Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Výměna odkazů – vyplatí se, nebo nás naopak potrestá Google?

Jeden z nejjednodušších způsobů linkbuildingu, čili budování zpětných odkazů, je výměna odkazů. Jednoduše řečeno, jde o vzájemnou výměnu odkazů mezi webovými stránkami. Zpětný odkaz na váš Web A získáte na Webu B za to, že na svůj web umístíte odkaz Webu B.

Výměna odkazů však nemusí být vždy přínosem. Je třeba vědět, jakou bude mít odkaz hodnotu a zda nebude na škodu. V tomto směru je dobré zmínit BadRank, který můžete získat umisťováním nesprávných odkazů na svůj web.

To, že budete mít odkaz na stránkách s BadRankem, vám neuškodí, protože by to byl jednoduchý způsob, jak poškodit konkurenci. Ale pokud na své stránky umístíte odkazy z webů, které jsou ohodnoceny BadRankem, část tohoto ranku získá váš web. Je to podobné jako s PageRankem. Vyhledávače mají seznam slov, tzv. „bad words“, které nechtějí, aby se vyskytovaly. Jde hlavně o slova z oblasti gamblingu a erotiky.

Při výměně odkazů sledujte parametry webu, na který chcete odkaz umístit:

  • výška Pageranku a S-ranku (čím vyšší rank, tím lépe)
  • návštěvnost (čím vyšší, tím lépe)
  • kolik externích odkazů se na stránce již nachází (čím více, tím hůře)
  • jestli se jedná o tematicky podobné
  • jestli se nejedná o weby s BadRankem

Jak na Google?

Jelikož se Google snaží, aby odkazy vznikaly přirozeně, snažte se také, aby tak vypadaly. Existují i automatické systémy k vytváření odkazů, které vám však nedoporučuji používat, protože je vyhledávače hodnotí jako podvodné techniky. Stránky na výměnu odkazů můžete najít i na specializovaných webech, které se zabývají touto tématikou.

Další možností je, že oslovíte stránky, které již znáte nebo je naleznete přes vyhledávač. Nejjednodušším způsobem výměny odkazů je 2-way výměna, na kterou však vyhledávače dokáží poměrně úspěšně přijít, proto doporučuji využívat 3-way až X-way výměny.

2-way výměna2-way výměna

Nejjednodušší forma výměny, kde dochází k výměně odkazů pouze mezi dvěma webovými stránkami. Z hlediska vyhledávačů je to velmi snadno zpozorovatelné, proto tento způsob nedoporučuji. Vyhledávače v tomto směru přitvrzují a mohou vás penalizovat.

3-way výměna

Jedná se o trojstrannou výměnu odkazů, při které budete odkazovat na Web B, ale na vaši stránku bude odkazovat Web C. Takový odkaz vypadá mnohem více přirozeně.

3-way výměna

4-way až X-way výměna

Čím je výměna odkazů více „zamotanější“, tím lépe pro vás, a tím odkaz vypadá víc přirozeně. Při 4-way výměně to probíhá tak, že na váš Web A odkazuje Web B a na oplátku váš Web D odkazuje na Web C. Takové X-výměny odkazů jsou složitější, ale mnohem účinnější.

4-way výměna

Kam umístit odkaz?

Zpětné odkazy můžete umístit na různých místech své stránky. Ne všechny však mohou být vhodné. Mezi nejčastější místa, kde se odkazy umísťují, jsou hlavička, patička, site-wide nebo vytvoření zvláštní stránky pro odkazy.

Držte se pravidla, že odkazujete na weby se stejnou tématikou, pokud nechcete, aby došlo k penalizaci stránky vyhledávačem. Dalším důležitým pravidlem je, abyste neměli na stránce příliš mnoho odkazů. V hlavičce nebo patičce to už samo o sobě špatně vypadá, ale pro vyhledávač to působí jako „odkazovna“. I když si vytvoříte zvláštní stránku na odkazy, dbejte na to, abyste jich tam neměli příliš mnoho. Maximálně 50.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Vladimír Macko

Student oboru Finance, bankovnictví a investování na Ekonomické fakultě Technické univerzity v Košicích. Mladý podnikatel, který rozjíždí svou činnost.

Komentáře čtenářů: 5

  1. Lukáš

    -

    „To, že budete mít odkaz na stránkách s BadRankem, vám neuškodí, protože by to byl jednoduchý způsob, jak poškodit konkurenci.“
    – tohle už podle množících se hlasů nějakou dobu neplatí, alespoň ne 100%, viz např. i tento článek: http://michalkubicek.cz/prichozi-odkazy-poskodi-web/

    Jinak myslím, že většiny popsaných pravidel se má smysl řídit, ale zároveň to s nimi nepřehánět, protože pak vytvoříte opačný extrém. Např. i 2cestná výměna odkazů je v určité míře přirozená, protože lidé, kteří o nějakých vyhledávačích ani SEO nikdy neslyšeli a chovají proto přirozeně, ji běžně praktikují. A o přirozenost jde vyhledávačům nejvíce.

    Odpovědět
  2. basti

    -

    Troj a čtyřcestná výměna narozdíl od chytrých automatických nástrojů není svým způsobem taky podvod? Cíl je přece tentýž, oblbnout vyhledávač, že? Jinak jak už psal Lukáš, odkaz z nevhodného webu opravdu může člověka poškodit.

    Odpovědět
    • vlado

      -

      Z pohledu vyhledávače je to podvod, protože vyhledávačům jedná o přirozené odkazy. Ale jak je psáno v článku, 3-way a 4-way výměny vypadají mnohem přirozeněji az pohledu vyhledávače jsou mnohem těžší objevitelů, takže také potrestateľné

      Odpovědět
  3. Tomáš

    -

    Odkazy v hlavičce a patičce nic nepřínáší, samotná stránka s odkazy už vůbec ne. Odkazy mají přinést návštěvnost, posilování v SERPU je vedlejší efekt, respektive je to ovlivňování:)
    K tomu by se měl přečíst tento článek na http://www.zdrojak.cz/clanky/negativni-seo-jako-bic-na-konkurenci-ale-kdeze/

    Odpovědět
  4. Anujin

    -

    Aw, this was a really nice post. In cncoept I would like to put in writing like this additionally – taking time and precise effort to make a very good article… however what can I say… I procrastinate alot and on no account appear to get something done.

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Skrýt reklamu