Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Naučte se strategicky přemýšlet nad vaším byznysem.
Získejte praktické tipy, jak řídit vaši firmu chytřeji a efektivněji.
Poslechněte si zkušenosti TOP byznysmenů.
Zjistit více

Inzerce

Stáváme se plátcem DPH – co nás čeká a nemine?

Plátcovství daně z přidané hodnoty (DPH) má řadu výhod i nevýhod. Jsou lidé, kteří se stávají plátci DPH dobrovolně, ale jsou i lidé, kteří se plátcem DPH stávají nedobrovolně/povinně. Povinné plátcovství vzniká, pokud podnikatelský subjekt překročí roční obrat 1 milionu Kč. Dobrovolné plátcovství může být založeno kdykoliv. Proč by se ale někdo stával dobrovolným plátcem DPH? Jaké to má výhody?

Proč platit DPH? A proč ne?

Výhody plátce DPH jsou nesporné, takový člověk může kupovat veškeré zboží a služby, které mu slouží k uskutečňování jeho ekonomické činnosti se slevou. Tato sleva činí výši DPH pro daný rok (pro rok 2011 je to 20%), takže kupuje zboží tzv. “bez daně”.

V reálu stejně musí zaplatit celkovou částku (= základní cena + DPH), ale pokud toto DPH zapíše do přiznání o DPH, stát mu celou zaplacenou částku vrátí. Pokud by tedy takový člověk více nakoupil pro svou podnikatelskou činnost, než by vydělal, stát by mu zaplatil.

Většinou ale člověk vydělává více, než za kolik kupuje své vybavení (má náklady), takže mu stát nevrací, ale navíc dotyčný musí platit ono DPH. O tuto položku se mu totiž zvedají veškeré příjmy, z každého příjmu musí plátce DPH zaplatit oněch 20% (pro rok 2011). To je určitě nevýhoda.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Takže když si to shrneme, plátce DPH musí platit onu daň z každého svého příjmu. Naopak, každý náklad, který má pro uskutečňování ekonomické činnosti, si zase kupuje bez DPH. Pokud se nad tím ale zamýšlíme, vydělávající plátce DPH snad nikdy nebude dostávat od finančního úřadu peníze. K čemu to tedy vůbec je?

Je to kvůli dalším plátcům DPH, protože plátci DPH mezi sebou obchodují bez této daně z přidané hodnoty. Takřka každá firma je plátcem DPH, takže i ona bude mít zájem obchodovat s plátcem DPH, protože ten bude o již několikrát zmíněnou položku levnější.

Přechod nově na DPH může znamenat i návrat daně

Při přechodu nově na DPH může navíc dotyčný využít svých nákladů, které uskutečnil 12 kalendářních měsíců před datem registrace k DPH. Pokud tedy daný podnikatelský subjekt nebyl příliš ziskový, ale spíše nakupoval vybavení jako kapitál pro rozjezd, z tohoto kapitálu mu stát vrátí daň.

Plátce DPH musí odevzdávat přiznání k této dani každý čtvrtrok, takže 4x do roka. Je to vždy za 3 kalendářní měsíce počínaje 1. ledna. Plátce s obratem 10 milionů Kč už musí podávat přiznání k DPH každý měsíc, 12x do roka.

Zda-li se má stát člověk plátcem DPH, to si musí rozmyslet sám. Pokud je ale schopen zvýšit svůj příjem o onu daň, výrazně se mu sníží náklady, pro současný rok 2011 o celou 1/5.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Bc. Vojtěch Král

Redaktor magazínu MladýPodnikatel.cz.

Nenechte si ujít

kovary-kovar-web

Logistika e-shopů. Alza a Skladon sdílí své zkušenosti | Miroslav Kövary a Maxim Kovář

Premium
ladislav-dyntar-web

eSport: Co o něm musíte vědět pro váš byznys? | Ladislav Dyntar

Premium
martin-mikulenka-web

Vybudujte úspěšnou kamennou prodejnu | Martin Mikulenka

Právě vyšlo

konstantin-margaretis-web

Technologie pro vaši logistiku | Konstantin Margaretis (Skladon)

juraj-harkabuzik-web

Zákaznická podpora: Nejčastější chyby a nevyužité příležitosti | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

Premium
jiri-navratil-web

Ziskovost v e-commerce. Naučte vaši firmu počítat | Jiří Navrátil (Dr. Max)

Nejoblíbenější

Premium
vladimir-slavik-web

Strategie pro e-shop, který chce růst | Vladimír Slavík

Premium
ondrej-kratky-web

Strategie modrého oceánu v praxi. Takhle se řídí Liftago | Ondřej Krátký

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
jonas-cumrik-web

Jak do firmy přivést ty nejlepší mladé talenty? | Jonáš Čumrik

frantisek-suchan-web

Bez frází: Rozjezd úspěšného projektu, tvorba a monetizace obsahu | František Suchan

ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc (Reflex Capital): Odvrácená strana spolupráce startupů a investorů

Premium
lenka-oneill-web

Pietro Filipi: Příčiny pádu módní značky | Lenka O’Neill

Inzerce