Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Může být time management klíčem k vašemu úspěchu?

jan-kodl
Před 11 roky

O time managementu je vydáno nesčetně publikací. Řada firem ho používá jako motivaci a součást kariérních plánů. Reklamy na nás volají „šetřete čas a peníze“. Přesto sami stále máme pocit, že by den měl mít alespoň 30 hodin a ze všech stran slyšíme, že někdo nestíhá a nemá čas.

Tlak okolností prohlubuje časovou past

Pokud člověk začíná podnikat, najednou zjistí, jak je den neskutečně krátký. Pokud u podnikání navíc ještě studuje, propast se o to více prohlubuje. Představa podnikání před 30 lety, kdy ještě internet a mobilní telefon nebyly standardem, je jako z říše snů, nebo spíše nočních můr.

Lidská psychika je zajímavý mechanismus. Čím více na ni tlačíte, tím více se brání. Je neuvěřitelné, kolik toho člověk dokáže po psychické stránce unést. Samozřejmě že pokud jsme pod tlakem, potřebujeme nahromaděný tlak následně ventilovat. Všechno má zkrátka svůj protipól a rovnováha je základem vesmíru, to vědí i bojovníci jedi.

Není-li tomu tak, člověk upadá do útlumu a psychika ho drží v pasti. Jistě znáte situace, kdy máte v poznámkách desítky úkolů, nevyřízené maily a faktury k proplacení… Nechce se vám ale vůbec nic, nevíte, do čeho píchnout, a raději brouzdáte po internetu. Problém se začíná nabalovat a časová propast se prohlubuje.

Inzerce

Plánování jako základ vesmíru

Je neuvěřitelné, jak podnikatelé dokážou fungovat bez plánování. Zeptejte se někoho, co bude dělat zítra, pozítří, jaký má plán na měsíc a výhledy na příští rok. Málo kdo vám odpoví a spíše uslyšíte „nevím“. To je kámen úrazu time managementu. Jak máme vědět, co máme dělat dnes, když nevíme, kde chceme být zítra?

Plán je důležitý a měl by být základem celého našeho žití. Samozřejmě, že můžete slyšet z různých stran, že nejlepší je žít spontánně. To si ale podnikatel dovolit nemůže. Pokud se člověk rozhodne podnikat, přijímá fakt, že bude žít podle kalendáře, hodinek a spontánnost nechá jiným.

Některé věci se samozřejmě naplánovat nedají, proto je potřeba navíc plán neustále aktualizovat a případně i měnit. Stále bychom měli mít cíl, kterého chceme dosáhnout, kam se chceme posouvat. To znamená, že do skutečného cíle nikdy nedorazíme. Naplňování cílů totiž logicky vytváří cíle nové. Vyřešení problému mění jeho podstatu.

Jak si naplánovat život

Obecně je známo plánování krátkodobých, střednědobých a dlouhodobých cílů. Toto rozdělení je obrazné, proto na něm nemůže být vystavěn jakýkoliv plán. Plán znamená, že máme jasný cíl a termín a jediné efektivní plánování je, podle mého názoru, kalendář.

Jak jsem psal výše, co máme dělat dnes, když nevíme, kde chceme být zítra. Vycházíme-li z této premisy, měli bychom vyjít z rámcové představy našeho podnikání a žití a tu postupně doplnit. Kalendářní rok berme jako šablonu, dlouhodobý plán, do kterého vepisujeme plány střednědobé, krátkodobé a dílčí.

Jako střednědobý plán berme roční kvartál. Krátkodobý plán měsíc a zbývá nám dílčí plánování dnů. Pokud bude mít podnikatel takovýto jednoduchý mustr, nemůže nevědět, co bude za týden, ani za měsíc. Ví totiž přesně, kde chce být na konci měsíce a co pro to chce udělat.

Time management, čili řízení času

Time mangement je o řízení našeho času a obecně znamená plánování dne. Doteď jsem řešil obecný rámec. Jsem ale přesvědčen, že je to potřeba, protože (jak jsem psal) není dneška bez zítřka. Samotné denní plánování je samozřejmě nesmírně důležitou součástí podnikání.

Osobně se mi líbí systém, který mi kdysi poradil známý a přijde mi jako skvělá, přísná sebekontrola. Do kalendáře si ke každé hodině děláte zelený, nebo červený puntík (případně nějaké zástupné znaky). Zelený puntík říká, že jsem hodinu využil efektivně pro dosažení svého cíle. Červený puntík značí opak. Doporučuji vyzkoušet. Uvidíte, která barva bude převažovat.

Nesmíme ale zapomínat na sebe a na fakt, že veškerá naše pracovní činnost musí být kompenzována. Každý má kompenzaci nastavenou jinak – někdo sportuje, někdo čte, jiný třeba vaří. Důležité je vypnout a odkostit se od starostí. Jak byste označili v kalendáři hodinu plavání, u kterého si odpočinete od práce a budete potom opět efektivní? Je to cesta k cíli, nebo ztracená hodina?

Stále dokola se setkávám s názory, že práce na počítači není práce a „co je na tom prosím tě tak těžkého“. Práce na počítači je duševní práce a každý, kdo si to někdy vyzkoušel, ví, že je to pěkná dřina. Vymyslete a napište článek tak, aby byl zajímavý a měl hlavu a patu :-) To by šel člověk občas raději házet lopatou, aby si odpočal.

Psychologové tvrdí, že každý člověk by měl mít alespoň hodinu denně jen pro sebe. S tímto názorem se ztotožňuji a věřím, že pokud si člověk poctivě dopřeje hodinu denně na svou duševní hygienu, prospívá to jeho celkové efektivitě a duševnímu zdraví.

Hromada času = spokojený člověk

Zastávám názor, že výsledkem efektivního řízení času by měl být spokojený a efektivně fungující člověk. Přes všechny výzkumy a čísla se podle mě zapomíná na to hlavní – na lidi. Každý člověk je jiný. Někomu vyhovuje pracovat 12 hodin denně, někdo trpí po osmi. Time management jako nástroj mi má pomoci nastavit si den tak, aby mi maximálně vyhovoval a abych se nedostával do stresových situací kvůli nedostatku času.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: jan-kodl

Jako soukromý marketingový konzultant pomáhá především středně velkým společnostem vydělávat peníze, optimalizovat náklady a budovat zdravé PR. Jeho filozofie marketingu vychází z učení Sergia Zymana. Více o marketingu a reklamě najdete na jeho webu www.jankodl.cz.

Komentáře

David Petr

Před 11 roky

Nic nového pod sluncem, ale ty puntíky se mi líbí. Vyzkouším!

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

Premium
vladimir-kvas-web

650 milionů ročně. Přesto firma málem zkrachovala | Vladimír Kvaš (Geetoo)

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

braverman-babinec-web

E-commerce: S čím se nyní potýkají české e-shopy? | Tomáš Braverman a Patrik Babinec

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing