Inzerce

V Česku rozjíždí novou značku švýcarských hodinek. Lidem radí, aby si vážili svého času

Česká značka švýcarských hodinek. Pro laika možná protimluv, pro tři kluky nový byznys. Na jaře letošního roku se rozhodli rozjet značku Bergsmith, která právě teď míří na HitHit. Se spoluzakladatelem firmy Miroslavem Málkem jsem si povídal o tom, jak značka vzniká a co se při jejím budování zatím naučil.

Inzerce

Miroslav Málek
Miroslav Málek | Zdroj fotky: Bergsmith.cz

Řekněte mi na začátek jednu věc. Hodinky… Není jich už na trhu dost na to, abyste zakládal novou značku?

Trh s hodinkami se bezesporu řadí mezi jedny z těch plnějších, ale i tak si myslíme, že je zde pořád prostor pro nové značky, pokud přinesou na trh něco inovativního. Pro nás to je právě kombinace naší vize, v České republice ručně vyráběných řemínků a v neposlední řadě spojení české značky a švýcarských hodinek.

Co to vůbec znamená „švýcarské hodinky“, když je vyrábíte jako česká značka?

Aby hodinky mohly nést označení Swiss made musí splňovat několik stanovených podmínek, například musí mít v sobě švýcarský strojek a minimálně 60 % jejich výrobních nákladů musí být investováno ve Švýcarsku.

My jakožto značka, která vznikla v České republice, jsme z počátku zvažovali možnosti kompletní výroby v ČR, ale dospěli jsme k závěru, že z hlediska kombinace kvality a ceny by to pro nás nebyla ta nejlepší cesta. Z toho důvodu jsme pro naše první modely zvolili japonské strojky Miyota a stanovili si jako cíl co nejdříve zakomponovat i zmiňované Swiss made modely, ke kterým jsme se (k našemu překvapení) dopracovali již po necelém roce.

Samotný design řešíme především my v rámci České republiky a na konci léta jsme v Česku začali s ruční výrobou kožených řemínků. Teď budeme přidávat i možnost vyražení monogramu do řemínků.

Na začátku jste byli tři kluci. Jak vás napadlo založit značku hodinek?

Chtěli jsme poukázat na to, jak důležité je vážit si svého času a investovat ho jen do těch věcí, které opravdu chceme dělat, a ne do těch, které děláme jen z přesvědčení nebo protože si myslíme, že je dělat musíme. Ono to na první pohled může znít trošku jako klišé, ale i z osobní zkušenosti víme, že rozhoupat se k vykročení ze své komfortní zóny a rozjet nový projekt často vyžaduje velkou dávku odvahy a motivace. Chtěli jsme tak nějakým způsobem co nejvíce lidem dodat tuto odvahu a připomínat jim, jak důležité je trávit čas něčím, co je naplňuje. Všichni tři v této době chytrých hodinek stále raději využíváme klasické hodinky a shodli jsme se, že právě to by mohl být ideální symbol úcty k našemu času. Brzy jsme si uvědomili, že „obyčejné hodinky“ k tomu stačit nebudou, proto se snažíme do naší vize zakomponovat jedinečný design, české ručně vyráběné řemínky a zmiňovanou švýcarskou kvalitu.

Bergsmith.cz
Zdroj fotky: Bergsmith.cz

Jak se taková značka vůbec zakládá? Neumím si představit, jak bych vyráběl vlastní hodinky…

Jak jsem již zmiňoval, z počátku jsme zvažovali i možnosti výroby v rámci České republiky, ale nakonec jsme se rozhodli pro jiné možnosti. Pustili jsme se do hledání dodavatelů, kteří by měli k dispozici jak know how, tak možnosti k realizaci našich požadavků a my tak nemuseli získávat vše od nuly, jelikož výroba hodinek je poměrně složitý proces. I tak to pro nás byl (a je) velký learning curve, už nespočetněkrát jsme něco předělávali, především v rámci naší prezentace, komunikace s dodavateli nebo webu.

Jak jste na začátku postupovali?

Začínali jsme na konci roku 2019. Po základní analýze trhu jsme začali formovat naši vizi a prezetanci brandu. Na začátku roku 2020 jsme se přesunuli k hledání dodavatele a samotnému designu hodinek a pro naše první modely jsme kvůli kombinaci ceny a kvality volili japonské strojky Miyota. Samotné uvedení na trh nám zkomplikovala první vlna covidu, jelikož nám prodloužila dodací časy od našich dodavatelů a hlavně na trh vnesla pocit nejistoty. Naštěstí se nám vstup na trh podařil.

Kde jste vzali potřebný kapitál na rozjezd?

Už jsme nějakou dobu podnikali v oblasti on-line marketingu a tvorby webů, měli jsme tak něco málo našetřeno. Velké množství peněz jsme ušetřili právě na tvorbě webu a marketingu, který jsme si byli schopni realizovat sami.

Hodinky jsou k dostání přes HitHit. Proč?

Naše aktuální modely jsou běžně k dostání na našem e-shopu. Prostřednictvím HitHitu jsme se rozhodli uvést na trh jen naše nové švýcarské modely, jelikož je jejich výroba náročnější a především nákladnější. Proto bychom zde rádi získali prostředky pro výrobu více kusů a zároveň rozšířili naši myšlenku mezi další lidi, které by mohla oslovit a dát jim potřebnou motivaci.

Zvažovali jste i jiné možnosti prodeje?

