Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Inzerce

Akcie – co to je a jaký mají význam?

Akcie je cenný papír akciové společnosti. Držitel tohoto papíru je nazývaný “akcionář”. Akcie vznikají se vznikem akciové společnosti, případně upisováním nových akcií již existující akciové společnosti, a každý, kdo takovýto cenný papír drží, má podíl na majetku společnosti. Tento vlastnický podíl je tak velký, jaké množství akcií drží. Pokud by například vlastnil 50% těchto cenných papírů, znamenalo by to, že by vlastnil 50% celé společnosti.

Inzerce

S volně prodejnými a dostupnými akciemi se obchoduje na akciových burzách. V České republice jsou takovéto burzy dvě, Burza cenných papírů Praha (BCPP) a RM-SYSTÉM (RM-S).

Mimo volně prodejné akcie existují i další typy, například zaměstnanecké, prioritní atd. Ty obvykle nejsou volně na burzách k dostání, vlastní je pouze členové společnosti, kteří se takto kryjí, aby burzu nemohl svobodně “odkoupit” někdo externí, cizí.

Význam mají nejen kvůli držení majetku společnosti, případně pro rozhodování ve společnosti, ale mají i význam investiční. Kurz akcie totiž nevyjadřuje její materiální cenu, ale hodnotu vyjadřující poměr mezi kurzy nabídky a poptávky. A na změnách tohoto kurzu je možné vydělávat.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Akcie je tedy cenný papír, který představuje hodnotu podílu společnosti. Vlastníci těchto cenných papírů mají práva a povinnosti vyplývající z držení podílu ve společnosti. Zároveň se jedná o velmi živý investiční instrument, díky kterému je možné vydělávat peníze. Jde však o velmi rizikový instrument.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Bc. Vojtěch Král

Redaktor magazínu MladýPodnikatel.cz.

Nenechte si ujít

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
ondrej-vanek-web

Proč jsou malé firmy tak křehké? A jak to změnit? | Ondřej Vaněk (Blindspot)

gabriela-mrkvicova-web

Zkušená networkerka: Jak v byznysu budovat kvalitní vztahy? | Gabriela Mrkvicová (Smart Network)

Právě vyšlo

jan-astary-web

Jak se buduje e-commerce agentura? | Ján Aštary (Dexfinity)

Premium
martin-schovanec-web

Jak otočit kormidlo firmy novým směrem? Příběh Xzone | Martin Schovanec

jakub-oska-web

Jirka Rostecký o rozjezdu podnikání: Pokud opravdu chcete, cestu si najdete | Jakub Oška (BYMFIT.cz)

Nejoblíbenější

Premium
daniel-kmoch-web

Finanční ředitel Bonami: Na záchranu firmy jsme měli 6 měsíců | Daniel Kmoch

Premium
dominik-stroukal

Byznys pohledem ekonoma. Na co se teď zaměřit a je správný čas na prodej firmy? | Dominik Stroukal

Premium
ondrej-klega

Hledáte investora pro váš e-shop? Takhle získáte eRockets | Ondřej Klega

Komentáře

Martina Linhartová

Před 5 roky

Ráda bych se zeptala, jestli může akciová společnost vydat akcií kolik chce. Jestli je jejich počet nějak omezen, nebo to jen záleží na tom, jaký je o ně zájem? Protože vlastně těmi akciemi se zvyšuje hodnota vlastních zdrojů, tak to nejde jen tak z ničeho vydat, ne? Protože to by si pak firmy mohly vydávat akcie jak by chtěly a nemusely by pro krytí využívat cizí zdroje financování.
A taky možná blbá otázka, ale jedině akciová společnost může vydávat akcie, že jo? :D

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

jakub-oska-web

Jirka Rostecký o rozjezdu podnikání: Pokud opravdu chcete, cestu si najdete | Jakub Oška (BYMFIT.cz)

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

Inzerce