Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jak se vyvíjelo DPH v Čechách od roku 1993?

David Kotyza
Před 12 roky

DPH neboli daň z přidané hodnoty je finančním pojmem, který nás provází již dlouhou řadu let a do určité míry se podílí na naší životní spokojenosti. Jeden z nejzásadnějších příjmů České republiky, který každoročně obohacuje státní kasu, je možné vysvětlit velice zjednodušenou definicí – výše daně představuje rozdíl na vstupu a výstupu. Aktuální navýšení DPH však evokuje v mnohých z nás různé pocity, proto se Vám pokusíme připomenout, jak se hodnoty obou daní vyvíjely za posledních téměř dvacet let.

Rozdílné sazby daně

Každý podnikatel, ale i běžný občan jistě registruje dvě sazby daně. Jednou z nich je ta základní a tou druhou daň snížená. Všichni plátci DPH jsou povinni uplatňovat základní sazbu daně, která je od 1. 1. 2013 rovných 21 %. Zákon však vymezuje ještě jeden druh tzv. snížené daně, jejíž aktuální hodnota je celých 15 %.

Snížená daň se týká především procesů z oblasti výstavby, uměleckých děl, starožitností, ubytovacích služeb, nemocenské péče, sportu a jiných věcí, jež jsou zmiňovány v zákonu o DPH. Evropská unie dokonce předkládá seznam, ve kterém doporučuje služby a sortiment, který může být zahrnut v této snížené sazbě. Společně s tím EU nařizuje i minimální hodnoty základní daně 15 % a snížené daně 5 %. Realita v České republice je však zcela jiná. Začněme ale od prvopočátku…

Dlouhodobý vývoj DPH

Ač už si to mnozí z nás moc dobře nepamatují, docházelo od roku 1993 k pozvolnému snižování základní daně, která dosáhla své nejnižší hodnoty 19 % v letech 2004 – 2009. Byla to doba, kdy byly vůbec nejmenší daně od osamostatnění České republiky – základní sazba daně 19 % a snížená sazba daně 5 %.  Opakem tohoto procesu byl vývoj snížené sazby daně. Ta se držela po mnoho dlouhých let na hranici 5 %, která však od roku 2008 začala stoupat dvojnásobně, až přešla do své aktuální hodnoty, která je dokonce trojnásobná. Ostatně přehlednější vývoj Vám mohou prozradit informace zobrazené v tabulce.

Inzerce

Základní sazba daně

Snížená sazba daně

1. 1. 1993 – 31. 12. 1994

23 %

5 %

1. 1. 1995 – 30. 4. 2004

22 %

5 %

1. 5. 2004 – 31. 12. 2007

19 %

5 %

1. 1. 2008 – 31. 12. 2009

19 %

9 %

1. 1. 2010 – 31. 12. 2011

20 %

10 %

1. 1. 2012 – 31. 12. 2012

20 %

14 %

1. 1. 2013 – dodnes

21 %

15 %

Z hlediska relativně časté obměny DPH se v porovnání s ostatními zeměmi Evropské unie  nacházíme ve středním pásmu. Je však otázkou, zda je výše uvedená frekvence dobrá nebo špatná. Mnozí podnikatelé a firmy mohou zaznamenat především určitá administrativní pochybení a komplikace, které s sebou každá změna přináší.

Především v obměně daně z přidané hodnoty směrem vzhůru můžeme pociťovat patřičná zdražení služeb, potravin, materiálů a zkrátka libovolných produktů, které se promítnou v podstatě do všech oblastí lidského bytí.

Budoucnost DPH

V závislosti na aktuálně schváleném daňovém balíčku je zřejmé, že hodnoty daní 15 % a 21 % nám vydrží minimálně do roku 2015. Je však zatím poměrně velkou neznámou, zda ekonomická situace v České republice dospěje k takovému stavu, že pro nás bude přínosem zavedení jednotné daně v hodnotě 17,5 %, které je plánováno na počátek roku 2016.

Poznámka: obsah tabulky čerpán z Wikipedie

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: David Kotyza

Komentáře

Pavel Gmuzdek

Před 3 roky

Zajímavé, že před rokem 1989 nebyla žádná DPH!!! DPH je kapitalistcky buržoazní výmysl!

Odpovědět »

Omlouváme se, ale z technických důvodů nejde na celém webu momentálně přidávat nové komentáře. Na chybě pracujeme a brzy ji opravíme. Děkujeme za trpělivost.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Okurková sezóna: Jak si zauditovat vlastní firmu? | Petr Macek (Caflou)

Premium
petr-bilek-web

Z malého stánku na 150 milionů ročně. Takhle vyrostlo BiOOO | Petr Bílek

Premium Nyní zdarma
jiri-rostecky-posunout

Jiřího klienti #5: Jak se v podnikání posunout dál?

marek-odehnal-web

První pololetí 2024 pohledem investora: Co se dělo na burzách? | Marek Odehnal

Premium
tomas-mahring-web

Na jejich blog chodí stovky tisíc lidí a prodali desítky tisíc kuchařek | Tomáš Mähring

Premium Nyní zdarma
jiriho-klienti-prodej

Jiřího klienti #4: Každý prodává jinak

kovar-bazala-web

Umělá inteligence: Jak mění logistiku? | Max Kovář a Jaroslav Bazala

Premium
ondrej-kratky-web

Vyměnil Liftago za novou firmu. Co ho naučilo 11 let podnikání? | Ondřej Krátký