Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Michal Mervart (parfums.cz): Největší slabiny v UX českých e-shopů

„Reálná čísla ukazují, že jsme v TOP 10 % e-shopů v ČR. Průměrný konverzní poměr je 6 %.”

„Reálná čísla ukazují, že jsme v TOP 10 % e-shopů v ČR. Průměrný konverzní poměr je 6 %,” tvrdí Michal Mervart o e-shopu parfums.cz (nově notino). Kde vidí největší UX slabiny českých e-shopů?

UX designer Michal Mervart se podílel na více jak 170 úspěšně realizovaných projektech pro mnoho úspěšných značek, jako je kiwi.com, Hyundai, HomeCredit, THULE, Bileto, Safetica, MORAVIA IT, Flatio a mnoho dalších. Aktuálně pracuje pro notino.

V rozhovoru odkrývá, jakým způsobem notino vyvíjí svoje weby, jak realizuje uživatelská testování, jaké nástroje používá pro A/B testy a jaké výsledky testování ho překvapily.

Jelikož notino působí ve 14 zemích světa, může Michal srovnat výsledky i se zahraničními e-shopy. „Zákazníci v Americe se chovají úplně jinak. Například chtějí nakupovat všechno se slevou,“ říká a dodává, že Češi nejsou v orientaci na cenu nejhorší.

Co se v rozhovoru dozvíte?

  • Kolik stojí uživatelské testování webu?
  • Jak velké publikum pro něj potřebujete?
  • Co mají testovat malé a střední e-shopy?
  • Co je největší slabina v UX českých e-shopů?
  • Jak probíhají uživatelská testování v notinu?
  • Jak se bude profese UX designerů vyvíjet do budoucna?
  • Co všechno už dnes UX designer musí umět?

Programy na testování:

  • OptimCore – program na A/B testování, které aktuálně používá Michalův tým
  • Optimizely
  • VWO.com
  • Hotjar.com – nástroj, který monitoruje zákazníky a má takzvané heatmapy (tepelné mapy), které ukazují, na co lidé nejvíce klikají a jak na stránce scrollují atd.

Odkazy na Michala:

michal-mervart-foto

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 23 let. Podniká už od střední školy. Hned po ní založil svou první firmu. Nejvíce ho baví tvorba rozhovorů, kterými se snaží na internet přinášet více know-how a inspirace od českých profesionálů a podnikatelů. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 11

  1. Radek Svoboda

    -

    Čau Michale, jak je vlastně možný pustit A/B na 100 000 uživatelů? Podobně tak u malých firem na 1000 uživatelů a u velkých pak na desetitisíce? Proč u malých firem stačí malý vzorek a u velkých velký vzorek? Řekl bych že ty vzorky musí být shodné abychom dostali výsledky stejné spolehlivé odpovědi – za předpokladů 100 % shodných webů (spíš je to otázka nákladů kdo si co může dovolit a kvalitu testu to snižuje).

    Chybí mi tam u všechno naprosto klíčová informace a to čas. 100k uživatelů je něco jiného za týden a za rok, kde jsou i sezóní a mnohé další vlivy.

    A jak můžeme vědět že oněch např. 1000 uživatelů projde daným cílem, který jsme si v A/B testu stanovili? Nebylo by teda lepší získat 1000 konverzí na měřeném objektu, nebo přesně to jsi tím myslel? Na to názvosloví bych si dal pozor.

    S jakou hladinou významnosti nejčas pracuješ, když říkáš, že soft o něčem prohlásí – je to „relevantní“? Při nekonečném vzorku se test limitně blíží k relevacni. Pokud máme používat tohle krásné slovíčko, raděj bych se mu vyhnul.

    Mimochodem firem, které se specializují na UX pro mobilní zařízení je dnes už poměrně dost.

    Dík za odpověď.

    Odpovědět
    • Jirka

      -

      U malých firem stačí malý vzorek, protože velký vzorek nemají :-) Jinak čím víc, tím líp.

      Odpovědět
      • Radek

        -

        To jde přeci řešit.

        Odpovědět
  2. Michal Acler

    -

    Uf, tohle video nemělo vzniknout, je to fakt silný kafe! Co věta, to perla. Fakt! Michal svými odpověďmi nedělá příliš dobrou vizitku nikomu, kdo pracuje v oboru a snaží se věci dělat pořádně. Hezkej příklad toho, když se vaše fake it till you make it zasekne v té první fázi. Nějak se mi nechce věřit, že tento člověk má za sebou 170 úspěšných projektů. Moc si přeji, aby na tohle video nekoukali lidi, kteří by uvažovali o spolupráci s designerem nebo UXákem.

    Odpovědět
    • xyz

      -

      muzete byt konkretnejsi? Co je spatne?

      Odpovědět
  3. Vláďa

    -

    Už slovní projev hlavního aktéra je opravdu otřesný. Že o UX nic neví je ještě smutnější. Ještě štěstí, že většinu věcí dělá jen „jakoby“, takže mnoho škody nenapáchá :-)

    Odpovědět
  4. aldik

    -

    Není v plánu i textový přepis rozhovorů? Opravdu mě nebaví si to pouštět a poslouchat :-/

    Odpovědět
  5. Milos

    -

    Ale no tak :) Na druhou stranu si kazdy muze rikat co chce a kde chce. Take neresim, ze 70 % veskerych informaci jsou opravdu zakladni, ktere naleznete vsude. Na konci jsou vzdy cisla, papir a internet znese vsechno, ale cisla nikdy nelzou. To je stejne jako s tim konverznim pomerem, co to vlastne oznacuje? Nebo navstevnost. Vysoka muze znamenat, ze ji moc redime. Nebo, ze chceme rust. Stejne je to u konverzniho pomeru, take jsem si pred lety myslel, ze na nem zalezi. Omyl. Muzete mit eshop, ktery ma konv. pomer 2 % a toci 10tky mil. s PNO 5 %. Na druhou stranu mate eshop s konv. pom 10 % ale s nizkym obratem – neroste dost rychle / nebo „jakoze“ nechce. Nebo ze zakaznici necekaji vsude, ale jisteze cekaji, jenom je musite co nejpresneji segmentovat jeste pred tim, nez vlezou na vas eshop…. Nebo co je dulezitejsi, first nebo last klik? Ted uz vim ze first, ale zalezi na tom, jakym zpusobem je provedeny. Takto testujeme nakupni strategie – co lide vlastne chteji – ne co si my myslime (na 80% to vzdy bylo jinak) Kdyz uz jsou na vasem webu, jsou tam z nejakeho duvodu a to se da zmenit ihned na zacatku. Jenom muj nazor…

    Odpovědět
  6. Jan Nachtigal

    -

    Tedy věta „ta logistika a věci pro zákazníka navíc neřešíme, ty nemají takovou hodnotu“ snad ani neměla zaznít. A to jsem v šesté minutě, skoro se bojím, co ještě přijde.

    Odpovědět
  7. Petr

    -

    Tak tento člověk by nikdy neměl do praxe může udělat více škody jak užitku.Nezbývá než doufat, že v Parfums (notinu) pracuji lide, kteří ho k ničemu nepustí a nechají ho hrát jen v rovině jakoby. Toto je klasicky konferencni UXak , který bude hodiny vykládat o formuláři aniž by přidal jakoukoliv myšlenku. to je i důvod proč nema na konference smysl jezdit teda pokud tam neni dobre jidlo a pití.

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář