Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Vlastimil Lacina Jiroš: Nákup v dobrém obchodě není jen o pořízení zboží, je to i společenská událost

Off-line

jiros-velkyŘíká se, že prodat se dá vše. Už se ale neříká, zda se to dá prodat na internetu. Česko se může pochlubit největším poměrem eshopů na obyvatele, mezi nimiž figuruje i řada obchodů s potravinami. Jedním z nich je nový eshop společnosti Amaso CZ, s.r.o., který prodává několik druhů masa a uzenin. Rozhodli jsme se nejen o prodeji masa na internetu vyzpovídat ředitele společnosti pana Lacinu.

Pane Lacino, myslíte si, že maso je typickým druhem zboží, které by se mělo prodávat na internetu?
Je pravda, že u nás to zatím běžné není, nicméně v zahraničí je to naprosto běžný způsob prodeje koncovému zákazníkovi.

Je váš eshop s masem myšlen vážně, nebo je to jen pokus o jakousi recesi? Jaké s ním máte plány do budoucna? Máte s ním skutečné obchodní záměry?
Tato otázka mi přijde zvláštní, zeptejte se kteréhokoli podnikatele, jestli je jeho podnikatelská aktivita jen recesí. Je to jeden ze způsobu prodeje koncovému zákazníkovi, kdy máte možnost nakoupit zboží, aniž byste museli někam dojet, hledat místo na parkování nebo nákup nosit pěšky či přepravovat MHD. Myslím, že nejsme jediná firma, která nabízí dovoz potravin do domu.

Jelikož se jedná o chlazené zboží přepravované v termoobalech, je tento způsob prodeje ideální.

Je to způsob, jak se trochu odlišit?
Vše co děláme, se snažíme dělat jinak než ostatní, eshop je jedna z cest, jak nabídnout naše produkty koncovým spotřebitelům.

Co vás vůbec přivedlo k otevření internetového obchodu?
Zabýváme se standardně prodejem do restaurací. Nicméně po našem mase a uzeninách byla a je poptávka i od koncového zákazníka. Proto jsme se rozhodli otevřít internetové řeznictví a připravujeme kamenný obchod.

Je pro spuštění podobného eshopu zapotřebí nějaké schválení, nebo si ho může otevřít kdokoliv?
Každý kdo zpracovává maso a následně s ním obchoduje, ať již velkoobchodně nebo maloobchodně, je povinen to ohlásit Veterinární správě. Tam vám sdělí, co vše musíte splňovat a dodržovat, a po zahájení provozu vás průběžně kontroluje.

Kolik zákazníků jste už obsloužili a jak dlouho fungujete? Máte od nich nějakou zpětnou vazbu?
Přes internet jsme začali prodávat maso v prosinci, kdy jsme také obsloužili nejvíce zákazníků. V období před Vánocemi jsme vychystávali i 20 objednávek za den, po Novém roce je objem obchodu menší, což je přirozené.

Prodáváte jen vakuované maso a uzeniny?
Maso i uzeniny prodáváme vakuově zabalené. Celá zásilka je pak uložena v polystyrenové bedně.

Je do budoucna možné prodávat online i maso nevakuované? Lze to vůbec?
Dokážu si to představit u uzenin. Maso je však produkt, u kterého je vakuum pro tento způsob prodeje ideální jak z praktického hlediska, tak hlavně z pohledu hygieny. Takže zatím spíše ne.

Jak chcete hledat zákazníky? Proč by si zákazník měl koupit maso na internetu a ne v kamenné prodejně?
Zákazníky oslovujeme prostřednictvím našeho věrnostního programu, máme odkaz na stránkách Ambiente, průběžně informujeme na Facebooku. Nejlepší reklama je, když si nás lidé vzájemně doporučí.

Koupě masa přes internet může být pro zákazníka pohodlnější a šetří mu čas. My samozřejmě chceme, aby lidé nakupovali jak přes internet, tak v našem řeznictví, které otevřeme na začátku března.

Prodej potravin rozhodně vyžaduje dodržování různých hygienických standardů, u masa to platí dvojnásob. Jak se podle vás jejich dodržování u internetového obchodu liší od běžného kamenného obchodu?
Podle mě vůbec, standard musí být vysoký v obou případech. U internetového prodeje musíte navíc zajistit správné balení pro přepravu k zákazníkovi.

Jaké hygienické standardy, nařízení a podobně musíte dodržovat?
Takový výčet by byl delší než celý rozhovor. Ale obecně jde o dodržování čistoty na pracovišti a všech nástrojů, které používáte ke zpracování, přepravních obalů a prostředků. O osobní hygieně snad netřeba mluvit. Je třeba kontrolovat zboží při dodávce. Velmi důležité je při každé operaci a pohybu měřit teplotu masa. Samozřejmě odebíráme u masa a uzenin pravidelně vzorky, které odesíláme na rozbory.

