Tomáš Dočkal je z Brna a už od svých 16 let se věnuje návrhářství a krejčovství. Dnes je mu 22 let a podniká v textilním a reklamním odvětví. Zejména zajišťuje přímou výrobu pro módní značky Dotchi, Max & Marks a krejčovství Natali. Rovněž je členem Národní Komory Módy. Zaujalo nás, že tak mladý člověk už buduje svoji vlastní módní značku, a neváhali jsme mu položit několik zajímavých otázek.
Inzerce
Je značka Dotchi vašim živobytím? Jelikož v podnikání nestačí vydělat peníze jen na základní věci, ale je nutné neustále do podniku investovat, a to čím dál více, tak si dosud zajišťuji i jiné zdroje příjmů.
Co vše „Dotchi“ znamená? Značka Dotchi je zároveň mou přezdívkou, získal jsem ji v době, kdy jsem jezdil BMX Freestyle. Vznikla zkomoleninou slova Ritchey, jež je značkou komponentů jízdních kol. Přezdívka se uchytila a do pár týdnů nezbylo moc lidí, kteří by mě oslovovali mým pravým jménem.
Je to jen módní značka? Je to především módní značka, ale beru ji také jako symbol vytrvalosti a toho, že když něco děláte naplno, není možné neuspět. Myslím si, že tak to vidí i někteří mí klienti, a právě proto si vybírají značku Dotchi. O tom nejvíce vypovídá i samotný počátek značky.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Kdy jste značku založil? Při studiu? Paradoxně jsem v prvních dvou letech studia chtěl ze školy odejít, protože mi studium moc nešlo a nebavilo mě, doslova jsem prolézal. Profesoři mě měli za někoho, kdo nejspíš dříve nebo později odpadne. Potom se vše díky prvním zajímavým projektům, ke kterým jsem byl pozván svými kamarády, změnilo. Známky se mi začaly lepšit, protože se změnil můj postoj ke škole, ale hlavně se pro mě změnil její smysl v rámci oboru. Nicméně postoj profesorů a spolužáků zůstal. Tajil jsem, že po škole veškerý volný čas věnuji své značce.
Proto, když na to po čase náhodou přišla má spolužačka, se to po škole samozřejmě rychle rozšířilo a pro všechny to byla velká rána, že ten budiž k ničemu je vlastně majitelem módní značky, kterou respektují jako plnohodnotnou už stovky spokojených klientů a v Brně se už dokonce zapsala do podvědomí spousty lidí.
Kde všude se vaše oblečení prodává? Oblečení prodáváme přímo, a to v prostorách brněnského krejčovství. Část modelů dále prodáváme prostřednictvím internetového obchodu a také za využití distribučních serverů, jako je například fler.cz nebo ceske-produkty.cz
Jak dostáváte své zboží k zákazníkům? Největší počet klientů získáváme díky osobnímu doporučení jejich přátel a mému osobním styku s lidmi. Svou roli, především u mimobrněnských klientů, hrají také internetoví distributoři. Mediálních reklam dosud nevyužíváme.
V jakých cenových hladinách se pohybujete? Cenové hladiny jsou velmi rozmanité a záleží především na typu zakázky, náročnosti modelu a nákladech na materiál.
Abych byl přesnější, děláme zakázky 1-2 kusové, které jsou nejčastější, ale také velkokapacitní, například 50 kusové. Výroba i náklady se pak diametrálně liší efektivitou práce i cenou materiálu. Materiály nabízíme v cenových relacích od 200,- Kč, ale v nabídce máme také luxusní materiály s cenou až 15.500,- Kč za metr délky.
Ukázka některých modelů.
Pro koho je značka Dotchi určena? Zpočátku byly první věci zaměřené spíše na mladé lidi ve věku 15-25 let a ve volnočasovém stylu. Za těch pár posledních let se však koncept značky změnil spíše na společenskou módu a současně máme klienty ve věku od 20 do 55 let z nejrůznějších sociálních sfér. Myslím si, že chtít nosit pěkné a originální oblečení není tak otázkou věku či sociální situace, jak jsem si to myslel zpočátku, ale spíše otázkou priorit. Klienti, kteří ke mně přijdou, totiž nejsou jen obchodní zástupci nebo majitelé firem, ale i například dělníci na stavbě či prodavači v Tescu…
Kolik prodáte kusů oblečení ročně? Můžete nám přiblížit i roční obrat Dotchi? V prvních dvou letech nepřesahoval počet oblečení 50 kusů ročně. Bylo nutné mít k podnikání i zaměstnání. Koncem tohoto, bez dvou měsíců, pátého roku odhaduji počet kusů na skoro 400.
