Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Automatizované e-maily: Jak si stojí v porovnání s pravidelnými rozesílkami?

Guestpost: Vyšší open rate, CTR i CTOR. Tak nějak vypadá sen každého e-mailingáře. Podle Martiny Vincencové z Ušetřeno.cz si ten sen můžete docela snadno splnit, když svou pozornost zaměříte na automatizované rozesílky a jejich správné nastavení. Statistiky jejích kampaní to dokazují naprosto jasně, a proto se o některé z nich podělila i s vámi.

Inzerce

V dnešním světě se vše automatizuje a tento trend se nevyhýbá ani e-mail marketingu. E-mail marketér se tak stále víc než odesílatelem jednotlivých sdělení stává režisérem”, který vytváří a realizuje různé scénáře, podle vzorců chování zákazníků. U nás v Ušetřeno.cz je tenhle trend jasně patrný.

Automatizace neznamená jen jisté usnadnění práce, ale i jiné výsledky z e-mailingu. Dnes vám chci v číslech ukázat rozdíl mezi výsledky, jakých dosahují pravidelné e-mailingové rozesílky v porovnání s automatizovanými e-maily, které se odesílají v určitých fázích prodejního procesu. Vezmeme to ale po pořádku. Čím se tyto dva typy e-mailu liší?

Pravidelné vs. automatizované rozesílky

Pravidelné rozesílky jsou klasické e-mailové kampaně, které se s určitým cílem rozešlou na velkou masu kontaktů z naší databáze. Samozřejmě ne na celou databázi, ale jen její určitou část, která je relevantní pro dané sdělení. I přesto se ale jedním sdělením snažíte zasáhnout velkou a různorodou skupinu lidí.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Automatizované rozesílky jsou oproti tomu e-maily navázané na určitou akci zákazníka, na základě které se mu automaticky odešlou. Jednoznačně k nim potřebujete sofistikovanější software a přesné nastavení procesů. Na druhou stranu se ale každý e-mail odesílá jednotlivě, v přesnou určitou chvíli a s určitým sdělením cíleným na daného zákazníka.

Automatizované e-maily vedou

Automatizované e-maily mají oproti klasickým rozesílkám určité výhody:

  • Jsou navázány na aktivitu zákazníka
    Na rozdíl od rozesílek, které se posílají hromadně po segmentech v databázi, u těchto e-mailů víme, že nás má zákazník stále v paměti. Díky tomu mu můžeme nabídnout přesně to, co potřebuje.
  • Zvýšení efektivity
    Po nastavení scénářů a procesů pak probíhá celý proces „bezpracně.” Úloha marketéra pak spočívá především ve sledování čísel, optimalizování celého procesu a dohlížení na to, aby informace v e-mailech byly vždy aktuální.
  • Šetrné zacházení s databází   

Pokud se sdělením míříme více méně naslepo, je pravděpodobnější, že se se sdělením netrefíme. Proto je u klasických rozesílek větší šance, že se minou účinkem. Naši zákazníci nás pak v lepším případě budou ignorovat, v horším nás označí jako spam.

K jakým účelům se automatizované e-maily používají?

Klasicky slouží především k předání informací o objednávce. U nás vedle toho máme pro zákazníky připravené i e-maily, které mají:

  1. Pomoci s rozhodovacím procesem. Přesvědčit zákazníka, aby dokončil nákupní rozhodnutí tím, že mu nabídka, která ho zajímá, přijde do e-mailu (push maily).
  2. Upozornit na další produkty, které by zákazníka mohly zajímat. Zasláním nabídky jiného produktu souvisejícího s tím, který si už objednal. Snažíme se tak přimět zákazníka k dalšímu využití našich služeb (cross-sell).    
  3. Poskytovat ponákupní servis. Zákazníkovi posíláme dodatečné informace a zajímavosti vztahující se k produktu, který si zákazník vybral. Chceme posílit brandový efekt a zajistit, aby zákazník na naši značku nezapomněl (follow-up).

Liší se i výsledky

Rozdíl mezi automatizovanými e-maily a klasickými rozesílkami ale není jen v cílení a způsobu odeslání. Rozdíl najdeme i ve výsledcích, které takto odeslané e-maily vykazují.

Pro přiblížení problematiky pro vás mám příklad naservírovaný přímo z kuchyně Ušetřeno.cz.

Čísla to vidí jasně

Vybrala jsem e-mailové kampaně, které byly rozeslány v měsících květnu a červnu tohoto roku a zaměřovaly se na propagaci srovnání dodavatelů plynu na našem portálu. Tyto kampaně byly realizovány jednak jako klasické prodejní rozesílky…

článek rozesílka
Ukázka prodejní rozesílky

… a zároveň také jako 3dílný automatizovaný seriál s tipy, jak ušetřit, kde se rovněž snažíme přivést zákazníka k našemu srovnání dodavatelů plynu.

