Vystudoval ekonomiku a management na ČZU v Praze. Dnes pracuje jako PPC specialista v Dobrém webu. Tomáš Turek pečuje zejména o korporátní klienty, ale vedle toho i školí naprosté začátečníky. Napadlo mě se ho zeptat, jak s PPC začít, proč do něj investovat a jak neprodělat velké peníze.
Inzerce
Tomáši, v čem je pro nás PPC lepší než jiné nástroje internetové reklamy?
PPC má řadu výhod oproti jiným nástrojům internetové reklamy, ale samozřejmě i pár nevýhod. To, co je stěžejní, vyplývá z názvu, platíte za proklik. Další výhodou je poměrně přesné cílení, naprostá kontrola nad rozpočtem, flexibilita a s pomocí Google Analytics i výborná měřitelnost.
Pro koho tahle výhoda je? Zvládnou to vše měřit a vyhodnocovat i naprostí amatéři? Úplní začátečníci pravděpodobně ne, ale s trochou zkušeností základní nastavení měření zvládne i uživatel, který v oboru začíná.
Můžete neznalým čtenářům vysvětlit, co to vlastně PPC je?
Zkratka znamená v překladu Pay Per Click, tedy platba za proklik. V jednoduchosti se jedná o jednu z nejefektnějších forem reklamy. Existuje řada systémů, které tuto formu reklamy nabízejí.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
A kde se tato reklama zobrazuje? Skutečně na mnoha různých plochách. Ve vyhledávačích, na jejich partnerských webech, na sociálních sítích a dalších místech.
Lze říci, která z těchto možností je v jaké situaci výhodnější? Obecně platí, že výkonnostní kampaně jsou vhodné pro vyhledávací sítě. Propagace brandu, případně získávání návštěvnosti pak právě na partnerských webech, sociálních sítích atp.
Proč by lidé měli inzerovat ve vyhledávačích? Do vyhledávače uživatel vstupuje s tím, že chce něco najít a vyhledávač opustit. Víme, co hledá, proto mu můžeme vrátit relevantní výsledky. I proto mají například kampaně na sociálních sítích vyšší míru opuštění (z dopadové stránky) než reklama ve vyhledávačích. Uživatel nechce opouštět Facebook, nepřišel něco hledat, přišel se bavit. Proto se vrací zpět do sociální sítě.
Jak tedy probíhá získání nejvyšších placených pozicí? Kdo je získá?
Existuje skutečně řada různých systémů, proto odpověď nelze generalizovat. Vezmeme-li ovšem nejrozšířenější systém Google Adwords, tak pořadí reklam ovlivňují dvě složky, kvantitativní a kvalitativní. Kvantitativní je maximální cena za proklik, kterou jsme ochotni nabídnout, kvalitativní část sestává z řady různých součástí. V celkovém hodnocení můžeme říci, že kvalitativní složka ukazuje, jak dobře máme systém nastaven.
Kolik to vše stojí?
Důležité je, že rozpočet kampaní máme plně ve svých rukou. Systém neutratí více, než si sami určíme. Odhadovat cenu pozice není snadné, liší se obor od oboru. Dobrým pomocníkem jsou nástroje přímo v systémech.
Určitě ale existuje způsob, jak investované peníze prodělat, nebo ne? Samozřejmě, proto je důležité si hned od počátku stanovit cíle a ty měřit. Počet konverzí, % nových návštěv a tak dále.
Občas slýchám rady o minimálních investicí do PPC. Existuje podle vás nějaké minimum?
Já tento dotaz také často slýchávám a velmi nerad na něj odpovídám. Pokud PPC fungují a přinášejí vytyčené cíle, řešil bych spíše otázku maximálního rozpočtu, který se vyplatí.
Kdy ale můžeme říct, že PPC skutečně fungují a nemohou fungovat třeba ještě lépe? Opět to souvisí s plánovanými cíli a jejich plněním. Každý inzerent bude mít laťku jinde. Ale jednoduchá rovnice je, když zisky převýší náklady.
V jakých případech bychom se měli rozhodnout do PPC investovat? Určitě to není vhodné pro všechny projekty.
PPC jsou vhodné skutečně pro řadu subjektů. Důležité je, zda pomocí nich dokážeme zacílit na potenciální zákazníky.
To lze zjistit jak? Inzerent z vlastních zkušeností zpravidla dokáže alespoň trochu odhadnout své zákazníky. V případě, že se na internetu nepohybují, tak na ně samozřejmě nezacílí. Ale kdybych to měl trochu rozvést, zaměřil bych se na hledanost klíčových slov ve svém oboru, konkurenci (zda inzeruje a do jaké míry jsou plochy vytěžovány), vhodnost produktu pro samotnou propagaci (rohlíky inzerovat nebudeme), nákladovou efektivitu včetně vlastních marží na produktech, cílovou skupinu vlastních zákazníků a další.