Roční obrat je interní záležitost, ovšem mohu vám prozradit, že 1 milion zatím nepřesáhneme. Nicméně příští rok bude třeba úspěšnější díky plánovaným projektům. Rozhodně pro to udělám maximum.
Kolik máte zákazníků? Aktuální počet klientů vám nyní přesně neřeknu, jelikož tyto statistiky dělám zpětně až začátkem nového roku. Z minulého roku vám však mohu prozradit statistiku návratnosti klientů, která je pro mě tou nejdůležitější, jelikož zobrazuje, jak jsou naši klienti s oblečením od nás spokojeni. Více než jednou za dobu existence firmy u nás nakoupilo 55,1 % z toho 30,6 % dokonce více než 3krát. Co jistě také stojí za zmínku, je počet reklamací. Za skoro 5 let byly vyřízeny 3 reklamace. Od začátku roku 2013 značka nabízí záruku 3 let, místo klasických 2. Naše výrobky jsou totiž nezpochybnitelně vysoké kvality.
Máte nějaké populární klienty? Vyloženě mediálně populární klienty dosud nemám, ale mám spoustu klientů se zajímavými obory zaměstnání, jako například profesoři na vysokých školách, doktoři, zpěváci, politici, hasiči, starostové, majitelé firem, hokejisti a spousta dalších. Také jsem měl zakázky pro firmy a instituce, jako jsou například Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska, ODS, OVB a často spolupracuji s velkou reklamní společností Freeboard Europe.
Odkud dovážíte látku? A kde čerpáte inspiraci na nové modely? Látky odebírám z Itálie a na přání klientů i z Anglie nebo Francie. Z Česka bych odebíral rád, ale vyhovujícího výrobce látek mám pouze pro pleteniny.
S kým spolupracujete? Spolupracuji převážně s lidmi v oborech z módního průmyslu, kteří jsou pro mé podnikání nezbytní. Patří mezi ně fotografové, vizážisti, kadeřníci, grafici, modelingové agentury, dodavatelé materiálů či jejich obchodní zástupci.
Dokážete dnes či do budoucna konkurovat velkým zavedeným značkám? Myslíte si, že jim nějaká nová značka konkurovat dokáže? Odhaduji, že do jednoho až dvou roků budu plně konkurence schopný luxusnějším, nejmenovaným krejčovstvím, která se řadí mezi špičky. S jedním z nich v současné době v určitých věcech spolupracuji a s majitelem druhého mám naplánovanou přátelskou schůzku. Vždycky říkám, že konkurenční boje jsou velmi drahá záležitost, naopak fúze velmi výhodná. Raději si dělám přátele než nepřátele.
Co vše je potřebné pro založení vlastní módní značky? Jak ji lze vůbec založit? Můj názor je, že samotné založení je to nejjednodušší na celém procesu. Nejtěžší je v ČR takovéto značce zajistit samotný chod. V každém podnikání a především v jeho začátcích, kdy začínáte od nuly, je to velmi náročné.
A liší se to nějak ve vašem oboru? Troufám si říci, že v textilním průmyslu je to ještě náročnější. Přestože Česká republika bývala velmocí módního průmyslu, dnes už to tak bohužel není. Výrobci látek, co u nás fungují, většinou nenabízí kvalitou a vzhledem přijatelné látky a výjimky, které mezi nimi jsou, většinou dodávají materiály pouze velkým odběratelům, což si začínající podnikatel zkrátka nemůže dovolit.
Řešením pro mě tedy bylo pouze vyhledání kontaktů na dovozce látek ze zahraničí, konkrétně z Itálie. Dále se však snažím zajistit odběr od značkových výrobců látek, protože si uvědomuji důležitost výběru z širší škály látek pro mé klienty.