V jakých podmínkách maso připravujete? Máte nějakého externího dodavatele, nebo je vše vlastní výroba?
Náš provoz v Jenči má oddělenou chladírnu pro příjem masa, samostatnou bourací a expediční místnost a chladírnu pro zrání. Všude musí být čisto a nízká teplota, která je pro každou místnost různá.

Spolupracujeme s ověřenými chovateli, abychom docílili námi požadovaných parametrů pro další zpracování. Jatky pro porážku jsme pečlivě vybírali. Maso se k nám přiveze vychlazené ve čtvrtích nebo půlkách a dále ho již zpracováváme sami. Uzeniny jsou vlastní výroby pod taktovkou Františka Kšány mladšího.

jiros-3

Zdroj fotky: Archiv Vlastimila Laciny Jiroše

Jednou z otázek, která nastává, je možnost předprodeje masa. Je možná hypotetická situace, kdy si já sám otevřu eshop s masem, které vždy po přijetí objednávky nakoupím v nějakém supermarketu a prodám zákazníkovi za dvojnásob?
Zkuste to a dejte vědět, až vyřídíte první objednávku. Myslím, že se už nikdy neuslyšíme.

Jak to u vás funguje? Máte velké boxy s masem, a když si zákazník objedná, jednoduše mu kus odkrojíte, zvážíte, zabalíte a pošlete poštou? Předpokládám, že to nevypadá jako sklad Alzy.cz. :-)
Objednávky přijaté do 16 hodin vyřizujeme druhý pracovní den. Každý den brzy ráno expedujeme maso do restaurací a zároveň pro internet. Maso ze zracích boxů na bourárně  připravíme (nakrájíme a zabalíme dle specifikace objednávky), vakuově zabalíme, přidáme etiketu a dáme do přepravního boxu. Vychystané objednávky odvezeme chlazeným autem do naší výrobny, kde objednávku zkompletujeme s uzeninami, které se balí a krájí taktéž týž den. Pak už si ji u nás buďto zákazník vyzvedne, nebo mu ji doručíme přepravní službou.

A jak fungují jednotlivé gramáže? Určitě nemůžete mít vakuované všechny možné gramáže, jež si zákazník může vymyslet. Když si budu chtít objednat 2,1 kg masa, jste schopni mi ho dodat? Nebo prodáváte jen po kilech? Jak to funguje?
Balíme dle předem daných gramáží, které jsou uvedeny u každého zboží v našem internetovém obchodě. Má-li zákazník speciální přání, může to uvést v kolonce pro poznámky. Většinou je to cca 1 kg, u steaků se pak váha pohybuje od 200 g do 400 g dle druhu masa.

Jak dokážete ovlivnit stav masa po odeslání k zákazníkovi? Maso by se mělo přepravovat v chladicích boxech. Jak to hlídáte a jak zákazník maso obdrží? Kdo vám maso rozváží?
Maso rozvážíme v uzavřených chladicích boxem. Informaci, jak má zákazník maso skladovat a do kdy jej musí spotřebovat, jsou uvedeny na etiketě. Přepravu zajišťují firmy Messenger a Airway. Záleží na zákazníkovi, kterou z nich si při objednávce vybere.

Podle mých informací momentálně rozvážíte jen po Praze a jejím blízkém okolí. Chystáte se svou působnost rozšířit? Lze vůbec zrealizovat podobný projekt i celorepublikově?
Zatím je to pouze po Praze a nejbližším okolí, do budoucna pracujeme na systému, díky kterému bychom byli schopni rozvážet své produkty po celé republice.

Přiznám se, že si neumím nákup masa na internetu příliš dobře představit. Zákazníci se přeci jen rozhodují i podle jiných faktorů, než je jenom cena, jako je například vizuální podoba masa, zda má správnou barvu, zda je libové a tak dále. Ve vašem eshopu mají k dispozici pouze krásné fotky. Nemyslíte si, že je to je trochu zničující daň, kterou internetové obchody přináší?
Myslím, že v našem internetovém obchodě dostanou lidé kromě obrázků i další informace, které se kolikrát v řeznictví ani nedozví. Naši zákazníci jsou také většinou zákazníky restaurací Ambiente, a tudíž vědí, že od nás mohou očekávat určitý standard.

jiros-2

Zdroj fotky: Archiv Vlastimila Laciny Jiroše

Lze maso reklamovat? Jak na to vůbec pohlíží zákony?
Reklamace je popsána na našich stránkách v obchodních podmínkách. Samozřejmě, že je možné maso reklamovat jako jakékoli jiné zboží. Zákazník by si měl zboží zkontrolovat při převzetí a má právo ho nepřevzít.