Zdroj fotky: Archiv Tomáše Turka
S jakými obory jste se při investování do PPC setkal?
Od propisek po hypotéky. (smích)
Je PPC vhodnou cestou i pro malé podniky, případně malé živnostníky?
Určitě ano, výhodou je právě výborná možnost cílení. Malý živnostník z malého města může pomocí geografického cílení zobrazovat reklamu pouze zde (ale to je jen jednoduchý příklad).
Takže lze nastavit, že se reklama zobrazuje jen uživatelům z určitého města? Co dál lze nastavit? Především klíčová slova, která budou reklamu spouštět. V detailnějším rozsahu pak časové plánování (můžeme například omezit reklamu v konkrétních hodinách), zařízení, ve kterém se budou inzeráty zobrazovat (desktop, mobil, …), jazyky, vylučování IP adres, cílení dle zájmů uživatelů, kategorií webů. Je toho opravdu spousta.
Jaké obory jsou vůbec nejvytíženější? Finanční sektor je jedním z nejvytíženějších.
Dokáže si PPC správně nastavit i začátečník, nebo je zapotřebí rady odborníka?
Začátečník je dokáže pouze nastavit. Nastavit systém „správně“ již vyžaduje zkušenosti. Malý e-shop si však inzerci pravděpodobně „dokáže“ spravovat sám. Hranice pro to, kdy lze říci, že inzerent je zkušený, zřejmě neexistuje.
Co zvážit při rozhodování, zda investovat raději do Google Adwords, nebo do Skliku?
Tyto dva systémy jsou velmi podobné. Sklik je však „pouze“ český systém. Chcete-li cílit do zahraničí, zvolte Adwords. Většina inzerentů, kteří chtějí reklamu pro Českou republiku, využívá oba systémy.
Lze nějak určit, jací uživatelé navštěvují Seznam a jací Google? To by mohlo při výběru pomoci, ne? A vy víte přesně, jací uživatelé navštěvují Seznam a Google? Zpravidla se výsledky vyhledávání skutečně kryjí. Vodítkem může být hledanost klíčových slov, kterou lze v systémech ověřit.
V čem jsou tyto dva systémy jiné? Již jsem zmínil nemožnost cílit pomocí Skliku do zahraničí (pominu-li to minimum na Slovensku). Adwords je o mnoho propracovanější, nabízí více možností automatizace, různých nastavení a propracovanější možnosti cílení. Oproti tomu je Sklik přehlednější. Základní funkce jsou však takřka totožné.
A cenově? Porovnám-li takřka identické kampaně v Skliku a Adwords, téměř vždy se ceny za proklik liší. Ale říci, který systém je dražší? To si netroufám. Co lze s jistotou říci, že takovým cenovým lídrem je LinkedIn (minimální cenová nabídka je zde 2 USD).
Zdroj fotky: Archiv Tomáše Turka
Jak máme zjistit, zda je pro nás investice do Google Adwords výhodnější než do Skliku? Prvotní úsudek zpravidla vyvodíme rozumovým uvažováním. Například cílíme-li do ČR, ovšem na klientelu zahraniční (např. turisté), jistě budeme volit pouze Adwords. Napovědět nám může také plánovač klíčových slov, kde zjistíme hledanost jednotlivých frází.
V konečném důsledku však většina klientů využívá oba systémy a případně testuje jejich výkonnost v čase.
Když se rozhodneme investovat, jak svoje investice hlídat a neutratit zbytečně moc?
Základem je měření konverzí, tak jednoduše poznáme, zda se kampaně vyplácejí. „Zbytečně mnoho“ pak není na místě. V opačném případě máme rozpočet na denní bázi, proto není problém si finance dobře rozvrhnout.
Lze v tomto důvěřovat specialistovi? Někdo může mít strach, že mu utratí zbytečně mnoho peněz.
Nevidím důvod, proč nevěřit, výsledky si můžeme snadno ověřit. Výhodou jsou zpravidla letité zkušenosti. A v případě agentury také sdílení informací a vzájemná zastupitelnost specialistů.
Kam bychom placené odkazy měli směřovat? Na úvodní stranu, nebo třeba vytvořit speciální podstránku?
Základem PPC je co největší relevance. Tedy ve smyslu co nejkonkrétnějších klíčových slov, spolu se souvisejícím inzerátem a směřující na co nejrelevantnější dopadovou stránku. Příkladem může být cestovní kancelář, která pořádá zájezdy do mnoha zemí. Pro každou zemi tak nastaví konkrétní kampaň, s klíčovými slovy pro danou destinaci a vybere dopadovou stránku, kde uživatel nalezne tuto destinaci.
