Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Stáváme se plátcem DPH – co nás čeká a nemine?

Plátcovství daně z přidané hodnoty (DPH) má řadu výhod i nevýhod. Jsou lidé, kteří se stávají plátci DPH dobrovolně, ale jsou i lidé, kteří se plátcem DPH stávají nedobrovolně/povinně. Povinné plátcovství vzniká, pokud podnikatelský subjekt překročí roční obrat 1 milionu Kč. Dobrovolné plátcovství může být založeno kdykoliv. Proč by se ale někdo stával dobrovolným plátcem DPH? Jaké to má výhody?

Proč platit DPH? A proč ne?

Výhody plátce DPH jsou nesporné, takový člověk může kupovat veškeré zboží a služby, které mu slouží k uskutečňování jeho ekonomické činnosti se slevou. Tato sleva činí výši DPH pro daný rok (pro rok 2011 je to 20%), takže kupuje zboží tzv. “bez daně”.

V reálu stejně musí zaplatit celkovou částku (= základní cena + DPH), ale pokud toto DPH zapíše do přiznání o DPH, stát mu celou zaplacenou částku vrátí. Pokud by tedy takový člověk více nakoupil pro svou podnikatelskou činnost, než by vydělal, stát by mu zaplatil.

Většinou ale člověk vydělává více, než za kolik kupuje své vybavení (má náklady), takže mu stát nevrací, ale navíc dotyčný musí platit ono DPH. O tuto položku se mu totiž zvedají veškeré příjmy, z každého příjmu musí plátce DPH zaplatit oněch 20% (pro rok 2011). To je určitě nevýhoda.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Takže když si to shrneme, plátce DPH musí platit onu daň z každého svého příjmu. Naopak, každý náklad, který má pro uskutečňování ekonomické činnosti, si zase kupuje bez DPH. Pokud se nad tím ale zamýšlíme, vydělávající plátce DPH snad nikdy nebude dostávat od finančního úřadu peníze. K čemu to tedy vůbec je?

Je to kvůli dalším plátcům DPH, protože plátci DPH mezi sebou obchodují bez této daně z přidané hodnoty. Takřka každá firma je plátcem DPH, takže i ona bude mít zájem obchodovat s plátcem DPH, protože ten bude o již několikrát zmíněnou položku levnější.

Přechod nově na DPH může znamenat i návrat daně

Při přechodu nově na DPH může navíc dotyčný využít svých nákladů, které uskutečnil 12 kalendářních měsíců před datem registrace k DPH. Pokud tedy daný podnikatelský subjekt nebyl příliš ziskový, ale spíše nakupoval vybavení jako kapitál pro rozjezd, z tohoto kapitálu mu stát vrátí daň.

Plátce DPH musí odevzdávat přiznání k této dani každý čtvrtrok, takže 4x do roka. Je to vždy za 3 kalendářní měsíce počínaje 1. ledna. Plátce s obratem 10 milionů Kč už musí podávat přiznání k DPH každý měsíc, 12x do roka.

Zda-li se má stát člověk plátcem DPH, to si musí rozmyslet sám. Pokud je ale schopen zvýšit svůj příjem o onu daň, výrazně se mu sníží náklady, pro současný rok 2011 o celou 1/5.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Bc. Vojtěch Král

Redaktor magazínu MladýPodnikatel.cz.

Nenechte si ujít

Premium
martin-mates-web

Rozpad managementu firmy a špatný výběr manažerů | Martin Mates (Econea)

jan-kodytek-web

Jak zanalyzovat stav jakékoliv firmy? Zkuste metodu 3S | Jan Kodytek (JPF)

Premium
vilem-minarik-web

Školil tisíce lidí na 5 kontinentech. Co se naučil? | Vilém Minařík

Právě vyšlo

lukas-chadraba-web

Budoucnost internetu: Co Immersive tech, Metaverse a web3 znamenají pro firmy? | Lukáš Chadraba (DesignDev)

vit-endler-web

Investice přes crowdfunding pohledem investora. Jak nad nimi přemýšlet? | Vít Endler (finGOOD)

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Nejoblíbenější

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
ruslan-skopal-web

Marketplaces. Jak na nich prodává Trenýrkárna? | Ruslan Skopal

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
jiri-hlavenka-web

Jiří Hlavenka: Jak vybudovat skutečně hodnotný e-shop?

max-kovar-web

Skladník e-shopu: Jak se připravit na sezónu a jak řídit sklad? | Max Kovář (Skladon)

Premium
vladimir-slavik-web

Strategie pro e-shop, který chce růst | Vladimír Slavík

Premium
jan-skrabanek-web

Košík.cz: Vznik nové značky produktů a hledání příležitostí na trhu | Jan Škrabánek

Inzerce