Již od začátku hraje hlavní roli náš e-shop, proto využíváme i služby jako Glami nebo Google Nákupy. V průběhu léta jsme v rámci spolupráce s pražským krejčovstvím Košile Me Gusto zavedli možnost hodinky v jejich showroomu vyzkoušet a zakoupit. Vzhledem k aktuální situaci má pro nás větší smysl zaměřovat se právě na on-line prodej, i proto jsme se přiklonili ke kampani na HitHitu.

Bergsmith.cz
Zdroj fotky: Bergsmith.cz

V čem a pro koho je podle vás HitHit výhodný?

Je to výborný způsob, jak rozběhnout originální projekt a získat pro něj podporu od lidí, kteří projevili zájem. S HitHitem zkušenosti teprve získáváme, ale řekl bych, že obecně platí, čím originálnější projekt, tím větší šance na úspěch. Důležitou roli má, ale také propagace projektu, jelikož běží velké množství kampaní současně a vy potřebujete mezi nimi co nejvíce vyniknout. Myslím si, že výhodu mají ty projekty, které jsou již alespoň trochu zaběhlé a existuje o nich nějaké povědomí v rámci trhu, naopak obtížnější to mohou mít projekty, které tam jdou úplně od začátku.

Jak spolupráce s ním funguje?

Pro vstup na HitHit je potřeba splnit několik podmínek. My jsme zatím teprve v začátcích naší kampaně, takže je zatím těžké spolupráci nějak hodnotit, ale v tuto chvíli si určitě nemáme, na co stěžovat, spíše naopak.

Najdete na něm svoje zákazníky? Jsou tam lidé, co vloží své peníze do hodinek?

Při přípravě projektu na HitHitu to pro nás byla klíčová otázka. Hledali jsme podobné projekty, které zde byly v minulosti, některé skončily úspěšně, jiné naopak ne. Přiznám se, že se nám ji nepodařilo se stoprocentní jistotou zodpovědět a je to pro nás z hlediska kampaně aktuálně největší riziko. Proto se snažíme vytvořit odměny i v nižší cenové relaci jako třeba poukazy na náš e-shop nebo ručně vyráběné kožené náramky.

Co dál? Určitě nebudete jen na HitHitu…

Do budoucna máme velké plány. Chceme si rozšiřovat své místo na trhu nejen v rámci České republiky, ale rádi bychom expandovali i do zahraničí. Během příštího roku budeme rozšiřovat možnosti z hlediska našich hodinek pro firmy, jelikož i to je segment trhu, ve kterém je o naše produkty zájem. Dále chystáme několik dalších novinek, to je ale něco, co ještě nebudeme prozrazovat.

Bergsmith.cz
Zdroj fotky: Bergsmith.cz

Máte nějakou vizi, které chcete se svými hodinkami dosáhnout?

Ano, aktuálně se snažíme budovat co největší povědomí o značce, a tím šířit náš koncept Own Your Time. Postupně si chceme ukrajovat větší a větší podíl na trhu s kvalitními hodinkami. Naší dlouhodobou vizí je vybudovat celosvětově známou značku hodinek, která bude pocházet z České republiky a bude lidem připomínat pravou hodnotu jejich času.

Můj web sleduje mnoho začínající podnikatelů. Vy jste sice také na začátku, ale napadají vás už nějaké zkušenosti, které byste jim mohli předat?

Asi bych vypíchl to, že je důležité hlavně začít a nenechat se odradit tím, když něco hned nevychází. Naše zkušenost je, že právě když jde do úzkých, tak se nám daří vymýšlet nápady, které nás posunou nejvíce. Hlavní je vážit si svého času a každý den si hlídat, jestli jsem spokojený s tím, co jsem dnes dělal a zažil.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

jan-puncochar-web

Jan Punčochář: Řízení restaurace, otevírání nového podniku, marketing v gastro byznysu

tomas-vala-web

Tomáš Vala: Jak zvládá pandemii SIKO, investice do technologií, krizové plány

richard-galovic-web

Richard Galovič: Jak se podniká s historickou značkou Favorit?

Právě vyšlo

tomas-pokorny-web

Stagnace e-shopu. Jak si uvolnit ruce a opět růst? | Tomáš Pokorný (Dogsie.cz)

Pro předplatitele
ondrej-bartos-web

Ondřej Bartoš: Firmy, ze kterých Credo Ventures vystoupilo

Pro předplatitele
michal-molcan-web

Řízení a byznys magazínu v 70 zemích světa | Michal Molčan

Nejoblíbenější

Pro předplatitele
miroslav-tesar-web

Astratex: Jak dobývá Evropu? | Miroslav Tesař

Pro předplatitele
vaclav-stanek-web

Václav Staněk: Jak Vasky vyrostly díky marketingu?

Pro předplatitele
robert-stipek-web

Jak řídit kvalitu práce v digitální agentuře? | Robert Štípek (KOFEIN)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Pro předplatitele
ivana-sediva-web

Růst firmy: Jak mu postavit pevné základy? | Ivana Šedivá

daniel-kafka-web

Daniel Kafka (Fragile): 10 let budování agentury, vytváření firemní kultury, hledání odborníků na trhu práce

martin-kasa-web

Martin Kasa: Investice do startupů, nemovitostí i bitcoinů, byznys s Pilulkou, ochrana spotřebitele

Pro předplatitele
eduard-mika-web

Seniorní management. Jak ho přivést a motivovat? | Eduard Míka (Reflex Capital, ex-MALL.cz)