Dalším problémem postupem času (opět vzhledem k situaci v textilním průmyslu) bylo najít schopnou krejčovou na šití oděvů (prvního 3,5 roku jsem musel zvládat zhotovení oděvů vesměs jen sám, což by dnes, vzhledem k růstu značky, nebylo reálné. Obor krejčí/švadlena byl během několika minulých let na většině škol v ČR zrušen a lidí, kteří mají v tomto oboru praxi a zároveň v něm chtějí dále pracovat, je po čertech málo. V současné době mám krejčovou, jež má spoustu zkušeností a let v oboru v Polsku, na Ukrajině a v Česku. Tuhle bitvu jsem prozatím také vyhrál, i když si uvědomuji, že za nějaký čas mě to bude čekat znovu, a to při rozšiřování výroby.
Poslední věcí, která byla nezbytně potřebná, bylo zařídit vyhovující prostory. V prvních letech mě moji klienti navštěvovali přímo u mě v bytě, kam chodili především kvůli individuálnímu přístupu a dobře odvedené práci. Když se však snažíte nabízet výjimečné služby, měly by dle mého být nadstandartní ve všech aspektech, i co se týká prostředí.
Jak vás napadlo svou značku založit? Proč jste třeba nezačal pracovat pro nějakou již zavedenou? Nápad založit vlastní módní značku přišel během studia na střední škole. Pod obchodní značkou Dotchi působím od roku 2010, ovšem navrhování a šití jsem se začal věnovat v roce 2009, kdy jsem začal nabízet svým přátelům zakázkové šití, například košil nebo kalhot. Hlavním zlomem bylo oslovení k realizaci šatů na kadeřnickou soutěž a následující oslovení modelingové agentury k ušití společenských šatů pro módní focení na zámku hraběnky Denisy Belcredi. Pak už jsem zkrátka pocítil kouzlo a prestiž tohoto oboru a chtěl jsem mít značku, pod kterou by se má díla mohla šířit mezi lidi a přinášet mi klienty.
Takto vypadají prostory, v nichž vznikají nová díla Dotchi.
Kolik lidí pod Dotchi pracuje? V současné době jsme na hlavní práci se značkou spojenou pouze dva. Má velmi šikovná krejčová Nataliia Tazvan a já. Dále však externě spolupracuji s osmi neméně důležitými lidmi.
Jaké jsou vaše plány do budoucna? Mám spoustu plánů, některé jsou v ČR naprosto výjimečné, a proto bych o nich nerad mluvil před jejich realizací.
O čem však, co se týče krejčovství, mluvit mohu, tak o svém plánu rozšířit dodavatele látek, knoflíků aj. Zvýšit komfort prostředí prostor a rozjet pro krejčovství Dotchi větší marketingové akce, a to převážně v Brně. Značka Dotchi by měla postupem času zůstat pouze zakázkovou značkou.
Dále mám v plánu založit novou značku, která ponese název Thomas Vedere. Půjde o značku konfekční. Primárně bude zaměřena opět na pánskou společenskou módu. Tato značka bude materiály i zhotovením podobná Dotchi, ovšem díky efektivnější výrobě a odpadnutí času např. při osobních schůzkách, zkouškách či shánění konkrétních materiálů, jako je tomu u zakázkové výroby, bude značka Thomas Vedere značně levnější. S touto značkou bych chtěl následně expandovat do zahraničí.
Na čem však trvám, je, že výroba – i přes nelehké podmínky – zůstane v České republice.
Jak se podle vás módní průmysl vyvíjí? Jste s jeho vývojem spokojen? Lidé stále preferují spíše monopolní módní značky, protože žijí v omylu, že zakázkové šití je jen pro ty nejbohatší, jak tomu bylo kdysi, a po nových značkách se moc nedívají. Myslím si ale, že díky síle internetu a sociálních sítí se to bude měnit a menší značky budou získávat čím dál více místa na trhu. Což je dobře, protože lidé by měli mít možnost vybrat si oblečení, které jim nejlépe sedne, jak vzhledem, tak střihem.
Neřekl bych, že jsem nespokojen s módním průmyslem. Co se týče módních návrhářů, tak máme stále velmi schopné a talentované lidi, konkurence schopné a na světové úrovni.
Co se však týká textilního průmyslu jako takového, z toho je mi občas smutno. Přijde mi velká škoda, že Česká Republika, bývalá velmoc ve světě jak v textilním, tak i módním průmyslu, dovolila takovou destrukci celého průmyslu. Nedávám to rozhodně za vinu firmám jako takovým, ale politikům, kteří dovolili privatizace textilních podniků, které byly následně vytunelovány, a povolili masivní import, především z Číny a Vietnamu, na což české výroby nemohly pružně reagovat a konkurovat jejich nízkým cenám.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Obdivuji každého, kdo dokáže zrealizovat svojí vizi. Bez zbytečných řečí se prostě pustí do díla a maká. Velká poklona !
