Inzerce

Inzerce

Soichiro Honda, snílek, který v krizi vybudoval celosvětovou firmu

Firma Honda je dnes známá po celém světě hlavně díky svým osobním automobilům a motocyklům. Patří mezi desítku největších automobilek a v Japonsku je to dokonce třetí největší výrobce. Za obrovským úspěchem této firmy stojí její zakladatel – Soichiro Honda.

Příležitost v největší krizi

Soichiro Honda se narodil v Japonsku 17. listopadu roku 1906. Už odmala byl naprosto fascinován mechanickými stroji. Tuto vášeň pravděpodobně pochytil od svého otce. I když jejich zálibu provázel hlasitý nesouhlas blízkého okolí, otec si časem otevřel dílnu na opravu zemědělských strojů a kol.

Po druhé světové válce byla celá japonská infrastruktura zdecimována, v celém Japonsku zůstalo jen pár vlaků a autobusů. Většina Japonců se tedy vrátila zpět ke kolům, jakožto k jedinému dopravnímu prostředku. Honda v tom uviděl skvělou příležitost a ke kolu připevnil jednoduchý motor. Motorové kolo se stávalo postupně větším a větším hitem, takže Soichiro roku 1948 založil Honda Motor Company.

Zaměřil se na výrobu motocyklů. Hned ze začátku ale musel počítat s nestálým trhem, kvůli čemuž málem zbankrotoval. Díky bankovním půjčkám zmodernizoval a rozšířil svoje továrny. Jeho výrobky se setkaly s velkým ohlasem a tak začal vyrábět 900 kusů motocyklů měsíčně.

Jenže Honda potřeboval dokázat, že jeho produkty obstojí i v rychlostních závodech. Proto se pustil i do výroby automobilů a dal si za cíl vyhrát Formuli 1. Tento sen se podařil v roce 1965 a o dva roky později začala firma Honda Motor Company vyrábět auta i pro veřejnost. Honda se snažil být vždy krok před svými konkurenty, proto vyráběl hlavně malá auta s nízkou spotřebou. Tento krok se ukázal jako správný, protože v sedmdesátých letech vypukla ropná krize nebývalých rozměrů. I když se Soichiro Honda stal ředitelem obrovského podniku se sídly po celém světě, nikdy nebyl dost pyšný na to, aby si oblékl svůj starý pracovní plášť a šel pomáhat do dílen.

Honda Motor Company dnes zaměstnává přes 160 000 tisíc lidí po celém světě. Ročně vyrobí přes tři a půl milionu osobních aut nebo motocyklů a obraty této firmy se pohybují ve stovkách miliard dolarů. Soichiro Honda zemřel v srpnu 1991.

Napoleon techniky

Soichiro byl jako dítě velmi hubený a slabý. Nedokázal se naučit plavat jako ostatní chlapci v jeho věku. Šel proto za jedním starším kamarádem, aby mu poradil. Ten mu řekl, ať spolkne rybu medaku a skočí do vody, že se to naučí. Honda tak udělal, ale samozřejmě se málem utopil. Vrátil se tedy za oním kamarádem, co má dělat. Ten mu v dobré víře znovu poradil, ať spolkne ještě větší rybu. Honda znovu poslechnul radu a výsledek byl stejný.

Soichiro se ovšem nenechal odradit, ve svých pokusech pokračoval, až se nakonec plavat naučil. Sám k tomu říká: „O několik let později jsem se dozvěděl, že zázrak spočíval v mé pevné vůli a opakovaných pokusech a že spolykáním celé řeky vody jsem se naučil plavat… Hluboká víra v něco nám dovolí najít obrovskou vnitřní sílu a překonat naše nedostatky!“

Honda inspirovala jedna slavná osoba – Napoleon: „Co jsem si o tomto muži vryl do paměti, byla morální a filozofická lekce, která určila jeho budoucí sklony: chudému, mladému studentovi se podaří udělat dlouhý nos na krále, volat po revoluci a ovládnout celý západní svět. Jednoho dne se i já stanu Napoleonem, idolem mého dětství, protože my oba jsme byli určeni k tomu, abychom lpěli na svých bláznivých snech.“

Honda se také řídil následujícími pěti body, které považoval za základní recept svého úspěchu:

  • Buď vždy ctižádostivý a mladý duchem.
  • Respektuj dobré teorie, nacházej nové nápady a věnuj čas zdokonalení výroby.
  • Raduj se ze své práce a snaž se vytvořit co nejpříjemnější pracovní podmínky.
  • Stále hledej hladký, harmonický pracovní rytmus.
  • Vždy měj na mysli význam výzkumu a tvrdé práce.

Na závěr přidáváme překrásné video. Titulky nepotřebujete, stačí se dívat…

Petr Christov

Odjakživa vášnivý čtenář a pisatel prozaických textů, v poslední době také tvoří marketingové texty pro internetové projekty.

Nenechte si ujít

ales-skoupy-web

Nábor zaměstnanců do firmy bez HR oddělení | Aleš Skoupý (In creative)

bergsmith-web

V Česku rozjíždí novou značku švýcarských hodinek. Lidem radí, aby si vážili svého času

tomas-malovec-web

Rozjezd nové firmy a vydělávání peněz od začátku | Tomáš Malovec (Born Digital)

Právě vyšlo

marek-dvorak-web

Jak se dělá úspěšná videoreklama? | Marek Dvořák (Markusfilm)

david-brenner-web

SEO e-shopu jako hlavní zdroj objednávek? | David Brenner (Klenota.cz)

karol-veleba-web

Získávání klientů pro agenturu skrze cold calling | Karol Veleba (Effectix)

Nejoblíbenější

petr-borkovec-web

Vize a strategie firmy, práce s OKR | Petr Borkovec (Partners)

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

eshop_pocitac-web

Affiliate program pro váš e-shop. Co byste měli předem promyslet?

petr-cikan

VIDEO: Petr Cikán o e-mailingu pro malé e-shopy. Jak ho dělat efektivně?

jan-pils-web

Jan Pils: Budování Kytary.cz, komunitní marketing, spolupráce s vendory

Odkazové příležitosti

Jak hledat příležitosti pro získávání zpětných odkazů?

Inzerce