Doporučujeme

Jak se řídí české firmy? Nahlédněte pod ruce jejich šéfům

Praktické tipy pro řízení firmy na českém trhu
Zkušenosti předních podnikatelů a manažerů
Reálné know-how pro budování vaší firmy
Zjistit více

Soichiro Honda, snílek, který v krizi vybudoval celosvětovou firmu

Inzerce

Inzerce

Firma Honda je dnes známá po celém světě hlavně díky svým osobním automobilům a motocyklům. Patří mezi desítku největších automobilek a v Japonsku je to dokonce třetí největší výrobce. Za obrovským úspěchem této firmy stojí její zakladatel – Soichiro Honda.

Inzerce

Příležitost v největší krizi

Soichiro Honda se narodil v Japonsku 17. listopadu roku 1906. Už odmala byl naprosto fascinován mechanickými stroji. Tuto vášeň pravděpodobně pochytil od svého otce. I když jejich zálibu provázel hlasitý nesouhlas blízkého okolí, otec si časem otevřel dílnu na opravu zemědělských strojů a kol.

Po druhé světové válce byla celá japonská infrastruktura zdecimována, v celém Japonsku zůstalo jen pár vlaků a autobusů. Většina Japonců se tedy vrátila zpět ke kolům, jakožto k jedinému dopravnímu prostředku. Honda v tom uviděl skvělou příležitost a ke kolu připevnil jednoduchý motor. Motorové kolo se stávalo postupně větším a větším hitem, takže Soichiro roku 1948 založil Honda Motor Company.

Zaměřil se na výrobu motocyklů. Hned ze začátku ale musel počítat s nestálým trhem, kvůli čemuž málem zbankrotoval. Díky bankovním půjčkám zmodernizoval a rozšířil svoje továrny. Jeho výrobky se setkaly s velkým ohlasem a tak začal vyrábět 900 kusů motocyklů měsíčně.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Jenže Honda potřeboval dokázat, že jeho produkty obstojí i v rychlostních závodech. Proto se pustil i do výroby automobilů a dal si za cíl vyhrát Formuli 1. Tento sen se podařil v roce 1965 a o dva roky později začala firma Honda Motor Company vyrábět auta i pro veřejnost. Honda se snažil být vždy krok před svými konkurenty, proto vyráběl hlavně malá auta s nízkou spotřebou. Tento krok se ukázal jako správný, protože v sedmdesátých letech vypukla ropná krize nebývalých rozměrů. I když se Soichiro Honda stal ředitelem obrovského podniku se sídly po celém světě, nikdy nebyl dost pyšný na to, aby si oblékl svůj starý pracovní plášť a šel pomáhat do dílen.

Honda Motor Company dnes zaměstnává přes 160 000 tisíc lidí po celém světě. Ročně vyrobí přes tři a půl milionu osobních aut nebo motocyklů a obraty této firmy se pohybují ve stovkách miliard dolarů. Soichiro Honda zemřel v srpnu 1991.

Napoleon techniky

Soichiro byl jako dítě velmi hubený a slabý. Nedokázal se naučit plavat jako ostatní chlapci v jeho věku. Šel proto za jedním starším kamarádem, aby mu poradil. Ten mu řekl, ať spolkne rybu medaku a skočí do vody, že se to naučí. Honda tak udělal, ale samozřejmě se málem utopil. Vrátil se tedy za oním kamarádem, co má dělat. Ten mu v dobré víře znovu poradil, ať spolkne ještě větší rybu. Honda znovu poslechnul radu a výsledek byl stejný.

Soichiro se ovšem nenechal odradit, ve svých pokusech pokračoval, až se nakonec plavat naučil. Sám k tomu říká: „O několik let později jsem se dozvěděl, že zázrak spočíval v mé pevné vůli a opakovaných pokusech a že spolykáním celé řeky vody jsem se naučil plavat… Hluboká víra v něco nám dovolí najít obrovskou vnitřní sílu a překonat naše nedostatky!“

Honda inspirovala jedna slavná osoba – Napoleon: „Co jsem si o tomto muži vryl do paměti, byla morální a filozofická lekce, která určila jeho budoucí sklony: chudému, mladému studentovi se podaří udělat dlouhý nos na krále, volat po revoluci a ovládnout celý západní svět. Jednoho dne se i já stanu Napoleonem, idolem mého dětství, protože my oba jsme byli určeni k tomu, abychom lpěli na svých bláznivých snech.“

Honda se také řídil následujícími pěti body, které považoval za základní recept svého úspěchu:

  • Buď vždy ctižádostivý a mladý duchem.
  • Respektuj dobré teorie, nacházej nové nápady a věnuj čas zdokonalení výroby.
  • Raduj se ze své práce a snaž se vytvořit co nejpříjemnější pracovní podmínky.
  • Stále hledej hladký, harmonický pracovní rytmus.
  • Vždy měj na mysli význam výzkumu a tvrdé práce.

Na závěr přidáváme překrásné video. Titulky nepotřebujete, stačí se dívat…

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Petr Christov

Odjakživa vášnivý čtenář a pisatel prozaických textů, v poslední době také tvoří marketingové texty pro internetové projekty.

Nenechte si ujít

Premium
jiri-rostecky-senta-cermakova-web

Jirka Rostecký: Úspěch v podnikání určuje i naše rodina | Senta Čermáková

Premium
dominik-nabelek-web

Jak se buduje módní značka DON LEMME? | Dominik Nábělek

petr-macek-web

Díky čemu roste aplikace Caflou? | Petr Macek

Premium
pavel-milan-cerny-web

Vybudoval Econea.cz, ale nakonec z ní odešel. Cesta za štěstím Pavla Milana Černého

michaela-steinhauser-web

Růst firmy: Jak ho zvládá Skinners? | Michaela Steinhauser

jindra-dohnal-web

Bez strategického myšlení nemáte v byznysu šanci | Jindra Dohnal (Creatixo)

gabriela-mrkvicova-web

Jak z networkingu dostat maximum pro váš byznys? | Gabriela Mrkvicová (Smart Network)

marek-odehnal-web

Pro rodiče: Jak přemýšlet nad finanční budoucností vašich děti? | Marek Odehnal

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

TOP header

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
karel-novotny-web

Marketing ve firmě: Jak ho nastavit a řídit efektivně? | Karel Novotný

Premium
vladimir-slavik-web

Strategie pro e-shop, který chce růst | Vladimír Slavík

Premium
jan-hajek-web

Firma je vaším odrazem. Ta moje málem zkrachovala | Jan Hájek (Zážitky.cz)

Inzerce