Jakou roli v tom všem hraje titulek inzerátu, popisek a vše další? Opravdu velmi významnou. Inzerát je to, co upoutá potencionálního zákazníka. Důležité jsou tedy poutavé inzeráty s výzvou k akci a případně konkurenční výhodou. Kvalitní inzerát nám mimo jiné také zajistí lepší hodnocení kampaní.
Na co při jejich psaní pamatovat?
Existuje řada zásad. Některé jsou pouze doporučujícího charakteru, jiné nepodmíněné. Inzeráty především nesmí být klamavé a musí dávat logický smysl. Omezením pak je určitý počet znaků, užití jen jednoho vykřičníku na inzerát a mnoho dalších. Lze je nalézt například v Centru zásad Adwords.
Lze je v průběhu běžící kampaně měnit?
Ano, samozřejmě. Dokonce je to faktická nutnost při optimalizaci.
A je možné běžící kampaň rychle zastavit, když například zjistíme, že není efektivní? Jedním kliknutím.
Jak vůbec efektivnost inzerátů měřit? Základním měřítkem je počet konverzí (tedy zvolená akce, kterou uživatel provede na našem webu, například objednávka produktu). Z pohledu inzerátů (například oproti jiným v sestavě) je to pak míra prokliku. Doporučuji vždy vytvořit více variant inzerátů k jedné sestavě a vzájemně je testovat.
Pokud bychom si chtěli předem zjistit co nejvíce informací a co nejvíce se toho naučit, doporučil byste nám nějaké české i zahraniční zdroje, ze kterých můžeme čerpat? Z těch zahraničních http://searchenginewatch.com a http://searchengineland.com. Dobrým pomocníkem je i nápověda Adwords nebo Sklik. Sám do ní často nahlédnu. A jinak čtenáře rád uvidím na svém školení.
Jak jste se učil vy?
Ani nevím, už je to pár let, co jsem s onlinem začínal. Ale jistě čtením článků, metoda pokus omyl a mnohé od kolegů. Především v Dobrém webu funguje sdílení informací výborně.
Mnoho druhů reklam se různě mění. Dnes třeba řada lidí říká, že už se nevyplatí investovat do grafických bannerů a podobně. Jak se podle vás bude vyvíjet PPC reklama? Vzhledem k tomu, že se jedná stále o jeden z hlavních příjmů (nejen) vyhledávačů, předpokládám, že neustrne.
Zdroj fotky: Archiv Tomáše Turka
Co třeba PR články? To trochu míjí můj obor. Několik let jsem se však věnoval SEO a copywritingu a v PR článcích vidím v tuto chvíli (po mnoha zásazích ze strany Google) jednu z cest, jak podpořit přirozené výsledky ve vyhledávání.
Jak se podle vás bude vyvíjet PPC reklama? Vzhledem k tomu, že se jedná stále o jeden z hlavních příjmů (nejen) vyhledávačů, předpokládám, že neustrne.
Bude vždy tak efektivní jako dnes?
PPC samo o sobě efektivní být nemusí, bude spíše více záležet na tom, kdo jej spravuje.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
Firemní hodnoty: Jak si je určit a jak s nimi pracovat? | Jiří Jemelka
Zkoušela jsem si ppc reklamy na google zakládat sama a výsledek byl takový, že jsem za měsíc projela 10 tis. a výsledek takřka žádný. Oslovila jsem různé firmy z ppc oboru, porovnala jejich nabídky a reference a bohužel jsem byla spokojena až napotřetí s firmou http://www.ppc-reklama.eu/
Utracená částka se snižovala, poptávky přibývaly. Uvažuji ještě o remarketingu, ale musím si o tom něco zjistit. Máte s tím někdo zkušenosti? Nerada bych dopadla jako při zakládání Adwords…
L.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Libuše Kulhánková
Před 9 roky
Zkoušela jsem si ppc reklamy na google zakládat sama a výsledek byl takový, že jsem za měsíc projela 10 tis. a výsledek takřka žádný. Oslovila jsem různé firmy z ppc oboru, porovnala jejich nabídky a reference a bohužel jsem byla spokojena až napotřetí s firmou http://www.ppc-reklama.eu/
Utracená částka se snižovala, poptávky přibývaly. Uvažuji ještě o remarketingu, ale musím si o tom něco zjistit. Máte s tím někdo zkušenosti? Nerada bych dopadla jako při zakládání Adwords…
L.
Odpovědět »