Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

BOZP-SYSTEM bourá bariéry v oblasti BOZP. Firma přišla s unikátním řešením

inzerce
Před 7 roky

Složitost, nepřehlednost a komplikovanost agendy BOZP už zamotala hlavu nejednomu zaměstnavateli, personalistovi, ale i BOZP technikovi. Neustále zvyšující se požadavky, ale také časté změny v legislativě, jsou pro podnikatele příčinou toho, že kontrolní orgány rozdávají pokuty, jako na běžícím páse. Jaké jsou hlavní důvody sankcí? Kde dělají zaměstnavatelé nejvíce chyb? Na co si dávat pozor, jak se vyhnout pokutám a zbavit se všech povinností a starostí, ale přitom mít všechno v naprostém pořádku?

BOZP – bezpečnost a ochrana zdraví při práci

Jaké jsou časté důvody sankcí v oblasti BOZP

Důvodů, které vedou úřady k postihům podnikatelů za nesprávné plnění požadavků na BOZP, je hned několik. Velmi důležité je se na problematiku bezpečnosti práce koukat komplexně, nikoliv jen obecně. A to je právě jedna z hlavních příčin, proč dochází k postihům podnikatelů ze strany kontrolních úřadů.

Podnikatelé BOZP neřeší nebo jen “na oko”, formálně

Praxe ukazuje, že stále mnoho zaměstnavatelů, ale i drobní podnikatelé či živnostníci, BOZP vůbec neřeší, a když už ano, mají v něm buď velký chaos nebo ho řeší tzv. “na oko”, pouze formálně. Formálně je myšleno tak, že neproškolí své zaměstnance pro potřebná rizika, ale jen jim dají podepsat formální dokument, že proškoleni byli. Klasická česká “fintička”, která ale nemá příliš dlouhého trvání. Podnikatele dostihne dříve či později takovým způsobem, že si bude trhat vlasy, proč si raději nezaplatil školení za pár stovek korun.

Inzerce

Největší problém nastane, když dojde k pracovnímu úrazu, havárii nebo dokonce k úmrtí zaměstnance při výkonu práce. V takovém případě kontrolní úřady a vyšetřovatelé prvně prověřují, jakým způsobem, a jak kvalitně byli zaměstnanci proškoleni v oblasti BOZP, ale také například v oblasti PO. Pokud naleznou pochybení, nemusíte dostat žádné odškodnění za havárii nebo budete mít hodně co vysvětlovat kolem okolností, které zapříčinily smrt vašeho zaměstnance. Řešení takové situace bývá velmi náročné a nepříjemné, proto raději školte své zaměstnance nejlépe prostřednictvím profesionální firmy.

Příliš obecný a nekvalitně zpracovaný e-learning

Asi víte, že elektronické školení zaměstnanců přes internet, tzv. e-learning, je moderní, levný a velmi žádaný nejen v oblasti bezpečnosti práce, ale i v dalších oborech. V dnešní době se k němu přiklání stále více podnikatelů a získal si své kladné hodnocení také u mnoha odborníků na problematiku BOZP. E-learning je bezesporu cenově výhodný a rychlý, ale ne vždy musí splňovat všechny požadavky a ne vždy musí být zpracován kvalitně.

Problémem u drtivé většiny českých e-learningových systémů pro školení BOZP je, že je příliš obecný a určený zejména pro nerizikové práce, jako jsou administrativa, obchod, IT apod. Koncept většiny kurzů je takový, že informují pouze o obecných rizicích, předpisech, právech a povinnostech, ale už neřeší konkrétní rizika dle patřičných profesních činností. A to je kámen úrazu, který se v poslední době nelíbí ani inspektorům BOZP.

Profesní doplňky ke školení BOZP

Zákon sice nenařizuje, jak konkrétně má školení BOZP vypadat, respektive, jaká má být jeho forma, ale říká, že povinností každého zaměstnavatele je poskytnout zaměstnancům všechny informace, které se týkají bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Ve většině e-learningových systémů je to ale naopak, dočtete se pouze výtah obecných pravidel, které jsou takřka k ničemu.

