Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Viktor Janouch: Pomáháme firmám hledat informace, které běžný uživatel najít nedokáže

Zdroj fotky: Archiv Viktora Janoucha

Možná vás napadne, že vyhledávat na internetu umí dneska už každý. Ano, napsat dotaz do vyhledávacího políčka a stisknout ENTER opravdu není žádná věda. Běžní uživatelé ale většinou neví, podle jakých pravidel jim vyhledávače výsledky hledání zobrazují a jak najít i to, co na první pohled zřejmé není.

Inzerce

A právě v tom viděl byznysovou příležitost Viktor Janouch, který rozjel službu Informato.cz. Prostřednictvím ní pak firmám pomáhá najít důležité informace, které běžný uživatel najít nedokáže. Jak to funguje a co se dá také „vygooglit“? O tom je tento rozhovor.

Svým zákazníkům pomáháte hledat informace na internetu. Neumí ale něco takového v dnešního době Googlu a dalších vyhledávačů i naprostý laik?

Právě v dnešní době už laik není schopen najít skoro nic, co není úplně běžné. Google používá technologie, která mají lidem vylepšit a usnadnit hledání. Pokud chce někdo koupit televizi nebo hledá radu, jak na jaře řezat švestku, tak v pořádku. Jakmile chce ale najít něco, co není na první pohled viditelné, tak má smůlu.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

V čem je vaše hledání jiné od hledání běžného uživatele?

No právě v tom, že známe technologie vyhledávání, víme, jak Google přizpůsobuje výsledky podle historie hledání, zájmů uživatele, místa, kde se nachází. Zároveň dává důraz na aktuální události, na dotazy, které jsou nejvíce hledané, a používá ještě mnoho dalších signálů. Tohle všechno ty výsledky neuvěřitelně zkreslí.

Jaké triky při vašem hledání používáte?

Žádné triky v tom nejsou. Jenom se umíme správně zeptat a výsledky analyzovat. To je ale proces, takže je nutné hledání a analýzu několikrát opakovat a vždy dotaz měnit, upřesňovat, ptát se na souvislosti.

Co jste takto například našli?

Klienti mají nejrůznější přání. Často ani netušíme, proč to vlastně chtějí. Asi nejvíce zajímavá byla práce na hledání informací v jižní Americe, kde jsme v podstatě analyzovali celý trh s určitým typem skleněných výrobků.

A co jste našli a běžný uživatel by to nenašel?

Třeba to, jak daný výrobek nazývají. Bylo to úplně jiné slovo, než používá evropská varianta portugalštiny i španělštiny. A nevěděl to ani zadavatel. Nakonec proto si nás najal. Od toho jsme pak mohli teprve posunout dál.

Máte nějaký další příklad, co zajímavého a užitečného jste pro svoje klienty našli?

Třeba ten se seznamkou. Zadavatel byl s oborem dost podrobně seznámen. Sám byl aktivní na online seznamkách mnoho let. Chtěl zjistit, jestli se tím někdo vědecky zabýval a jestli existují nějaká relevantní data o uživatelích. Jasně, že to mohl najít sám, ale to chtělo čas a nějaké povědomí o způsobu vědecké práce. Oboje neměl. Takže výsledkem bylo, že jsme se postupnými kroky dostali k úplnému počátku, což byla nejprve diplomka a pak i disertační práci autora, který na ty principy vědecky přišel a od něj je pak ostatní víceméně opsali.

Najít se toho dá hodně. Jak posuzujete relevanci nalezených informací pro vaše klienty?

Tak jednak analýzu děláme z několika úhlů pohledu. Představte si to tak, že se ptáme nejdřív jako normální uživatel. Tyhle výsledky navodí nějaký směr, ale není to zpravidla použitelné. Takže se zeptáme jinak a ne jednou. Jak jsem řekl, je to proces, kdy postupně vylepšujeme a ověřujeme to, co jsme našli. Informace většinou ověřujeme a samozřejmě často nacházíme v oficiálních zdrojích, jako jsou právní předpisy, oborové vyhlášky, oficiální dokumenty, což je třeba obchodní ročenka a tak dále. Hodně pomáhají i vědecké publikace.

V čem dělají běžní uživatelé v rámci vyhledávání nejčastěji chybu?

Nejde ani o to, že dělají chyby, ale nevědí, jak jim vyhledávač ty výsledky předkládá. Zároveň asi nikdo běžně nemaže cookies, historii hledání nebo paměť prohlížeče. O používání VPN (což spolehlivě mění identitu – pozn. redakce) ani nemluvě.

Pracujete pouze s vyhledávačem Google?

Především s tímto vyhledávačem. Někdy používáme i Bing, například pro hledání v USA. Ale jak jsem již říkal, musíme používat různá nastavení, abychom „zlomili“ to standardní hledání.

Kdo si vaše služby nejčastěji objednává?

Většinou firmy, které potřebují získat nějaké informace o trhu, někdy jsou to ale i jednotlivci. V obou případech platí, že nemají čas, neumí jazyk nebo nevědí, kde a jak informace hledat.

Jak tyto služby naceňujete?

Hodinovou sazbou. Protože se předem nedá určit, jak dlouho bude hledání a zpracování trvat, dohodneme cenový strop. Pokud to vypadá, že bychom jej měli překročit z důvodu náročnosti zadání nebo zpracování výsledků, informujeme o tom klienta. Ten se pak rozhodne, jak dále postupovat.

Jak vás vůbec tato služba napadla?

Tuhle službu jsem začal nabízet, protože mě o to požádali moji klienti. Radil jsem jim s online marketingem a vedl PPC kampaně, což znamená také hledat informace. Když jsem pak třeba klientovi řekl, že by měl něco udělat, často to byla informace, o které neměl ani tušení. Pak se ptal, jak to vím a kde jsem to zjistil. Když pak ti klienti rozšiřovali působnost do dalších zemí, chtěli začít s něčím novým, měli nějaký nápad apod., obrátili se na mě, ať jim pomůžu. A vždycky jsem našel, co bylo potřeba.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Nenechte si ujít

Blahut_Ludek

Nájemný manažer pro vaši firmu: Jak získat kontrolu nad vaším financováním?

miroslav-pesta-web

Miroslav Pešta: Jak se naučit anglicky a jak se vyvíjí aplikace Mooveez?

e-commerce-2018-web

Implementace GDPR ani vstup Amazonu nezastaví růst české e-commerce, tvrdí experti

Právě vyšlo

vit-endler-web

Investice přes crowdfunding pohledem investora. Jak nad nimi přemýšlet? | Vít Endler (finGOOD)

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

juraj-harkabuzik-web

Zákaznická podpora: Jak na ni najít nejlepší lidi? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

Nejoblíbenější

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
ruslan-skopal-web

Marketplaces. Jak na nich prodává Trenýrkárna? | Ruslan Skopal

Komentáře

TOP obsah

michael-rostock-poplar-web

Michael Rostock – Poplar: Vítězové a poražení v byznysu, předpoklady úspěchu, trendy pro startupy

josef-matejka-web

Josef Matějka (CZC.cz): Smysl života po prodeji firmy, zvládání stresu v podnikání, investice do technologií

vit-endler-web

Jak si sestavit osobní rozpočet? | Vít Endler (finGOOD.cz)

Premium
dominik-pichal-web

Privátní značky: Jak je vytvořit? | Dominik Píchal (Grizly.cz)

Inzerce