Reklamaci lze uplatnit i posléze až do data spotřeby. K reklamaci se stavíme vždy pozitivně, ať už je oprávněná, či nikoli. Nejde nám pouze o jednorázový obchod, ale o dlouhodobý vztah se zákazníkem, a to je bez jeho spokojenosti nemožné. Mimochodem jsme zatím žádnou reklamaci při obchodu přes internet neřešili.

Kolik zákazníků denně jste schopni obsloužit? Určitě i vy máte nějaké omezené kapacity, kolik masa máte připraveného k prodeji.
Záleží to na skladbě objednávek, už jsme zpracovávali pro jednoho zákazníka i 80 dárkových balení. Možnosti jsou omezené hlavně v tom, abychom měli dostatek vyzrálého masa, což je třeba řídit s určitým předstihem. Sortiment zboží průběžně aktualizujeme dle toho, jaké druhy masa máme v dostatečném množství vyzrálé.

Chystáte se svůj sortiment rozšiřovat? Prodáváte i špekáčky, šunku a další?
Myslím, že sortiment již moc rozšiřovat nebudeme. Samozřejmě špekáčky, šunku, párky, klobásy, slaninu a další uzeniny k prodeji nabízíme již od začátku prodeje.

Jedním z průkopníků prodeje potravin na internetu v Čechách bylo Tesco, ale funguje u nás i řada dalších eshopů. Společnost IGD navíc odhaduje, že se do roku 2016 internetový prodej potravin v Evropě až zdvojnásobí. Ve Velké Británii by roční tržby měly dosáhnout skoro 14 miliard eur místo loňských 7 miliard (zdroj: Týden.cz). Myslíte si, že tento trend poroste a jednou se dostaneme do stavu, kdy budeme všechny potraviny nakupovat pouze na internetu? A je to správně? Zabijí podle vás eshopy kamenné obchody?
Trend internetového obchodu je dlouhodobě vzestupný, je to pro určitou část zákazníků pohodlné a šetří to jejich čas. Věřím, že dobré kamenné obchody se nemají čeho obávat. Lidé jsou společenští a potřebují osobní kontakt. Nákup v dobrém obchodě není jen o pořízení zboží, ale je to i společenská událost, určitý druh relaxace, možnost komunikace. Dobrý obchodník se o vás postará jako o vzácnou návštěvu a věnuje vám pozornost a to je přeci každému příjemné.

Když jsem si prohlížel váš sortiment a srovnával ceny s masem z obchodů ve svém okolí, vyšli jste mi suverénně nejdražší. Jakým způsobem určujete ceny na svém eshopu a je v nich zahrnuta i doprava?
Jsem přesvědčen, že jsou naše produkty výjimečné. Naše práce začíná u výběru chovatelů, velmi úzce s nimi pak spolupracujeme, což zabere dost času. U hovězího ovlivňujeme stravu, což s sebou přináší další náklady. Za svá zvířata platíme vyšší cenu, bouráme a dělíme jinak než ostatní, což představuje více práce, která taktéž není zadarmo.

Velmi nákladný je proces zrání (nejen v energiích a nájmu), některé kusy zrají 40 i 60 dní. V průběhu zrání se o maso musíme neustále starat. Uzeniny vyrábíme pouze z masa, koření, čerstvého česneku a dusitanové soli. Nepoužíváme náhražky a další látky zvyšující vaznost masa, ničím ho nenastavujeme.

V neposlední řadě je důležité i balení. To vše se promítá do ceny produktů. Doprava je účtována zvlášť dle výběru přepravce. Naše ceny jsou jistě vyšší než ve standardním řeznictví či obchodě. Je pak na zákazníkovi, aby posoudil, zda oprávněně. Naše maso není dražší proto, že je prodáváno přes internet, ale protože je kvalitní.  V podobné cenové relaci budeme prodávat i produkty ve svém kamenném obchodě.

Budou podle vás eshopy vždy dražší než kamenné obchody?
Nevidím důvod, proč takto uvažovat. Spousta zboží se dá přeci přes internet koupit levněji. U masa nejde o to, zda se prodává v obchodě či přes internet. Jde o kvalitu.

Pojďme se ale krátce pobavit i o něčem, co s internetem nesouvisí. Pohybujete se v oboru, kde je velká poptávka, ale i velká nabídka. Jak dnešní řeznictví, masny a další mohou konkurovat velkým řetězcům, jež často nabízejí nižší ceny a třeba i větší sortiment?
Kvalitním masem a dobrým přístupem k němu, výrobou poctivých uzenin, vstřícným přístupem k zákazníkovi, příjemným prostředím. Musíte to dělat dobře a rádi a musí to z vás zákazník cítit.

