Guestpost: Vyšší open rate, CTR i CTOR. Tak nějak vypadá sen každého e-mailingáře. Podle Martiny Vincencové z Ušetřeno.cz si ten sen můžete docela snadno splnit, když svou pozornost zaměříte na automatizované rozesílky a jejich správné nastavení. Statistiky jejích kampaní to dokazují naprosto jasně, a proto se o některé z nich podělila i s vámi.
Inzerce
V dnešním světě se vše automatizuje a tento trend se nevyhýbá ani e-mail marketingu. E-mail marketér se tak stále víc než odesílatelem jednotlivých sdělení stává „režisérem”, který vytváří a realizuje různé scénáře, podle vzorců chování zákazníků. U nás v Ušetřeno.cz je tenhle trend jasně patrný.
Automatizace neznamená jen jisté usnadnění práce, ale i jiné výsledky z e-mailingu. Dnes vám chci v číslech ukázat rozdíl mezi výsledky, jakých dosahují pravidelné e-mailingové rozesílky v porovnání s automatizovanými e-maily, které se odesílají v určitých fázích prodejního procesu. Vezmeme to ale po pořádku. Čím se tyto dva typy e-mailu liší?
Pravidelné vs. automatizované rozesílky
Pravidelné rozesílky jsou klasické e-mailové kampaně, které se s určitým cílem rozešlou na velkou masu kontaktů z naší databáze. Samozřejmě ne na celou databázi, ale jen její určitou část, která je relevantní pro dané sdělení. I přesto se ale jedním sdělením snažíte zasáhnout velkou a různorodou skupinu lidí.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Automatizované rozesílky jsou oproti tomu e-maily navázané na určitou akci zákazníka, na základě které se mu automaticky odešlou. Jednoznačně k nim potřebujete sofistikovanější software a přesné nastavení procesů. Na druhou stranu se ale každý e-mail odesílá jednotlivě, v přesnou určitou chvíli a s určitým sdělením cíleným na daného zákazníka.
Automatizované e-maily vedou
Automatizované e-maily mají oproti klasickým rozesílkám určité výhody:
Jsou navázány na aktivitu zákazníka Na rozdíl od rozesílek, které se posílají hromadně po segmentech v databázi, u těchto e-mailů víme, že nás má zákazník stále v paměti. Díky tomu mu můžeme nabídnout přesně to, co potřebuje.
Zvýšení efektivity Po nastavení scénářů a procesů pak probíhá celý proces „bezpracně.” Úloha marketéra pak spočívá především ve sledování čísel, optimalizování celého procesu a dohlížení na to, aby informace v e-mailech byly vždy aktuální.
Šetrné zacházení s databází
Pokud se sdělením míříme více méně naslepo, je pravděpodobnější, že se se sdělením netrefíme. Proto je u klasických rozesílek větší šance, že se minou účinkem. Naši zákazníci nás pak v lepším případě budou ignorovat, v horším nás označí jako spam.
K jakým účelům se automatizované e-maily používají?
Klasicky slouží především k předání informací o objednávce. U nás vedle toho máme pro zákazníky připravené i e-maily, které mají:
Pomoci s rozhodovacím procesem. Přesvědčit zákazníka, aby dokončil nákupní rozhodnutí tím, že mu nabídka, která ho zajímá, přijde do e-mailu (push maily).
Upozornit na další produkty, které by zákazníka mohly zajímat. Zasláním nabídky jiného produktu souvisejícího s tím, který si už objednal. Snažíme se tak přimět zákazníka k dalšímu využití našich služeb (cross-sell).
Poskytovat ponákupní servis. Zákazníkovi posíláme dodatečné informace a zajímavosti vztahující se k produktu, který si zákazník vybral. Chceme posílit brandový efekt a zajistit, aby zákazník na naši značku nezapomněl (follow-up).
Liší se i výsledky
Rozdíl mezi automatizovanými e-maily a klasickými rozesílkami ale není jen v cílení a způsobu odeslání. Rozdíl najdeme i ve výsledcích, které takto odeslané e-maily vykazují.
