Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Teambuilding – od emocí po empatii

inzerce
Před 8 roky

Upevnění kolektivu. Zlepšení vztahů a komunikace mezi pracovníky. Zvýšení kreativity lidí a schopnosti spolupráce mezi odděleními. Lepší řešení krizových situací. To jsou cíle, které obvykle majitele firem motivují k organizaci teambuildingu. Zní to pěkně. Skutečnost může být různá. Co opravdu rozhoduje o tom, do jaké míry celá akce přinese žádaný efekt? Pojďme se nad tím zamyslet.

Stmelí se kolektiv pouze na základě týmového plnění úkolů?

Snadno si dokážeme představit, že v každé firmě pracují lidé, kteří mají různé povahy. (Zjednodušeně řečeno se tak sejdou společenští sangvinici s tichými flegmatiky, vznětliví cholerici s klidnými melancholiky.) Co s nimi všemi udělá společné řešení teambuildingového zadání? Záleží na tom, jak se při tom budou cítit. Čím lépe, tím více budou ochotni spolupracovat mezi sebou.

Odbourání možných negativních emocí

Uveďme si pár příkladů. Špatné pocity až stres z teambuildingů často mívají lidé, kteří nemají příliš vysoké sebevědomí, nebo ti, kteří mají jednoduše rádi svůj klid. Mrzoutům zase pravděpodobně nebude po chuti trávit čas činností, která pro ně nemusí být zajímavá. Při sportovních aktivitách ostatní dost možná nebudou zvládat tempo fyzicky zdatnějších. A tak dále. Jak podobné věci řešit?

Jaké aktivity zvolit?

Program přizpůsobíme lidem energičtějším i těm, kteří mají raději klidné činnosti. Vybereme si proto takové místo konání akce, kde najdeme rozmanité venkovní i vnitřní zázemí. Například v kongresovém hotelu Jehla snadno domluvíme různé aktivity a hry. Doplníme je krátkým kulturním vystoupením. A večer se všichni rádi sejdou u dobrého jídla, které může mít podobu například oblíbeného grilování.

5 tipů na zajímavé teambuildingové aktivity:

  • Stopovací hra – spojení fyzické činnosti (procházka) i duševní práce (řešení logických úloh)
  • Přechod po žhavém uhlí nebo po střepech – vypadá hůře, než jaké to ve skutečnosti je, ale rozhodně si pro tuto kratochvíli zajistěte zkušeného člověka
  • Nacvičit pohádku dle vlastního výběru – velmi zábavná varianta
  • Detektivní hra (vyšetřování vraždy) – příprava dá více práce, ale dost pravěpodobně sklidíte úspěch
  • Lidský stolní fotbal – nenáročná varianta klasického „fotbálku“

Teambuilding 2 v 1

Budování týmu nemusí znamenat jen dohodu na samotném řešení veselých úkolů nebo povzbuzování při skákání v pytli. Jde o to, naučit se k sobě chovat vstřícně i mimo jakékoli soutěžení. Hledat mezi sebou kompromisy. Domluvit se. A to už při organizaci samotné. Při celém pobytu na události, při řešení praktických denních věcí. Už to má zaměstnance učit kvalitní vzájemné interakci.

Co má vliv na pozitivní výsledek teambuildingů?

To, jaký je program a jak kvalitní zázemí událost má, může ve větší či menší míře ovlivnit její účinek. Není to však zdaleka jediná okolnost, která napomůže úspěšnosti celého podniku. Zásadní je empatický přístup pořadatele k účastníkům a snaha jim umožnit se rozvíjet.

Jít příkladem

Jak to vypadat v praxi? Jak jsme řekli, už při pořádání je dobré vcítit se do účastníků. Brát ohled na různé okolnosti, které mohou zaměstnancům ztěžovat účast na teambuildingu. A vyjít jim vstříc:

    • „Šéf vybral sportovní turnaj a to je pro mě nezvládnutelné.“ Řešení: Málo náročné fyzické aktivity, jejich vyloučení nebo prostřídání s úkoly na přemýšlení.
    • „Máme těsně před závěrkou a musíme jet na teambuilding!“ Řešení: Vhodný termín vybírat dostatečně dopředu a na dobu, kdy se neřeší tolik akutních věcí.
    • „Proč bych měl někam jezdit v sobotu? Co udělám s dětmi?“ Řešení: Nepořádat teambuilding ve dnech volna. Zajistit hlídání nebo udělat zvlášť malý program pro děti zaměstnanců.
  • „Nejsem moc společenská a budu se stydět.“ Řešení: Dotyčnou uklidnit a povzbudit.
    • „Já vím, my se budeme ztrapňovat a vedení se bude jen koukat a bavit se na náš účet.“ Řešení: Vybírat takové úkoly, kterých se nebude nikdo zdráhat zúčastnit. Ani šéfové.
  • „Teambuildingy mě prostě nebaví.“ Řešení: Do programu zahrnout něco pro daného člověka atraktivního.
  • „Opravdu se nechci zúčastnit téhle aktivity!“ Řešení: Nenutit a nabídnout jinou činnost, například požádat o fotografování :-)
  • „Omlouvám se, ale rozhodně nepojedu.“ Řešení: V případě jednoho či několika málo zaměstnanců zjistit proč a pokusit se namotivovat. (Poté už nenutit.) Jedná-li se o více lidí, celou akci ještě jednou zvážit.

Zeptejte se někoho, koho znáte a kdo teambuilding už někdy pořádal, jak se akce povedla. Zda a jaké byly případné problémy. Nebo zkuste zjistit, kdo se alespoň nějakého účastnil, a vyzpovídejte ho, co se mu líbilo a co ne. Jak se cítil? A jak reagovali ostatní účastníci? Uděláte si ještě přesnější obrázek.

Potřebujete-li s organizací firemních teambuildingů pomoci, obraťte se na zkušené. Kvalitní zázemí pro tyto akce nabízí například kongresový hotel Jehla. Má na výběr z různých doprovodných programů nebo vyjde vstříc vašim nápadům.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Komentáře

Omlouváme se, ale z technických důvodů nejde na celém webu momentálně přidávat nové komentáře. Na chybě pracujeme a brzy ji opravíme. Děkujeme za trpělivost.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Okurková sezóna: Jak si zauditovat vlastní firmu? | Petr Macek (Caflou)

Premium
petr-bilek-web

Z malého stánku na 150 milionů ročně. Takhle vyrostlo BiOOO | Petr Bílek

Premium Nyní zdarma
jiri-rostecky-posunout

Jiřího klienti #5: Jak se v podnikání posunout dál?

marek-odehnal-web

První pololetí 2024 pohledem investora: Co se dělo na burzách? | Marek Odehnal

Premium
tomas-mahring-web

Na jejich blog chodí stovky tisíc lidí a prodali desítky tisíc kuchařek | Tomáš Mähring

Premium Nyní zdarma
jiriho-klienti-prodej

Jiřího klienti #4: Každý prodává jinak

kovar-bazala-web

Umělá inteligence: Jak mění logistiku? | Max Kovář a Jaroslav Bazala

Premium
ondrej-kratky-web

Vyměnil Liftago za novou firmu. Co ho naučilo 11 let podnikání? | Ondřej Krátký