Řada začínajících podnikatelů dělá často jednu a tu samou chybu – při zakládání nového projektu pospíchá, jedná neuvážlivě a zapomene na mnoho důležitých věcí. To má za následek malé výnosy z daného projektu, mnohdy i jeho zánik. Na co tedy myslet, než se pustíte do realizace něčeho nového?
Inzerce
Dostanete nápad a rychle se pustíte do jeho realizování. Práce vám rychle ubíhá, neboť se vezete na vlně počátečního nadšení (tomuto stavu se říká „flow“), a zanedlouho se tak můžete radovat z nových webových stránek či jakéhokoliv jiného počinu. Možná to znáte a možná jste už přišli i na to, že toto chování je nepromyšlené a nesprávné.
Má založení projektu smysl?
Dříve, než založíte nový projekt, měli byste jej důkladně promyslet, zvážit všechna jeho „pro“ i „proti“ a zamyslet se nad některými otázkami. Mezi ně lze zařadit následující:
Vydržím u tohoto projektu? Není to jen dvoudenní nadšení a pak se mu přestanu věnovat?
Mám dostatečné prostředky na jeho realizaci?
Dokáži mu dát přidanou hodnotu? Bude projekt někomu prospěšný? Bude o něj zájem?
Existuje už nějaká konkurence? Jaký je můj trh?
Vím, jak jej propagovat? Jak získat vysokou návštěvnost, nové zákazníky, klienty…?
Chystám se projekt v budoucnu prodat? Najdu kupce?
Důležitých otázek je mnoho. Jednou z nejdůležitějších je pro podnikatele tato:
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Založení projektu, aniž byste promysleli jeho rentabilitu, je chyba. Pokud se nechystáte dělat projekt pro zábavu a chcete na něm i něco vydělat, musíte si tuto otázku zodpovědět hned na začátku. Investovaný čas, peníze a nervy se nemusí vrátit. Později můžete splakat nad výsledkem a od projektu se odvrátíte.
Jak lze na projektu vydělat?
Možností monetizace je přitom mnoho. Každý projekt má svoje. Pokud zakládáte projekt na internetu, nemusí se jednat jen o klasický projekt reklamních bannerů, komerčních článků či textových odkazů. Způsobů, jak projekt zpeněžnit, je více.
Placený obsah
Zkuste na svém webu nabízet placený obsah, který bude něčím jedinečný, originální a pro vaše uživatele přínosný.
Placené funkce
Omezením funkčnosti vašeho systému můžete své uživatele donutit k zaplacení rozšířených možností, což se může stát solidním způsobem výdělku. V Čechách je tento systém běžný.
Infoprodukty
Zkuste k němu přidat vlastní ebook, videokurzy a všechno, co vašim uživatelům pomůže a budou za to schopni zaplatit.
Affiliate
Zaregistrujte se do jednoho z mnoha affiliate programů a začněte vydělávat prodejem vybraných produktů. Affiliate funguje na principu WIN-WIN, to znamená, že obě strany ve výsledku profitují.
PPC reklama
Velmi známý způsob, jak získávat peníze za kliknutí. Mezi nejpopulárnější PPC systémy patří rozhodně Google AdSense a Seznam Sklik.
CPA reklama
Tento způsob není příliš známý. Spočívá v umístění reklamního prvku na webové stránky, přičemž jste placeni za klik návštěvníka, který na odkazovaném webu něco provedl – objednal si, zanechal zde svůj kontakt a další.
CPI reklama
V tomto případě jste placeni za zobrazení reklamního prvku. Můžete tedy snadno odhadnout, jakou cenu asi reklamní pozice má.
Emailing
Na webových stránkách můžete mít formulář pro odběr zajímavého obsahu na email. Postupně tímto způsobem můžete budovat vlastní databázi kontaktů a později ji využít k propagaci svých nebo cizích služeb či produktů.
Většinu z těchto způsobů monetizace webových stránek možná znáte. Obecně platí, že nejlepší reklama je ta, která jako reklama vůbec nevypadá. Z osobní zkušenosti vím, že při vymýšlení nových reklamních pozic, lze popustit uzdu fantazii. Hlavně se musíte zamyslet nad tím, co váš inzerent skutečně potřebuje a co mu může pomoci. Pokud bude reklama vypadat jako standardní součást obsahu vašeho webu, může se tak snadno zvýšit šance, že na ni někdo klikne.
Musím zůstat jen u jednoho?
Nejsnazšími způsoby monetizace jsou asi prodej reklamních bannerů, komerčních článků a textových odkazů. Je po nich obrovská poptávka a svůj účel mohou plnit na jedničku. Mějte ale na paměti, že úspěch ani vysoká cena nezávisí jen na velikosti reklamní plochy, ale také na jejím umístění. Stejně jako délka článku nedělá článek účinnějším, nemusí obrovský banner zapadnutý někde v patičce přilákat příliš návštěvníků. Zkuste tedy analyzovat chování vašich uživatelů a zjistit, kam nejčastěji klikají a na které pozici by reklama mohla být nejvíce účinná.
Přemýšlením nad efektivností reklamy zvýšíte spokojenost inzerenta a tím i šance na prodloužení inzerce. K čemu vám je prodaný banner na jeden měsíc, když jej inzerent už nebude chtít prodloužit? Daleko lepší je vymyslet vše tak, aby inzerent získal to, co od vás očekává, a reklamu následně prodloužil klidně i na několik měsíců.
Nebojte se ani testovat. Nemusíte zůstat jen u prodeje bannerů. Zkuste affiliate, které teď zrovna letí. Pokud v něm nezaznamenáte úspěch, přejděte třeba na PPC. Vyzkoušejte více způsobů monetizace a pozorně sledujte své výsledky. Držte se těch nejúčinnější a snažte se ještě zlepšovat. To by v tom byl čert, abyste nevydělali. :)
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.