Pro přiblížení problematiky pro vás mám příklad naservírovaný přímo z kuchyně Ušetřeno.cz.
Čísla to vidí jasně
Vybrala jsem e-mailové kampaně, které byly rozeslány v měsících květnu a červnu tohoto roku a zaměřovaly se na propagaci srovnání dodavatelů plynu na našem portálu. Tyto kampaně byly realizovány jednak jako klasické prodejní rozesílky…
Ukázka prodejní rozesílky
… a zároveň také jako 3dílný automatizovaný seriál s tipy, jak ušetřit, kde se rovněž snažíme přivést zákazníka k našemu srovnání dodavatelů plynu.
Tento seriál funguje následujícím způsobem: v pravidelných intervalech po dvou edukativních e-mailech přichází e-mail třetí, který je již prodejní.
Pro představu jsem připojila podobu všech zmíněných e-mailů, abyste mohli sami porovnat, jak v každém z nich vypadá sdělení a způsob komunikace.
A teď k těm číslům.
Souhrnný průměrný výsledek – klasická prodejní rozesílka plynu:
Květen
Červen
Open rate *
4,03 %
4,74 %
CTR **
1,79 %
1,55 %
CTOR ***
44,22 %
31,72 %
Souhrnný průměrný výsledek – automatizované emaily:
Květen
Červen
Open rate
7,48 %
6,86 %
CTR
6,64 %
8,94 %
CTOR
89,85 %
86,81 %
Co z tabulek vyplývá?
Jak lze vidět z výše uvedených výsledků, automatizovaná rozesílka má ve všech sledovaných parametrech výrazně lepší výsledky. A co nám výrazně vyšší open rate, CTR i CTOR říká? Jednoznačně to, že naše automatizované sdělení i jeho forma byla pro příjemce relevantní natolik, že ho přiměla k aktivitě. A to je nesmírně důležité.
Cílenější oslovení i NEoslovení
Svou roli ve výsledcích samozřejmě hraje i sezónnost a charakter konkrétního produktu. Nicméně výsledky automatizovaných e-mailů jsou o tolik lepší, že z nich můžeme vyvodit i jeden prostý závěr: prostě fungují lépe. A ten trik spočívá jednoznačně v cílenějším oslovení každého jednotlivého zákazníka ve vhodnou chvíli. Vedle toho, že se vám takto povede oslovit více zákazníků, to s sebou nese ještě jednu výhodu. Povede se vám NEoslovit méně zákazníků. A to se také počítá. Nikdo nechce, aby jeho značka byla spojována s otravnou nevyžádanou poštou, takže i na to musíte v e-mailingu myslet.
Budoucnost je automatizovaná
Pokud bych tedy měla poodhalit něco z budoucí strategie Ušetřeno.cz, za nás jednoznačně platí, že se chceme dál ubírat cestou automatizovaných e-mailů a vytvářet přesně zacílená sdělení pro všechny fáze zákazníkova životního cyklu.
Na závěr bych zabrouzdala do obecných vod a přidala jednu univerzální radu. Tak jako v celém e-mail marketingu i zde vstupuje do hry řada proměnných: načasování doručení, vzhled e-mailu, obsah sdělení, předmět a i landing page. Proto se vyplatí zkoušet, testovat a postupně docházet k lepším a lepším výsledkům.
Vysvětlivky:
OR (open rate) = je metrika, která ukazuje, kolik procent z odeslaných e-mailů bylo ve skutečnosti otevřeno. Vypočítává se takto: unikátní otevření děleno počet odeslaných e-mailů a vynásobeno 100.
CTR (click- through rate) = udává míru prokliku. Tedy říká, kolik procent lidí, na který se mailing odeslal, se z e-mailu prokliklo.
CTOR (Click-to-Open Rate) = díky této metrice můžeme vidět, jak moc je pro recipienty naše sdělení relevantní. Udává se v procentech a vypočítává se jako podíl unikátní kliky a unikátní otevření krát 100.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.