A jak reagujete na zahraniční nabídku? Na pultech vidíme stále více masa z dovozu. Myslíte si, že je to dobře a že se to do budoucna změní?
Věříme, že se to změní. Proto jsme začali zpracovávat české maso.

Vy jste odborník, můžete mi jako naprostému laikovi vysvětlit, jaký je rozdíl mezi českým masem a tím dováženým? Často mi pod vlivem médií připadá, že vše dovážené je zákonitě špatné. Je to pravda?
Není tomu tak. Maso, které se k nám dováží je ve většině případů kvalitní, ale ne vše. I české maso koupíte dobré i špatné. Nedá se obecně říci, že zahraniční maso je lepší než České, a naopak.

Rozdíly jsou v tom, z jakého plemene maso je, kde a jak zvíře žilo, co jedlo, jak se s ním za života, na porážce a po smrti zacházelo, jak bylo přepraveno.

jiros-1

Zdroj fotky: Archiv Vlastimila Laciny Jiroše

Proč vůbec do Česka maso dovážíme? Nejsou naši chovatelé schopni uspokojit celou poptávku? Četl jsem diskuze i o tom, že by to možné bylo.
Dříve jsme byli velmocí v chovu vepřů, dnes tomu tak již není a jsme závislí na dovozu. U hovězího myslím, že bychom zatím soběstační být měli. Proč se naše hovězí vozí porážet do zahraničí a na našich pultech se pak vyskytuje maso z dovozu, je asi otázka pro někoho jiného. My se snažíme, aby tomu tak nebylo.

Jaký je český zákazník? Je nenapravitelný? Například polské potraviny zde zažily už řadu skandálů. Přesto podle tamních ministerstev export do Čech poroste. Určitě je to z velké části i vinou prodejců, ti by to ale zase nenabízeli, kdybychom polské potraviny nekupovali. Jak se na toto díváte vy a jak byste českého zákazníka definoval?
Kde je poptávka, je i nabídka. Dnes je také na spoustě potravin napsáno „vyrobeno v EU“, což je dost široký pojem. Kolikrát ani zákazník nemůže vědět, z jaké země potravina pochází.

Český zákazník se mění. Čím dál více lidí přemýšlí nad tím, co kupují a za co své peníze vynaloží. Tudíž i více zákazníků kupuje kvalitnější potraviny. Lidé dnes opět více kupují české potraviny, rádi nakupují farmářské a domácí. Problém je v tom, že jsou častokrát klamáni prodejcem.

Velkou roli v celém procesu hraje cena, za kterou je maso chovatelem prodáno prodejci k dalšímu prodeji. Dokáží čeští chovatelé cenově konkurovat třeba polským dovozcům?
Vstupní cena hraje samozřejmě zásadní roli pro cenu konečnou. Se zahraničními dodavateli neobchodujeme, takže to nedokážu posoudit.

Myslíte si, že by měl stát české prodejce a chovatele nějak podporovat a více regulovat import potravin ze zahraničí?
Stát by měl domácí produkci podporovat v jakémkoli oboru.

Proč je vůbec maso z Polska a z jiných zemí levnější než to české? Člověk by řekl, že se stejná kráva narodí u nás i jinde.
V každé zemi je jiná cena práce a dalších vstupních nákladů.

Na svých stránkách uvádíte, že si maso vybíráte od prověřených chovatelů. Kdo je to prověřený chovatel a jak je poměřujete?
Nenakupujeme od nikoho, koho neznáme. Vždy, než začneme s chovatelem spolupracovat, ho několikrát navštívíme. Probíhají vlastně takové námluvy. Většinou nám ho doporučí jiný chovatel. My ho pak navštívíme, abychom viděli, jaká chová zvířata, jak jsou ustájena.

Velmi důležitý je moment, kdy přijdete na farmě přímo ke zvířatům. Když jsou plachá a nervózní, je něco špatně. Když vidíte, že je váš příchod nijak nevyrušil a ona si v klidu přežvykují a polehávají, je to fajn.

Všímáme si podestýlky, krmných žlabů, napajedel atd. Dále řešíme krmné složení a dávky, chceme znát dosavadní výsledky v přírůstcích. V neposlední řadě je na cele důležité, aby chovatel byl fajn chlap. Nenavazujeme spolupráci na chvíli, ale možná na celý život.

Člověk by řekl, že českých chovatelů je stále méně. Je to pravda? A jak na tom naši chovatelé obecně jsou?
Jestli jich je více či méně, nevím. Každopádně jsou to většinou vzdělaní lidé s velkým srdcem, kteří svoji práci milují.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 1

  1. Radek Kilevník

    -

    Pan Lacina projevil obrovskou trpelivost, pri odpovidani na ty otazky..

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Křišťálová Lupa 2017

Skrýt reklamu