O time managementu je vydáno nesčetně publikací. Řada firem ho používá jako motivaci a součást kariérních plánů. Reklamy na nás volají „šetřete čas a peníze“. Přesto sami stále máme pocit, že by den měl mít alespoň 30 hodin a ze všech stran slyšíme, že někdo nestíhá a nemá čas.
Inzerce
Tlak okolností prohlubuje časovou past
Pokud člověk začíná podnikat, najednou zjistí, jak je den neskutečně krátký. Pokud u podnikání navíc ještě studuje, propast se o to více prohlubuje. Představa podnikání před 30 lety, kdy ještě internet a mobilní telefon nebyly standardem, je jako z říše snů, nebo spíše nočních můr.
Lidská psychika je zajímavý mechanismus. Čím více na ni tlačíte, tím více se brání. Je neuvěřitelné, kolik toho člověk dokáže po psychické stránce unést. Samozřejmě že pokud jsme pod tlakem, potřebujeme nahromaděný tlak následně ventilovat. Všechno má zkrátka svůj protipól a rovnováha je základem vesmíru, to vědí i bojovníci jedi.
Není-li tomu tak, člověk upadá do útlumu a psychika ho drží v pasti. Jistě znáte situace, kdy máte v poznámkách desítky úkolů, nevyřízené maily a faktury k proplacení… Nechce se vám ale vůbec nic, nevíte, do čeho píchnout, a raději brouzdáte po internetu. Problém se začíná nabalovat a časová propast se prohlubuje.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Je neuvěřitelné, jak podnikatelé dokážou fungovat bez plánování. Zeptejte se někoho, co bude dělat zítra, pozítří, jaký má plán na měsíc a výhledy na příští rok. Málo kdo vám odpoví a spíše uslyšíte „nevím“. To je kámen úrazu time managementu. Jak máme vědět, co máme dělat dnes, když nevíme, kde chceme být zítra?
Plán je důležitý a měl by být základem celého našeho žití. Samozřejmě, že můžete slyšet z různých stran, že nejlepší je žít spontánně. To si ale podnikatel dovolit nemůže. Pokud se člověk rozhodne podnikat, přijímá fakt, že bude žít podle kalendáře, hodinek a spontánnost nechá jiným.
Některé věci se samozřejmě naplánovat nedají, proto je potřeba navíc plán neustále aktualizovat a případně i měnit. Stále bychom měli mít cíl, kterého chceme dosáhnout, kam se chceme posouvat. To znamená, že do skutečného cíle nikdy nedorazíme. Naplňování cílů totiž logicky vytváří cíle nové. Vyřešení problému mění jeho podstatu.
Jak si naplánovat život
Obecně je známo plánování krátkodobých, střednědobých a dlouhodobých cílů. Toto rozdělení je obrazné, proto na něm nemůže být vystavěn jakýkoliv plán. Plán znamená, že máme jasný cíl a termín a jediné efektivní plánování je, podle mého názoru, kalendář.
Jak jsem psal výše, co máme dělat dnes, když nevíme, kde chceme být zítra. Vycházíme-li z této premisy, měli bychom vyjít z rámcové představy našeho podnikání a žití a tu postupně doplnit. Kalendářní rok berme jako šablonu, dlouhodobý plán, do kterého vepisujeme plány střednědobé, krátkodobé a dílčí.
Jako střednědobý plán berme roční kvartál. Krátkodobý plán měsíc a zbývá nám dílčí plánování dnů. Pokud bude mít podnikatel takovýto jednoduchý mustr, nemůže nevědět, co bude za týden, ani za měsíc. Ví totiž přesně, kde chce být na konci měsíce a co pro to chce udělat.
Time management, čili řízení času
Time mangement je o řízení našeho času a obecně znamená plánování dne. Doteď jsem řešil obecný rámec. Jsem ale přesvědčen, že je to potřeba, protože (jak jsem psal) není dneška bez zítřka. Samotné denní plánování je samozřejmě nesmírně důležitou součástí podnikání.
Osobně se mi líbí systém, který mi kdysi poradil známý a přijde mi jako skvělá, přísná sebekontrola. Do kalendáře si ke každé hodině děláte zelený, nebo červený puntík (případně nějaké zástupné znaky). Zelený puntík říká, že jsem hodinu využil efektivně pro dosažení svého cíle. Červený puntík značí opak. Doporučuji vyzkoušet. Uvidíte, která barva bude převažovat.
Nesmíme ale zapomínat na sebe a na fakt, že veškerá naše pracovní činnost musí být kompenzována. Každý má kompenzaci nastavenou jinak – někdo sportuje, někdo čte, jiný třeba vaří. Důležité je vypnout a odkostit se od starostí. Jak byste označili v kalendáři hodinu plavání, u kterého si odpočinete od práce a budete potom opět efektivní? Je to cesta k cíli, nebo ztracená hodina?
Stále dokola se setkávám s názory, že práce na počítači není práce a „co je na tom prosím tě tak těžkého“. Práce na počítači je duševní práce a každý, kdo si to někdy vyzkoušel, ví, že je to pěkná dřina. Vymyslete a napište článek tak, aby byl zajímavý a měl hlavu a patu :-) To by šel člověk občas raději házet lopatou, aby si odpočal.
Psychologové tvrdí, že každý člověk by měl mít alespoň hodinu denně jen pro sebe. S tímto názorem se ztotožňuji a věřím, že pokud si člověk poctivě dopřeje hodinu denně na svou duševní hygienu, prospívá to jeho celkové efektivitě a duševnímu zdraví.
Hromada času = spokojený člověk
Zastávám názor, že výsledkem efektivního řízení času by měl být spokojený a efektivně fungující člověk. Přes všechny výzkumy a čísla se podle mě zapomíná na to hlavní – na lidi. Každý člověk je jiný. Někomu vyhovuje pracovat 12 hodin denně, někdo trpí po osmi. Time management jako nástroj mi má pomoci nastavit si den tak, aby mi maximálně vyhovoval a abych se nedostával do stresových situací kvůli nedostatku času.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jako soukromý marketingový konzultant pomáhá především středně velkým společnostem vydělávat peníze, optimalizovat náklady a budovat zdravé PR. Jeho filozofie marketingu vychází z učení Sergia Zymana. Více o marketingu a reklamě najdete na jeho webu www.jankodl.cz.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
David Petr
Před 10 roky
Nic nového pod sluncem, ale ty puntíky se mi líbí. Vyzkouším!
Odpovědět »