Tento seriál funguje následujícím způsobem: v pravidelných intervalech po dvou edukativních e-mailech přichází e-mail třetí, který je již prodejní.

Pro představu jsem připojila podobu všech zmíněných e-mailů, abyste mohli sami porovnat, jak v každém z nich vypadá sdělení a způsob komunikace.

A teď k těm číslům.

Souhrnný průměrný výsledek – klasická prodejní rozesílka plynu:                                                     
Květen Červen
Open rate * 4,03 % 4,74 %
CTR ** 1,79 % 1,55 %
CTOR *** 44,22 % 31,72 %
Souhrnný průměrný výsledek – automatizované emaily:
Květen Červen
Open rate 7,48 % 6,86 %
CTR 6,64 % 8,94 %
CTOR 89,85 % 86,81 %

Co z tabulek vyplývá?

Jak lze vidět z výše uvedených výsledků, automatizovaná rozesílka má ve všech sledovaných parametrech výrazně lepší výsledky. A co nám výrazně vyšší open rate, CTR i CTOR říká? Jednoznačně to, že naše automatizované sdělení i jeho forma byla pro příjemce relevantní natolik, že ho přiměla k aktivitě. A to je nesmírně důležité.

Cílenější oslovení i NEoslovení

Svou roli ve výsledcích samozřejmě hraje i sezónnost a charakter konkrétního produktu. Nicméně výsledky automatizovaných e-mailů jsou o tolik lepší, že z nich můžeme vyvodit i jeden prostý závěr: prostě fungují lépe. A ten trik spočívá jednoznačně v cílenějším oslovení každého jednotlivého zákazníka ve vhodnou chvíli. Vedle toho, že se vám takto povede oslovit více zákazníků, to s sebou nese ještě jednu výhodu. Povede se vám NEoslovit méně zákazníků. A to se také počítá. Nikdo nechce, aby jeho značka byla spojována s otravnou nevyžádanou poštou, takže i na to musíte v e-mailingu myslet.

Budoucnost je automatizovaná

Pokud bych tedy měla poodhalit něco z budoucí strategie Ušetřeno.cz, za nás jednoznačně platí, že se chceme dál ubírat cestou automatizovaných e-mailů a vytvářet přesně zacílená sdělení pro všechny fáze zákazníkova životního cyklu.

Na závěr bych zabrouzdala do obecných vod a přidala jednu univerzální radu. Tak jako v celém e-mail marketingu i zde vstupuje do hry řada proměnných: načasování doručení, vzhled e-mailu, obsah sdělení, předmět a i landing page. Proto se vyplatí zkoušet, testovat a postupně docházet k lepším a lepším výsledkům.         

Vysvětlivky:

OR (open rate) = je metrika, která ukazuje, kolik procent z odeslaných e-mailů bylo ve skutečnosti otevřeno. Vypočítává se takto: unikátní otevření děleno počet odeslaných e-mailů a vynásobeno 100.

CTR (click- through rate) = udává míru prokliku. Tedy říká, kolik procent lidí, na který se mailing odeslal, se z e-mailu prokliklo.

CTOR (Click-to-Open Rate) = díky této metrice můžeme vidět, jak moc je pro recipienty naše sdělení relevantní. Udává se v procentech a vypočítává se jako podíl unikátní kliky a unikátní otevření krát 100.

 

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Martina Vincencová

Věnuje se e-mail marketingu ve srovnávači služeb Ušetřeno.cz. Ve volném čase již třetím rokem spolupořádá vzdělávací konferenci TEDx Kroměříž.

Nenechte si ujít

Premium
martina-bechynova-web

Platí na sítích „náš zákazník, náš pán“? Nastavte komunikaci jako Liftago | Martina Bechyňová

lukas-adamek-web

Affiliate marketing v e-shopu Trenýrkárna.cz | Lukáš Adámek

vojta-bulir-web

Vojta Bulíř (SmartEmailing.cz): E-mail marketing pro obsahové weby, případová studie Czech News Center

Právě vyšlo

jiri-jemelka-web

Růst vs. ziskovost. Na co se zaměřit? | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
petr-miklik-web

Ziskovost e-shopu: Jak zvyšovat marže a snižovat PNO? Příklad Grizly.cz | Petr Miklík

adamcak-endler-web

Jak předat firmu novému CEO? Příklad 2 firem | Pavol Adamčák a Vít Endler

Nejoblíbenější

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

Premium
matejka-kasa-web

Josef Matějka (CZC.cz) a Petr Kasa (Pilulka.cz): Jak se zbavit operativy?

Inzerce