale proto, aby se stali lepšími, efektivnější, produktivnějšími, odolnějšími… Pokud to jde proti vám, dosaďte si místo toho slovo koučink. Od terapie se liší, ale může pro vás být dobrým začátkem.

Dneska jsem natáčel rozhovor s Jiřím Janků – pardubickým podnikatelem, který vybudoval firmu s ročním obratem 120 milionů korun. Jmenuje se eBrána a už skoro 5 let ji neřídí. Jednou si tak zašel vyřídit pojistku a na rentgenu mu našli nádor. Krátce poté, co se dozvěděl, že s manželkou čeká druhé dítě.

Sportovec. Zdravě jedl. Byl zdravý a v rodině to neměl. Cítil se skvěle a vůbec to nečekal. Rozumný dospělý člověk, jako jsme vy a já.

A bum.

Jiřímu se rakovinu nakonec povedlo zvládnout, ale mnoho dalších takové štěstí nemělo.

V rozhovoru, který vyjde v následujících dnech pro předplatitele, radí jednu zásadní věc. Dělejte to, co vás baví. Jakkoliv lacině to může znít, nutit se do věcí, které dělat nechceme, je podle něj rakovinotvorné.

A tak se dřív, než jeho radu odsoudíme nebo na ni zapomeneme, pojďme zamyslet.

Co děláme fakt neradi?

Do čeho se musíme nutit?

Jak se toho můžeme zbavit?

Co místo toho milujeme?

A jakých výsledků bychom nejspíš dosáhli, kdybychom se tomu věnovali fakt naplno, a to, co je pro nás nucené zlo, předali někomu, kdo to dělá s láskou a nadšením?

Nemusíme dělat všechno. Nemusíme využít každé příležitosti. Nemusíme růst tak rychle, jak bychom mohli. Ale můžeme přežít. Protože Jiří mi v tom rozhovoru řekl ještě jednu skvělou myšlenku, a totiž, že byznys je o tom, kdo vydrží.

Dodal bych snad jen tolik, že to neplatí pouze o firmách, které musí vydržet na svém trhu. Vydržet totiž musíme i my, co je tvoříme.

Takže, co musíte udělat, abyste vydrželi co nejdéle vy?

Podívejte se na rozhovor s Jiřím Janků.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Nenechte si ujít

jiri-rostecky

Jak přistupujete sami k sobě?

jiri-rostecky-web

Je mi 30. Co jsem se zatím naučil?

jirka-rostecky-web

V čem měla Pretty Woman pravdu?

Právě vyšlo

Premium
tomas-matejcek-web

Systém odměňování zaměstnanců: Jak funguje v Megapixelu? | Tomáš Matějček

Premium
adam-kolesa-web

Jak hledat prostor pro další růst? Takhle to dělá Dáme jídlo | Adam Kolesa

tomas-mitana-web

Největší technologické překážky v růstu e-shopů | Tomáš Mitana (Shoptet)

Nejoblíbenější

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
daniel-hejl-web

Úspěch Productboardu: Jak vytvořit produkt s miliardovou hodnotou? | Daniel Hejl

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Premium
gabriel-simco-web

Strategie pro úspěšný e-shop krok za krokem | Gabriel Šimčo

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Inzerce