Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Založení a správa s.r.o. – s čím byste měli počítat po finanční stránce?

Většina lidí začíná podnikat jako OSVČ, jelikož z toho plyne méně povinností. Jenže pokud byznys vynáší a rozrůstá se, dříve či později se dostanou do bodu, kdy samotná živnost prostě nestačí – a nastává čas založit společnost s ručením omezeným.

Jenže založení firmy s.r.o. a její správa je z hlediska organizace a financí o něco náročnější. Obzvlášť to platí v případě, že jste doposud byli zvyklí odvádět pouze paušální daň a žádnou další administrativu jste neřešili.

Na co se tedy připravit? Pojďme se podívat na to, s jakými náklady a byrokracií byste měli od začátku počítat, abyste si ušetřili nepříjemná překvapení v budoucnu.

Samotná cena založení s.r.o.

Zatímco při zakládání živnosti necháte na úřadě 1 000 Kč a máte vystaráno, u založení firmy s.r.o. je postup složitější, a tak i nákladnější. V první řadě je třeba vzít v potaz samotné úřední povinnosti, které zahrnují následující položky:

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

  • založení s.r.o., sepsání notářského zápisu o založení firmy, osvědčení pro zápis do rejstříku – přibližně 3 000 Kč,
  • poplatek notáři za zápis do rejstříku – zhruba 300 Kč,
  • výpis z trestního rejstříku – 100 Kč,
  • ověření podpisu – 30 Kč.

To jsou však pouze oficiální poplatky, které navíc mohou být ještě vyšší – záleží na konkrétní sazbě daného notáře i na tom, zda si k ceně připočítá DPH či nikoliv. Kromě toho budete muset v rámci založení firmy složit také základní kapitál a případný poplatek bance za tvorbu a vedení firemního účtu.

Alternativně si také můžete nechat založit s.r.o. na klíč – náklady tak sice nesnížíte, ale ušetříte si plno starostí, času i případných omylů. Velkou výhodou je, že firmy jako SídloFirmyPraha5.cz, které tuto službu poskytují, mají pevně stanovenou cenu, která zahrnuje i veškeré úřední náklady. Od začátku tedy jasně víte, kolik za založení firmy zaplatíte.

Účetnictví nebo daňová evidence

Jak už jsme zmínili, jakožto firma nemáte nárok na odvod paušální daně. To v praxi znamená, že se nevyhnete vedení záznamů o příjmech a výdajích a podávání daňového přiznání. Zatímco u OSVČ by vám stačila obyčejná daňová evidence, jakožto firma se stáváte účetní jednotkou, což vám ukládá povinnost vést podvojné účetnictví.

Pokud bychom to měli říct velmi zjednodušeně, podvojné účetnictví pracuje s náklady a výnosy za daný kalendářní rok nehledě na to, zda byly v tomto roce skutečně zaplacené. Jestliže tedy vystavíte fakturu ke konci roku, bude se do základu daně započítávat, i když byla proplacena až po Novém roce.

Naopak u daňové evidence se počítá pouze s příjmy a výdaji realizovanými v daném období – daňový základ a následná výše samotné daně se tedy může výrazně lišit.

Správu účetnictví je ideální svěřit do rukou profesionálů, což opět znamená výdaje navíc. Ze služeb externisty ale můžete výrazně benefitovat. Nejenže vám udělá ve financích pořádek, ale pokud má zkušenosti, poradí vám i s daňovou optimalizací a peníze vaší firmě ve finále ušetří.

Na závěr je také třeba říct, že právnické osoby odvádějí státu vyšší daň z příjmů, a to 19 %. Jakožto s.r.o. také nemůžete s financemi volně nakládat – peníze na osobní účely získáte výplatou dividendy nebo klasickou mzdou (pokud se u firmy zaměstnáte). V takovém případě ale musíte vyčerpané peněžní prostředky opět řádně zdanit.

Tento článek je komerčním sdělením a redakce nezodpovídá za jeho informační správnost.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Nenechte si ujít

adamcak-endler-web

Jak předat firmu novému CEO? Příklad 2 firem | Pavol Adamčák a Vít Endler

ondrej-vodehnal-web

Jak zlepšit výkon PPC kampaní? | Ondřej Vodehnal (Filipesmedia)

tomas-mitana-web

Největší technologické překážky v růstu e-shopů | Tomáš Mitana (Shoptet)

Právě vyšlo

jiri-jemelka-web

Růst vs. ziskovost. Na co se zaměřit? | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
petr-miklik-web

Ziskovost e-shopu: Jak zvyšovat marže a snižovat PNO? Příklad Grizly.cz | Petr Miklík

Premium
tomas-matejcek-web

Systém odměňování zaměstnanců: Jak funguje v Megapixelu? | Tomáš Matějček

Nejoblíbenější

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Komentáře

TOP header

Premium
petr-kasa-web

Petr Kasa: Jak budujeme hodnotu Pilulka.cz?

Premium
matejka-kasa-web

Josef Matějka (CZC.cz) a Petr Kasa (Pilulka.cz): Jak se zbavit operativy?

Premium
karel-novotny-web

Marketing ve firmě: Jak ho nastavit a řídit efektivně? | Karel Novotný

Premium
martina-horka-web

dm drogerie: Jak se řídí 4 tisíce zaměstnanců? | Martina Horká

Inzerce