Teď si možná říkáte, jak poznat, že e-learning, který používáte, je kvalitní? Pamatujte na jedno základní pravidlo, které vám na tuto otázku částečně odpoví, a to takové, že v elektronickém školení BOZP nikdy nelze vypracovat univerzální kurz, který by zaštiťoval všechny informace o rizicích daného pracoviště, a už vůbec ne pro všechny profese. Problematika BOZP je natolik rozmanitá, že takové perpetum mobile zkrátka vymyslet nelze. Takže pokud používáte kurzy s obecnými informacemi o BOZP, asi nebude vše úplně v pořádku.

Podnikatelé nevedou dokumentaci BOZP nebo s ní podvádí

Opět narážíme na něco, co v této zemi neřeší nemalá většina podnikatelů a zaměstnavatelů. Anebo když už řeší, tak opět stylem, který zavání velkým průšvihem. To si vysvětlíme o pár řádků níže.

Nejdříve se v krátkosti seznámíme s tím, co vlastně dokumentace BOZP je. Jedná se o ucelený dokument, který obsahuje řadu důležitých informací týkající se bezpečnosti práce, ale také požární ochrany. Obsahuje například vnitřní směrnice, místně provozní bezpečnostní předpisy, interní bezpečnostní řády apod. a je nedílnou součástí komplexní agendy BOZP. Pro jistotu je třeba si zopakovat, že ji musí ze zákona vést každý podnikatel.

S dokumentací BOZP se velmi často podvádí. Možná máte také zkušenosti, otázkou však je, zda máte zkušenosti také s tvrdými postihy, které za nevedení, ale také neaktualizaci dokumentace BOZP, hrozí. Zaměstnavatelé obyčejně řeší dokumentaci tak, že ji nahrají na jakýsi sdílený diskový prostor, kde je pro zaměstnance přístupná online. Zaměstnanci by si informace z dokumentace měli přečíst, což se v mnoha případech neděje. Problém je totiž v tom, že není možné dokázat, zda ji opravdu četli či nikoliv. Na to by musel mít zaměstnavatel propracovaný on-line řídící BOZP systém, ve kterém by bylo poznat, kdy a jaký zaměstnanec dokument četl a případně, zda s ním elektronickou formou souhlasil, což je v dnešní době technicky proveditelné. K tomuto řešení se také dostaneme, ale později. Zaměstnavatel si pak nechá od zaměstnanců podepsat formální papír, že byli řádně seznámeni s danou problematikou, ale ti ji neviděli ani z rychlíku. Katastrofální následky toto řešení může mít až v případě, že se stane pracovní úraz nebo havárie. Pak budou úřady zjišťovat a prověřovat jak samotnou dokumentaci, tak například způsob a kvalitu školení a informování zaměstnanců v oblasti BOZP.

Kde je chyba? Každá mince má dvě strany.

Rozhodně nelze všechny házet na jednu hromadu, ale pořád existuje celá řada firem, zejména těch malých a středních, jejichž pohled na bezpečnost a ochranu zdraví při práci končí vyslovením BOZP. Jenže si neuvědomují, jaké důsledky mohou v případě neřešení nebo zanedbání nastat.

Na druhou stranu ale existují podnikatelé, pro než je tato agenda součástí firemní filosofie a kultury a nedokážou si ani ve snu představit, že by ji neřešili či nějak zanedbávali. Díky BOZP dokážou lidem nabídnout kvalitní práci v bezpečném prostředí. Chrání tak zdraví zaměstnanců z krátkodobého i dlouhodobého hlediska, ale také sami sebe, což je správné chápání smyslu BOZP. Další věcí je též právní ochrana, řešení pracovních úrazů a nemocí z povolání nebo odškodňování za případné havárie.

