Inspirace pro vaše podnikání a marketing

10 věcí, které byste měli vědět o zakládání startupů

Gilad Avidan, spoluzakladatel izraelského startupu Smore pro tvorbu online letáků pro menší marketéry, sestavil zajímavou prezentaci, ve které popisuje deset bodů pro mladé zakladatele startupů. Jedná se o stručný seznam věcí, na které by začínající zakladatel měl dbát nebo je naopak vypustit a dosáhnout tak úspěchu bez zbytečného stresu.

1. Identifikujte své perfektní zákazníky. Zaměřte se na ně a na nic jiného

Tím, že identifikujete své ideální zákazníky, budete schopni se zaměřit na jejich skutečné potřeby a přání. Pokud někdo, kdo není vaším perfektním zákazníkem, něco potřebuje, vaše rozhodnutí bude snazší. Také je jednodušší být výjimečně dobrý v jedné věci. Pamatujte si také, že tímto krokem získáte zaměření na hodnotu – jistě chcete vytvářet takové produkty, které lidi donutí si říct: „Wow! To je přesně to, co potřebuji!“ Je lepší mít padesát takových zákazníků než tisíc lhostejných.

2. Přestaňte psát kód. Už jste mluvili se svými zákazníky?

90 % společností selže nikoliv kvůli nefunkční technologii, ale protože nevznikl potřebný soulad mezi produktem a trhem. Nikdy nevíte předem, zda produkt, který hodláte vrhnout na trh, vzbudí potřebný zájem. V půlhodinovém rozhovoru s potenciálním klientem se toho ale o požadavcích trhu dozvíte víc než za tři měsíce spekulování. Naučte se, co klienti potřebují, a pak buď jejich potřeby splňte originálním způsobem, nebo se je rozhodněte ignorovat. Musíte porozumět tomu, jak přemýšlí, co vědí a jakým výzvám čelí vaši zákazníci.

3. Investice nerovná se úspěch

Společnosti, které spolykají velké peníze, nejsou automaticky úspěšné. Takový obrázek spíše zdůrazňují a vytváří média. Cesta s penězi nekončí – pouze začíná. Peníze vám sice koupí více volného času, zároveň si vás ale zavážou velkou zodpovědností a tlakem.

4. Setkání s investory nejsou pracovním pohovorem. Vybudujte vztah

Investování je o vztazích. Víc, než byste možná čekali – není to o tom, že přijdete, uděláte dojem a pak buď odejdete s penězi, nebo bez nich. Investoři rádi vkládají své peníze do lidí, které znají, respektují a kterým důvěřují. Je známo, že investice probíhají v liniích, nikoliv bodech. Vzbuďte v potenciálních investorech dojem, že raketa startuje: s nimi nebo bez nich. Při prezentaci sebe sama a svého projektu ale buďte čestní a uctiví a netlačte na pilu.

5. Mluvte o svých nápadech. Startupy umírají na zapomnění a prosperují z feedbacku

Váš nápad vám opravdu nikdo neukradne. Oprava: Na světě existuje dalších padesát týmů, které pracují na tomtéž jako vy. Startupy umírají na anonymitu. Starejte se o to, aby o vašem nápadu slyšelo více lidí, a nikoliv méně. Žádné NDA (dohody o využití získaných informací jen pro dané účely), prosím.

6. Buďte pečliví při najímání lidí. Důvěřujte svému vnitřnímu pocitu

Pokud máte z někoho špatný pocit, důvěřujte svému pocitu a nenajímejte ho. Zeptejte se sami sebe: „Chci toho člověka vídat a komunikovat s ním každý den?“ Vašich prvních pět zaměstnanců je jako pět kulek v hlavni zbraně. Každý z nich musí mít nějaký dopad na okolí. Pokud někoho najmete s tím, že nevíte, co si o něm myslet, a po týdnu už ho nemáte rádi, vyhoďte ho. Na světě je mnoho schopných lidí, které i po týdnu rádi mít budete.

7. Nestarejte se o inženýring. Starejte se o získávání uživatelů

Je vaše skóre uživatelů na nule? Představte si, že není nijak náročné vytvořit produkt, který ale nebude moc používán. Vykašlete se na nadbytečný inženýring produktů a radši přemýšlejte, jak k produktu přitáhnout uživatele. Všechny úspěšné firmy tuto otázku řeší a neustále na ní pracují. Zaměřte se na problém, který řešíte, a vězte, že nemusíte být perfektní ve všem.

8. Je to maraton, ne sprint. 90 % času to je o výdrži

Zapomeňte na to, že existuje jeden jediný magický prvek, který vám zaručí okamžitý úspěch. Takové startupy jsou vzácnou výjimkou a i takové mají za sebou často léta snahy, než se jim dostane nějakého ocenění – podívejte se třeba na Pinterest. Neopouštějte své produkty příliš rychle. Dokud máte dobrý produkt a zákazníky, kteří vás mají upřímně rádi a kterým jste vyřešili nějaký problém, a dokud se startup vyplácí natolik, že se s tím dá vyžít, vydržte a pracujte. Zlepšujte stávající produkty a nekoukejte příliš po nových, zelenějších pastvinách.

9. Nestudujte výjimky. Studujte skutečný byznys

Některé společnosti i lidé jsou zkrátka výjimeční, příkladem je třeba Steve Jobs. Obvykle je zapotřebí hodně štěstí: správný nápad, načasování, ty správné lidi nebo třeba místo, kde žijete a pracujete. Mnoho společností často ani neví, proč dosáhly takového úspěchu. Mějte ovšem stále na paměti, že se jedná o výjimky. Své studijní úsilí raději věnujte skutečným byznysům tvořeným skutečnými lidmi – ideálně takovými, se kterými můžete udržovat osobní kontakt.

10. Váš vztah se spoluzakladateli je klíčový. Nechoďte spát rozhádaní

Znáte ty poučky, že na partnerském vztahu se musí stále pracovat? Ve vztahu mezi spoluzakladateli startupu to funguje úplně stejně. Buďte k sobě navzájem otevření a upřímní a nerozcházejte se do svých domovů rozhádaní. Rozdělte si povinnosti – nejlepší způsob, jak ztratit efektivitu, je dělat všechno společně. Tímto způsobem také posílíte vzájemnou důvěru.

Založili jste nebo se chystáte založit nějaký startup? Poskytly vám rady Gilada Avidana nějaké užitečné vodítko? Podělte se s námi a našimi čtenáři o vlastní postřehy a doporučení v komentářích.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu