Možná vás napadne, že vyhledávat na internetu umí dneska už každý. Ano, napsat dotaz do vyhledávacího políčka a stisknout ENTER opravdu není žádná věda. Běžní uživatelé ale většinou neví, podle jakých pravidel jim vyhledávače výsledky hledání zobrazují a jak najít i to, co na první pohled zřejmé není.
Inzerce
A právě v tom viděl byznysovou příležitost Viktor Janouch, který rozjel službu Informato.cz. Prostřednictvím ní pak firmám pomáhá najít důležité informace, které běžný uživatel najít nedokáže. Jak to funguje a co se dá také „vygooglit“? O tom je tento rozhovor.
Svým zákazníkům pomáháte hledat informace na internetu. Neumí ale něco takového v dnešního době Googlu a dalších vyhledávačů i naprostý laik?
Právě v dnešní době už laik není schopen najít skoro nic, co není úplně běžné. Google používá technologie, která mají lidem vylepšit a usnadnit hledání. Pokud chce někdo koupit televizi nebo hledá radu, jak na jaře řezat švestku, tak v pořádku. Jakmile chce ale najít něco, co není na první pohled viditelné, tak má smůlu.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
V čem je vaše hledání jiné od hledání běžného uživatele?
No právě v tom, že známe technologie vyhledávání, víme, jak Google přizpůsobuje výsledky podle historie hledání, zájmů uživatele, místa, kde se nachází. Zároveň dává důraz na aktuální události, na dotazy, které jsou nejvíce hledané, a používá ještě mnoho dalších signálů. Tohle všechno ty výsledky neuvěřitelně zkreslí.
Jaké triky při vašem hledání používáte?
Žádné triky v tom nejsou. Jenom se umíme správně zeptat a výsledky analyzovat. To je ale proces, takže je nutné hledání a analýzu několikrát opakovat a vždy dotaz měnit, upřesňovat, ptát se na souvislosti.
Co jste takto například našli?
Klienti mají nejrůznější přání. Často ani netušíme, proč to vlastně chtějí. Asi nejvíce zajímavá byla práce na hledání informací v jižní Americe, kde jsme v podstatě analyzovali celý trh s určitým typem skleněných výrobků.
A co jste našli a běžný uživatel by to nenašel?
Třeba to, jak daný výrobek nazývají. Bylo to úplně jiné slovo, než používá evropská varianta portugalštiny i španělštiny. A nevěděl to ani zadavatel. Nakonec proto si nás najal. Od toho jsme pak mohli teprve posunout dál.
Máte nějaký další příklad, co zajímavého a užitečného jste pro svoje klienty našli?
Třeba ten se seznamkou. Zadavatel byl s oborem dost podrobně seznámen. Sám byl aktivní na online seznamkách mnoho let. Chtěl zjistit, jestli se tím někdo vědecky zabýval a jestli existují nějaká relevantní data o uživatelích. Jasně, že to mohl najít sám, ale to chtělo čas a nějaké povědomí o způsobu vědecké práce. Oboje neměl. Takže výsledkem bylo, že jsme se postupnými kroky dostali k úplnému počátku, což byla nejprve diplomka a pak i disertační práci autora, který na ty principy vědecky přišel a od něj je pak ostatní víceméně opsali.
Najít se toho dá hodně. Jak posuzujete relevanci nalezených informací pro vaše klienty?
Tak jednak analýzu děláme z několika úhlů pohledu. Představte si to tak, že se ptáme nejdřív jako normální uživatel. Tyhle výsledky navodí nějaký směr, ale není to zpravidla použitelné. Takže se zeptáme jinak a ne jednou. Jak jsem řekl, je to proces, kdy postupně vylepšujeme a ověřujeme to, co jsme našli. Informace většinou ověřujeme a samozřejmě často nacházíme v oficiálních zdrojích, jako jsou právní předpisy, oborové vyhlášky, oficiální dokumenty, což je třeba obchodní ročenka a tak dále. Hodně pomáhají i vědecké publikace.
V čem dělají běžní uživatelé v rámci vyhledávání nejčastěji chybu?
Nejde ani o to, že dělají chyby, ale nevědí, jak jim vyhledávač ty výsledky předkládá. Zároveň asi nikdo běžně nemaže cookies, historii hledání nebo paměť prohlížeče. O používání VPN (což spolehlivě mění identitu – pozn. redakce) ani nemluvě.
Pracujete pouze s vyhledávačem Google?
Především s tímto vyhledávačem. Někdy používáme i Bing, například pro hledání v USA. Ale jak jsem již říkal, musíme používat různá nastavení, abychom „zlomili“ to standardní hledání.
Kdo si vaše služby nejčastěji objednává?
Většinou firmy, které potřebují získat nějaké informace o trhu, někdy jsou to ale i jednotlivci. V obou případech platí, že nemají čas, neumí jazyk nebo nevědí, kde a jak informace hledat.
Jak tyto služby naceňujete?
Hodinovou sazbou. Protože se předem nedá určit, jak dlouho bude hledání a zpracování trvat, dohodneme cenový strop. Pokud to vypadá, že bychom jej měli překročit z důvodu náročnosti zadání nebo zpracování výsledků, informujeme o tom klienta. Ten se pak rozhodne, jak dále postupovat.
Jak vás vůbec tato služba napadla?
Tuhle službu jsem začal nabízet, protože mě o to požádali moji klienti. Radil jsem jim s online marketingem a vedl PPC kampaně, což znamená také hledat informace. Když jsem pak třeba klientovi řekl, že by měl něco udělat, často to byla informace, o které neměl ani tušení. Pak se ptal, jak to vím a kde jsem to zjistil. Když pak ti klienti rozšiřovali působnost do dalších zemí, chtěli začít s něčím novým, měli nějaký nápad apod., obrátili se na mě, ať jim pomůžu. A vždycky jsem našel, co bylo potřeba.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.