Ale s tím textilním průmyslem se Tomáš trochu mýlí. Privatizace jej nezničila a tunelování byl až důsledek a nikoli příčina krachu.
A co se týče dovozu z Asie – tam odsud se dováželo hlavně nekvalitní zboží okopírované nápady a pod. To se poslední roky mění, ale náš textilní průmysl zkrachoval už před lety a ne teprve dnes.
Pravou příčinou krachu nejen textilního průmyslu u nás, bylo centrálně a chybně plánované hospodářství za socialismu. Tam jsou kořeny toho, co se dnes lacině a zcela mylně shazuje na privatizaci. To je politický alibismus a levicový boj o moc, říkat že za špatný stav našeho hospodářství může privatizace.
A dá se to snadno dokázat. V digitální knihovně parlamentu existují stenozáznamy ze všech jednání, včetně těch z období socialismu. Už na zasedání ČNR v roce 1986 ministr průmyslu a poslanci ČNR referovali o velmi špatném stavu našeho průmyslu, o rychle klesající konkurenceschopnosti, o vysoké zmetkovosti a vysoké náročnosti výroby na energie i pracovní sílu.
Jako příklad z textilního průmyslu lze uvést nasazení nového textilního stroje České výroby, který měl nahradit zastaralý západní stroj. Ten nový český vyžadoval pro obsluhu o 20 lidí víc a pracoval s nižším výkonem a vysokou poruchovostí.
Může se pak někdo divit, že textilní výroba podlehne konkurenci z asie ?
Detaily si můžete najít na serveru http://www.psp.cz – digitální knihovna PSP CR.
Náš průmysl byl ve velmi těžkém rozkladu již před rokem 1989. Vyžadoval obrovské investice na které ČR prostě neměla, protože v průběhu let se kapitál utápěl v nesmyslných magalomanských projektech, které šly proti světovému trendu. Např. obří investice do výroby oceli v době kdy v celé Evropě probíhal pozvolný utlum kapacit. Po roce 89 takhle investice okamžitě zkrachovala, logicky a nevyhnutelně.
A tak by se dalo pokračovat do nekonečna. Připomenu snad jen, v mnoha podnicích stojící ladem drahé japonské CNC stroje, protože nebyly peníze na nutnou údržbu a školení obsluhy. Atd. atd.
Bylo by to na dlouhé povídání. Bohužel seriózní a pravdivé informace se nevejdou na dva řádky billboardu, a tak tady vítězí ten jednoduchý levicový podvod = že za všechno špatné může privatizace tunelování.
Ne tunelování byl jen důsledek nevyhnutelného krachu. Nikdo si přece neupeče slepici co snáší zlatá vejce. Ale slepice co nenese nic, tu je naopak rozumné zaříznou a udělat alespoň polívku, než jí dokola jen živit !
A poslední příklad – aby se ze Škody Auto stal světově konkurenceschopný výrobce, musela investovat do své obnovy a vývoje 250 miliard korun ! Jediný podnik, 250 miliard ! A to není konečná suma, investice musí dělat neustále.
Přitom ztráty z celé privatizace se odhadují na 600 miliard. To jsou fakta.
Nic ve zlim ale s te znacky Dotchi nemam dobrej pocit nevidim to na celosvetovou znacku jako je napriklad: Calvin Clein,Guess,Versace a pod… Tahle znacka „Dotchi“ se i spatne vyslovuje je takova obycejna nezajimava pro lidi na svete, ktery miluji modu a znacky. Ja osobne kdybych zacal podnikat s oblecenim tak bych si vymyslel lepsi znacku, ktera sama osobe je lakava pro lidi. Jelikoz v dnesni dobe uz nema cenu podnikat uz jen stoho duvodu ze svet je zlej a lidi hnusny dokonce i modni navrhari jsou sobecti a nikomu nic neprejou mysli jen na svou budoucnost aby oni byli ti nejlepsi a poradi vam aby se nereklo, tak bych do toho ani nesel. Takze tahle znacka bude fungovat max v CR a jeste vam to nevydela miliardy ktery by jste urcite chteli. Tak hodne stesti
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
michal
Před 9 roky
Obdivuji každého, kdo dokáže zrealizovat svojí vizi. Bez zbytečných řečí se prostě pustí do díla a maká. Velká poklona !
