Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Před založením projektu přemýšlejte i o jeho obchodním modelu a rentabilitě

Řada začínajících podnikatelů dělá často jednu a tu samou chybu – při zakládání nového projektu pospíchá, jedná neuvážlivě a zapomene na mnoho důležitých věcí. To má za následek malé výnosy z daného projektu, mnohdy i jeho zánik. Na co tedy myslet, než se pustíte do realizace něčeho nového?

Dostanete nápad a rychle se pustíte do jeho realizování. Práce vám rychle ubíhá, neboť se vezete na vlně počátečního nadšení (tomuto stavu se říká „flow“), a zanedlouho se tak můžete radovat z nových webových stránek či jakéhokoliv jiného počinu. Možná to znáte a možná jste už přišli i na to, že toto chování je nepromyšlené a nesprávné.

Má založení projektu smysl?

Dříve, než založíte nový projekt, měli byste jej důkladně promyslet, zvážit všechna jeho „pro“ i „proti“ a zamyslet se nad některými otázkami. Mezi ně lze zařadit následující:

  • Vydržím u tohoto projektu? Není to jen dvoudenní nadšení a pak se mu přestanu věnovat?
  • Mám dostatečné prostředky na jeho realizaci?
  • Dokáži mu dát přidanou hodnotu? Bude projekt někomu prospěšný? Bude o něj zájem?
  • Existuje už nějaká konkurence? Jaký je můj trh?
  • Vím, jak jej propagovat? Jak získat vysokou návštěvnost, nové zákazníky, klienty…?
  • Chystám se projekt v budoucnu prodat? Najdu kupce?

Důležitých otázek je mnoho. Jednou z nejdůležitějších je pro podnikatele tato:

  • Dokážu na tom vydělat?

Založení projektu, aniž byste promysleli jeho rentabilitu, je chyba. Pokud se nechystáte dělat projekt pro zábavu a chcete na něm i něco vydělat, musíte si tuto otázku zodpovědět hned na začátku. Investovaný čas, peníze a nervy se nemusí vrátit. Později můžete splakat nad výsledkem a od projektu se odvrátíte.

Jak lze na projektu vydělat?

Možností monetizace je přitom mnoho. Každý projekt má svoje. Pokud zakládáte projekt na internetu, nemusí se jednat jen o klasický projekt reklamních bannerů, komerčních článků či textových odkazů. Způsobů, jak projekt zpeněžnit, je více.

  • Placený obsah
    Zkuste na svém webu nabízet placený obsah, který bude něčím jedinečný, originální a pro vaše uživatele přínosný.
  • Placené funkce
    Omezením funkčnosti vašeho systému můžete své uživatele donutit k zaplacení rozšířených možností, což se může stát solidním způsobem výdělku. V Čechách je tento systém běžný.
  • Infoprodukty
    Zkuste k němu přidat vlastní ebook, videokurzy a všechno, co vašim uživatelům pomůže a budou za to schopni zaplatit.
  • Affiliate
    Zaregistrujte se do jednoho z mnoha affiliate programů a začněte vydělávat prodejem vybraných produktů. Affiliate funguje na principu WIN-WIN, to znamená, že obě strany ve výsledku profitují.
  • PPC reklama
    Velmi známý způsob, jak získávat peníze za kliknutí. Mezi nejpopulárnější PPC systémy patří rozhodně Google AdSense a Seznam Sklik.
  • CPA reklama
    Tento způsob není příliš známý. Spočívá v umístění reklamního prvku na webové stránky, přičemž jste placeni za klik návštěvníka, který na odkazovaném webu něco provedl – objednal si, zanechal zde svůj kontakt a další.
  • CPI reklama
    V tomto případě jste placeni za zobrazení reklamního prvku. Můžete tedy snadno odhadnout, jakou cenu asi reklamní pozice má.
  • Emailing
    Na webových stránkách můžete mít formulář pro odběr zajímavého obsahu na email. Postupně tímto způsobem můžete budovat vlastní databázi kontaktů a později ji využít k propagaci svých nebo cizích služeb či produktů.

Většinu z těchto způsobů monetizace webových stránek možná znáte. Obecně platí, že nejlepší reklama je ta, která jako reklama vůbec nevypadá. Z osobní zkušenosti vím, že při vymýšlení nových reklamních pozic, lze popustit uzdu fantazii. Hlavně se musíte zamyslet nad tím, co váš inzerent skutečně potřebuje a co mu může pomoci. Pokud bude reklama vypadat jako standardní součást obsahu vašeho webu, může se tak snadno zvýšit šance, že na ni někdo klikne.

Musím zůstat jen u jednoho?

Nejsnazšími způsoby monetizace jsou asi prodej reklamních bannerů, komerčních článků a textových odkazů. Je po nich obrovská poptávka a svůj účel mohou plnit na jedničku. Mějte ale na paměti, že úspěch ani vysoká cena nezávisí jen na velikosti reklamní plochy, ale také na jejím umístění. Stejně jako délka článku nedělá článek účinnějším, nemusí obrovský banner zapadnutý někde v patičce přilákat příliš návštěvníků. Zkuste tedy analyzovat chování vašich uživatelů a zjistit, kam nejčastěji klikají a na které pozici by reklama mohla být nejvíce účinná.

Přemýšlením nad efektivností reklamy zvýšíte spokojenost inzerenta a tím i šance na prodloužení inzerce. K čemu vám je prodaný banner na jeden měsíc, když jej inzerent už nebude chtít prodloužit? Daleko lepší je vymyslet vše tak, aby inzerent získal to, co od vás očekává, a reklamu následně prodloužil klidně i na několik měsíců.

Nebojte se ani testovat. Nemusíte zůstat jen u prodeje bannerů. Zkuste affiliate, které teď zrovna letí. Pokud v něm nezaznamenáte úspěch, přejděte třeba na PPC. Vyzkoušejte více způsobů monetizace a pozorně sledujte své výsledky. Držte se těch nejúčinnější a snažte se ještě zlepšovat. To by v tom byl čert, abyste nevydělali. :)

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu