Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Může být time management klíčem k vašemu úspěchu?

O time managementu je vydáno nesčetně publikací. Řada firem ho používá jako motivaci a součást kariérních plánů. Reklamy na nás volají „šetřete čas a peníze“. Přesto sami stále máme pocit, že by den měl mít alespoň 30 hodin a ze všech stran slyšíme, že někdo nestíhá a nemá čas.

Tlak okolností prohlubuje časovou past

Pokud člověk začíná podnikat, najednou zjistí, jak je den neskutečně krátký. Pokud u podnikání navíc ještě studuje, propast se o to více prohlubuje. Představa podnikání před 30 lety, kdy ještě internet a mobilní telefon nebyly standardem, je jako z říše snů, nebo spíše nočních můr.

Lidská psychika je zajímavý mechanismus. Čím více na ni tlačíte, tím více se brání. Je neuvěřitelné, kolik toho člověk dokáže po psychické stránce unést. Samozřejmě že pokud jsme pod tlakem, potřebujeme nahromaděný tlak následně ventilovat. Všechno má zkrátka svůj protipól a rovnováha je základem vesmíru, to vědí i bojovníci jedi.

Není-li tomu tak, člověk upadá do útlumu a psychika ho drží v pasti. Jistě znáte situace, kdy máte v poznámkách desítky úkolů, nevyřízené maily a faktury k proplacení… Nechce se vám ale vůbec nic, nevíte, do čeho píchnout, a raději brouzdáte po internetu. Problém se začíná nabalovat a časová propast se prohlubuje.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Plánování jako základ vesmíru

Je neuvěřitelné, jak podnikatelé dokážou fungovat bez plánování. Zeptejte se někoho, co bude dělat zítra, pozítří, jaký má plán na měsíc a výhledy na příští rok. Málo kdo vám odpoví a spíše uslyšíte „nevím“. To je kámen úrazu time managementu. Jak máme vědět, co máme dělat dnes, když nevíme, kde chceme být zítra?

Plán je důležitý a měl by být základem celého našeho žití. Samozřejmě, že můžete slyšet z různých stran, že nejlepší je žít spontánně. To si ale podnikatel dovolit nemůže. Pokud se člověk rozhodne podnikat, přijímá fakt, že bude žít podle kalendáře, hodinek a spontánnost nechá jiným.

Některé věci se samozřejmě naplánovat nedají, proto je potřeba navíc plán neustále aktualizovat a případně i měnit. Stále bychom měli mít cíl, kterého chceme dosáhnout, kam se chceme posouvat. To znamená, že do skutečného cíle nikdy nedorazíme. Naplňování cílů totiž logicky vytváří cíle nové. Vyřešení problému mění jeho podstatu.

Jak si naplánovat život

Obecně je známo plánování krátkodobých, střednědobých a dlouhodobých cílů. Toto rozdělení je obrazné, proto na něm nemůže být vystavěn jakýkoliv plán. Plán znamená, že máme jasný cíl a termín a jediné efektivní plánování je, podle mého názoru, kalendář.

Jak jsem psal výše, co máme dělat dnes, když nevíme, kde chceme být zítra. Vycházíme-li z této premisy, měli bychom vyjít z rámcové představy našeho podnikání a žití a tu postupně doplnit. Kalendářní rok berme jako šablonu, dlouhodobý plán, do kterého vepisujeme plány střednědobé, krátkodobé a dílčí.

Jako střednědobý plán berme roční kvartál. Krátkodobý plán měsíc a zbývá nám dílčí plánování dnů. Pokud bude mít podnikatel takovýto jednoduchý mustr, nemůže nevědět, co bude za týden, ani za měsíc. Ví totiž přesně, kde chce být na konci měsíce a co pro to chce udělat.

Time management, čili řízení času

Time mangement je o řízení našeho času a obecně znamená plánování dne. Doteď jsem řešil obecný rámec. Jsem ale přesvědčen, že je to potřeba, protože (jak jsem psal) není dneška bez zítřka. Samotné denní plánování je samozřejmě nesmírně důležitou součástí podnikání.