Ale s tím textilním průmyslem se Tomáš trochu mýlí. Privatizace jej nezničila a tunelování byl až důsledek a nikoli příčina krachu.
A co se týče dovozu z Asie – tam odsud se dováželo hlavně nekvalitní zboží okopírované nápady a pod. To se poslední roky mění, ale náš textilní průmysl zkrachoval už před lety a ne teprve dnes.
Pravou příčinou krachu nejen textilního průmyslu u nás, bylo centrálně a chybně plánované hospodářství za socialismu. Tam jsou kořeny toho, co se dnes lacině a zcela mylně shazuje na privatizaci. To je politický alibismus a levicový boj o moc, říkat že za špatný stav našeho hospodářství může privatizace.
A dá se to snadno dokázat. V digitální knihovně parlamentu existují stenozáznamy ze všech jednání, včetně těch z období socialismu. Už na zasedání ČNR v roce 1986 ministr průmyslu a poslanci ČNR referovali o velmi špatném stavu našeho průmyslu, o rychle klesající konkurenceschopnosti, o vysoké zmetkovosti a vysoké náročnosti výroby na energie i pracovní sílu.
Jako příklad z textilního průmyslu lze uvést nasazení nového textilního stroje České výroby, který měl nahradit zastaralý západní stroj. Ten nový český vyžadoval pro obsluhu o 20 lidí víc a pracoval s nižším výkonem a vysokou poruchovostí.
Může se pak někdo divit, že textilní výroba podlehne konkurenci z asie ?
Detaily si můžete najít na serveru http://www.psp.cz – digitální knihovna PSP CR.
Náš průmysl byl ve velmi těžkém rozkladu již před rokem 1989. Vyžadoval obrovské investice na které ČR prostě neměla, protože v průběhu let se kapitál utápěl v nesmyslných magalomanských projektech, které šly proti světovému trendu. Např. obří investice do výroby oceli v době kdy v celé Evropě probíhal pozvolný utlum kapacit. Po roce 89 takhle investice okamžitě zkrachovala, logicky a nevyhnutelně.
A tak by se dalo pokračovat do nekonečna. Připomenu snad jen, v mnoha podnicích stojící ladem drahé japonské CNC stroje, protože nebyly peníze na nutnou údržbu a školení obsluhy. Atd. atd.
Bylo by to na dlouhé povídání. Bohužel seriózní a pravdivé informace se nevejdou na dva řádky billboardu, a tak tady vítězí ten jednoduchý levicový podvod = že za všechno špatné může privatizace tunelování.
Ne tunelování byl jen důsledek nevyhnutelného krachu. Nikdo si přece neupeče slepici co snáší zlatá vejce. Ale slepice co nenese nic, tu je naopak rozumné zaříznou a udělat alespoň polívku, než jí dokola jen živit !
A poslední příklad – aby se ze Škody Auto stal světově konkurenceschopný výrobce, musela investovat do své obnovy a vývoje 250 miliard korun ! Jediný podnik, 250 miliard ! A to není konečná suma, investice musí dělat neustále.
Přitom ztráty z celé privatizace se odhadují na 600 miliard. To jsou fakta.
Odpovědět »
Jmeno a prijmeni
Před 6 roky
Nic ve zlim ale s te znacky Dotchi nemam dobrej pocit nevidim to na celosvetovou znacku jako je napriklad: Calvin Clein,Guess,Versace a pod… Tahle znacka „Dotchi“ se i spatne vyslovuje je takova obycejna nezajimava pro lidi na svete, ktery miluji modu a znacky. Ja osobne kdybych zacal podnikat s oblecenim tak bych si vymyslel lepsi znacku, ktera sama osobe je lakava pro lidi. Jelikoz v dnesni dobe uz nema cenu podnikat uz jen stoho duvodu ze svet je zlej a lidi hnusny dokonce i modni navrhari jsou sobecti a nikomu nic neprejou mysli jen na svou budoucnost aby oni byli ti nejlepsi a poradi vam aby se nereklo, tak bych do toho ani nesel. Takze tahle znacka bude fungovat max v CR a jeste vam to nevydela miliardy ktery by jste urcite chteli. Tak hodne stesti
Odpovědět »