Holistické BOZP

Takže, kde je tedy chyba? Proč podnikatelé BOZP nemají rádi a ve většině případů ho ani neřeší nebo silně zanedbávají? Pravděpodobná příčina bude v jejich přístupu a myšlení. Je to pro ně něco navíc, co nemá žádnou přidanou hodnotu a z čeho nemají zisk. To se ale velmi mýlí, protože kvalitní řešení BOZP má mnoho výhod.

Například:

  • chrání podnikatele v případě pracovního úrazu
  • chrání podnikatele v případě havárie
  • chrání podnikatele v případě odškodnění
  • chrání podnikatele v případě kontroly úřadem
  • vzdělává podnikatele i zaměstnance ohledně zdraví
  • chrání zdraví okolní společnosti
  • poskytuje bezpečné pracoviště zaměstnancům

Jak se vyhnout pokutám?

  • Najděte si spolehlivého poskytovatele služeb BOZP, který vás zbaví povinností a starostí
  • Dbejte na dodržování zásad bezpečnosti práce a prověřujte své zaměstnance
  • Pravidelně školte své zaměstnance – klidně e-learningem, který ale plně vyhovuje legislativě, je konkrétní a doplněný o místní specifika pracoviště
  • Mějte zpracovanou a trvale aktualizovanou dokumentaci BOZP
  • Neustále vyhledávejte potenciální rizika

Jak se zbavit povinností a starostí s BOZP

To je v mnoha případech velmi složité, ale jde to. V podstatě to jde pouze tehdy, pokud máte kvalitního a spolehlivého poskytovatele služeb BOZP, který za vás všechny povinnosti a starosti převezme a bude za ně ručit. Takových poskytovatelů ale mnoho není a vybrat je není zrovna jednoduché a firmy často ani nevědí jak.

Jednou z možností je zkusit tzv. BOZP-SYSTEM od společnosti CRDR. Jedná se o zcela unikátní online řešení, které dokáže podnikatele naprosto zbavit všech povinností a starostí. Jedná se o jediný komplexní systém v ČR pro agendu BOZP, který plně odpovídá platné legislativě. Tento on-line nástroj, který společnost CRDR poskytuje v případě navázání spolupráce zcela zdarma, obsahuje všechny potřebné části BOZP:

  • e-learning, který plně a jako jediný v ČR odpovídá legislativě, a jehož součástí jsou také potřebné profesní doplňky
  • on-line dokumentace BOZP včetně specifik daného pracoviště

Jaké další výhody má používání BOZP-SYSTEMu?

BOZP-SYSTÉM od CRDR

V případě spolupráce s firmou CRDR získáte také:

  • lektorskou podporu 24/7
  • odborné poradenství
  • unikátní on-line nástroj pro správu školení a dokumentace
  • rychlý přehled o nedostatcích na vašem pracovišti
  • návody, jak se chovat v krizových situacích

BOZP-SYSTEM mj. prošel zevrubnou kontrolou nezávislých odborníků a soudních znalců v oboru BOZP, což je doloženo soudně znaleckým posudkem.

Pro Bozp.cz zpracoval: Michal Šiška | Digito.cz

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Komentáře

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
jiri-rostecky-web

Jak růst na volné noze? Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
martin-kucera-web

Jak se řídí letiště, kterým ročně projde 14 milionů pasažérů? | Martin Kučera (Letiště Praha)

marek-odehnal-web

Zlatá horečka umělé inteligence. Co znamená pro investory do akcií? | Marek Odehnal

jiri-rostecky-kariera-web

Jak na úspěšnou kariéru? Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
denisa-havrdova-web

Prodala přes 500 tisíc diářů a zápisníků. Jak Denisa Havrdová řídí papelote?

konstantin-margaretis-web

Posílá zboží do 180 zemí a sbírá světová ocenění. Jak se buduje Skladon? | Konstantin Margaretis

marek-cech-web

Jak se řídí malá digitální agentura? | Marek Čech (Digitální architekti)

jiri-rostecky-smb-web

Nejčastější chyby majitelů malých a středních firem. Přednáška Jirky Rosteckého