Osobně se mi líbí systém, který mi kdysi poradil známý a přijde mi jako skvělá, přísná sebekontrola. Do kalendáře si ke každé hodině děláte zelený, nebo červený puntík (případně nějaké zástupné znaky). Zelený puntík říká, že jsem hodinu využil efektivně pro dosažení svého cíle. Červený puntík značí opak. Doporučuji vyzkoušet. Uvidíte, která barva bude převažovat.

Nesmíme ale zapomínat na sebe a na fakt, že veškerá naše pracovní činnost musí být kompenzována. Každý má kompenzaci nastavenou jinak – někdo sportuje, někdo čte, jiný třeba vaří. Důležité je vypnout a odkostit se od starostí. Jak byste označili v kalendáři hodinu plavání, u kterého si odpočinete od práce a budete potom opět efektivní? Je to cesta k cíli, nebo ztracená hodina?

Stále dokola se setkávám s názory, že práce na počítači není práce a „co je na tom prosím tě tak těžkého“. Práce na počítači je duševní práce a každý, kdo si to někdy vyzkoušel, ví, že je to pěkná dřina. Vymyslete a napište článek tak, aby byl zajímavý a měl hlavu a patu :-) To by šel člověk občas raději házet lopatou, aby si odpočal.

Psychologové tvrdí, že každý člověk by měl mít alespoň hodinu denně jen pro sebe. S tímto názorem se ztotožňuji a věřím, že pokud si člověk poctivě dopřeje hodinu denně na svou duševní hygienu, prospívá to jeho celkové efektivitě a duševnímu zdraví.

Hromada času = spokojený člověk

Zastávám názor, že výsledkem efektivního řízení času by měl být spokojený a efektivně fungující člověk. Přes všechny výzkumy a čísla se podle mě zapomíná na to hlavní – na lidi. Každý člověk je jiný. Někomu vyhovuje pracovat 12 hodin denně, někdo trpí po osmi. Time management jako nástroj mi má pomoci nastavit si den tak, aby mi maximálně vyhovoval a abych se nedostával do stresových situací kvůli nedostatku času.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jan-kodl

Jako soukromý marketingový konzultant pomáhá především středně velkým společnostem vydělávat peníze, optimalizovat náklady a budovat zdravé PR. Jeho filozofie marketingu vychází z učení Sergia Zymana. Více o marketingu a reklamě najdete na jeho webu www.jankodl.cz.

Nenechte si ujít

Premium
michal-pohludka-web

Jak vybudovat dlouhodobě úspěšnou firmu? | Michal Pohludka

samuel-ondrisak-web

Jak připravit e-shop na rok 2023? | Samuel Ondrišák (Dexfinity)

huba-babinec-web

Česká e-commerce v roce 2023. Jaká bude? Duel Shoptetu a Skladonu

Právě vyšlo

Premium
martin-mates-web

Rozpad managementu firmy a špatný výběr manažerů | Martin Mates (Econea)

jan-kodytek-web

Jak zanalyzovat stav jakékoliv firmy? Zkuste metodu 3S | Jan Kodytek (JPF)

Premium
vilem-minarik-web

Školil tisíce lidí na 5 kontinentech. Co se naučil? | Vilém Minařík

Nejoblíbenější

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Komentáře

David Petr

Před 10 roky

Nic nového pod sluncem, ale ty puntíky se mi líbí. Vyzkouším!

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc (Reflex Capital): Odvrácená strana spolupráce startupů a investorů

max-kovar-web

Jak řídit sklad a vést skladníky? | Max Kovář (Skladon)

jan-kvasnicka-web

Jan Kvasnička: Podnikání na volné noze, budování osobní značky, trh freelancerů

martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas (ADLER): Strategie v podnikání, řízení firmy, zvládání krize

Inzerce